Broken GPU?

Pagina: 1
Acties:
  • 302 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashlick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-11-2022
Mijn specs:
nForce4 SLI x16 AMD Socket 939 Mobo (Asus A8N-SLi Premium)
AMD Athlon 64 DualCore 3800+ Manchester
Geforce 7900GTX 512MB (Leadtek WinFast PX7900GTX)
2GB (2x 1GB) DDR RAM (PC3200 CL2 Platinum Dual Channel)

Symptomen:
- Ik heb sinds kort dat World of Warcraft vastloopt binnen 4 minuten spelen, in de aanloop hiernaar (afgelopen paar weken) had ik vaker last van fouten in sommige textures (sommige textures waren grijs gekleurd en bij bewegende textures zoals bij watervallen zag ik flikkeringen) en ik had wel eens last van zwarte flikkeringen in beeld. Het vastlopen houdt in dat mijn computer helemaal freezed of dat hij reboot. Meestal gaat de sound wel gewoon verder voor nog een tijdje.
- Ik had hierna nog meerdere games getest, bij het originele Day of Defeat kreeg een keer de volgende grafische fouten te zien: http://img90.imageshack.us/img90/5408/wtfya7.jpg en http://img90.imageshack.us/img90/6153/wtf2pq7.jpg Deze fouten had ik maar eenmalig trouwens.
- Tevens had ik de freeware game Trackmania gecheckt, ook hier afentoe zwarte flikkeringen en binnen 10 minuten een volledige freeze of reboot.
- Ik heb de functie dat de computer automatisch reboot bij errors uitgeschakeld en ik kreeg een enkele keer de nv4_disp.dll error, na de freeze.

Reeds ondernomen actie:
- Ik heb Memtest (v3.4a) laten scannen, zonder succes.
- Ik heb Spybot S&D en Kaspersky Internet Security 6 laten scannen, zonder succes.
- Ik heb meerdere drivers geprobeerd voor mijn gfx card, 4 verschillende forceware drivers en de originele drivers van Leadtek, telkens de oude drivers verwijderd met Driver Cleaner Pro (v1.5), ook dit had geen succes.
- Ik heb de GPU cooler en CPU cooler handmatig op 100% gezet tijdens het gamen, ook dit hielp niet.
- 3DMark06 laten testen, ook hierbij liep de computer binnen enkele minuten vast.
- Ik heb de Stresstest van nVidia nTune laten lopen voor 10 minuten, hierbij vond hij geen fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:02
Heb je al eens geprobeerd om hem iets terug te clocken? Deze symptomen had ik ook met mijn X800 PRO toen ik hem had geflashed en te hoge clockspeeds draaide...

Heb je hem trouwens al eens overclocked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 01:23
Ik ga er van uit dat je een nieuwe videokaart hebt. Wat je zo verteld lijkt idd een kapotte GPU. Mocht je een andere videokaart hebben om te testen probeer die dan even. Dan weet je iig zeker dat de huidige kaart kapot is. Mocht de andere kaart ook niet werken dan zit het probleem toch ergens anders. Echter je problemen lijken idd vrij veel op defecte videokaart.

offtopic:
Of speel je soms alliance? Want dat veroorzaakt ook rare bijverschijnselen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashlick
Sorry dit was ik er vergeten bij te vertellen, het systeem dateert uit april/mei 2006.
Ik heb geen van mijn onderdelen overclocked.

Edit: Ik heb geen andere gfx card voor een PCIe slot, om te testen, mijn vorige pc had een Geforce 2 GTS 64MB, dus ja daar kan niks mee wat testen betreft.

Offtopic:
Edit^2: http://eu.wowarmory.com/c...=Vek%27nilash&n=Urz%C3%A1 Nee, horde en ja mijn arena ratings zijn crap.

[ Voor 56% gewijzigd door Slashlick op 21-01-2008 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
Slashlick schreef op maandag 21 januari 2008 @ 15:58:
Sorry dit was ik er vergeten bij te vertellen, het systeem dateert uit april/mei 2006.
Ik heb geen van mijn onderdelen overclocked.
Nu je dit zo verteld schiet me opeens iets te binnen. Vriend van me had dezelfde soort problemen met een Radeon 9800 Pro. Die begon steeds vaker artifacts en rommel te laten zien, tot je op een moment zelfs helemaal geen spellen meer kon spelen en Windows ook al de beu er begon te geven. Echt tekenen van een stervende videokaart dus.
offtopic:
En hij speelde zelfs Horde dus zelfs die zijn niet vrij van zulke problemen :P

Tja garantie.. Het systeem is al bijna 2 jaar oud, dus hoe lang had je garantie op je videokaart? 2 jaar vaak toch wel. Ruilen moet nog te doen zijn, hoewel zonder bon dat lastig word. 1 tip: heb je de boel gekocht bij een webwinkel dan hebben die vaak nog wel de factuur in hun systeem. Of anders je mailbox eens napluizen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Postman op 21-01-2008 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aetos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-08 00:14
Check ook eens je voeding. Ik heb zo'n zelfde setup gehad waarbij ook de videokaart moeilijk deed.

