Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Auto voor onderdelen kopen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.689 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:15
Ik dacht er laatst aan om een auto te kopen, die gewoon lekker goedkoop is (bijv eentje uit Duitsland) en hem dan strippen om de onderdelen 1. voor mijn auto te gebruiken en 2. de rest te verkopen.
Maar kan dat zomaar? Ik bedoel, is het mogelijk om de kentekenplaten in te leveren zodat er geen belasting meer op zit -> zodat je de auto dus helemaal kan strippen? Of??

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:59

_Ernst_

Mark It Zero!

Ik geloof dat je als particulier tegenwoordig gewoon een auto mag slopen van de rdw. Dus je kunt hem gewoon laten schorsen.

RDW linkje

Zolang ie ouder dan 15 jaar is mag het dus.

Last.fm

• maarud
hmmm, 15 jaar ga ik niet halen, dan moet ik nog 3 jaar voor 2 kentekenplaatjes betalen :P ik zou hem kunnen schorsen dan maar dan ben je 60 per halfjaar kwijt, al valt dat opzich nog wel mee....

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-11 12:32

BTS

Als je hem toch uit invoerd uit het buitenland en je voert hem niet in?
zolang je er niet mee rijd is het toch geen probleem?

www.highflow.nl

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Schorsen gaat per jaar. En als de auto minder dan 15 jaar oud is zul je uiteindelijk alsnog het chassis en de kentekenpapieren bij de sloop in moeten leveren voor een vrijwaringsbewijs, aangezien je dan zelf niet een "verzoek tot beëindiging van de registratie" mag indienen.

🖥️ | 🚗

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

maarud schreef op maandag 21 januari 2008 @ 00:08:
hmmm, 15 jaar ga ik niet halen, dan moet ik nog 3 jaar voor 2 kentekenplaatjes betalen :P ik zou hem kunnen schorsen dan maar dan ben je 60 per halfjaar kwijt, al valt dat opzich nog wel mee....
60 euro per half jaar als ie geschorst is? :? Lijkt me sterk, als je hem schorst betaal je toch helemaal niks meer?
Als ik mijn Suzuki alto dan zou laten schorsen zou me dat meer kosten dan dat de wegenbelasting per jaar bedraagt :P

Last.fm

• maarud
nee laat maar, 68 euro per jaar + 22 euro verlenging per jaar...
dan is dat de enige mogelijkheid denk ik dan, want als je hem in D uitvoert, moet je hem toch ook invoeren of ben ik nou gek?

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Invoeren is een formaliteit (en alleen toepassing als je de auto op kenteken wilt hebben), als jij een auto uit Dld haalt hoef je niet bij de grens te zeggen van 'ik voer hem in hoor!'.
Je kan gewoon een auto ophalen, slopen en naar de sloper/oud ijzer brengen. Bel anders eerst eens een lokale sloper hoe ze er over denken als er een 'Duitse brief' bij zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 21-01-2008 00:36 ]

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• maarud
maar hij hoeft niet naar de sloper ;)
ik wil dus gewoon eentje in D kopen, en hem dan bij mij achter neerzetten, en hem voor de onderdelen gebruiken... Maar dat zou dus kunnen met alleen uitvoeren en dan niet invoeren :) lekker makkelijk! ook geen BPM dus?

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Uiteraard geen BPM, de auto komt immers ook de weg (niet meer) op. Dus is dat verder niet meer van toepassing. Je hoeft 'm dan ook niet meer bij de RDW ter keuring aan te bieden (en dus ook geen douane / belastingdienst).

Zolang de wagen maar niet op de weg staat.

