Toon posts:

5 volt LED's

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen, ik heb hier 5 volt ledjes maar die wil ik alleen aan de voorkant als versiering zeg maar, verder niks. Enig idee hoe ik dit moet aansluiten ( kan het rechtstreeks op de 5 volt die uit de voeding komt ? )

gegroet

Verwijderd

met een batterij ;)
nee. nu ff serieus, ik denk dat je die wel op je voeding kan plueren, en anders gewoon ff uitproberen

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 07:22

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Weet je of die led een inwendige weerstand heeft??????????? (ik denk het wel, maar weet dit dus niet)
Zo ja, dan kan je hem gewoon direct op je voeding aansluiten... aan de rode en een zwarte.... zwarte aan de korte poot en de rode aan de lange poot

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Euhm....moet er geen weerstand tussen :?

Ik ben toch malle pietje niet!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

LEDs hebben geen spanning waarop ze branden. Ze hebben wel een stapspanning en die is afhanklijk van de opbouw. Ze lopen HEEL simpel gezegd op 'stroom'. Je moet er een weerstand mee in serie zetten en dan zorgt die er voor dat de juiste stroom loopt. De spanning over de LED is constant

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

zet elk ledje gewoon parallel met een weerstand van 240 ohm voor 5 volt of een weerstand van 750 ohm voor 12 volt...

• acq
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-03-2023

acq

ing. en dan? :D

Op donderdag 15 februari 2001 16:43 schreef ScorpionY het volgende:
zet elk ledje gewoon parallel met een weerstand van 240 ohm voor 5 volt of een weerstand van 750 ohm voor 12 volt...
Zullen we die weerstanden maar in serie met de LED's zetten? >:)

Wat betreft interne weerstand van een LED: uiteraard heeft ook een LED een interne weerstand. Zou anders niet best zijn. |:( Dikke kortsluiting.

Na 5 jaar toch maar eens een nieuwe sig :X | Roze nerdjes; ze bestaan ;P | All we need is one world wide vision - Queen | Novell servers reboot je om 11 uur, logisch toch? |:(

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 07:22

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op donderdag 15 februari 2001 17:22 schreef acq het volgende:

[..]

Zullen we die weerstanden maar in serie met de LED's zetten? >:)

Wat betreft interne weerstand van een LED: uiteraard heeft ook een LED een interne weerstand. Zou anders niet best zijn. |:( Dikke kortsluiting.
Ehm..... als je een led aansluit op een paar batterijen ZONDER voorschakelweerstand, heb je toch echt een 'asociale' stroom lopen... that is... een 'normale' led....

Maar misschien moet ik de term interne weerstand ietsie duidelijker forumleren:

INTERNE VOORSCHAKEL WEERSTAND

Zijn die er dan? Voor zover ik heb begrepen WEL dus....

Als je een led hebt met interne voorschakelweerstand, kan je die dus gewoon direct op de gespecificeerde spanning aansluiten ZONDER extra voorschakelweerstand....

Correct me if i'm wrong....
Pagina: 1