3 maanden na het vervangen van de videokaart was de voeding de boosdoener van meer problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
Kan voedingprobleem zijn maar dat zou ook betekenen dat je voeding na 1,5-2 jaar opeens minder gaat presteren wat natuurlijk raar is. Mja kijken kan nooit kwaad, in bios ff checken of de waardes wel goed zijn verteld je vaak al genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashlick
Postman schreef op maandag 21 januari 2008 @ 16:02:
[...]
Tja garantie.. Het systeem is al bijna 2 jaar oud, dus hoe lang had je garantie op je videokaart? 2 jaar vaak toch wel. Ruilen moet nog te doen zijn, hoewel zonder bon dat lastig word. 1 tip: heb je de boel gekocht bij een webwinkel dan hebben die vaak nog wel de factuur in hun systeem. Of anders je mailbox eens napluizen ;)
Ik heb de factuur nog in mijn la liggen, ik had het systeem bij www.hiq24.de gekocht.
Op de factuur staat niks over garantie vermeld behalve
Gewährleistungsverlust bei Entfernen der Garantiesiegel
En in de Leadtek manual staat
Leadtek warrants to the original purchaser of this product that it shall be free of defects resulting from workmanship or components for a period of one year from the date of sale. .... To be eligible for waranty service, a defective product must be sent to and received by Leadteak within fifteen months of the date of sale and be accompanied with proof of purchase
Dus ja dat wordt gewoon een nieuwe gfx card kopen....

Hartelijk bedankt voor je hulp maat trouwens :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
Geen dank, zijn hier om te helpen ;)

Nieuwe videokaart is echt vervelend, maar gelukkig had je al PCI-e. Nieuwe AGP daarentegen is gewoon weg geld weggooien en dus zul je haast wel overmoeten naar een heel nieuw systeem.

Meeste videokaarten hebben nu trouwens wel 2 jaar. Tenminste mijn nieuwe 8800 GT van Jetway heeft 24 maanden garantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashlick
Betreffende voltages:
Vcore Voltage: 1.34V - 1.36V
3.3V Voltage: 3.31V
5V Voltage: 5.02V
12V Voltage: 12.03V

Ik heb hier de ballen verstand van, maar ik neem aan dat dit gewoon is zoals het hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
Slashlick schreef op maandag 21 januari 2008 @ 16:38:
Ik heb hier de ballen verstand van, maar ik neem aan dat dit gewoon is zoals het hoort?
Ja dit klopt wel hoor. Een afwijking van +/- 5% wordt als algemeen geaccepteerd beschouwd.

Hoeveel watt is je voeding trouwens en welk merk? Want mocht je een nieuwe videokaart aanschaffen dan dien je wel rekening te houden dat bijv. een 400W voeding geen 8800GT zal aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashlick
Een 485W Enermax Noisetaker EG495AX-VE(W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
Denk dat je toch ook een nieuwe voeding nodig zult hebben hoor. Je systeem is al niet heel zuinig te noemen met die AMD erin (niks tegen AMD maar al de oudere CPU's zijn enervreters t.o.v. de nieuwe CPU's) en dan nog eens een 8800 erbij word teveel voor je arme voeding. Effectief levert die namelijk hooguit 460-470 Watt, maakt weinig uit of je nu een merk hebt of noname, meer komt uit 485W niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashlick
Alleen ik vroeg me toch nog altijd af of dat nv4_disp.dll probleem niet duidt op een software probleem, aangezien ik hier meerdere dingen over heb gelezen, maar anderzijds denk ik dan hadden andere/oudere drivers dit probleem toch moeten oplossen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
Slashlick schreef op maandag 21 januari 2008 @ 16:53:
Alleen ik vroeg me toch nog altijd af of dat nv4_disp.dll probleem niet duidt op een software probleem, aangezien ik hier meerdere dingen over heb gelezen, maar anderzijds denk ik dan hadden andere/oudere drivers dit probleem toch moeten oplossen of niet?
Mocht het echt een software probleem zijn dan hadden andere drivers of oudere dit idd moeten oplossen. Het heeft immers gewerkt, waarom dan nu niet meer?
Jammer genoeg kunnen videokaarten ook kapot gaan. En de problemen die jij beschrijft (steeds meer crashes, steeds sneller, artifacts in spellen, etc.) lijken gewoon heel erg op een stervende videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Postman schreef op maandag 21 januari 2008 @ 16:48:
Denk dat je toch ook een nieuwe voeding nodig zult hebben hoor. Je systeem is al niet heel zuinig te noemen met die AMD erin (niks tegen AMD maar al de oudere CPU's zijn enervreters t.o.v. de nieuwe CPU's) en dan nog eens een 8800 erbij word teveel voor je arme voeding. Effectief levert die namelijk hooguit 460-470 Watt, maakt weinig uit of je nu een merk hebt of noname, meer komt uit 485W niet.
Dit is echt onzin ;)
Die 485 Watt is meeer dan voldoende voor dit systeem. En er is wel degelijk een verschil tussen een no-name 485 Watt en een A-merk. Bij de no-names mag je blij zijn als ze 1 seconden lang 485 Watt kunnen leveren, bij de A-merk voedingen kun je ervan uit gaan dat ze continue 485 Watt kunnen leveren ;)

