Toon posts:

Dyslexie profiel optie

Pagina: 1
Acties:
  • 554 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie soms veel mensen die zich ergeren aan de posters van Tweakers die dyslexie hebben.

Is het misschien een idee om een optie mee te geven in de profiel zodat je een vinkje kan zetten in geval van dyslexie problemen? In een post, is het dan zichtbaar (met een dyslexie icoontje) dat een poster dyslexie heeft zodat daarmee rekening kan worden gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Wordt dyslexie niet vaak gebruikt als excuus voor luiheid? Even je bericht nalezen om eenvoudige foutjes eruit te pikken kan vaak al veel 'ergernis' schelen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Daar zal inderdaad meer misbruik van gemaakt gaan worden dan dat het goed doet, ben ik bang.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 00:15:
Ik zie soms veel mensen die zich ergeren aan de posters van Tweakers die dyslexie hebben.

Is het misschien een idee om een optie mee te geven in de profiel zodat je een vinkje kan zetten in geval van dyslexie problemen? In een post, is het dan zichtbaar (met een dyslexie icoontje) dat een poster dyslexie heeft zodat daarmee rekening kan worden gehouden.
Of je zet het gewoon eerst even in Word en haalt er een spellingscontrole overheen.
Er is ook een extensie voor Firefox die automatisch op spelling controleert.

Dyslexie bestaat al lang ('t is de laatste jaren bekender geworden en sommige mensen vinden zelf dat ze dyslexie hebben ook al is er nooit onderzoek geweest) maar moet de hele maatschappij zich aan deze mensen aanpassen, of kunnen de mensen zich op het internet aanpassen? :)

Juist vanwege spellingsprogramma's vind ik dat dyslexie geen excuus moet zijn voor een slechte spelling. Daarnaast: er zijn natuurlijk verschillende vormen van dyslexie, maar het rustig (hardop) voorlezen en de tijd nemen voor een bericht kan een hoop zinsfouten voorkomen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2008 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:23
Als mensen echt dyslexie hebben, dan help even nalezen vaak niet, omdat ze hun eigen fouten niet zien. Ook wat andere mensen eenvoudige foutjes vinden zien zij vaak niet.

Maar als je via een icoontje aan gaat geven dat je dyslexie hebt, dan wordt de drempel denk ik nog lager om je post niet te verbeteren. Terwijl imho iemand met dyslexie juist zo veel mogelijk moet worden gemotiveerd om toch zijn post te verbeteren.
En daarnaast, wat schiet iemand anders er mee op dat hij weet dat er in een post veel fouten zitten doordat iemand dyslexie heeft, of dat het komt omdat iemand geen zin had om het nog een keer door te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:29
@--Niels--:

Ik ben het niet met je eerste opmerking eens, zelf heb ik ook dyslexie, en nalezen heeft wel degelijk nut. Maar dan moet je het wel uit een ander "perspectief" kunnen doen. Het heeft mij ook wat moeite gekost maar als je een keer je bericht geschreven hebt moet je het gewoon nalezen alsof het een bericht is van iemand anders. Je moet dan natuurlijk wel op de hoogte zijn van gramatica regels en weten hoe je bepaalde woorden moet spellen.

Maar verder vind ik het heel jammer om de laatste tijd op tweakers echt bar en bar slecht geschreven reacties tegen te komen, hier wordt vervolgens 'n reactie op gegeven dat het onbegrijpelijk is waar dan weer de reactie op komt "ik ben dyslectisch". Alsof dat 'n excuus is om slecht Nederlands te typen. Verder ben ik het eens met Denniswerd, als je weet dat je écht heel veel moeite hebt met fatsoenlijk en begrijpelijk Nederlands typen gebruik dan spellingscontroles etc. het is zo makkelijk tegenwoordig om foutloos Nederlands te produceren :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@hierboven: 1 foutje, grammatica is met dubbel m ;)
best netjes dus!

Verder sluit ik me aan bij de rest hier. Ik zie het al helemaal voor me: een user zet het dyslexie vinkje aan in z'n profiel en denkt vervolgens helemaal los te kunnen gaan, hoeft ie eindelijk geen leestekens meer te gebruiken of na te denken over zinsopbouw... :/

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toffe reactie van Pilske :).

Zelf ben ik een aardige neuroot als het aankomt op taalgebruik. Typefouten kunnen de beste overkomen. Spelfouten en gebrekkige grammatica en interpunctie daarentegen zijn aan de orde van de dag. Dat irriteert mij echt mateloos. Het gaat te vaak fout met bezittelijke voornaamwoorden die vervangen worden door "me" en "jou". D's, t's, en dt's vliegen je ook te pas en te onpas om de oren. Werkwoorden in de verleden tijd blijken ook een groot struikelblok.

Tegen beter weten laat ik meestal op vriendelijke wijze weten dat een bericht/woord/zin niet juist is. Maar goed, dat wordt niet in dank afgenomen. Ze zouden toch nog eens wat opsteken van een ander. Naar eigen zeggen zijn ze vaak ook dyslectisch en kunnen ze er daarom niets aan doen. Juist... Om een icoontje in te voeren heeft om die reden geen enkele zin. Het enige dat helpt is wanneer moderators 'corrigerend gedrag' richting mensen die consequent storende fouten maken niet afkeuren.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2008 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pilske schreef op maandag 21 januari 2008 @ 00:48:
Maar verder vind ik het heel jammer om de laatste tijd op tweakers echt bar en bar slecht geschreven reacties tegen te komen, hier wordt vervolgens 'n reactie op gegeven dat het onbegrijpelijk is waar dan weer de reactie op komt "ik ben dyslectisch". Alsof dat 'n excuus is om slecht Nederlands te typen. Verder ben ik het eens met Denniswerf, als je weet dat je écht heel veel moeite hebt met fatsoenlijk en begrijpelijk Nederlands typen gebruik dan spellingscontroles etc. het is zo makkelijk tegenwoordig om foutloos Nederlands te produceren :P.
Het is inderdaad onmogelijk om te oordelen of iemand dyslexie heeft of het als excuus gebruikt. Iemand kan het uit luiheid als excuus gebruiken, maar een dyslect kan ook gewoon extra programma's gebruiken als controlemiddel.

Natuurlijk zullen niet alle fouten door het programma eruit worden gehaald (was mijn Word spelling/grammatica maar 100% foutloos :(), maar het scheelt vaak wel een groot deel (missende letters, etc)

Ik denk juist als je een dergelijke optie maakt dat veel mensen zichzelf dyslectisch verklaren en nog minder hun best gaan doen op posts, waardoor vele op een gegeven moment een topic openen en al zien dat de TS een dyslect is: "O, nou volgende topic want ik heb geen zin om weer een half uur te besteden aan het lezen van 10 zinnen waar ik geen ene bal van begrijp"

Dyslectisch of niet maakt op het internet, dankzij allerlei software, weinig uit en moet weinig verschil maken (en als je hier en daar een fout maakt: prima, dat hoort erbij. Er zijn maar weinig mensen die foutloos Nederlands schrijven)

Bestaat 'dyslect' eigenlijk wel? Volgens mij is dit meer een roepnaam maar geen officieel woord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 01:01:
Het enige dat helpt is wanneer moderators 'corrigerend gedrag' richting mensen die consequent storende fouten maken niet afkeuren.
Dat kun je beter aan de crew overlaten, als het echt erg is. Het zal namelijk niet snel tot verbetering leiden, en eerder tot slechte topics :) . En ja, ik heb me zelf ook wel aan bezondigd aan corrigerend gedrag (soort van wannabe-mod :D ), niet zozeer bij dyslectische posters maar meer bij de MSN/SMS-taal, die imo veel erger is. Maar als het heel erg is, dan kan je beter een TR maken :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:39
Een optie ervoor vind ik een beetje overdreven, maar waarom zet je het niet in je ondertitel of signature als je anderen wilt laten weten dat je dyslexie hebt? Heb het hier wel vaker gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

EN EEN OPTIE VOOR DEFECTE CAPSLOCKS?

Het nadeel van een extra optie is dat je dan alleen een label aan jezelf hangt 'kijk mij eens gehandicapt zijn, rezpect me' waarmee je uiteindelijk de mensen die echt dyslexie hebben maar wel hun best doen om goede replies te bouwen tekort doet.