BMW 535D

• maarud
aaah, dan heb ik dus eigenlijk geen probleem :) dus gewoon eentje kopen in D, meenemen op bijv de ambulance en hoppakee de auto bestaat niet meer :P handig is dat :)

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
maarud schreef op maandag 21 januari 2008 @ 09:30:
aaah, dan heb ik dus eigenlijk geen probleem :) dus gewoon eentje kopen in D, meenemen op bijv de ambulance en hoppakee de auto bestaat niet meer :P handig is dat :)
Fout :)

De RDW moet namelijk melden dat ie hier op kenteken is gezet. In Duitsland lopen er namelijk nog een aantal dekkingen/financiële dingen door voor de auto ( soort belasting/verzekerig )

Doe je dit niet dan word de verkoper van de auto aangeschreven, die heeft jou adres gegevens ivm het koop contract , wat je op moet stellen om aan te geven dat jij eigenaar bent en de auto niet gestolen is, en geeft dat aan hun door. Die partij gaat jou allerlei brieven sturen dat je moet betalen.

( RDW was het bij mij "vergeten" , heb die brief dus 6mnd leden ontvangen op adres van mijn ouders, heb naar aanleiding van die brief ambassade gebeld, nr gekregen in Duitsland, mensen spraken geen Engels/Nederlands en ik gebrekkig Duits dus daarmee was voor mij de zaak afgedaan (als je elkaar niet verstaat dan kun je ook geen zaken doen) En tot op heden niks gehoord :X

Je moet dan bij de RDW een bewijs opvragen en doorsturen etc. etc.

Regel sloop papieren via RDW ( fahrzeugbrief naar hun sturen dus etc. ) en gooi je sloop papieren dus in iedergeval niet weg maar bewaar ze zodat je ze evt naar Duitsland kunt sturen.

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

• maarud
hmm, onmogelijk dus om de auto in duitsland uit te voeren, en gewoon hier in NL niet in te voeren?
Maar hoe doen die zogenoemde particuliere autokenners dat dan? sommige hebben ook 2 of 3 staan vanwege de onderdelen, ik neem aan dat zij niet elk jaar 60 euro betalen voor de schorsing?

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:45

Twhomp

Stayin' Alive

Kan je m niet in Duitsland laten uitschrijven? Dan heb je een auto zonder enige vorm van papieren, die kan dan nooit meer de weg op. Die pleur je op een aanhanger en op naar Nederland.

Moet je het alleen in Duitsland zien te regelen.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Verwijderd

Ik heb er geen ervaring mee ofzo, maar zou je dat ding niet kunnen verkopen aan een sloop en hem dan weer terugkopen als oud ijzer? Alles op papier natuurlijk.

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 23:25:
Ik heb er geen ervaring mee ofzo, maar zou je dat ding niet kunnen verkopen aan een sloop en hem dan weer terugkopen als oud ijzer? Alles op papier natuurlijk.
Dat zal een sloperij niet doen volgens mij.
Ik wilde ook een keer een complete auto kopen bij een sloopbedrijf (fiat 500 :P), maar dat zou al lastig worden met papieren enzo.

Last.fm

• Capo
  • Niet online
Sloop papieren regelen in Duitsland is de oplossing! Mits dat kan.

Er zal echt wel een weg zijn maar je moet de goede weg bewandelen :) Hierheen halen en in bezit zijn van een fahrzeugbrief zal niet de juiste wijze zijn, uit de registratie halen in Duitsland wel :)

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Verwijderd

Ik heb al diverse malen oude auto's in Duitsland gekocht. Allemaal zonder koopcontract. Men meldt de auto daar af, je krijgt de papieren mee en klaar ben je. Wel nemen ze dan de kentekenplaten in, maar daar heb je in NL toch niets aan. De auto bestaat niet meer, klaar :).

• maarud
Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 12:19:
Ik heb al diverse malen oude auto's in Duitsland gekocht. Allemaal zonder koopcontract. Men meldt de auto daar af, je krijgt de papieren mee en klaar ben je. Wel nemen ze dan de kentekenplaten in, maar daar heb je in NL toch niets aan. De auto bestaat niet meer, klaar :).
ah!
ik zal er nog eens over na denken, weet nu iig dat het zo kan

bedankt voor alle info !

Verwijderd

Het invoeren zonder dat je 'm in NL op kenteken zet lijkt me inderdaad niet zo'n probleem.

