Fixed IP + DHCP = Problemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 602 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Dag tweakers,

Ik heb hier thuis al zeer lang een raar probleem. Er zitten telkens "haperingen" in mijn netwerkverbinding...
Mijn netwerk zit als volgt in elkaar: 1 100mbit router met wifi die zijn connectie via een kabel doorgeeft aan een Gigabit switch. Op deze switch zijn alle pc's aangesloten. Nu Kreeg ik telkens de melding van windows rechtsonder: De kabel is niet aangesloten blablabla... en nog geen halve second daarna heb ik terug verbinding :X. Aangezien ik dat probleem pas had sinds ik die Gigabit switch plaatste heb ik die dus er vantussen gehaald en zit mijn server en mijn pc nu op de 100mbit router. Nu krijg ik die melding niet meer, maar ik heb nog steeds haperingen |:(!
Ik gebruik voor mijn server een fixed ip omdat dat makkelijker is om hem terug te vinden, maar de dhcp service staat wel aan op mijn router. Ik vroeg me af of dit deze rare hapringen teweeg kan brengen?
Mijn gezond verstand zegt dat als mijn server een vast ip wil dat dhcp dit ip aan hem toekent en aan de andere pc's een dynamisch?
Nu ga ik eens een andere router nemen, want ik kan niet meer aan het menu van die router, hij crasht voortduren, misschien door een fout in die gigabit switch? Misschien dat het dan over is maar ik vrees ervoor...

Met haperingen bedoel ik als ik muziek vanop de server beluister er dus letterlijk hapringen in zitten. Net alsof de connectie even wegvalt. Ik mag de buffer van mijn mpeg decoder nog zo groot zetten het helpt niet. Ook als ik gewoon bestanden verplaats naar mijn nas server dan blijft het gelijk hangen en gaat dan gewoon verder alsof er niets aan de hand is.
Ik ben echt ten einde raad...help anyone?

Techno>Music

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-03 10:04
fixed ip's en door dhcp uitgegeven ip's moeten gewoon naast elkaar kunnen.

Let er wel even op dat je je static IP's niet van uit de DHCP range geeft, dan kunnen er conflicten ontstaan.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Exile_NL
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-03-2022
haal het statische ipadres van je server eens uit de dhcp scope

Verwijderd

Je kan eens proberen om je dhcp server fixed adressen te laten geven. Dat doe je gewoon in je router instellen, waarschijnlijk onder het kopje mac control. Dan moet je wel in windhoos je ip op auto zetten. En dan zou het het opgelost moeten zijn.

Is inderdaad zo dat als je een ip-adres instelt met windhoos en vervolgens je dhcp server er een laat toewijzen dat er een conflict kan ontstaan, omdat je maar 1 ip kan hebben op een netwerkkaart.

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Thx voor de snelly reply's...
Dus ik moet in moet in mijn router het ip adres dat mijn server heeft( het statische) uit zijn dhcp range halen? Ik wil het nu proberen, maar die domme router zijn menu wil er maar niet opkomen, hij zit precies altijd vast. Ik kan wel op internet enzo, maar zijn menu crasht altijd :s.
Ondertussen heb ik al een andere router geprobeerd maar die is precies dood dus die kan ik ook niet gebruiken :(.
En als ik in het menu kan van mijn router, en ik hala het uit zijn dhcp range en het gaat nog niet, dan kan ik inderdaad eens allemaal fixed ip adressen laten uitdelen door mijn router.
Wat het ook zou kunnen zijn is dat mijn router EN mijn switch beiden kapot zijn...aangezine dat stomme menu er maar niet wil opkomen (na resetten en power on-off) en dat kabel niet verbonden probleem met mijn switch...

Techno>Music

• Exile_NL
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-03-2022
check ook even of de switch een DHCP functie heeft, zet deze dan uit....

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:39

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik zou zeggen, check eens of je kabel niet de boosdoener is ;)

Want hij geeft natuurlijk niet voor niets aan dat die er uit ligt. Dat heeft weinig met wel of niet storende dhcp zaken te maken.

Dat je er op die gigabit switch meer last van hebt kan best doordat die wat gevoeliger is voor een brakke kabel dan een 100mbit geval.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
De switch heeft geen ip, dus als hij geen menu heeft wss ook geen dhcp? Hij is er nu van tussen en kheb nog steeds hetzelfde probleem, dus wss heeft hij geen dhcp. Kzal voor de zekerheid nog eens die manual en doos erbij nemen als ik die nog vind.
Overigens ben ik me dood aan het ergeren dat het menu van de router maar niet wil werken. Ik heb nu al een paar keer gereset, de stroom af en aan gelegd en nog steeds wil dat menu er niet opkomen. Heb zelf de server met zijn vast ip er van tussen gehaald, zodat deze zeker geen conflicten kan opleveren. Het ergste van al is, tone ik naar de winkel ging en hem testten ging hij daar perfect :s...ksnap er niks van.

edit: Ondanks dat mijn router zijn menu werkt, kan ik na 10 minuten wachten toch een deel van het menu zien en staat er bij dhcp range 100-199. Lease time stat op 1 dag, en always broadcast staat aan.
De server zijn ip bevind zich op 192.168.0.10, dus dit zit onder de 100 en zu dus geen probleem mogen opleveren.

=> toch brakke router + gbit switch?

edit2:
@orion:
Ik heb het nu geprobeerd via mijn laptop, en het menu komt er feilloos op :s. Het heeft dus jammer genoeg te maken met de kabel :'(
Dat wordt dus wss eerst de jacks vervangen en hopen dat het is opgelost, ofwel nieuwe kabels trakken van betere kwaliteit, want nu zit er maar CAT5 op...En die kabels lopen dicht bij de plonkast dus das ook niet echt gezond.

Allemaal vreselijk bedankt! Nu weet ik tenminste wat het is...

[ Voor 39% gewijzigd door Lima op 21-01-2008 12:28 ]

Techno>Music

Pagina: 1