Op de FP worden posten op meerdere dingen beoordeeld, maar een dyslextische post moet wel erg slecht zijn om niet gewaardeerd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat een dergelijke discussie niet enkel voor de FrontPage geldt, maar voor de hele site. Daarom schuif ik dit topic een paar fora omhoog richting Lieve Adjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik vind het een slecht idee. Zo'n vinkje wordt door een aantal personen toch alleen maar gebruikt om "straffeloos" de meest bagger posts (en dan bedoel ik opmaak en spelling, niet inhoud) te posten die er zijn. Ik ben er eerder voor om mensen die dergelijke posts maken nog harder aan te pakken. Zoals eerder gezegd: dyslexie betekent niet per se dat je geen Nederlands of geen grammatica kent.

Wat mij betreft komt er gewoon een automatische post-checker. Slechts een zin in een post? Niet posten. Geen interpunctie in een post? Niet posten. Pech voor de mensen die niet kunnen schrijven, maar die zijn misschien toch meer op een MSN forum op hun plaats.

[edit]
Ik heb niet voor niets mijn sig al een tijdje niet veranderd.

[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 21-01-2008 09:30 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Ik herhaal nu gewoon wat er hierboven gezegd wordt, maar nu al wordt dyslexie teveel misbruikt als excuus voor slechte posts. Een apart "klaag niet omdat ik slecht typ" profiel gaat daar geen verbetering in brengen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Maasluip schreef op maandag 21 januari 2008 @ 09:29:
Wat mij betreft komt er gewoon een automatische post-checker. Slechts een zin in een post? Niet posten. Geen interpunctie in een post? Niet posten.
Dat is wel een enorme dooddoener voor 90% van de posts in de HK :P

Maar wat mij betreft is zo'n automatische (en verplichte) controle iets teveel van het goede. Iedereen zou gewoon de reacties door een spellingscontrole moeten halen. Ik heb hier de Ffx extensie ook altijd aan staan. Een kleine moeite, maar zo veel netter :)

edit:

@ Maasluip, weet ik ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Cloud op 21-01-2008 09:48 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 17:18

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Maasluip schreef op maandag 21 januari 2008 @ 09:29:

Wat mij betreft komt er gewoon een automatische post-checker. Slechts een zin in een post? Niet posten. Geen interpunctie in een post? Niet posten. Pech voor de mensen die niet kunnen schrijven, maar die zijn misschien toch meer op een MSN forum op hun plaats.
Dit vind ik het andere uiterste... volgens mij is het niet juist als de ene poster opeens gaat bepalen of andere mensen wel of niet op hun plaats zijn op het forum.
en zeker niet als het oordeel geveld wordt op basis van 'of iemand zich ergert aan de spellingskwaliteiten van een ander'.

Op een plaats waar sociale interactie plaatsvind loop je altijd het risico je aan mensen te ergeren, of zijn er mensen die door hun presentatie meer of minder in de smaak van anderen vallen...
Waar het meeste contact gebeurt via geschreven reacties, is dan de spellings-kwaliteit een belangrijk element... mensen die het hier moeilijk, zullen het ook lastig hebben, maar moeten dan zelf er iets aan doen, niet door het als 'excuus' aan te wenden, maar door die extra moeite te doen.

Net zoals mensen die stotteren en die veelal via gesproken woord met anderen communiceren ook wel degelijk meer moeite moeten doen hun stotteren te controleren en niet kunnen verwachten dat als ze maar een T-shirt met groot geschreven erop 'ik st-st-st-stott-tt-tt-tter', dat dat hun communicatie-probleem minder zou maken..

Maar aan de andere kant, bepaalde mensen die al te miereneukerig of muggezifterig doen over spelling (ja, ik heb daar tweemaal een tussen-n weggelaten), kunnen soms nét zo irritant zijn door hun betweterigheid; als ze doorzeiken over kleinere spelfoutjes die mestal een post niet specifiek minder leesbaar maken..
Het is soms ook fijn te bedenken dat het helemaal niet zo erg is kleine spelfoutjes te maken, zolang je boodschap maar iig goed leesbaar is en een post niet overkomt alsof die uit pure luiheid slordig is opgezet.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 09:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Uiteraard draaf ik een beetje door ;)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 22-09 09:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

MadMarky schreef op maandag 21 januari 2008 @ 01:01:
@hierboven: 1 foutje, grammatica is met dubbel m ;)
best netjes dus!
Semi-OT: spreek je dat nu uit als graaaaamatica of grahmatica? Bij een aa had ik juist geleerd een enkele medeklinker te laten volgen - het zou zijn typfout kunnen verklaren. Het is nog vroeg, mijn hersens werken nog niet op volle kracht..

Maargoed, ik deel de mening dat het te vaak als excuus gebruikt kan worden. Ik ben lui, ik zet fijn het vinkje aan en kan lekker bagger-nederlands verder typen. T.net vraagt toch niet om een medische verklaring :P

[ Voor 5% gewijzigd door SinergyX op 21-01-2008 09:47 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 00:15:
Ik zie vooral mensen die zich ergeren aan de posters van Tweakers die te weinig moeite doen om hun tekst fatsoenlijk leesbaar te maken. Dat verschil is wat mij betreft vrij duidelijk.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
SinergyX schreef op maandag 21 januari 2008 @ 09:46:
[...]
Maargoed, ik deel de mening dat het te vaak als excuus gebruikt kan worden. Ik ben lui, ik zet fijn het vinkje aan en kan lekker bagger-nederlands verder typen. T.net vraagt toch niet om een medische verklaring :P
Nee, exactly. Het is jóuw handicap en jíj moet er mee leren leven. Hard maar waar. Als ik morgen mijn benen verlies kom je me ook niet dragen, ik zal toch echt zelf in die rolstoel moeten leren zitten. En dus hoort iemand met dyslexie imho ook gewoon zijn best te doen om een fatsoenlijke post neer te zetten en zeker met de huidige spellingscontroles, in bijvoorbeeld FF zelfs in-browser, zoals hierboven al aangedragen, moet dat geen probleem meer zijn.

Links en rechts een taal/typfoutje kan natuurlijk altijd, maar dat kan ook bij iemand zonder dyslexie.

[ Voor 9% gewijzigd door Henk op 21-01-2008 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 16:55

MsG

Forumzwerver

Lijkt me ook wat overdreven, bovendien kunnen mensen met dyslectie net zo goed een rood streepje onderscheiden als mij en aangezien er legio spellingscontrole-dingen bestaan en zelfs FF plugins.

offtopic:
What's next? Een "ik heb borderline" vinkje? voor preventief excuus als je uit je slof schiet in een post?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

De meeste mensen zetten niks zinnigs in hun profiel. Waarom zouden ze dit dan opeens wel doen?

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
ajhaverkamp schreef op maandag 21 januari 2008 @ 09:59:
De meeste mensen zetten niks zinnigs in hun profiel. Waarom zouden ze dit dan opeens wel doen?
Omdat het het posten lekker simpel en onbezorgd maakt. Ineens zijn veel enters in een post, willekeurige hoofd- en kleine letters en typ- spelfouten in alledaagse woorden geoorloofd omdat je dat vinkje aan hebt geklikt.

Ergo: je hoeft ineens geen moeite meer te doen voor je post, en GoT vliegt de verloedering in.

Voor mij hoeft het niet :+

[ Voor 4% gewijzigd door Henk op 21-01-2008 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op maandag 21 januari 2008 @ 10:22:
...kleine letters en typ- spelfouten in alledaagse woorden geoorloofd omdat je dat vinkje aan hebt geklikt.

Ergo: je hoeft ineens geen moeite meer te doen voor je post, en GoT vliegt de verloedering in.

Voor mij hoeft het niet :+
Het moet zijn typefouten :/

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Mijn mozilla FF spellingscontrole geeft je daar toch echt ongelijk in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Henk schreef op maandag 21 januari 2008 @ 09:52:
[...]

Nee, exactly. Het is jóuw handicap en jíj moet er mee leren leven. Hard maar waar. Als ik morgen mijn benen verlies kom je me ook niet dragen, ik zal toch echt zelf in die rolstoel moeten leren zitten. En dus hoort iemand met dyslexie imho ook gewoon zijn best te doen om een fatsoenlijke post neer te zetten en zeker met de huidige spellingscontroles, in bijvoorbeeld FF zelfs in-browser, zoals hierboven al aangedragen, moet dat geen probleem meer zijn.

