[Gentoo] grote opschoonactie...

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:30

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Op m'n laptop draait inmiddels een jaartje of 2/3 een Gentoo installatie. Nu is door de jaren heen, door gekloot of geëxperimenteer, de boel nogal vervuild geraakt. Er staan pakket op die niet meer in Portage voorkomen, veel orphan-bestanden en ik heb wat problemen met bepaalde hardware gekregen (bijvoorbeeld USB-drives). Dat laatste is waarschijnlijk wel op te lossen met een nieuwe kernel, maar die andere 2 punten liggen toch wat lastiger.

Wat is een nette manier om een Gentoo installatie weer mooi schoon te maken, zonder elk bestand met de hand te moeten bekijken...?

Op nieuw installeren is natuurlijk het beste, maar ik vind dat eigenlijk iets voor windows en niet voor linux ;) Daarnaast is de laptop een Athlon XP2500+ Mobile, dus niet het grootste compilatie-wonder...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Emerge -PDe -p world

verwijderd pakketen zonder directe dependency.

Zoek verder eens op de Gentoo fora naar de zoekterm "cruft". Kom je een hoop scriptjes tegen die bestanden verwijderen die niet op de schijf thuishoren.

Let wel op; zo'n scriptje heeft bij mij ook ooit een berg gewenste bestanden weggegooid :( (/home was niet excluded :O )

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:35
Kijk ook zelf eens in je world file, misschien zie je er programma's in staan die je niet meer gebruikt. Deze kun je dan gewoon dmv emerge -C programmanaam verwijderen en de overbodige dependencies ervan dmv emerge --depclean -a

[ Voor 50% gewijzigd door orillion op 21-01-2008 12:33 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:30

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
orillion schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:33:
Kijk ook zelf eens in je world file, misschien zie je er programma's in staan die je niet meer gebruikt. Deze kun je dan gewoon dmv emerge -C programmanaam verwijderen en de overbodige dependencies ervan dmv emerge --depclean -a
Het probleem is, dat 1 van die programma's inmiddels niet meer in portage voorkomt. Daardoor werkt emerge -C niet meer... Ik ben daar al eens vaker tegenaan gelopen, en ik vind het een beetje raar dat je een geïnstalleerd programma niet meer kunt verwijderen als het uit de package-manager verdwenen is...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Huh, dat hoort niet hoor. pakketjes die niet meer in portage zitten, horen gewoon te kunnen unmergen...(net uitgeprobeerd) Als dat niet het geval is heb je denk ik /var/db/pkg gesloopt...

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:35
laurencevde schreef op maandag 21 januari 2008 @ 18:51:
Huh, dat hoort niet hoor. pakketjes die niet meer in portage zitten, horen gewoon te kunnen unmergen...(net uitgeprobeerd) Als dat niet het geval is heb je denk ik /var/db/pkg gesloopt...
Idd, ik kan gewoon programma's verwijderen die niet meer in portage zitten. Hij slaat ergens in /var/lib/portage op welk bestanden er geïnstalleerd zijn...

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-01 21:30

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Met behulp van equery list kan je nog een mooie lijst krijgen van alle geinstalleerde software, is makkelijk om te zien wat je absoluut niet meer nodig hebt en wat nog wel. Equery kan ook dep's laten zien enzo :).

Strava

Pagina: 1