[XP] Vraagje over test exam 70-272 over filesharing.

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 10:22

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik ben bezig met een test exam van Transcender voor 70-272. Nu kom ik een vraag tegen die ik denk dat die fout is.

N.l.:

You are a desktop support technician for a company whose network is configured as an Active Directory domain. All members of the Design group use Windows XP Professional computers. All users have local administrative privileges.

A summer intern has been assigned to the Design group and uses the computer named Design03. You have been asked to create a folder in which the intern can place documents and graphic images that can be viewed by all employees but modified by members of the Design group only. You create a folder named Intern in the root folder of Design03.

What else should you do?

Met als goed antwoord:

Share the Intern folder with the default share permissions. On the Security tab, add the Design group and grant it the Modify NTFS permission. Assign the Allow - Read and Allow - List Folder Contents NTFS permissions to the Everyone group.

Maar... Als ik de map deel met default share permission (dus read) kan ik toch doen in NTFS wat ik wil maar zonder Change permissions op de share kan ik toch nooit iets op die share schrijfen??? Of heb ik het daar fout. Ik moet toch de Share permission minimaal op Change zetten om überhaupt te kunnen schrijfen. Ik moet toch de rechten van elkaar aftrekken?

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-02 11:45

Sa1

voor zover ik lees moet die intern de dingen kunnen wijzigen... die intern is local admin op haar eigen pc.. dus die design03.. zij kan dus alles doen.

share perms werken alleen via 't netwerk verder niets heeft dus geen invloed lokaal... effective krijgt dus iedereen read .. want dat krijgt everybody...

die ntfs rechten voor de groep design lijk tmij wat overbodig omdat intern local admin is... maar goed.. dat is dus afhankelijk van de andere antwoorden die je krijgt.

[ Voor 21% gewijzigd door Sa1 op 21-01-2008 15:06 ]

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ohja... Dan heb je idd de share permission niet nodig.

Maar dan zou je de share toch helemaal niet aan moeten zetten. Share permission heb je toch alleen nodig als je via het netwerk wil delen. Als ik een map loklaal heb dan hoef ik hem toch niet te sharen, alleen maar de NTFS rechten aanpassen.

• Leon T
  • Niet online

Leon T

Ni!

Microsoft has historically configured all new shared folders with very open share permissions. The default share permissions for Windows NT, Windows 2000 (Server and Professional), and Windows XP (pre Service Pack 1) is that the Everyone group has Full Control access.
Als we er dus van uitgaan dat SP1 niet geinstalleerd is klopt het gegeven antwoord. Is het er wel op geinstalleerd, dan heb jij gelijk.

• Sa1

Sa1

Roman schreef op maandag 21 januari 2008 @ 15:09:
Ohja... Dan heb je idd de share permission niet nodig.

Maar dan zou je de share toch helemaal niet aan moeten zetten. Share permission heb je toch alleen nodig als je via het netwerk wil delen. Als ik een map loklaal heb dan hoef ik hem toch niet te sharen, alleen maar de NTFS rechten aanpassen.
true, maar de vraag is dat anderen moeten kunnen lezen.. dus sharen is moet wel degelijk anders kan je het niet zien...

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Sa1 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 15:11:
[...]
true, maar de vraag is dat anderen moeten kunnen lezen.. dus sharen is moet wel degelijk anders kan je het niet zien...
Hoezo. Als ik een map maak c:\data (ofzo) en ik pas geen share toe en geef alleen maar NTFS rechten kan iederen die binnen die NTFS rechten valt die map toch lokaal zien en (als de NTFS rechten het toelaten) ook bewerken. Er staat immers intern. Of bedoelen ze met Intern dan toch het netwerk. (mijn engels is niet het beste, maar dat hadden we al door)

@Leon, zou ik dan een oude test hebben of gaat MS er van uit dat er SP1 draait en niet SP2 tijdens een Examen? Wel had ik wat vragen er tussen staan waar expliciet bij stond dat er SP2 draait.