Links en rechts een taal/typfoutje kan natuurlijk altijd, maar dat kan ook bij iemand zonder dyslexie.
Hier ben ik het mee eens. Er zijn zat manieren om ook dyslectische mensen goed te ondersteunen met hulpmiddelen, zodat ze ook gewoon normale posts neer kunnen zetten. Als je daar een topic voor opent met de vraag hoe je het beste met je dyslexie kan omgaan, dan willen we je best helpen. Dyslexie is geen excuus om maar wat raak te typen, wat veel mensen wel doen. Ja ik ben dyslectisch, dus je moet niet zeuren over wat er staat. Zo werkt het niet. Uiteraard zeg ik ook niet meteen dat jij dat wel doet, maar er zijn wel mensen die dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Klein discussie puntje, vroeger werd alles op ADHD gegooid als iemand maar iets over-actief was of slecht presteerde op school. Wat emotioneel? Aah dat is mn ADHD. Je lult teveel? Sorry mijn ADHD.

Is de nieuwe hype is alles op dyslectie te gooien op het moment dat je maar iets van een opmerking krijgt op je typ/schrijf gedrag? (note, absoluut nofi naar de mensen die dus echt dyslectie hebben, het gaat hier om de 'luie' schrijvers).

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

SinergyX schreef op maandag 21 januari 2008 @ 11:06:
Is de nieuwe hype is alles op dyslectie te gooien op het moment ...
De periode waarin er veel aandacht voor dyslexie was kwam voor de periode dat ADHD tijdelijk een grotere belangstelling genoot. Dit soort verschijnselen zijn van alle tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-07 16:04

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Misschien een domme vraag maar hoe kan iemand die dyslectisch is, nu lezen of een spellingschecker zijn post wel goed heeft aangepast?

I'm not as think as you stoned I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

WooK schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:17:
Misschien een domme vraag maar hoe kan iemand die dyslectisch is, nu lezen of een spellingschecker zijn post wel goed heeft aangepast?
Niet (of met veel moeite), daar moet je dan maar op vertrouwen lijkt me. :)
Overigens zijn mensen met dyslexie niet dom. Ook als je dyslexie hebt, kan je tot op zeker hoogte een nette topicstart maken. Dus sowieso gaat het hele excuus niet op. Maar daar waren al meer mensen achter hier. ;)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
@WooK:

Geloof me je kunt het zelfs zelf zien als je fouten hebt gemaakt, het kost alleen wat meer moeite en je moet met ieder woord dat je typt bezig zijn. Heel vaak zinnen teruglezen hoort er ook bij en 'n heleboel mensen hebben daar geen zin in, toen ik kreeg te horen dat ik dyslexie had schreef ik bagger maar zag dit zelf nooit. Omdat ik dit per se niet wilde ben ik gaan proberen heel erg systematisch te werk te gaan als ik iets moest schrijven/typen. Dat werkt echt wel, gewoon één zin typen, teruglezen volgende zin typen enz enz enz. In het begin kost het 'n hele tijd maar naderhand gaat je dit veel makkelijker af. Nu kan ik gewoon (naar mijn mening) foutloos Nederlands typen en het kost maar 'n minuutje meer dan de meesten die hier berichten plaatsen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Hulpmiddelen en extra dingen alleen zodat je een post kan maken op een forum. Ik post vaak zat, maar vaak vertik ik het omdat ik weet dat ik een spelfout heb gemaakt en niet weet waar. Dan vertik ik het vaak te helpen of een leuk punt in de discussie te gooien gewoon omdat ik weet dat dan de discussie verwaterd in "boehoe maar je tikt een woordje fout".

Ik denk dat zo`n optie niet vreemd zou zijn. Als mensen er misbruik van maken dan kan je dat wel zien. Maar het eindeloos gezever zou wel minder worden als een optie als in de Ts besproken zou bestaan.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kan er dan ook een knopje komen voor 'last van mn kleine teen'? Als iemand een post van mij dan verkeerd begrijpt ligt het daaraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op maandag 21 januari 2008 @ 10:39:
Mijn mozilla FF spellingscontrole geeft je daar toch echt ongelijk in :P
Dat is reden nummer zoveel om Mozilla niet te gebruiken. Beter géén informatie dan verkeerde informatie.

Alstu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

Palomar schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:23:
Kan er dan ook een knopje komen voor 'last van mn kleine teen'? Als iemand een post van mij dan verkeerd begrijpt ligt het daaraan.
Word je ook niet serieus genomen als je pijn hebt in je kleine teen?

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

disjfa schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:22:
Ik denk dat zo`n optie niet vreemd zou zijn. Als mensen er misbruik van maken dan kan je dat wel zien. Maar het eindeloos gezever zou wel minder worden als een optie als in de Ts besproken zou bestaan.
We hebben een kapstok-artikel op GoT om slechte replies, over het eventuele slechte taalgebruik in de topicstart, af te straffen. Meer kan je niet doen denk ik. Users kunnen een TR maken als het de spuigaten uitloopt, that's it. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

disjfa schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:22:
Hulpmiddelen en extra dingen alleen zodat je een post kan maken op een forum. Ik post vaak zat, maar vaak vertik ik het omdat ik weet dat ik een spelfout heb gemaakt en niet weet waar. Dan vertik ik het vaak te helpen of een leuk punt in de discussie te gooien gewoon omdat ik weet dat dan de discussie verwaterd in "boehoe maar je tikt een woordje fout".

Vind je het zonde van je tijd om extra moeite te doen om een verhaal neer te zetten dat voor iedereen duidelijk leesbaar is? Accepteer je het feit dat je dyslectisch bent en vind je dat anderen dat maar moeten accepteren en dat je geen extra moeite moet doen om een net verhaal te maken?

Het is niet zo dat je om 1 fout al een hoop gezeur krijgt (zowel kun je gewoon een topicreport plaatsen). Het is alleen jammer dat je soms posts hebt met allemaal verkeerde d's en t's en nog meer 'eenvoudige' fouten. Als ik ergens 'werdt' zie staan dan maakt het helemaal niks uit of je wel of niet dyslectisch bent: als je gewoon nadenkt en/of een spellingscontrole gebruikt dan zou je die fout nooit maken. Ik vind het persoonlijk arrogant om als je dyslectisch bent het maar gewoon te accepteren en niet je best doen om een nette post te maken!

Je weet dat je het hebt en ik ga ervan uit dat je op je werk ook gewoon je best doet om verhalen/rapporten met zo weinig mogelijk fouten te schrijft. In dat opzicht vind ik dat een forum ook een plaats is waar je wel je best voor kan doen (en zeg eerlijk, hoeveel tijd kost het om gewoon even spellingscontrole te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:28:
[...]
Vind je het zonde van je tijd om extra moeite te doen om een verhaal neer te zetten dat voor iedereen duidelijk leesbaar is? Accepteer je het feit dat je dyslectisch bent en vind je dat anderen dat maar moeten accepteren en dat je geen extra moeite moet doen om een net verhaal te maken?
Wil je weten hoe ik vroeger postte. Maargoed, dank je voor deze reactie, ik zal me weer afzijdig houden.

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

disjfa schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:31:
[...]

Wil je weten hoe ik vroeger postte. Maargoed, dank je voor deze reactie, ik zal me weer afzijdig houden.
Jammer dat je je afzijdig wil gaan houden, als je het er niet mee eens bent geef dan een inhoudelijke reactie en vertel me waarom ik ongelijk heb :) En als je mijn verhaal persoonlijk opvat: sorry, maar het is niet mijn bedoeling jou persoonlijk te beledigen

ps. ik heb het uiteraard niet over posts waar 3 of 4 foutjes in zitten: mensen zonder dyslectie maken ook genoeg fouten. Het gaat mij vooral om posts die gewoon zo bol zitten van onnodige fouten die makkelijk met een spellingscontrole zouden worden gezien

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2008 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
[...]

