[W2KPro] VPN server opzetten

Pagina: 1
Acties:
  • 454 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-02 09:28

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Opzet: Ik ben van plan om op een W2K Pro machine een VPN server op te reichten zodat het mogelijk om vanuit een XP machine via internet verbinding te maken.

Hier de situatie: In een Bar staat een kassa PC met daarop Windows 2000 Pro. Deze wil ik verbinden met een aanwezige router. En vanaf thuis moet wil de eigenaar dan inloggen op die W2K machine en vervolgend simpel wat text bestandjes uit te lezen.

Nu heb ik nog nooi een VPN opgezet. Is het überhaupt mogelijk met W2K Pro, of moet ik daarvoor een Server versie hebben. Als ik google kom ik alleen informatie tegen over echte server versies en niets over 2000 Pro.

in het pand hangt een Speedtouch router, hierop kan ik geen VPN instellingen maken, moet dus via software.

En wat ik dan weer vind is ( bv dit) gaat weer over inbellen en niet via een ADSL lijn.

Heb ik überhaupt VPN nodig om gewoon wat bestanden te benaderen? Moet natuurlijk veilig zijn. Of is het makkelijker haalbaar om b.v. FTP in te richten? Het gaat immers alleen om het ophalen van wat tekst bestanden.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:27

DarkSide

theres no place like ::1

Volgens mij kan je, net als bij XP, een VPN 'server' van win2k maken. Alleen heb je geen mogelijkheden tot keuzes van encryptie. Daarbij zou je op je router een port moeten forwarden, anders komt hij er niet.

Wat je wel kan doen is logmein gebruiken. Ga naar www.logmein.com en maak een account aan. Werkt over internet. Je hoeft geen porten te forwarden e.d en hoeft ook niet met 3rd party tools te gaan werken.
logmein werkt echt heel simpel. En de free versie is prima voor jouw doeleinden.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik zal dat ook even testen. Bij de free version staat dat file-transfer niet mogelijk is. Maar LogMeIn is een soord Remote Desktop als ik het goed begrijp. Zal het vanavond ff download en testen.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:27

DarkSide

theres no place like ::1

Ja is een soort van Remote Desktop. En idd de gratis versie ondersteund geen Filetransfer.
Maar als het alleen om overnemen gaat is dat ook niet nodig.

anders zou je toch met remote desktop oid aan de gang moeten gaan. En dat betekend portforwarden.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Wil helemaal geen remote desktop hebben. Het gaat er gewoon om wat bestanden te benaderen vanuit thuis (XP).

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 09:25

mrsar

waar een sar is,is een wodka

dan installeer je toch een simpel ftp-servertje.....

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ja ik denk dat ik dat ga doen. Alleen gaat bij FTP het wachtwoord onbeveiligd over het netwerk. Zal dan wel iets met SSH doen. Zal wel ff op zoek gaan naar een simpele FTP servertje die gratis of goed koop is met SSH support. Denk dat dat de oplossing met de minste impact is.

(Hij werkt nu met een floppie :+ )

Pagina: 1