En het lijkt idd een driver probleem. Kun je niet eens de nvidia drivers er _goed_ afslopen (zijn wel tooltjes voor te vinden) en dan even de nieuwste installeren van de nvidia site?
Denoods installeer je even windows op een 2e partitie en kijk je of hij daar ook problemen mee geeft, scheelt je jezelf weer voor je hoofd slaan als je een 8800 koopt ;)

De fan van de videokaart zit toevallig ook niet vol met stof ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Aan je omschrijving te zien betreft het hier kapot video geheugen. En er zit niets anders op dan een nieuwe videokaart kopen, als je geen garantie meer hebt (vaak twee jaar).

Ik weet niet of je je videokaart ooit overclocked hebt gehad, maar de Nvidia 79XX serie staart er om bekend dat het geheugen weinig kan hebben, op de lange duur. Het zelfde geldt overigens voor het standaard geheugen van de Nvidia 8800 GT/GTS (G92).

[ Voor 42% gewijzigd door Jumpman op 21-01-2008 17:08 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
Atlas schreef op maandag 21 januari 2008 @ 16:59:
Dit is echt onzin ;)
Die 485 Watt is meeer dan voldoende voor dit systeem. En er is wel degelijk een verschil tussen een no-name 485 Watt en een A-merk. Bij de no-names mag je blij zijn als ze 1 seconden lang 485 Watt kunnen leveren, bij de A-merk voedingen kun je ervan uit gaan dat ze continue 485 Watt kunnen leveren ;)
Voor het huidige systeem wel. Upgrade moet je mee uitkijken zeg ik. En idd een noname is minder dan een merk voeding, echter alles verliest op de loop van de tijd meer energie en dus zal zelfs een merk voeding na bijna 2 jaar minder presteren dan toen die nieuw was. Heb hier zelf ook een Enermax 500W en die levert dat ook niet meer (na bijna 5 jaar dat wel ;)).

Verder moet ik uit eigen ervaring spreken. Dit probleem heb ik alleen eerder meegemaakt bij een defecte (of iig stervende) videokaart. Driver problemen zorgen zelden dat je spel zulke flinke artifacts veroorzaakt.
Ik weet niet of je je videokaart ooit overclocked hebt gehad, maar de Nvidia 79XX serie staart er om bekend dat het geheugen weinig kan hebben, op de lange duur. Het zelfde geldt overigens voor het standaard geheugen van de Nvidia 8800 GT/GTS (G92).
Klopt. En aangezien de standaard van een 8800GT/GTS al soms op 1900Mhz (afhankelijk van merk en editie) draait terwijl de limiet 2000Mhz is, heb je snel de poppen aan het dansen. Nu zal dat voor een jaar of 2 niet uitmaken, maar langer is bijna onmogelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Postman op 21-01-2008 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

Installeer dit programma eens en doe een scan for artifacts en laat het eens minimaal 15minuten draaien. zie je allerlei gele strepen in de 3dview, dan is je videokaart hoogstwaarschijnlijk defect.
(let wel, de 3dview toont eerst een draaiende kubus, als je de scan start, dan stopt hij met draaien, dat hoort zo, dan is het programma bezig)
Als je de pc in z'n geheel met windows installatie gekocht hebt, kun je het beste ook in z'n geheel retour winkel van aankoop sturen, vraag eerst naar de voorwaarden daarvoor natuurlijk.

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashlick
RoadKill21 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 21:01:
Installeer dit programma eens en doe een scan for artifacts en laat het eens minimaal 15minuten draaien. zie je allerlei gele strepen in de 3dview, dan is je videokaart hoogstwaarschijnlijk defect.
(let wel, de 3dview toont eerst een draaiende kubus, als je de scan start, dan stopt hij met draaien, dat hoort zo, dan is het programma bezig)
Als je de pc in z'n geheel met windows installatie gekocht hebt, kun je het beste ook in z'n geheel retour winkel van aankoop sturen, vraag eerst naar de voorwaarden daarvoor natuurlijk.
Ik heb de test laten lopen, voordat de minuut verstreken was kreeg ik al freezes van meerdere seconden en soms werd het beeld even zwart, dit kwam gemiddeld om de 20 seconden voor vanaf dat punt.
Voordat hij de 7 minuten voorbij was bleef mijn systeem helemaal vasthangen en keerde toen naar 640x480 resolutie en 256 kleuren, met de foutmelding betreffende nv4_disp.dll en dat ik dus moest rebooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammer
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Oef, klinkt niet lekker inderdaad..