&
ps. ik heb het uiteraard niet over posts waar 3 of 4 foutjes in zitten: mensen zonder dyslectie maken ook genoeg fouten. Het gaat mij vooral om posts die gewoon zo bol zitten van onnodige fouten die makkelijk met een spellingscontrole zouden worden gezien
Deze twee opmerkingen zijn voor mij echt het hele antwoord op de discussie die hier gevoerd wordt. Tuurlijk zijn er mensen die spelfouten maken, daar hoef je niet eens dyslectisch voor te zijn. Maar zodra je erkent dat de dyslexie jouw probleem is en niet dat van anderen kun je eraan gaan werken en dat kost je veel moeite, maar aan het eind van de dag is het jouw eigen probleem en help je alleen jezelf ermee om eraan te werken. Want als jij (als je dyslexie hebt) jezelf aan kunt leren om je eigen berichten op 'n andere manier te lezen heb je daar niet alleen baat bij op GoT maar ook in het echte leven, sollicitatiebrieven, essays, noem maar op zullen allemaal als veel netter worden beschouwd. Andere mensen zullen er dan dus ook baat bij hebben én zodra ze erachter komen dát je dyslexie hebt zullen ze helemaal onder de indruk zijn.
Ik probeer bijvoorbeeld zo min mogelijk te laten merken dat ik dyslexie heb door gewoon heel secuur te werken, dan krijg je leuke reacties achteraf als mensen erachter komen dat je het hebt. En als mensen m'n spelling verbeteren zeg ik eerder "oh ja" & "bedankt" dan "ik heb dyslexie.. laat mij".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Palomar schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:23:
_O-

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

disjfa schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:26:
Word je ook niet serieus genomen als je pijn hebt in je kleine teen?
Weet je hoe erg dat is? :/ Je reageert wat bot door de continue zeurende pijn, heb je meteen 3 reports aan je broek en wordt je afgescheept als 'ochtendhumeurtje'.

Beetje medeleven mag wel, weet je hoe pijn dat zoiets doet? :/

Maargoed.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kom op lui, beetje respectvoller kan wel

het is niet zo dat de mensen die dyslectie hebben hier iets aan kunnen doen: ze zijn ermee geboren en voor iedereen is dyslectie toch iets anders: een kind van 8 zal er anders tegenoverstaan dan een puber van 17, of een volwassen huisvader van 34 jaar...

Niet iets waar je indirect mee moet gaan spotten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Laatst online: 00:10

Koppensneller

winterrrrrr

Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 13:11:

het is niet zo dat de mensen die dyslectie hebben hier iets aan kunnen doen: ze zijn ermee geboren en voor iedereen is dyslectie toch iets anders: een kind van 8 zal er anders tegenoverstaan dan een puber van 17, of een volwassen huisvader van 34 jaar...

Er wordt ook niet met dyslexie gespot, er wordt alleen (door sommigen) aangegeven dat iemand met dyslexie best wat extra moeite kunnen doen om een leesbare en foutloze post neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Laatst online: 07:26

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Het is alleen jammer dat je soms posts hebt met allemaal verkeerde d's en t's en nog meer 'eenvoudige' fouten. Als ik ergens 'werdt' zie staan dan maakt het helemaal niks uit of je wel of niet dyslectisch bent: als je gewoon nadenkt en/of een spellingscontrole gebruikt dan zou je die fout nooit maken.
Wie vind het jammer dan? Juist de mensen die er aan ergeren ;)
Ik vind het persoonlijk arrogant om als je dyslectisch bent het maar gewoon te accepteren en niet je best doen om een nette post te maken!
Wie zegt dat een dyslectisch iemand niet zijn best doet om een nette post te maken? Iets met kort door de bocht ;)

Persoonlijk stoor ik mij niet aan het feit dat er spelfouten gemaakt worden, behalve met MSN taal (om het zo maar uit te drukken). Ja tog, egt, wetuh etc., dat zijn woorden die gewoon in mijn ogen irritant zijn.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:23:
[...]

Dat is reden nummer zoveel om Mozilla niet te gebruiken. Beter géén informatie dan verkeerde informatie.

Alstu.
Firefox zet ook gewoon een rood streepje als je typfout tikt, dus daar zit het probleem niet. Maar volgens Firefox is typ een correct woord en omdat er geen grammatica controle in Firefox zit rekent ie 'typ- of spelfout' dus goed. Waarom typ in z'n woordenboek zit snap ik ook niet helemaal, want dat is inderdaad niet echt een Nederlands woord voor zover ik weet.

Anyways, dat soort woordenboeken en spellingcontroles hebben altijd wel wel zo hun nukken en foutjes, maar desondanks halen ze er meestal toch echt wel meer fouten uit dan dat ze introduceren ;)
En het is gewoon een mooi middel om je te wijzen op een (mogelijke) fout.

[ Voor 16% gewijzigd door Orion84 op 21-01-2008 13:30 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Outerspace schreef op maandag 21 januari 2008 @ 13:17:
Wie vind het jammer dan? Juist de mensen die er aan ergeren ;)
Waarom ergeren mensen zich aan bepaakde fouten, of aan de hoeveelheid spelfouten in sommige posts?

Denk je echt dat dat is omdat ze als een spellingnazi elke post uitpluizen en elke overtreding van een spellingregel een regelrechte ramp vinden?

Of zou het misschien zijn omdat spelfouten ervoor zorgen dat je een zin verkeerd leest, omdat de betekenis verandert of omdat er opeens niet-bestaande woorden in staan?

Met andere woorden: omdat de poster te besodemieterd is correct te schrijven moet de lezer maar extra moeite doen. Dat is nogal arrogant van de schrijver.
Wie zegt dat een dyslectisch iemand niet zijn best doet om een nette post te maken? Iets met kort door de bocht ;)
En als dyslecten echt hun best doen (ik zie het aan de posts van pilske niet af dat hij dyslectisch is) wat heeft zo'n "ik ebn dyslect"-vinkje dan voor zin? Het zal dan juist misbruikt worden door mensen die gewoon te lui zijn op op hun spelling te letten.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 13:11:

Ik denk eerder dat je de 'wijzende' vinger richting de misbruikers moet sturen. Zoals hierboven, MSN taal zoals 'egt tog wellus' of geen enkele interpunctie toegepast kan voor mij echt niet doorgaan onder het 'excuus' ik heb dyslectie.

Gezien de post van Pilske, bovenstaande MSN woordtjes zou een dyslect imho niet maken.

[ Voor 6% gewijzigd door SinergyX op 21-01-2008 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Firefox spellingscontrole zegt overigens keurig dat "typfout" fout is, en "typefout" goed. Mag ook wel, want het gebruikt het gecertificeerde OpenTaal-woordenboek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Dido schreef op maandag 21 januari 2008 @ 13:29:
[...]

Waarom ergeren mensen zich aan bepaakde fouten, of aan de hoeveelheid spelfouten in sommige posts?

Denk je echt dat dat is omdat ze als een spellingnazi elke post uitpluizen en elke overtreding van een spellingregel een regelrechte ramp vinden?

Of zou het misschien zijn omdat spelfouten ervoor zorgen dat je een zin verkeerd leest, omdat de betekenis verandert of omdat er opeens niet-bestaande woorden in staan?

Met andere woorden: omdat de poster te besodemieterd is correct te schrijven moet de lezer maar extra moeite doen. Dat is nogal arrogant van de schrijver.
Ik denk dat je ietwat te ver doordenkt. Niemand gaat er kapot van, of wordt op de verkeerde been gezet als bepaalde woorden met een d/dt/t wordt geschreven. Ik wort, ik word, ik wordt.. Alles is gewoon duidelijk en leesbaar.
En als dyslecten echt hun best doen (ik zie het aan de posts van pilske niet af dat hij dyslectisch is) wat heeft zo'n "ik ebn dyslect"-vinkje dan voor zin? Het zal dan juist misbruikt worden door mensen die gewoon te lui zijn op op hun spelling te letten.
Mij hoor je niet over het 'vinkje', ik ben van mening dat die er nooit hoeft te komen :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SinergyX schreef op maandag 21 januari 2008 @ 13:30:
[...]

Ik denk eerder dat je de 'wijzende' vinger richting de misbruikers moet sturen. Zoals hierboven, MSN taal zoals 'egt tog wellus' of geen enkele interpunctie toegepast kan voor mij echt niet doorgaan onder het 'excuus' ik heb dyslectie.

Gezien de post van Pilske, bovenstaande MSN woordtjes zou een dyslect imho niet maken.
Zeker zeker, maar ik doel hierbij even op de mensen die dyslectie indirect vergelijken met het stoten van je teen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zDojf58UzOydeOjspNpWttdM/full.jpg
Speciaal voor IE hebben ze hem ook :) (van ander forum, in quickreply als optioneel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 02:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Outerspace schreef op maandag 21 januari 2008 @ 13:35:
[...]