Nou meen ik mij te herinneren dat je wel problemen kan krijgen als je bijvoorbeeld de motor in z'n geheel overzet i.v.m. het motornummer. Je moet namelijk kunnen aantonen op welke wijze je aan die onderdelen gekomen bent. Mocht je dit van plan zijn dan zou ik daar even naar informeren bij de RDW.

• Capo
  • Niet online
Belgie is koop contract redelijk verplicht. Het is ook slim.

Mocht je aangehouden worden met dat ding op de trailer, kun je aan tonen dat je de auto/motor daadwerkelijk eerlijk hebt gekocht.

• maarud
hmm, ik ben een total-loss tegengekomen, maar die gast schrijft:
Das Fahrzeug ist nicht fahrbereit und muss aufgeladen werden. Eine Gewährleistung seitens des Verkäufers wird in jedem Fall ausgeschlossen.
hij moet dus gesloopt worden, maar dat is toch geen probleem zolang die gast hem niet aanmeld? dan kan ik hem toch gewoon meenemen?

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:24

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

idd volgens mij geen probleem.

Mijn broertje heeft een paar weken geleden ook een auto gekocht om te slopen omdat hij een andere aan het restaureren is. Zijn sloper was gewoon een NL auto, dus dan kun je bij overdracht de auto direct weer schorsen en hem gaan slopen. Als je het chassis niet wilt houden zul je deze incl kenteken en kenteken-platen naar een echte sloop moeten brengen waar je dan een vrijwaring bewijs krijgt.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sowieso is het geen probleem. Zelf onderdelen demonteren != slopen. Je kunt zonder problemen alles uit een auto halen wat je nodig hebt en hem dan bij een erkende autosloper aanbieden. Die neemt wat je hem aanbiedt kosteloos aan.

Zie ook STIBA

Dus je voert in, schorst (misschien niet eens nodig, praat met het RDW), sloopt, biedt de rest aan bij een erkend demontagebedrijf, krijgt vrijwaringsbewijs, klaar.

Signatures zijn voor boomers.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Volgens mij is het bij de meeste slopen niet gratis en moet je dus betalen om een auto daar achter te laten.

Overigens is het verstandiger om een kaal chassis eerst te koop aan te bieden, afhankelijk van het merk/model is er soms wel vraag naar een chassis met chassis nummer en kenteken.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Lees even de link naar STIBA. Als je naar een erkend, bij de STIBA aangesloten, demontagebedrijf gaat is het inleveren altijd gratis en is het mogelijk dat je geld krijgt als het wrak nog veel waard is.

Overigens vind ik het dubieus om een kaal chassis te verkopen, vooral vanwege de reden die jij stelt. Dat werkt omkatten alleen maar in de hand.

[ Voor 26% gewijzigd door Maasluip op 28-03-2008 09:46 ]

Signatures zijn voor boomers.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

nee bijvoorbeeld een audi coupe quattro wordt nog wel eens omgebouwd naar sportquattro... vandaar dat een coupe quattro of 2 deurs audi 80 body wel verkoopbaar zijn.

• maarud
maar dan lijkt mij het makkelijker, om de auto hier heen te halen, te slopen, en dan weer terug te brengen naar duitsland om hem daar naar een slpoer te brengen. Anders moet ik hem hier invoeren (=BPM), veel gedoe, kost geld voor kenteken e.d.

Dan is het geen probleem lijkt mij :)

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-11 04:30

MadMan

What the....

maarud schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 14:22:
maar dan lijkt mij het makkelijker, om de auto hier heen te halen, te slopen, en dan weer terug te brengen naar duitsland om hem daar naar een slpoer te brengen. Anders moet ik hem hier invoeren (=BPM), veel gedoe, kost geld voor kenteken e.d.

Dan is het geen probleem lijkt mij :)
Wat een moeilijk gedoe. Je sloopt er gewoon vanaf wat je nodig hebt, gaat naar een sloper en zegt tegen hem "hier heb je een auto zonder kenteken". Klaar. Betalen ervoor is onzin.
Optie 2 is dat je hem helemaal stript en alle metalen naar een oud ijzerboer brengt, en er zo ook nog wat aan verdient.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Pagina: 1