Toon posts:

Draadloos netwerk zonder Access Point / router

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dat moet kunnen, volgens mij. Wat is het geval. Ik heb een Pinnacle Soundbridge Homemusic (= Roku MP400) gekocht. Niet het model wat ik wilde, maar wel leuk om een beetje mee te experimenteren. De bedoeling is om dat ding draadloos op de PC van mijn vriendin aan te sluiten zodat ze vanaf haar computer muziek kan afspelen en radio kan luisteren.

Tis een draadloos apparaatje, maar mijn vriendin heeft geen (draadloze) router, alleen een suf kabelmodem. Maar een netwerk is een netwerk, draadloos of niet. Dus dacht ik: een router erbij is niet nodig. Gewoon een draadloos netwerkkaartje in de PC prikken en gaan. De man in de winkel zei nog: dat gaat waarschijnlijk niet werken. Maarja, eigenwijs; waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

Dus kaartje in PC geprikt, driver geinstalleerd, ding pikt wat routers in de buurt op (wel allemaal beveiligd), Pinnacle-ding aan gezet, zoeken naar netwerken en jawel, ook mijn draadloze netwerkje stond in het lijstje. Maar helaas, Pinnacle-ding kan geen verbinding leggen. Netwerkinstellingen kunnen niet handmatig worden geconfigureerd; hij heeft perse een DHCP server nodig. Denk ik. Dus mijn gedachtegang is als volgt: ik installeer DHCP servertje, koppel die aan draadloos netwerkkaartje en gaan met die banaan.

DHCP heeft Windows XP Home niet aan boord, dus 'even' wat downloaden. Maar dat viel tegen. Heb wel iets gevonden wat de mogelijkheid bood om DHCP aan een netwerkkaart te knopen, maar het draadloze kaartje kwam in het lijstje niet voor. Na nog een paar vruchteloze pogingen heb ik de zaak maar aan de kant gelegd. Eerst maar eens uitzoeken of wat ik voor ogen heb ook daadwerkelijk mogelijk is?

Dus: kan ik XP Home gebruiken als draadloos 'access point' voor netwerkspul wat niet handmatig te configureren is?

Siem Weel

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als de driver van je WLAN-kaart de Ad Hoc-modus ondersteunt dan is het het proberen waard. Probleem is dat ook dat muziekding van jullie zo'n modus moet ondersteunen, en dat is al wat minder waarschijnlijk (plus dat je waarschijnlijk niet al te veel configuratiemogelijkheden voor dat ding hebt).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Probeer internet connection sharing eens.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:16
CyBeR schreef op maandag 21 januari 2008 @ 14:14:
Probeer internet connection sharing eens.
Probleem is niet zo zeer internet CyBeR, maar eerder of hij de draadloze kaart als AP kan instellen of in ad-hoc.

Mijn advies dan ook: probeer ze allebei een ad-hoc te geven en draai op de pc een dhcp-servertje (er is wel ergens een "gratis versie" te vinden O-) .

http://www.download.com/3004-2085_4-10796648.html
http://www.download.com/D...4-10043107.html?tag=lst-1

Maar verder dacht ik dat je bij ad-hoc altijd een statisch ip moest geven, weet het niet meer zeker. Probeer het eens alvast.

[ Voor 15% gewijzigd door HyperBart op 21-01-2008 14:48 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

HyperBart schreef op maandag 21 januari 2008 @ 14:44:
[...]

Probleem is niet zo zeer internet CyBeR, maar eerder of hij de draadloze kaart als AP kan instellen of in ad-hoc.
Als ik z'n post doorlees werkt dat al. Het soundding vindt z'n netwerk, wat verder niet bestaat en dus bij die pc vandaan moet komen.

En ICS regelt daarna DHCP en dat soort ongein.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• HyperBart
knip

[ Voor 98% gewijzigd door HyperBart op 21-01-2008 15:25 ]

• HyperBart
My fault, wist niet dat ICS ook automatisch een subnet maakt en in dat subnet de ip's ook voorziet

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog een tijdje aan het stoeien geweest, maar zonder succes. Thuis heb ik wel een draadloze router en dan werkt 'ie prima. Dus ik dacht de boel te kunnen fixen door de netwerkconfiguratie van de soundbridge handmatig in te stellen en hem dan te laten verbinden met het draadloze kaartje in de PC van mijn vriendin. Maar helaas, het mag niet baten. Dus toen maar routertje gekocht en het spulletje werkt.....

Siem Weel
Pagina: 1