• Leon T
  • Niet online

Leon T

Ni!

Met Intern bedoelen ze een stagiaire :). Feit blijft wel dat als je een folder niet expliciet shared je hem niet ziet bij het browsen over je netwerk.

Als ik je een tip mag geven: gebruik bij die vragen alleen wat er staat en neem NIKS aan. Staat er niet SP2? Dan gebruikt hij ook geen SP.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:29

ralpje

Deugpopje

Roman schreef op maandag 21 januari 2008 @ 15:16:
[...]

Of bedoelen ze met Intern dan toch het netwerk
Met Intern bedoelen ze stagiare :)

edit: ik moet op f5 drukken voor ik reply :|

[ Voor 10% gewijzigd door ralpje op 21-01-2008 15:23 ]

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Overigens mag je bij twijfels over de juistheid of accuratesse van de vraag altijd daar een melding van maken bij Microsoft zelf.
Het zal niet voor het eerst zijn dat vragen die te ambigue zijn (met betrekking tot de gegeven antwoorden) in een later examen aangepast worden - sterker nog: wellicht kom je deze op het echte examen niet eens meer in deze vorm tegen :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
A summer intern = stagair ... AHA... Nu ik snap! (vond het al een rare zin, moet toch beter engels leren).

Helaas weet ik niet alle verschillen tussen SP1, SP2 en het origineel. Dan maar hopen dat er geen vragen komen waar zowel een Origineel als SP2 antwoord bij staat. Ik denk dat ik dan voor het SP2 antwoord zou gaan (omdat ik dan het originele waarschijnlijk niet ken).

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:58
De vraag en antwoord lijkt me gewoon goed (disclaimer, heb nooit een MS cursus gevolgd).

Volgens mij lees je iets verkeerd. De situatie is als volgt: Je hebt een active directory met een groep 'Design', en iedereen heeft een winxp machine met lokale admin-rechten. Een stagiair wordt ook toegevoegd aan die groep, en jij moet lokaal op zijn machine een folder maken (genaamd 'Intern'). De stagiair moet daar volledige rechten op hebben, de rest alleen maar kijk-rechten.

Omdat iedereen lokaal admin is, heeft de staigiare automatisch alle rechten in zijn lokale folder. De anderen kunnen echter vanuit _hun_ pc's niet op de folder, die moet je dus sharen. Zij geven als oplossing dat je bij het sharen de permissies zo instelt dat everyone kijk-rechten heeft, maar eigenlijk hoef je ipv everyone dat alleen voor die 'Design'-groep te doen. zelf niet goed gelezen

edit:
Ah ok, probleem lag bij het woordje Intern dus

[ Voor 5% gewijzigd door sewer op 21-01-2008 15:34 ]

• Sa1

Sa1

Leon T schreef op maandag 21 januari 2008 @ 15:19:
Met Intern bedoelen ze een stagiaire :). Feit blijft wel dat als je een folder niet expliciet shared je hem niet ziet bij het browsen over je netwerk.

Als ik je een tip mag geven: gebruik bij die vragen alleen wat er staat en neem NIKS aan. Staat er niet SP2? Dan gebruikt hij ook geen SP.
tjah.. lastig is dat natuurlijk... bij die transcenders zou ik dat wel snappen, maarja.. als je een boek van microsoft zelf heb en je hebt de 2nd edition gaan ze der voglens mij van uit dat je met sp2 werkt... op het examen zelf ook, tenminste.. dat is mijn ervaring. Bijv bij windwos 2003 hadden ze het op het examen over wsus ipv sus, terwijl in mijn boek.. wat de 1st edition was het nog gewoon over sus ging... in de boeken met 2nd edition ging het wel over wsus...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Roman schreef op maandag 21 januari 2008 @ 15:29:
Helaas weet ik niet alle verschillen tussen SP1, SP2 en het origineel.
Mja, als je de SP2 deployment whitepapers bij technet ophaalt zie je daar in ieder geval de major changes in genoemd worden waarin SP2 afwijkt van de pre-SP2 manier van werken.
(Denk aan firewall on by default en de wijzigingen in Windows Firewall zelf, Security center, share permissions die default op readonly komen, dat soort dingen).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ook handig om te weten. Dus ga ik er van uit dat ze op het examen gewoon SP2 vragen stellen. En dan maar hopen dat ze niet van die rare zinstellingen neerzetten. Probleem was idd het woord "intern".

