draad en draadloos netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-03 12:18
Hallo,

Ik woon in een studentenhuis waar we allemaal op het surfnet netwerk zitten, helaas kunnen we binnenshuis niet gebruik maken van 'normale' netwerk faciliteiten, hoewel dat aan de ene kant ook maar goed is ook (anders zou het hele surfnet netwerk hier gebruik van kunnen maken).

Ik ben echter degene die alle series e.d. op mijn externe schijven heeft staan. Mede daarom zou ik graag, ipv alles op dvd te branden enzo, een draadloos netwerk willen creeeren, aangezien vrijwel iedereen hier beschikt over een laptop met wlan functionaliteit. Streamen zou dan de ideal optie zijn, daarom wil ik ook liever geen ftp. Bovendien moet dat dan weer perse via internet en ben je minder weerbaar tegen hackertjes.

Aangezien we toch allemaal een kabel moeten gebruiken voor surfnet, is de draadloze verbinding nooit in gebruik op de laptops. Het is daarom ook niet de bedoeling dat mensen via mijn pc (ik draai Vista) gaan lopen internetten, omdat we allemaal een 100mbit verbinding hebben is dat ook totaal overbodig en ik gebruik die 100mbit vrij vaak volledig en dat zou dus een vertraging opleveren voor mijn internetverbinding.

Nou ben ik in het bezit van een moederbord (Asus P5B deluxe Wifi, maar dat draadloos krijg ik op geen enkele mogelijkheid aan de praat vanwege Vista) met 2 netwerkaansluitingen. Een gebruik ik dus voor m'n internetverbinding, de andere is niet in gebruik.
Het leek mij dus wel mogelijk om de tweede netwerkaansluiting op een router (Linksys WTR-150N) aan te sluiten, zodat m'n huisgenoten op deze manier verbinding kunnen maken met mijn pc. Maar ik weet dit niet zeker, daarom is luidt mijn vraag: is het mogelijk om 2 onafhankelijke netwerken te creeeren die niet in verbinding met elkaar mogen komen (ivm internet connection sharing) door middel van een router aan te sluiten op m'n tweede netwerkpoort?

Zo ja, hoe moet ik dat dan aanpakken? Ik neem aan dat ik de router DHCP server moet maken en dat het dan allemaal vanzelf moet kunnen gaan als ik alles deel wat ik wil delen?

Zo nee, hoe kan ik het wel voor elkaar krijgen dat mijn huisgenoten verbinding kunnen maken met mijn pc, maar bij voorkeur geen internetverbinding van mij kunnen gebruiken?

Thanks

edit: Is het overigens ook mogelijk dat ik met het gebruik van die router verbinding kan maken met een ander draadloos netwerk? Of kan een router alleen een eigen netwerk creeeren?

[ Voor 3% gewijzigd door rob1985 op 20-01-2008 23:02 ]

Verwijderd

Ik ben ook al een geruime tijd bezig om dit voor elkaar te krijgen,
maar ben er nog niet uit.

Wat ik wil is.

Op mijn pc via draadloos kunnen internetten en msnen etc.
Een netwerk via de kabel tussen alle pc's om te streamen.

Maar zodra je het kabelnetwerk geinstalleerd hebt, werkt het draadloos gebeuren niet meer, en valt er geen internet verbinding te vinden over de kabel.

Ik heb helaas geen kabelinternet beschikbaar hier, alleen wifi.

Dus ik hou het ook graag in de gaten...