Op vrijdag 16 februari 2001 12:05 schreef Bart_traB het volgende:
[..]
Ik hoor hier erg vaak dat gelovige mensen bang of ontwetend (-> dom) zijn en dat ze daarom geloven. Hoe komen die mensen op dit idee? Omdat wij (christenen) niet met de rest meegaan als het over bijv. de evo theorie gaan?
D'r zijn ook wetenschappers die geloven in god en het met mekaar probeert te rijmen.
En als 5% van de wereld dom is of 60% die hebben allemaal democratie kiezrecht met wel of geen mening en als zeer inteligente mensen een mening of keuze maken hoeft het nog lang niet de juiste te zijn.
Mijn geloof is niet gebaseerd op angst. Geloven doe je niet uit angst voor de dood of "het oordeel". Een ander woord voor geloof is vertrouwen. Ik vertrouw op God. Als je Jezus aanneemt hoef je ook niet bang te zijn voor "het oordeel". In dat geval mag je er zeker van zijn dat je niet veroordeelt word. In de bijbel word er ook niet opgeroepen om bang te zijn. Er staat wel hou het in de gaten, de dag van het oordeel komt er wel aan.
Ik vind het ook heel fout om "zieltjes te winnen" dmv. angst. Gelukkig zie je dat tegenwoordig ook niet meer.
je gokt er op dat er 'n god is
Mijn geloof is ook niet gebaseerd op onwetendheid. Ik heb net als iedereen een gewone opleiding gehad. Hier werd de evo theorie ook geleerd. Ik kijk ook vaak naar tv en daar zie je ook dagelijks docu's hierover. Oke ik ben geen geleerde maar onwetend kan je me niet noemen. Ik heb qua kennis dezelfde bepakking als +/- de rest van Nederland.
die kennis van de nederlander is toch wel wat gevarierder en hebben toch vaak overal een mening over
De manier waarop jij gelovigen bestempeld vind ik wel wat vreemd: Een kudde dieren die luisterd naar de herder en zijn intepretatie...
Zoiezo dit kan worden ingevuld voor haast iedereen. Jij accepteerd ook wat die ene professor zegt. Je kan niet zelf de blub induiken of lekker eens een avondje (onbevooroordeeld) brainstormen over de herkomst van de mens.
wetenschap kan vaak veel feiten worden aangetoen op de theorien na die nog niet zijn bewezen de bijbel is een tig keer herscheven boekje met beweringen die men zo maar aanneemt als je zomaar iets aanneemt lijkt het of je dom bezig bent maar kan je net zo goed een heel hoog iq hebben. Hoge intelligentie betekent niet dat je gelijk hebt
In de bijbel word de vergelijking kudde schaapjes -> herder wel genoemd. Al is het met een andere betekenis. De Herder (Jezus) houd ons in de gaten. Hij past op ons en beschermt ons. Hij komt ons zoeken als we verdwaald zijn.
Die vergelijking is universeel, maar in die tijd waren er vooral veel boeren herder en was er geen industrie, maar die vergelijking kan je op meer dingen toepassen zoals de herder hitler en die duitse schaapjes als of die V1 bouwende schaapjes dom waren vat je hem voel je hem.
Het geloven in God is een keuze die je zelf bewust maakt. Dat mensen kiezen voor Jezus terwijl ze ook weten van bijv. de evo theorie zegt alleen maar meer over die keuze.
Somige keten meer inde les dan dat ze wat leren.
Hebben ze er wel kritish over na gedacht
ouders en groot ouders geven hun mening ook vaak door aan de kinder waar het diep blijft hangen niet iedereen bekritiseerd zijn ouders waar je vaak tegen op kijkt.
Vroeger waren veel scholen voornamelijk christelijk en kunnen ze die theorien mijden
Jongemensen hebben vaak andere dingen aan hun hoofd en passen hun menig, of ontwikkelen die op latere leefttijd.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K