Maar er staan niet dat het via het netwerk benaadert moet worden. Maar aan het antwoord te zien moet dat wel. Zie ook net dat die test examen van 10-6-2005 is. (dus ook al weer 2.5 jaar oud).

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:38

bord4kop

maximaal 100KB!

Het 'sharen' waar ze het hier -gedeeltelijk- over hebben is de "my documents" folder delen met andere lokale gebruikers en dan gelden alleen de NTFS permissies.

Als je een gedeelde folder voor een netwerk share maakt klopt jouw verhaal:

Bijv:
* lees rechten op de "share"
* NTFS permissions op ... (maakt niet uit hoeveel, desnoods full control)

= leesrechten als je de folder benaderd via het netwerk.

Misschien kun je hier wat mee
(ook i.v.m. de rest van de vragen :P )

| Security Management |

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik geef altijd Full-controll op de share en dan NTFS rechten die ze nodig hebben. Zo heb ik het eigenlijk altijd gedaan. Daarom vond ik die vraag ook zo raar, dat ze hier in een keer op defaul (dus read) gaan en er vervolgens met de NTFS ook schrijf rechten geven. Die het dan als er SP2 zou draaien het niet zou doen.

Maar daar ben ik dus al over uit. Dat ligt aan het verschil tussen SP2 en Pre-SP2. En ik ga er van uit dat zo'n vraag niet op mijn examen komt omdat ik er van uit ga dat er alleen SP2 vragen gesteld worden. Voor de zekerheid zal ik zo meteen de White-Papers van SP2 downloaden en die ook nog even bestuderen.

/edit als het over het delen op een lokale pc gaat hoef ik geen share reachten toe te kennen. Hier voldoen de NTFS rechten.

[ Voor 10% gewijzigd door Roman op 21-01-2008 15:46 ]

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:38

bord4kop

maximaal 100KB!

Roman schreef op maandag 21 januari 2008 @ 15:43:
Ik geef altijd Full-controll op de share en dan NTFS rechten die ze nodig hebben.
...
Zo doet iedereen het! :P
Is ook de enige -makkelijke- manier om alles een beetje beheersbaar te houden trouwens...
....
/edit als het over het delen op een lokale pc gaat hoef ik geen share reachten toe te kennen. Hier voldoen de NTFS rechten.
Alleen als je geen simple file sharing (SFPS?) gebruikt ;)
En een klein netwerk zonder ADS, zag nml. nog wel wat vragen in proefexams voorbijkomen hierover...

[ Voor 9% gewijzigd door bord4kop op 21-01-2008 16:05 ]

| Security Management |

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
bord4kop schreef op maandag 21 januari 2008 @ 16:03:

Alleen als je geen simple file sharing gebruikt ;)
Simpel file sharing zal uit staan aangezien het op een AD zit.

Ik vind die vragen toch raar. Je hebt 10 servers staan, dan ga je toch niet op een lokale XP machine een map delen. Je maakt een map op de server aan en die map map je op de XP machine. Stel je harddisk crashd, ben je alle kwijt en op de server draait toch een backup (tenminste ga ik daar altijd van uit). Maarja zo denk MS weer niet (is duidelijk te zien aan de examens die ik tot nu toe gedaan heb, misschien dat het anders wordt bij de 290 t/m 294 examens)

Pagina: 1