Ik denk dat je ietwat te ver doordenkt. Niemand gaat er kapot van, of wordt op de verkeerde been gezet als bepaalde woorden met een d/dt/t wordt geschreven. Ik wort, ik word, ik wordt.. Alles is gewoon duidelijk en leesbaar.
Tja, en waar leg je dan de grens? In je eigen voorbeeld is het misschien wel duidelijk, maar als je bijvoorbeeld ergens het volgende leest:

......, maar word je....

dan begin je dat als vraag te lezen terwijl

..., maar wordt je......

gewoon met punt (of uitroepteken) afgesloten zal worden en dus geen vraag zal zijn.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ik vind het onzin, gezien je eenvoudig weg zo een spellingscontrole hebt.
hoor er zelf bijna nooit wat over terwijl ik toch dyslectisch ben en verder een trieste grammaticale gesteldheid dus de fouten die je tegenkomt zullen meer van die aart zijn.

Spellingscontrole @ firefox for the win :Y)
Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:23:
[...]

Alstu.
een argument met betrekking tot z'n klein deel van het geheel weiger ik een goed argument te vinden

[ Voor 41% gewijzigd door GoldenSample op 21-01-2008 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelfs mét dyslexie en grammaticale ongesteldheid kan je je zinnen beginnen met een hoofdletter en je paragrafen laten doorlopen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

GoldenSample schreef op maandag 21 januari 2008 @ 14:10:
Spellingscontrole @ firefox for the win :Y)
Wil je weten hoeveel woorden ik nog fout zou kunnen intikken ook als ik een spellingscontrole zou gebruiken. Ook leer je nooit wat van een spellingcontole omdat je het dan elke keer gewoon fout kan intikken. Dan boeit je de spelling nog minder.

Dus de minimale extra`s die je daarmee krijgt lost echt het probleem nog niet op.

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Janoz schreef op maandag 21 januari 2008 @ 14:06:
[...]

Tja, en waar leg je dan de grens? In je eigen voorbeeld is het misschien wel duidelijk, maar als je bijvoorbeeld ergens het volgende leest:

......, maar word je....

dan begin je dat als vraag te lezen terwijl

..., maar wordt je......

gewoon met punt (of uitroepteken) afgesloten zal worden en dus geen vraag zal zijn.
Ik zie beide als een vraag zonder vraagteken. Maar misschien mis ik verder je punt. Maakt op zich niet zoveel uit, ik snap dat er mensen zijn die moeite hebben met mensen die zogenaamd geen tijd en energie in hun posts steken (ondanks ze dat misschien wel doen).

Maar goed, de discussie lijkt wel erg op de discussie die we onlangs ook al hebben gevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Deze zin word ook goed gerekend door de spelling controle ter wijl het hard stikken fout is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

Palomar schreef op maandag 21 januari 2008 @ 14:20:
Deze zin word ook goed gerekend door de spelling controle ter wijl het hard stikken fout is. :P
De spelling van die zin is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een dergelijke optie mag gewoon nooit een vrijbrief zijn om dan maar niet je post te controleren. Iedereen kan spellingcontrole gebruiken.

Als deze optie wel inhoudt dat je niet een beetje je best hoeft te doen alvorens je een post plaatst, wil ik er graag meteen een optie bij om topics van dergelijke users te filteren. Dit niet omdat ik een hekel heb aan mensen die echt dyslexie hebben, maar omdat ik denk dat veel mensen het als een slap excuus gebruiken.
Pilske schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:56:
Want als jij (als je dyslexie hebt) jezelf aan kunt leren om je eigen berichten op 'n andere manier te lezen heb je daar niet alleen baat bij op GoT maar ook in het echte leven, sollicitatiebrieven, essays, noem maar op zullen allemaal als veel netter worden beschouwd. Andere mensen zullen er dan dus ook baat bij hebben én zodra ze erachter komen dát je dyslexie hebt zullen ze helemaal onder de indruk zijn.
Ik probeer bijvoorbeeld zo min mogelijk te laten merken dat ik dyslexie heb door gewoon heel secuur te werken, dan krijg je leuke reacties achteraf als mensen erachter komen dat je het hebt. En als mensen m'n spelling verbeteren zeg ik eerder "oh ja" & "bedankt" dan "ik heb dyslexie.. laat mij".
Dat is een prima instelling. _o_ . Wat mij betreft kom je daar ook een stuk verder mee dan iemand die niet het extra minuutje tijd uit trekt en daardoor steeds moeilijk leesbare teksten produceert. Liever een iets tragere reactie, maar wel voldoende leesbaar, dan snel en onleesbaar. :)

En wat mij betreft hoeft er op de posts van Pilske geen labeltje geplakt te worden en daarmee is dus het niet nuttig zijn van deze feature voldoende aangetoond. :)
disjfa schreef op maandag 21 januari 2008 @ 14:19:
[...]
Wil je weten hoeveel woorden ik nog fout zou kunnen intikken ook als ik een spellingscontrole zou gebruiken.
Hoef ik niet te weten, als ze maar grotendeels juist gecorrigeerd in je post terecht komen. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Voutloos op 21-01-2008 14:28 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
[...]

Wil je weten hoeveel woorden ik nog fout zou kunnen intikken ook als ik een spellingscontrole zou gebruiken. Ook leer je nooit wat van een spellingcontole omdat je het dan elke keer gewoon fout kan intikken. Dan boeit je de spelling nog minder.

Dus de minimale extra`s die je daarmee krijgt lost echt het probleem nog niet op.
Het is maar wat je verwachtingen zijn en hoe je er vervolgens mee om gaat. Zelf ben ik ook absoluut geen ster in Nederlands (Nee, ik plak er zelf geen dyslexie etiket op, noem het voor mij apart een IQ beperking). Ik vind het regelmatige lastig om te weten wanneer je ei of ij moet gebruiken, een dubbele N, of een enkele, een T of een D, of überhaupt hoe je een woord schrijft... Ik gebruik spellingscheck op website's, in m'n mail en zelfs met MSN. Doordat veel woorden telkens terug komen heb ik er toch wat van geleerd zodat ik nu steeds minder correctie nodig heb :). Is het daarmee volledig opgelost? Nee natuurlijk niet, voor grammatica en zinsopbouw heeft spellcheck geen enkele zin, maar dat wil niet zeggen dat het geen enorm handige hulpmiddel is :P

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
Voor spelling zijn idd goede middelen beschikbaar en als je weet dat je dyslexie hebt, dan is het gewoon zonde als je daar geen gebruik van maakt.
Het gaat denk ik eerder om zinsconstructies die een zin slecht tot onleesbaar maken. Hier helpt alleen rustig de tijd voor nemen. En dit is ook belangrijk om te doen, omdat spelfouten een zin nog niet onbegrijpbaar maken, maar verkeerde zinsconstructies wel.

Als je een goed duidelijk beargumenteerd statement maakt, zal je 'niemand' horen klagen over een spelfout.

@Koppensneller, terwijl moet aan elkaar voor een correcte spelling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Pilske schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:56:
[...]

&

[...]

Deze twee opmerkingen zijn voor mij echt het hele antwoord op de discussie die hier gevoerd wordt. Tuurlijk zijn er mensen die spelfouten maken, daar hoef je niet eens dyslectisch voor te zijn. Maar zodra je erkent dat de dyslexie jouw probleem is en niet dat van anderen kun je eraan gaan werken en dat kost je veel moeite, maar aan het eind van de dag is het jouw eigen probleem en help je alleen jezelf ermee om eraan te werken. Want als jij (als je dyslexie hebt) jezelf aan kunt leren om je eigen berichten op 'n andere manier te lezen heb je daar niet alleen baat bij op GoT maar ook in het echte leven, sollicitatiebrieven, essays, noem maar op zullen allemaal als veel netter worden beschouwd. Andere mensen zullen er dan dus ook baat bij hebben én zodra ze erachter komen dát je dyslexie hebt zullen ze helemaal onder de indruk zijn.
Ben ik het overigens ook helemaal mee eens. Even goed doorlezen is de sleutel tot een redelijk post. Alleen in een snel lopend topic kan het soms wel eens lastig zijn omdat iemand anders dan al gepost heeft wat ik wilde posten :) Dat is ook de enige reden dit soort topic's readonly door te nemen.

Verder ben ik juist blij als er iemand mij attendeert op een spelfout om de doodeenvoudige reden dat ik daar van leer. Ja, soms is het gewoon een kwestie domweg leren hoe iets goed geschreven wordt.

