Toon posts:

Gigabit or not gigabit... that's the question

Pagina: 1
Acties:
  • 843 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste menschen,

Zaterdag heb ik mij een NAS aangeschaft, en wel de volgende: CH3SNAS van Conceptronic
http://www.conceptronic.n...Prod_ID=2049&Prod=CH3SNAS

Deze is voorzien van 2 nieuwe WD schijven van 500GB elk.
Opgezet in Raid 0.
Verbinding staat aangegeven op 1000 Mbps

Een overzicht hoe mijn thuisnetwerk in elkaar steekt:

Afbeeldingslocatie: http://img129.imageshack.us/img129/1919/mijnnetwerkpe6.jpg

PC1 is de PC die het intensiefst gebruikt word. (werkpc, downloads)
PC2 dient meer als backup en voorheen dataopslag

Het is de bedoeling dat grote bestanden worden opgeslagen op de NAS server.

Het probleem:

Wanneer ik van PC1 naar PC2 kopieer haalt deze een snelheid van >20MB p/s
Wanneer ik van PC1 naar NAS kopieer haal ik een snelheid <11MB p/s

De NAS is aangesloten met het bijgeleverde netwerkkabeltje... ik kan mij niet voorstellen dat het daar aan ligt. (kan nu niet testen)

Iemand ervaring met een soortgelijk euvel?
Iemand ervaring met het zelfde NAS systeem?
Is het noodzakelijk om de schijven, voor de snelheid, in Raid0 te zetten?
(ik heb geen idee wat de transferrates van schijven zijn??)

Hoop op reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:56
Wat doet PC2 naar NAS ?

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

Ja idd...als dat dezelfde snelheid heeft lijkt het probleem dus aan je NAS te liggen. Die NAS is nochtans 1GB p/s?

Techno>Music

• brtk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-02 11:05
heb je wel CAT5E of CAT6 bekabeling ?

En heb je on-board Gbit LAN of PCI kaarten ? Onboard levert veel slechtere prestaties, is mijn ervaring.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:56
Misschien je NAS met cross aangesloten ? Alhouwel gbit autoMDX is heb ik toch regelmatig rare dingen gezien met cross cables.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Hierop die van mij.

(momenteel werk ik remote en kan dus helaas niets aan de bekabeling doen)
PC2 > NAS = ~ 12MBps
PC2 > PC1 = ~ 22MBps
brtk schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:05:
heb je wel CAT5E of CAT6 bekabeling ?

En heb je on-board Gbit LAN of PCI kaarten ? Onboard levert veel slechtere prestaties, is mijn ervaring.
CAT5E, echter de bijgeleverde kabel weet ik niet.
DukeBox schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:31:
Misschien je NAS met cross aangesloten ? Alhouwel gbit autoMDX is heb ik toch regelmatig rare dingen gezien met cross cables.
Wat is autoMDX?

Verwijderd

Topicstarter
De specs van de NAS geeft het volgende aan:

1,8 mtr CAT5E netwerk kabel

Is het ergens aan te zien dat CAT5E daadwerkelijk E is? (zwarte kabel zonder tekst)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2008 12:55 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Begin eerst meer eens te testen wat de doorvoersnelheid van de schijven in je PC's is.
(HDTune, o.i.d.) Zoiets zou je voor je NAS ook moeten doen, maar dat zal wat moeilijker zijn. Heb je al eens gezocht naar testresultaten op consumentenwebsites?

Gaat ook eens testen wat PC1 <-> PC2 doet, inderdaad. En niet alleen met bestanden maar gebruik iPerf. En kijk even op je de laatste drivers hebt voor je netwerkkaarten, de laatste fixes voor je OS-en en de laatste firmaware voor je NAS (1.0.3 beta 5).

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:57:
Begin eerst meer eens te testen wat de doorvoersnelheid van de schijven in je PC's is.
(HDTune, o.i.d.) Zoiets zou je voor je NAS ook moeten doen, maar dat zal wat moeilijker zijn. Heb je al eens gezocht naar testresultaten op consumentenwebsites?

Gaat ook eens testen wat PC1 <-> PC2 doet, inderdaad. En niet alleen met bestanden maar gebruik iPerf. En kijk even op je de laatste drivers hebt voor je netwerkkaarten, de laatste fixes voor je OS-en en de laatste firmaware voor je NAS (1.0.3 beta 5).
Was idd vergeten te vermelden de laatste drivers te gebruiken. (pc's zijn up-to-date)

Ik zal iPerf (wat dat weer is :) ) uitproberen.

http://tweakers.net/benchdb/testcombo/1119
ATTO Maximale read transfer rate 82,34 MB/s
ATTO Maximale write transfer rate 70,22 MB/s

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-03 19:11
Ligt dit niet aan de snelheid van het NAS zelf? Meestal zit er maar een crappy controller/aansturing in waardoor de doorvoersnelheden ook op gigabit bedroevend zijn.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Jup, al meer slechte ervaringen mee gehoord, dat de 1 Gb/s (let ff op, geen 1 GB/s dus zoals iemand riep) in de praktijk vaak nogal tegen valt.

Wat misschien nog wel even interessant is: wat voor protocol gebruik je voor de transfers? Windows bestandsdelen (aka samba/SMB) of FTP, of wat? Want dat kan ook nog wel wat schelen meestal.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 14:18:
Jup, al meer slechte ervaringen mee gehoord, dat de 1 Gb/s (let ff op, geen 1 GB/s dus zoals iemand riep) in de praktijk vaak nogal tegen valt.

Wat misschien nog wel even interessant is: wat voor protocol gebruik je voor de transfers? Windows bestandsdelen (aka samba/SMB) of FTP, of wat? Want dat kan ook nog wel wat schelen meestal.
Samba, zal FTP ook even proberen.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-03 11:46
Het zou mij niets verbazen als het aan de NAS ligt. Ik heb ook volledig Gb lan hier liggen en ik kom niet boven de 13 mb/s uit. De nas heeft nu de nieuwste firmware, toen ik de firmware gebruikte die er op stond toen ik hem kreeg (heb geen idee welke dat was eerlijk gezegd) kwam ik tot 17 mb/s. niet echt om over naar huis te schrijven vind ik.

Desktop | Server | Laptop

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Daarvoor heb ik zelf een nasje gemaakt ik zou namelijk niet weten welke nas wel gigabit snelheid doet.
Mini itx bordje erin en lekker wat schijven ben je voor n paar 100 klaar en haal je wel die snelheid.

And this !! Is to go even further beyond!!!

Pagina: 1