Toon posts:

Geheel draadloos huisnetwerk aan te raden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds vandaag heb ik een UPC Extreme internet verbinding. Nu is het probleem dat ik in een oud huis woon en dat ik dus alle bekabeling zal moeten gaan aanleggen met alle problemen van dien (verlaagde plafonds, weggewerkte kabels etc.). Nu kan ik er ook voor kiezen om een geheel draadloos netwerk aan te leggen. Via de UPC kabelmodem naar een Linksys wireless-g gateway en dan de rest natuurlijk door de lucht. :P

Nu is mijn vraag of dit aan te raden is? Kan ik draadloos de volledige brandbreedte van mijn internetaccount gebruiken (20 Mbit)? Theroretisch zou dit wel kunnen, G is immers 54 Mbit maar in de praktijk zal dit een stuk lager uitvallen. Ik zal alleen voor mijn desktop een Wireless kaartje moeten aanschaffen maar dat zullen ook niet de kosten zijn. En het scheelt mij een paar dagen klussen....

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:39

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik zou dan denk ik voor de nieuwe N standaard gaan? Meer snelheid en voor zover ik weet ook beter bereik? 54G zal echt op z'n limiet zitten om die 20mbit te benutten, als het al snel genoeg is. En met N haal je het prima en heb je ook nog wat marge voor toekomstige snelheidsverhogingen van je internet verbinding.

Het grootste probleem ligt hem er natuurlijk in dat het lastig te voorspellen is in hoeverre je huis geschikt is om een goed draadloos bereik te hebben overal waar nodig. Makkelijkste is om het gewoon een keer uit te testen. Met spullen van een kennis, of in een winkel vriendelijk je situatie uitleggen en vragen of je de spullen terug mag brengen als blijkt dat je toch te slecht bereik hebt (door gewapend beton in muren/plafonds bijvoorbeeld).

[ Voor 15% gewijzigd door Orion84 op 21-01-2008 12:52 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
Met mijn 54G router (Sitecome WL-143) haal ik met moeite 20Mbit/s (korte afstand, sterk signaal).
Ik zou voor die bandbreedte een N-type nemen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op zich al een draadloos netwerk hier draaien, dat gaat alleen via de telefoonlijn (Orange). Het probleem is dat de hoofdtelefoonaansluiting wel in de woonkamer maar de hoofdkabelaansluiting zit in het souterain. Het is namelijk een dijkwoning en stamt uit 1880. Dus van gewapend beton zal ik niet veel last hebben. Wel dikke muren maar met mijn Wireless-G heb ik nu ook door het gehele huis goed bereik.

Ik wil zelf op ten duur ook overstappen op de Wireless-N maar wil nog even de kat uit de boom kijken qua de standaard (officieel nog steeds pre-N) en moet natuurlijk nog even sparen ;)

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:00

mjl

Ugh

Ik haal prima 2-4 Mbyte per seconde over m'n wireless (g) maar dan gebruik ik wel MIMO hardware (meerdere antenne's)

de n-variant heeft dat ook standaard, hoewel ik nog nergens een review heb gezien waar een n-draft product goed bevonden werd...

Maar, hoe lastig kan het zijn een ethernet kabeltje langs je plint te leggen?

-------