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

--Niels-- schreef op maandag 21 januari 2008 @ 14:32:
Toch zijn 'ter' en 'wijl' prima Nederlandse woorden, alleen hebben ze een andere betekenis gekregen door ze los van elkaar te schrijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

Outerspace schreef op maandag 21 januari 2008 @ 13:35:
Het heeft misschien met normale leessnelheid te maken, maar ik denk helemaal niet door als ik het heb over spelfouten die het lastiger of moeilijker maken om iets te lezen, ik kom ze dagelijks tegen. Fijn dat ik wort voor jou geen enkel probleem oplevert, ik "struikel" erover - zeker als het niet de enige spelfout is in de zin. "Wort" is nog eens extra lastig omdat "wort" ook een zelfstandig naamwoord is.

Jij leest "het regent hart" of "kijk, het paart!" wellicht direct zoals een (zogenaamde) dyslect ze bedoelt, ik niet. En ik weet dat ik niet de enige ben. Ik denk dus niet dat ik "wat teveel doordenk"; ik heb eerder het vermoeden dat onder het motto "iedereen die over spelling zeurt is een zeikerige taalnazi" alle kritiek op zinsvernaggelende spelfouten de facto genegeerd worden.
--Niels-- schreef op maandag 21 januari 2008 @ 14:32:
Ik hoop echt van ganser harte dat je dat als grapje bedoelde. Er staat namelijk bijna geen woord correct gespeld in de betreffende zin - de gein is juist dat alle woorden ondanks de extra spaties op zichzelf nog steeds inhet woordenboek te vinden zijn ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Dido op 21-01-2008 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Even het doortrekkend: ik ben autistisch.
Mag ik ook een optie dat ik ook maar gewoon een lompe boer kan zijn en mensen hier mag beledigen? :?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 23:57
Boudewijn schreef op maandag 21 januari 2008 @ 14:40:
Even het doortrekkend: ik ben autistisch.
Mag ik ook een optie dat ik ook maar gewoon een lompe boer kan zijn en mensen hier mag beledigen? :?
Ik heb een antisociale persoonlijkheid. Ook een optie om dat ergens aan te vinken? :*)

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 02:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Outerspace schreef op maandag 21 januari 2008 @ 14:20:
[...]

Ik zie beide als een vraag zonder vraagteken. Maar misschien mis ik verder je punt. Maakt op zich niet zoveel uit, ik snap dat er mensen zijn die moeite hebben met mensen die zogenaamd geen tijd en energie in hun posts steken (ondanks ze dat misschien wel doen).
Goed, maak ik er hele zinnen van:

Je kunt wel hard gaan rijden, maar word je daar nu echt beter van?

Je kunt wel hard gaan rijden, maar wordt je vervolgens alsnog geflitst.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Janoz schreef op maandag 21 januari 2008 @ 14:47:
[...]

Goed, maak ik er hele zinnen van:

Je kunt wel hard gaan rijden, maar word je daar nu echt beter van?

Je kunt wel hard gaan rijden, maar wordt je vervolgens alsnog geflitst.
't is sowieso word, ook al ziet 'wordt' er niet eens zo raar uit (en ik zou deze fout wel zien maar er gewoon overheen lezen).

Hoewel dit 'slechts' een forum is, moeten we juist proberen om voor elkaar correct te spellen. Als je overal op het internet maar 'werdt' ziet staan dan ben je sneller geneigd dit zelf ook te gaan gebruiken. Wat begint als een fout zal dan al snel aangeleerd worden waardoor je het onbewust overneemt.

In dat opzicht is het gewoon fijn als je in ieder geval je best doet posts correct te spellen en als je dyslectisch bent kun je ook gewoon je best doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
Ik heb het gevoel dat iedereen het er wel over eens is dat een vinkje voor dyslexie niet gewenst is.
Om mensen met dyslexie te helpen zou het dan misschien wel een idee zijn om een optie te maken "attendeer mij op spelling- en grammaticalefouten". Waarbij iemand dan een dm-etje krijgt met daarin wat zijn fouten waren en daar dan van kan leren.

Al betwijfel ik nog wel of dat in de praktijk gaat werken en of het wel bij de functie van Tweakers hoort. Maar aan de andere kant, voorkom je zo wel reacties met daarin alleen opmerkingen over de manier waarop iemand zijn bericht heeft vormgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
--Niels-- schreef op maandag 21 januari 2008 @ 14:54:
Ik heb het gevoel dat iedereen het er wel over eens is dat een vinkje voor dyslexie niet gewenst is.
Om mensen met dyslexie te helpen zou het dan misschien wel een idee zijn om een optie te maken "attendeer mij op spelling- en grammaticalefouten". Waarbij iemand dan een dm-etje krijgt met daarin wat zijn fouten waren en daar dan van kan leren.

Al betwijfel ik nog wel of dat in de praktijk gaat werken en of het wel bij de functie van Tweakers hoort. Maar aan de andere kant, voorkom je zo wel reacties met daarin alleen opmerkingen over de manier waarop iemand zijn bericht heeft vormgegeven.
Waarom is daar een aparte functie voor nodig? Je kunt een persoon nu toch ook een DM sturen als je wilt?

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

Dan blijft het punt, hoe kunnen we dan al die afzeik reacties achterwegen laten. Ik bedoel zelfs als een msn taal user rotzooi post hoeft er nog niet afgezeken te worden. Ook al lief bedoelt.

Elke keer een TR aanmaken omdat er offtopic gezeurt word is ook na een week weer saai om te posten. Het is imho ook niet nuttog om mods lastig te vallen over minimale problemen als deze als het een groter probleem is :)

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

Datafeest schreef op maandag 21 januari 2008 @ 15:05:
Waarom is daar een aparte functie voor nodig? Je kunt een persoon nu toch ook een DM sturen als je wilt?
Ik kan me voorstellen dat niet iedereen erop zit te wachten een zooi DM's te ontvangen als hij shrijfd schrijft in plaats van schrijft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

disjfa schreef op maandag 21 januari 2008 @ 15:10:
Dan blijft het punt, hoe kunnen we dan al die afzeik reacties achterwegen laten. Ik bedoel zelfs als een msn taal user rotzooi post hoeft er nog niet afgezeken te worden. Ook al lief bedoelt.
De vervuiler betaalt? Als iemand door mij geholpen wil worden, is het op zijn minst zo dat hij 1 minuut extra in zijn post kan steken om deze te fatsoeneren. Anders vergaat de lol mij al zeer snel.

Noot: ik doe niet lastig over kleine dingen, maar er zijn gevallen (toch wel 1-2x per dag) waar ik een nuttige post wil maken om de TS (bijv.) te helpen, maar ik daar vanaf zie omdat ik geen zin heb meer tijd in zijn probleem te steken dan hij zelf ;).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
Ik denk dat dit hierboven het hele punt is van de reactie dit topic, de laatste tijd heb ik ook zo'n slechte topicstarts gezien. Gewoon 'n MSN "spreektaal" geschreven, kort, onoverzichtelijk, grammaticaal compleet vern**kt, noem maar op. Zelfs ik erger me hieraan omdat er gewoon geen touw aan vast te knopen is, heel vaak krijg je dan als reactie op (tekst)corrigerende opmerkingen dat de TS dyslexie heeft. Het eerste dat in mij op komt is dan dat dat bullshit is want je ziet echt wel het verschil tussen mn/mun en m'n of andere simpele taalfouten.

Daarbij komt dat ik me echt steeds afvraag waarom je niet gewoon extra je best doet als je dyslectisch bent, men zegt altijd dat dat hélemaal geen nut heeft maar waarom lukt het mij dan wel. Leer gewoon grammatica regels uit je hoofd, interpunctie toepassing en spelling van 'n paar veelgebruikte & lastige woorden en je komt al 'n heel eind. Als je dan ook nog jezelf aan weet te leren om je eigen reply's áándachtig door te lezen alsof ze niet van jou zijn dan haal je echt 90% van je fouten eruit.

Volgens mij zijn er gewoon 'n heleboel luie mensen op GoT bijgekomen die geen zin hebben om 'n lang verhaal te typen en veel werk erin te stoppen maar verwachten dat iedereen meteen klaar staat om hem (meestal zijn mannen het luist :P) te helpen. En het is dan lekker makkelijk om je taalgebrekkigheid af te doen met dyslexie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Als er hier of daar een verhapseldingetje in een post staat is dat op zich niet zo'n ramp, en het zou hier een saaie boel worden als er niet wat met de taal gespeeld kan worden, hetzij per ongeluk of expres.

