Toon posts:

[K9N4 Ultra-F] problemen met nieuw intern geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vandaag bezig geweest met het in gebruik nemen van nieuw aangeschaft geheugen (2 x 1 GB Corsair Twin2X DDR2 PC6400) in mijn pc. Het moederbord is een MSI K9N4 Ultra-F waar 2 geheugenslots op zitten. Er zaten twee reepjes no-name geheugen van 512 MB in die goed werkten. Na het plaatsen van het nieuwe geheugen ontstonden er problemen: eerst wilde de pc helemaal niet meer opstarten. Er was wel activiteit in de zin dat fans & leds aansloegen, maar geen output op het scherm (dus ook geen BIOS). Verder ook geen piepjes ter indicatie dat een of ander onderdeel kapot zou zijn.

Na wat geklooi en geprobeer lijkt het erop dat 1 van de geheugenbankjes niet meer functioneert. Dat wil zeggen, als ik het reepje in die geheugenbank loshaal of helemaal verwijder start de pc weer op en werkt weer. Omdraaien van de reepjes geeft hetzelfde effect, dus het ligt niet aan de reepjes zelf. Als ik de oude reepjes weer terugplaats, start de pc wel op maar is er slechts 512 MB beschikbaar, dus 1 van beide reepjes is niet beschikbaar (voor het vervangen werkten deze beide reepjes dus wel goed en was er 2 x 512 MB beschikbaar).

Ik begrijp er helemaal niets van. Plaatsen van geheugenreepjes is altijd een beetje gepruts, maar ik heb niets geforceerd, het ging zelfs vrij soepel. Ik heb gezocht op Google en GoT, maar kan geen relevante info vinden. Op de site van MSI staat het volgende:
Main Memory

• Supports dual channel DDR2 400/533/667/800, using four 240-pin DDR2 DIMMs.
• Supports the memory size up to 4GB
• Supports 1.8v DDR2 SDRAM DIMM
Due to the High Performance Memory design, motherboards or system configurations may or may not operate smoothly at the JEDEC (Joint Electron Device Engineering Council) standard settings (BIOS Default on the motherboard) such as DDR2 voltage, memory speeds and memory timing. Please confirm and adjust your memory setting in the BIOS accordingly for better system stability.
Example: Kingston HyperX DDR2-800 PC-6400 operates at 2.0V, 4-4-4-12.
For more information about specification of high performance memory modules, please check with your Memory Manufactures for more details.
Op de site van Corsair kan ik niets bijzonders vinden over de combinatie van dit moederbord met hun geheugen.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Zou een van de twee geheugenbankjes inderdaad gewoon defect kunnen zijn geraakt door het verwisselen van het geheugen? :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2008 @ 21:08:
Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Zou een van de twee geheugenbankjes inderdaad gewoon defect kunnen zijn geraakt door het verwisselen van het geheugen? :?
Als het altijd hetzelfde geheugenslot problemen geeft ook naar het meermaals verwisselen van de reepjes geheugen in allemaal verschillende combinaties. Dan is er een hele grote kans dat het geheugenslot kapot is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2008 @ 21:28:
[...]

Als het altijd hetzelfde geheugenbankje problemen geeft ook naar het meermaals verwisselen van de reepjes geheugen in allemaal verschillende combinaties. Dan is er een hele grote kans dat het geheugenbankje kapot is.
Ja, ik heb de nieuwe reepjes in allebei de geheugenbankjes geprobeerd en het resultaat was steeds dat het reepje in de tweede bank niet functioneerde. Dus kan het niet aan de reepjes zelf liggen, maar waarschijnlijk aan het tweede geheugenbankje...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2008 21:32 ]