Let op: garantie en NAS

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:19
Mijn WD Netcenter is vrijdag avond gecrasht. Net met WD gesproken en er zijn twee opties. De disk open maken en zelf proberen de data te recoveren of de disk retourneren als onderdeel van de garantie en dan is de data verloren. Op het moment dat de behuizing wordt geopend is de garantie verlopen!

Dus als je een NAS met ingebouwde disk koopt is er geen mogelijkheid om de data te recoveren en aanspraak te maken op de garantie. Dat kan alleen met een NAS waarbij je zelf de disk erin plaatst

Verwijderd

Eh, ja... wil je de open deur van backups maken ook nog intrappen?

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:35

ralpje

Deugpopje

Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 10:45:
Jij maakt 24/7 back-ups? Het is ook wel eens prettig als je de data van ná de laatste backup terug kunt vissen... :)

[ Voor 1% gewijzigd door ralpje op 21-01-2008 10:47 . Reden: typo ]

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ralpje schreef op maandag 21 januari 2008 @ 10:47:
[...]

Jij maakt 24/7 back-ups? Het is ook wel eens prettig als je de data van ná de laatste backup terug kunt vissen... :)
Van mijn belangrijkste computer (= notebook) maak ik via wifi ieder uur een backup naar m'n thuisserver, tenzij ik onderweg ben. Als dat zonder problemen met een notebook kan, dan kan dat ook wel met een server.
Aan wat de TS stelt is helemaal niets nieuws aan... wat had je verwacht, dat onder de garantie data recovery valt?

[ Voor 11% gewijzigd door kamerplant op 21-01-2008 10:50 ]

🌞🍃

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:45
Ja, daar hebben veel mensen zo'n NAS dus voor.

Punctuality is the politeness of kings

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

dreamscape schreef op maandag 21 januari 2008 @ 10:50:
[...]
Ja, daar hebben veel mensen zo'n NAS dus voor.
Dat is dus niet handig, want daar zijn NAS systemen niet voor bedoeld, maar aangezien je het NAS systeem als backup gebruikt dan heb je het orgineel nog elders staan dus dan is er niets aan de hand. Je laat dan, in zo'n geval, je NAS onder garantie herstellen en maakt vervolgens weer een copy van het orgineel.

P.s. NAS systemen zijn er voor bedoeld om dat centraal beschikbaar te maken. Het maken van een goede degelijke backup doe je nogaltijd op tape. aangezien tape's velemalen langer meegaan dan CD's en DVD's en daarbij ook minder beschadigings gevoelig zijn.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-02 19:39

ThunderNet

Flits!

_Dune_ schreef op maandag 21 januari 2008 @ 11:19:
[...]

Dat is dus niet handig, want daar zijn NAS systemen niet voor bedoeld, maar aangezien je het NAS systeem als backup gebruikt dan heb je het orgineel nog elders staan dus dan is er niets aan de hand. Je laat dan, in zo'n geval, je NAS onder garantie herstellen en maakt vervolgens weer een copy van het orgineel.

P.s. NAS systemen zijn er voor bedoeld om dat centraal beschikbaar te maken. Het maken van een goede degelijke backup doe je nogaltijd op tape. aangezien tape's velemalen langer meegaan dan CD's en DVD's en daarbij ook minder beschadigings gevoelig zijn.
tape is geen backup... tape is prima geschikt voor archifering, maar niet voor backup :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:45
_Dune_ schreef op maandag 21 januari 2008 @ 11:19:
[...]

Dat klopt natuurlijk helemaal. Net zoals je veel beter een compleet serverrack neer kan zetten met allerlei spullen, maar de gemiddelde thuisgebruiker heeft gewoon een routertje van Sitecom.

Zo werkt dat ook met back-ups. Iedereen hier snapt natuurlijk dat je gewoon een dedicated airconditioned ruimte moet hebben met een taperobot, blusinstallatie en noodstroomaggregaat.
Klopt helemaal. ;)
Maar voor de gemiddelde thuisgebruiker is het al heel wat als hij zijn desktopje en laptopje af en toe back-upt naar zijn nas-doosje.
Hoeveel 'gemiddelde' thuisgebruikers werken met tape voor backups?

[ Voor 3% gewijzigd door dreamscape op 21-01-2008 11:24 ]

Punctuality is the politeness of kings

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:02

BCC

jwillemsen schreef op maandag 21 januari 2008 @ 10:41:
Mijn WD Netcenter is vrijdag avond gecrasht. Net met WD gesproken en er zijn twee opties. De disk open maken en zelf proberen de data te recoveren of de disk retourneren als onderdeel van de garantie en dan is de data verloren. Op het moment dat de behuizing wordt geopend is de garantie verlopen!
Vriendin van me had het zelfde met een WD Mybook. Ze kreeg echter een nieuwe toegestuurd met de mededeling dat ze de oude mocht slopen om te proberen om haar data te redden. Ze moest wel alle losse / gesloopte onderdelen naar WD terugsturen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

ThunderNet schreef op maandag 21 januari 2008 @ 11:21:
[...]
tape is geen backup... tape is prima geschikt voor archifering, maar niet voor backup :)
Vreemd dat een grote verzekeringsmaatschappij toch hun backups op tape zet... correctie ik ken drie redelijk grote verzekeringsmaatschappijen die dat doen. Waar zou jij dan een backup op willen maken? :)
dreamscape schreef op maandag 21 januari 2008 @ 11:23:
[...]
Dat klopt natuurlijk helemaal. Net zoals je veel beter een compleet serverrack neer kan zetten met allerlei spullen, maar de gemiddelde thuisgebruiker heeft gewoon een routertje van Sitecom.