Maar inderdaad, het wordt vervelend als je de onderwerpen niet goed terug kunt vinden met de zoekfunctie.

Dus bij deze aan de dyslexisten (dyslexia? dyslectariërs? dyslectieten?): let vooral goed op spelfouten waar het echt nodig is, voor topictitels, de topicstart, verwijzingen naar begrippen die je kunt opzoeken op internet, posts op de frontpage. En zoals gezegd, een browser met een spellingscontrole doet wonderen om de ergste vauten te ziften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 07:57

Donnie

AKA DonCorleone

Mannen het luist???? Of het meest lui :P Sorry kon het even niet laten...

Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

Ik heb hier inmiddels al meerdere hk-achtige replies gezien, ik zou iedereen toch graag dringend willen verzoeken die achterwege te laten, net als discussies over elkaars spelling :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:43
Laat maar zitten

[ Voor 135% gewijzigd door Jaap-Jan op 21-01-2008 15:53 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Pilske schreef op maandag 21 januari 2008 @ 15:22:
Volgens mij zijn er gewoon 'n heleboel luie mensen op GoT bijgekomen die geen zin hebben om 'n lang verhaal te typen en veel werk erin te stoppen maar verwachten dat iedereen meteen klaar staat om hem (meestal zijn mannen het luist :P) te helpen. En het is dan lekker makkelijk om je taalgebrekkigheid af te doen met dyslexie.
Ik dacht er verstandig aan te doen door te wachten tot iemand de spijker dan wel 8)7 de hamer op de kop slaat.

Sinds ik een online spel speel en aan de inhoud van de berichten kan inschatten hoe oud een speler is, zou je moet vaststellen dat woordblindheid een wijd verbreid fenomeen onder jongeren is. Statistisch gezien zou ik toch ooit wel iemand moeten zijn tegengekomen die hier hinder van heeft. Maar nee, het heeft nooit zo mogen zijn totdat ik op dit forum kwam. Raar hè? O-)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Dyslexie is maar een kleine beperking waarvan we hier niet noemenswaardig last hebben.
Wat we hier heel veel zien zijn 'omgekeerd beperkten', mensen die iets heel goed kunnen, maar dat op vele andere vlakken compenseren.

Who is John Galt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

justmental schreef op maandag 21 januari 2008 @ 16:21:
Dyslexie is maar een kleine beperking waarvan we hier niet noemenswaardig last hebben.
Wat we hier heel veel zien zijn 'omgekeerd beperkten', mensen die iets heel goed kunnen, maar dat op vele andere vlakken compenseren.
Ja, heel GoT zit vol met Idiot Savant. Gemakzucht komt vaker voor.....

@benedenbuurman: ik wil een vinkje kunnen zetten bij "ik ben kortzichtig". Voor mijn reactie heb ik ook een aantal keren gekeken hoe ik het spelde. Ik heb wel die moeite genomen. Ik ken namelijk mijn eigen taalfouten wel een beetje. Bv het veelvuldig geziene "me computer" etc, heeft niks met dyslexie te maken.

[ Voor 25% gewijzigd door ajhaverkamp op 21-01-2008 16:29 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

ajhaverkamp schreef op maandag 21 januari 2008 @ 16:23:
[...]
Gemakzucht komt meer voor.....
Elke keer komen weer minimaal 20 mensen die zo reageren. De mensen die er weinig aan kunnen doen worden over het algemeen ook helemaal dood geflamed of er kan gewoon geen normale reactie af van mening medegebruiker.

Deze opmerking is echt al zo kortzichtig. Daar kan ik me pas aan ergeren.

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

disjfa schreef op maandag 21 januari 2008 @ 16:25:
[...]
Deze opmerking is echt al zo kortzichtig. Daar kan ik me pas aan ergeren.
Nou, persoonlijk denk ik dat je je dan ergert aan de realiteit. Ik ga er vanuit dat van de 100 gebruikers die zeggen dat ze woordblind zijn, er 99 de waarheid geweld aan doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Guardian Angel op 21-01-2008 16:41 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

disjfa schreef op maandag 21 januari 2008 @ 16:25:
De mensen die er weinig aan kunnen doen worden over het algemeen ook helemaal dood geflamed of er kan gewoon geen normale reactie af van mening medegebruiker.
Je zit de discussie te verstieren met onware beweringen. Er wordt hier op GoT zeer zelden iemand dood geflamed om een spelfoutje en als het gebeurt, dan krijgt de dader de wind van voren, al dan niet van de crew. Men gaat ook zelden hopeloos offtopic gegaan om een spelfoutje. Ik weet niet waar jouw selectieve waarneming vandaan komt, maar het lijkt alsof je nogal gefrustreerd bent omdat je een keer een goed punt aan offtopic neuzelarij ten onder hebt zien gaan. Shit happens; move on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

Confusion schreef op maandag 21 januari 2008 @ 16:40:
[...]
Ik weet niet waar jouw selectieve waarneming vandaan komt, maar het lijkt alsof je nogal gefrustreerd bent omdat je een keer een goed punt aan offtopic neuzelarij ten onder hebt zien gaan. Shit happens; move on.
Ik vertel het ook een beetje te overdreven hoor :) Maar het is wel uit persoonlijke ervaringen dat er niet serieus op mij word doorgegaan. Nu kan ik wel als een lompe boer overkomen, maar dat helpt imho echt niet.

Daarom zeg ik ook dat ik de opmerkingen wat irritanter vind overkomen. Zeker als een opmerking als "maar ze zijn gewoon allemaal zo" langs gaat lopen komen. Terwijl dit al 20 keer an ders bewezen is in dit topic.

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 22:28

PromWarMachine

Forsaken Archer

Dat mag volgens mij niet eens.
Bij de beoordeling of een verwerking onverenigbaar is als bedoeld in het eerste lid, houdt de verantwoordelijke in elk geval rekening met:
a.
de verwantschap tussen het doel van de beoogde verwerking en het doel waarvoor de gegevens zijn verkregen;
b.
de aard van de betreffende gegevens;
c.
de gevolgen van de beoogde verwerking voor de betrokkene;
d.
de wijze waarop de gegevens zijn verkregen en
e.
de mate waarin jegens de betrokkene wordt voorzien in passende waarborgen.
Je kunt je afvragen wat de verwantschap is tussen het feit dat iemand al dan niet dyslexie heeft en het willen posten op een forum als dit.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

disjfa schreef op maandag 21 januari 2008 @ 16:48:
[...]

Ik vertel het ook een beetje te overdreven hoor :) Maar het is wel uit persoonlijke ervaringen dat er niet serieus op mij word doorgegaan. Nu kan ik wel als een lompe boer overkomen, maar dat helpt imho echt niet.

Daarom zeg ik ook dat ik de opmerkingen wat irritanter vind overkomen. Zeker als een opmerking als "maar ze zijn gewoon allemaal zo" langs gaat lopen komen. Terwijl dit al 20 keer an ders bewezen is in dit topic.
Is dat niet een beetje kortzichtig bekeken? Zover ik topics heb langs zien komen over dyslectie, was toch het grootste gedeelte van de reacties naar de 'echte' dyslectische mensen vrij positief. Je lijkt je te ergeren aan bepaalde 'standaard zinnen' welke bedoelt zijn voor de luie groep-met-excuus-dyslectie bedoeld zijn.

Als jijzelf (en andere) van mening zijn dat jou posts correct en goed geschreven zijn, waar moet je je dan nog druk om maken? Het is juist de groep mensen die jou 'handicap' als zielig excuus gebruiken om hun kansloos luie typgedracht te rechtvaardigen. Nu weet ik niet het preciese van dyslectie, maar het lijkt mij dat jij wel regels kan toepassen die niet taalkundig zijn? (echt is altijd met ch, nooit zoals een egt of tog - regels begin je met Hoofdletter, eindig met een punt/vraagteken).

Natuurlijk zijn er de mieren-.. tja die zeuren over elke d/dt/t foutje die je maakt, maar dat staat los van het hele dyslectie-als-excuus probleem.

Edit: lees het nu even na, ik denk dat ik jou post totaal verkeerd begreep :/

[ Voor 10% gewijzigd door SinergyX op 21-01-2008 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Datgene waar veel mensen over struikelen is schijnbaar gebrek aan inzet van mensen die warrig posten. Zoals Pilske en disjfa hier duidelijk laten merken is het ook voor mensen die echt problemen hebben mogelijk om prima te posten op een manier dat niemand aan hun inzet twijfelt.

