Toon posts:

Externe netwerkschijf met meerdere partities en NTFS

Pagina: 1
Acties:
  • 930 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop niet dat jullie denken, daar heb je weer een dom figuur die zelf niets uitzoekt...

maar iets dat ik nergens tegenkom in de discussie over N(D)AS-en, is wat een apparaat doet met meerdere partities op zo'n schijf. Een aantal kun je ook via USB 2.0 aansluiten en het is handig om toch je data (ivm met bijv. backups) te kunnen verdelen over meerdere partities.

En wat doen NAS-en met NTFS? Welke merken kunnen NTFS aan? Bijvoorbeeld de FNS-1000 claimt NTFS aan te kunnen, maar geldt dit alleen voor de externe usb-hdd of ook de interne schijf?

Graag hoor ik van jullie ervaringen en welke merken en apparaten kunnen wat ik hierboven beschrijf.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand? Heb ik dan zulke exotische wensen? :P

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:22

The Third Man

The Third Jellyfish

NTFS support is wat minder gangbaar omdat de meeste NAS'en op Linux draaien en daar geen officiële NTFS support voor is. Wel is er een (tegenwoordig stabiel verklaarde) NTFS ondersteuning voor maar aangezien bedrijven huiverig zijn voor claims door corrupte data zijn ze dus niet zo snel daarmee. Wat is eigenlijk de reden waarom je NTFS wilt hebben in je NAS? Het is praktischer als je voorbereid wilt zijn een reset-while-writing en die komt bij een always-on NAS niet zo snel voor. Ook gebruiken ze vaak voor de interne schijf Ext3 die een wellicht nog wel betere beveiliging biedt dan NTFS.

Wat betreft de partities wordt het ook moeilijker want wederom in een Linux omgeving ga je meestal niet meerdere partities op 1 schijf maken maar simpelweg meerdere mountpoints (die shares worden op je netwerk) die begrensd zijn op hun omvang.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bekijk de schijf ook als gewone harde schijf... Blijkbaar ben ik één van de weinigen, want ik lees hier weinig over. Apparaten zijn meestal gebouwd voor een bepaald doel en zijn hier het beste in, en dat geldt hier ook: de simpele netwerk harde schijven zijn in de eerste plaats een externe usb-schijf en in de tweede plaats aan te sluiten via het netwerk. Echte NAS-en zijn juist uitsluitend bereikbaar via het netwerk en soms via USB, maar hier in principe niet voor bedoeld.

NTFS wilde ik om bijvoorbeeld images (backups) van meer dan 4GB op te kunnen slaan (via USB). En DVD-iso's worden ook weleens groter dan 4GB...

't blijkt dus dat ik mijn beeld van de praktijk moet bijstellen en concluderen dat de twee perspectieven echt verschillend zijn. :P Dus of echt kiezen voor een USB-schijf, of een netwerk-schijf die eventueel nog via USB aan te sluiten is. Helaas niet verenigbaar in één apparaat.