Zo werkt dat ook met back-ups. Iedereen hier snapt natuurlijk dat je gewoon een dedicated airconditioned ruimte moet hebben met een taperobot, blusinstallatie en noodstroomaggregaat.
Klopt helemaal. ;)
Maar voor de gemiddelde thuisgebruiker is het al heel wat als hij zijn desktopje en laptopje af en toe back-upt naar zijn nas-doosje.
Hoeveel 'gemiddelde' thuisgebruikers werken met tape voor backups?
Daar heb je gelijk in, maar als het inderdaad een backup is, dan heb je het orgineel nog elders staan en is er niets aan de hand. Backup stuk, nieuwe backup van het orgineel maken en wanneer het orgineel weg/beschadigd is een restore uitvoeren vanuit je backup. ;)
BCC schreef op maandag 21 januari 2008 @ 11:30:
[...]
Vriendin van me had het zelfde met een WD Mybook. Ze kreeg echter een nieuwe toegestuurd met de mededeling dat ze de oude mocht slopen om te proberen om haar data te redden. Ze moest wel alle losse / gesloopte onderdelen naar WD terugsturen.
dat is er netjes, dat hoor je toch niet vaak.

[ Voor 66% gewijzigd door _Dune_ op 21-01-2008 11:36 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

_Dune_ schreef op maandag 21 januari 2008 @ 11:32:
[...]
Vreemd dat een grote verzekeringsmaatschappij toch hun backups op tape zet... correctie ik ken drie redelijk grote verzekeringsmaatschappijen die dat doen. Waar zou jij dan een backup op willen maken? :)
Stel nu dat alle hd's in je server ruimte crashen.. Om het makkelijk te houden moet je nu een paar duizend hardeschijven bestellen, die heb je niet dezelfde dag in huis, eens?
Dan moet je misschien wel 100+TB aan data terugzetten op die nieuwe hardeschijven, dat kost je gewoon dagen tijd. Oftewel je hebt je hele business een paar dagen uit de running, lijkt me geen gezonde optie dus.
Vandaar dat tape prima is voor archifering, dan maakt het niet uit als het een flinke poos kost om data terug te halen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 13:43
BCC schreef op maandag 21 januari 2008 @ 11:30:
[...]

Mij WD Mybook was ook gecrasht. Uiteraard geen backup dus harde schijf eruit gehaald en na een nachtje in de vriezer in de pc gehangen en nog alles terug kunnen zetten. Hierna alles samegebouwd en teruggestuurd voor garantie. Deze is keurig omgeruild voor een nieuw exemplaar.

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

ThunderNet schreef op maandag 21 januari 2008 @ 11:35:
[...]
Stel nu dat alle hd's in je server ruimte crashen.. Om het makkelijk te houden moet je nu een paar duizend hardeschijven bestellen, die heb je niet dezelfde dag in huis, eens?
Dan moet je misschien wel 100+TB aan data terugzetten op die nieuwe hardeschijven, dat kost je gewoon dagen tijd. Oftewel je hebt je hele business een paar dagen uit de running, lijkt me geen gezonde optie dus.
Vandaar dat tape prima is voor archifering, dan maakt het niet uit als het een flinke poos kost om data terug te halen.
Daar hebben ze redundancy voor uitgevonden. :) Belangrijke Systemen dubbel uitvoeren, tenminste zo is het hier geregeld. Valt er één systeem om, dan pakt een ander het over. Overigens staan de redundant systemen niet op dezelfde locatie, dit is verdeeld over 5 locaties.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

_Dune_ schreef op maandag 21 januari 2008 @ 11:39:
[...]

Daar hebben ze redundancy voor uitgevonden. :) Belangrijke Systemen dubbel uitvoeren, tenminste zo is het hier geregeld. Valt er één systeem om, dan pakt een ander het over. Overigens staan de redundant systemen niet op dezelfde locatie, dit is verdeeld over 5 locaties.
Mjah, dat maakt het nog niet dat tape geschikt is voor backup.. Een backup moet je makkelijk en snel kunnen terughalen. Tape is daar gewoon niet geschikt voor. Dan is het geschikter om gewoon op goedkope sata hardeschijven te backuppen (die zijn een stuk sneller). En deze sata schijven op andere locatie te bewaren. Archifering hou je dan wel gewoon op tape natuurlijk :)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:46

lier

MikroTik nerd

ThunderNet schreef op maandag 21 januari 2008 @ 11:35:
[...]

Ik dacht dat deze dag de meest sombere dag van het jaar zou worden, moet zeggen dat met dit soort posts de lach flink de overhand heeft.

Neem van mij aan (en ik loop "pas" 15 jaar mee in de IT wereld) dat een erg groot deel van de wereld gebruik maakt van tape als back-up. Je hypothese is zeg maar bijzonder. Ik neem aan dat je in verband met snelheid jouw data het liefst op disk plaatst...heb je enig idee wat voor throughput een tapedrive haalt ? Verder, als al je disks om zeep zijn, is het waarschijnlijker dat er een vliegtuig op je serverpark geland is. In dat geval zou ik wel offsite back-up in de vorm van tape willen hebben.

@TS, goeie tip, maar een beetje tweaker koopt natuurlijk iets waar hij/zij aan kan sleutelen....
;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:19
Nou, de primaire data stond op de disk, de pc heeft altijd een copy. Echter, wat fot's stonden nog niet op de pc, we waren ze net aan het copieren :-(

De vraag is nu meer of we nu niets missen, de copy was bijna klaar en er stonden gelukkig nog foto's op de sd kaartjes.

Het is alleen wel raar dat je niet de optie hebt om de data te recoveren en gebruik te maken van de garantie. Hopelijk is WD in ons geval ook coulant.
Pagina: 1