Maar misschien even een andere invalshoek:

Op GoT verwachten we dat mensen voordat ze een topic openen zelf op zoek gaan naar informatie over het onderwerp. Het is geen toeval dat bij topics waar alle mogelijke zoektermen verkeerd gespeld zijn vaak vragen bevatten die bij zoeken op juiste zoektermen wel makkelijk beantwoord hadden kunnen worden. Een mens snapt misschien zaken als pentuim nividea mbite bluscreeen logitek en dat soort dingen, maar een zoekmachine bakt er niets van. Ook nullen 'vergeten' bij snelheden, cijfers verkeerd bij geheugenhoeveelheden ("265 vs 256"), typenummers/namen die verkeerd zijn etc. vallen in dezelfde categorie.

Natuurlijk zijn deze zaken ook moeilijker voor dyslecten, maar ook hier zie je dat "echte" dyslecten niet opvallen omdat ze (net zoals Pilske) dondersgoed hun best doen - de bulk van dit soort zooi komt van mensen die het prima zouden kunnen noteren als ze de wil en inzicht zouden hebben om het goed te doen. IMHO moet je hier gewoon streng in blijven, anders kunnen mensen zich op onvermogen beroepen om niet fatsoenlijk te zoeken. En dan is het hek pas echt van de dam, want dan kun je niet meer eisen dat mensen verplicht zijn zelf van tevoren te zoeken...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarnaast:
Did you mean: pentium invidia rmit bluescreen logitech ?
Google weet van dit extreme voorbeeld aardig wat te bakken, dus als je hier en daar een foutje maakt, gaat het alsnog goed. Die spellingscontrole, en Google's suggesties zijn een stuk beter dan gewoon een vinkje zetten en het opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Interessante reacties.. bijna iedereen vind het dus geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexomnium
  • Laatst online: 17-09 16:07

Rexomnium

Vincam aut moriar

Als ik je topic even mag kapen, Disciple, zou ik graag van de gelegenheid gebruik maken om nog wat meer opties aan te vragen. Ik wil namelijk ook kunnen aanvinken dat ik last heb van ADHD, waardoor ik nogal veel topics open en van de hak op de tak spring. Voorts zou ik een optie willen zien waarmee ik kan aageven dat ik lkasdt heb van dikke vingers en daasrom nogal veel knopjes dubbrel indruk.
Ik heb ook last van narcolepsie en daarom sdjfffffffffffffffffffffffkjhgdfgdfgdfgdfg;roghtr kan ik wel eens met mijn hoofd op het toestenbord in slaap vallen.
Verder zou ik graag een status van mijn gemoedstoestand willen kunnen aanpassen. Moe/dronken/stoned/wakker moeten dan aangeven waarom mijn posts soms een beetje vreemd zijn of juist heel goed.

Hoeveel excuses zouden er verder nog te vinden zijn?

We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:07

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Om toch maar even in te haken op de discussie. An sich ben ik het eens met de meerderheid boven me, en lijkt een dyslectie-optie geen goed idee. Echter, als we er dan een "ik ben lui"-optie van maken, en deze standaard aanvinken in een profiel (opt-out dus), en dat ook subtiel zichtbaar maken in nieuwe topics, lijkt het me nog niet eens zo slecht :+

Overigens, we hebben al in de policy staan dat goed Nederlands taalgebruik verplicht is, dus in feite betekent zo'n knopje gewoon "ik kan me niet aan de voorwaarden houden, mag ik alsjeblieft toch hier posten?" Mensen doen dit toch al, door onder een dieptrieste openingspost te zetten "ben dislectis, srry voro de speliling".

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Snap je het probleem van Dyslextie wel, punt is juist dat je het met nalezen etc. ook niet ziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:13
Nalezen werkt inderdaad maar in beperkte mate. Ik heb tijdens mijn werk wel eens mailtjes moeten sturen van,zeg, 3 zinnen,en zelfs dat lukte me niet foutloos. Geloof me als ik zeg dat ik die mailtjes 5 keer door de spellcheck deed en 10 keer na las, maar dat is vaak toch nog niet genoeg. Met posts is dat hetzelfde. Mijn posts zijn soms ook warrig omdat ik woorden vergeet of juist hele andere woorden type dan ik dacht te typen.
Dit gezegt hebbende, ik heb nog nooit commentaar gehad op mijn posts m.b.t spelling(behalve van me zelf)dus er word niet héél erg op gelet/over geklaagd.
Ik sta trouwens ook niet positief ten opzichte van de aanvink dyslectie functie. Denk dat dit inderdaad gebruikt gaat worden als een vrijbrief om de meest belachelijke posts te maken.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
@pingkiller:
Nette post ik zie zo niks wat verkeerd zou kunnen zijn.

Maar volgens mij zijn de meeste dyslecten zoals pingkiller en ik. Zelf heb ik zoiets van ik ben dyslectisch ja .. heeft de rest daar iets mee te maken ? .. nee.
Dat is ook precies waarom ik mn posts nalees en zoveel mogelijk grammaticaregels & 'moeilijke'(/lastige) woorden uit mn hoofd ken.
Donnie schreef op maandag 21 januari 2008 @ 15:43:
Mannen het luist???? Of het meest lui :P Sorry kon het even niet laten...
En wat is hier nou juist .. serieus ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens de Van Dale is het:
lui2 (bijvoeglijk naamwoord; luier, luist; luiheid)
1 afkerig van werk of inspanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Laatst online: 17-07 01:45
Persoonlijk vind ik slecht geschreven topic-starts waar uit niets blijkt dat de topic-starter ook maar iets gedaan heeft vele malen irritanter dan spelfouten. Verder lijkt mij dat de spelling-check add-on voor Firefox het probleem voor mensen met dyslexie een prima oplossing. Die mensen kunnen namelijk prima corrigeren wat fout is, maar daarvoor moeten ze het wel zelf zien. Puur het feit dat er een rode streep onder komt te staan zou genoeg moeten zijn om te kunnen beredeneren wat er fout aan is.

Verder denk ik dat van de twee voorbeelden hieronder, de tweede een stuk vervelender lezen is dan de eerste. En de eerste is wellicht een beter voorbeeld van dyslexie dan de tweede (die gewoon op gebrek aan inzet of zelfs onwil wijst).

Vorbeeld 1
Zoals je kunt zein is dit een vorbeeld van een teskt die gescherven zou kunen zijn door iemnd met dyslexie. Van alle fouten in dit stuke is er niet een die niet opgeapkt wordt door spellnigs-check van Firefox. Kortom, dit zou een kwestei moeten zijn van even de rode strepjes nakijken en er rechts op kliken om de juiste betekenis te selekteren.

voorbeeld2
zoals je kunt zien is dit voorbeeld erg veel slechter geschreven dan dat er boven het gebrek aan interpunctie maakt het onleesbaar. als erna ook nog breezer-taal of 1337-taal wordt gebruikt wordt het er niet leesbaarder op. ik denk dat dit wel duidelijk is of niet soms. Persoonlijk erger ik me hier meer aan dan aan het stuk hierboven.

Van het eerste voorbeeld zal het een stuk duidelijker zijn dat het door een persoon met dyslexie geschreven is dan door iemand met te weinig inzet. Terwijl het tweede voorbeeld geen enkel woord bevat dat ook maar als fout gezien zal worden door de Firefox-spelling-check. Het voornaamste verschil tussen de twee voorbeelden is mijn inziens inzet (al moet ik persoonlijk mijn best doen om zoveel fouten te maken). Alle fouten in voorbeeld 1 worden opgepakt door de spelling-check en zijn te corrigeren. Geen van de fouten in voorbeeld 2 worden opgepakt door de spelling-check. Kortom, taal-beheersing en inzet zijn vele malen belangrijker om een goede tekst te maken dan het al dan niet hebben van dyslexie. Ook lijkt het mij prima mogelijk om in het specifieke geval van GoT een en ander te compenseren door gebruik te maken van een ingebouwde spelling-check op je browser.

PS. Zelf heb ik geen dyslexie, maar wat ik ervan weet doet mij vermoeden dat mijn twee voorbeelden duidelijk het verschil laten zien tussen gebrek aan inzet en dyslexie. Mocht iemand met dyslexie een andere mening aangedaan zijn over mijn twee voorbeelden, dan verneem ik dit graag.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Pagina: 1