Onrustig beeld op VGA aansluiting 226BW via laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 722 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• frankvdberg
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-04 12:34
Beste tweakers,

Sinds een aantal dagen ben ik de gelukkige bezitter van een 226BW ;) Nu heb ik deze als default monitor aangesloten op mijn Acer Aspire 5612, op de VGA aansluiting (de enige optie jammer genoeg). Deze laptop werkt met een Intel Graphics 945GM. Het werkt allemaal vloeiend, op één ding na. Bij donkergrijze/zwarte vlakken heeft het scherm de nijging horizontale "storingsstrepen" te veroorzaken. Ook lijkt het een beetje flikkerend. Dacht in het begin dat het aan de kabel lag, maar na deze helemaal verlegd te hebben van de andere kabels had dit geen succes. |:( Als ik de laptop van de spanningsbron afhaal wordt het effect wel iets erger, maar niet heel erg. _/-\o_

De vraag, hoe kan ik het beeld weer een beetje rustiger krijgen, zodat ik wel lekker rustig naar een donker scherm kan kijken (Winamp bijv.). Kabel vervangen door een andere VGA, converten naar een DVI kabel (puur qua storing of wat ook, niet voor een digitaal signaal natuurlijk 8)7 ).

Alvast bedankt!

Frank ;)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik zou beginnen met de monitor eerst eens te proberen op een PC met een DVI-aansluiting, om te zien of het beeld dan wel mooi en rustig is. Dan is de monitor in ieder geval wel goed. Je kan wat gaan spelen met resolutie en refreshrate, maar ik ben bang dat het nooit fantastisch zal worden, zeker niet als je ogen er gevoelig voor zijn. Ik kan zelf bijvoorbeeld totaal niet werken met TFT schermen via d-sub, ik krijg daar koppijn van.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• frankvdberg
gambieter schreef op maandag 21 januari 2008 @ 00:55:
Ik zou beginnen met de monitor eerst eens te proberen op een PC met een DVI-aansluiting, om te zien of het beeld dan wel mooi en rustig is. Dan is de monitor in ieder geval wel goed. Je kan wat gaan spelen met resolutie en refreshrate, maar ik ben bang dat het nooit fantastisch zal worden, zeker niet als je ogen er gevoelig voor zijn. Ik kan zelf bijvoorbeeld totaal niet werken met TFT schermen via d-sub, ik krijg daar koppijn van.
Jammergenoeg is de refresh rate van deze laptop niet aan te passen... voor de rest vindt ik deze resolutie wel fijn werken dus laat ik die zo staan.. Het ligt volgens mijn gewoon aan de vga, digitaal zal het er wel heel anders uitzien.

Verwijderd

Ga eens op zoek naar het volgende in je OSD menu:

Phase/Clock of iets met Focus. Wellicht staat dat niet goed voor jouw setup.

• frankvdberg
Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 10:06:
Ga eens op zoek naar het volgende in je OSD menu:

Phase/Clock of iets met Focus. Wellicht staat dat niet goed voor jouw setup.
Heb volgens mij 5 x de instellingen gehad..maar zonder resultaat.. ;( Wel zie ik bij het gebruik van applicaties dat soms de "storing" in het beeld meer of minder wordt.. Misschien ligt het aan de hardware van mijn laptop?? :?

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-04 22:31
Probeer het eens terwijl je laptop op de accu zit. Ik heb nu namelijk precies hetzelfde met een Hannspree Verona 22" + toshiba satellite laptop.

Na het één en ander getest te hebben blijkt dat de monitor het prima doet op andere apparaten (bijv xbox 360 via vga) en wanneer de laptop niet aan het lichtnet op zolder hangt.

Wanneer ik de laptop beneden op het lichtnet aansluit werkt het ook goed.

Kortom: een aardlus! Dat is het enige waar het aan kan liggen. De laptop pikt die storing blijkbaar op en dat merk je dus op een extern vga apparaat...

Nu vraag ik mij af of ik dit via een netfilter kan oplossen? (mantel stroom filter)

[ Voor 4% gewijzigd door Giant87 op 20-03-2008 21:47 ]

• Xeanor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-03 16:16
Dit is een bekend probleem dacht ik, en meerdere laptops hebben hier last van.

Doordat de voeding van de monitor en die van de laptop beide inclusief aarde zijn aangesloten, gaat het mis. (details weet ik ook niet precies)

De oplossing is de voeding van de laptop in een niet-geaarde stekkerdoos te steken. Als je er geen hebt, koop je er even eentje voor 5 euro ofzo bij karwei. De laptop gewoon niet in het stopcontact steken, werkt ook. (zoals de poster boven mij al zegt)

(in mijn klas op de uni zie ik ook dat de meesten dell laptopjes hebben (ik niet, mijn HP heeft hier ook last van btw) met aan de voeding zo'n dunne 2-potige stekker, en die laptops hebben ook geen last van storing als je er een monitor op aansluit)

[ Voor 60% gewijzigd door Xeanor op 20-03-2008 21:12 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik heb hetzelfde scherm en gebruik het soms ook op m'n laptop. Standaard is het scherm via DVI aangesloten op mijn desktop, maar zoals waarschijnlijk bekend, kun je snel tussen VGA en DVI switchen. Op beide manieren geeft het scherm gewoon een scherp beeld. Niets op aan te merken

Verwijderd

Zit je vga-aansluiting toevallig lang of kortbij je voedingsconnector?

Ik had hetzelfde aan de hand met een HP-Compaq (X1600Mobile met VGA zit net naast de voedingsconnector) met een Samsung-lcd-tv..
Op netstroom => flikkeringen, op accu => probleemloos en zuiver beeld.. Getest met een dikkere VGA-kabel (die beter geshield is wss) en nu heb ik geen last meer van interferentie..

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-04 22:31
Ja bij mij wel... Ook een x1600 mobile. En de vga kabel zit zeg maar boven aan de linker kant en aan de achter kant links zit de voeding.. (bij "wiebelen" voeding inderdaad meer storing)

Zal de niet geaarde stekkerdoos eens proberen.. 8) Al zal dat wel niet passen...// Het werkt!

Zal ook eens alu folie proberen. Dat werkt niet ;)

Morgen maar eens een zo kort mogelijk goede vga kabel kopen dan. Nog aanraders?

[ Voor 31% gewijzigd door Giant87 op 20-03-2008 23:01 ]

• Xeanor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-03 16:16
Pagina: 1