Zo is bij mij eens zo'n elco ontploft van 2 7900GT's; bleek die van dat merk (point of view) (volgens de gast waarvan ik ze gekocht had) niet samen te gaan met mijn moederbord (asus p5ld2); beetje vaag verhaal vond ik dat, maar ok; daarna een x850xt (heb vanaf dat moment ook mijn neus vol van nvidia en van de gast waarvan ik de kaart gekocht had) erin gezet en nooit meer problemen gehad.

Overigens, ik had tot voor kort een E6700 + HD2900pro met 2HDD's, dvdRW en dvd speler lopen op een 375Watt Enermax; stabiel als ik weet niet wat :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashlick
Maaruh wat zou ik dus uit die artefact scan van die ATI Tool moeten concluderen?
Ik heb de test laten lopen, voordat de minuut verstreken was kreeg ik al freezes van meerdere seconden en soms werd het beeld even zwart, dit kwam gemiddeld om de 20 seconden voor vanaf dat punt.
Voordat hij de 7 minuten voorbij was bleef mijn systeem helemaal vasthangen en keerde toen naar 640x480 resolutie en 256 kleuren, met de foutmelding betreffende nv4_disp.dll en dat ik dus moest rebooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
Dat je videokaart of een ander onderdeel van je pc defect is. Mja ik blijf erbij dat het wss je videokaart is. Toch zou ik je adviseren iemand in je vriendenkring/familie te zoeken met ook een PCI-e videokaart zodat je de jouwe ff kunt testen in dat systeem. Tis zonde om dalijk een 200 euro uit te geven en er dan achter te komen dat bijv. je mobo of voeding defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashlick
Ok, wederom bedankt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ik ben het!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 06:49
Maak je kast is open en kijk of de fan nog draait! Ik heb exact hetzelfde probleem gehad met een andere videokaart, en toen was de fan dus kapot. Die stockfannetjes gaan vaak na een jaar of 2 kapot. Voor een paar euro heb je een nieuwe en die klik je er zo op.

Ik heb nu zelf een 7900GTO (op GTX+ speeds) en als ik Crysis ga spelen moet ik de fan ook harder laten draaien, anders knalt hij er na een kwartier uit. Deze kaarten kunnen behoorlijk warm worden. Het zijn de meeste opgepompte kaarten uit de Gforce 7 serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashlick
Ik had alle fans (inclusief GPU fan) al eerder op stof en op defectie gecontroleerd, dit was niet het geval.
Het is te hopen dat ik een GPU van een van mijn maten mag lenen om eens te testen of mijn systeem met zijn kaart dan wel stabiel werkt, dan heb ik tenminste de zekerheid dat het ook daadwerkelijk aan de GPU ligt.
Bedankt voor jullie adviezen.
I'll keep you posted.

[ Voor 8% gewijzigd door Slashlick op 24-01-2008 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-08 22:23
Slashlick had nog gewoon garantie op zijn kaartje :X

edit:
Postman schreef op maandag 28 januari 2008 @ 12:11:
[...]

Hoe weet je dat zo zeker? De kaart is al bijna 2 jaar oud en niet elk bedrijf geeft dat aan garantie. 1 jaar zie je nog best veel helaas..
Daarbij is het niet eens zeker dat de kaart kapot is, wie weet is het mobo defect, het geheugen brak of trekt de voeding het niet meer. Dus voordat je dure onderzoekskosten gaat maken eerst zeker weten.
Heb contact met Slashlick gehad, kaart is denk ik nu inmiddels al RMA gestuurd. Leadtek geeft 24 maanden garantie. Misschien had hij hem eerst moeten testen in een ander systeem, maar ik denk toch dat de grafische kaart de boosdoener was

[ Voor 90% gewijzigd door Tomfish op 28-01-2008 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
Xtresis schreef op maandag 28 januari 2008 @ 08:50:
Slashlick had nog gewoon garantie op zijn kaartje :X
Hoe weet je dat zo zeker? De kaart is al bijna 2 jaar oud en niet elk bedrijf geeft dat aan garantie. 1 jaar zie je nog best veel helaas..
Daarbij is het niet eens zeker dat de kaart kapot is, wie weet is het mobo defect, het geheugen brak of trekt de voeding het niet meer. Dus voordat je dure onderzoekskosten gaat maken eerst zeker weten.
Pagina: 1