Auto op kratjes

Pagina: 1
Acties:
  • 5.092 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-04 16:25

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
Tweakerts.

Ik wil mijn velgen onder mijn auto weg halen, alle vier. en wegbrengen naar een moffelbedrijf.
zie Pinin in "Velgenreparatie"?data%5Bsource%5D=rss#29331744

Nu hoor je wel eens dat als velgen gejat worden de auto op bierkratjes staan.

Maar hoe doe je dat als niet dief?
Houden die kratjes dat lang vol? twee weken.
Ik heb 1x een krik, en kan een tweede lenen is dat de goede manier of zijn er andere huis tuin en keuken mogelijkheden die een beetje degelijk zijn (auto weegt 1200kg.) Je hebt van die assteunen en die vind ik gevaarlijk om te plaatsen en te duur om te kopen voor een week of twee, bovendien weet ik niet zo goed waar ze moeten staan.

edit 306 cabrio

[ Voor 4% gewijzigd door Pinin op 20-01-2008 16:52 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

ik denk dat je de kracht van een bierkratje nog onderschat :)

volgens mij zal dat niet zoveel problemen opleveren :)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07-05 22:26
Heb een keer met een stel maten de chrysler van het bestuur van onze vereniging op kratjes gezet als zijnde studenten grap. Aanpak destijds.

Achterwielen los draaien
6 man achterkant optillen
wielen los kratten eronder (2 man aan weerszijden auto)

Voorwielen los
6 man voorkant optillen
wielen los kratten eronder (2 man aan weerszijden auto)

Waren halve bavariakratjes, hield het makkelijk.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Dat zal inderdaad wel gaan denk/hoop ik maar zo'n krat is redelijk breed en hoe zet ik hem eronder? lengte, breedte met 1 of twee krikken eerst voor dan achter enz.

Dus ik zoek een gebruiksaanwijzing :P

edit @terror: dat gaat mijn auto niet leuk vinden ivm bumpers enz.

[ Voor 14% gewijzigd door Pinin op 20-01-2008 16:51 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:17
En daarna hadden die 6man een hernia :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-04 00:11
Gewoon nette assteunen lijkt me beter dan kratjes, maar het hangt er ook van af wat je schijven en ophanging je waard zijn :p

Normaal zet je assteunen (evt met een blokje hout) aan de aangegeven kanten aan de zijkant van je auto. Vaak zitten er een soort deukjes of pijltjes ter markering. Wat voor auto heb je eigelijk? Of het kan ook bij bv. de onderste draagarmen vd ophanging, maar dan wel ff oppassen dat het ook echt goed blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Het gaat om een 306 cabrio

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian_Ku
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-04 12:08
Tja, ik lig regelmatig onder mijn auto en assteunen zijn mijn grootste vriend. Doorgaans plaats je die dingen onder steunbalken e.d. en onderdelen van het chassis. Dat zijn de sterkste onderdelen van je auto en bieden dus ook de meeste steun. Meestal heb ik er twee zodat hij over de horizontale y as helemaal scheef staat of over de horizontale x. Kratjes houden het prima vol doorgaans maar heb zelf alleen ervaring met 900 kg. Daarnaast moet je NOOIT aan een auto gaan klussen die alleen op een krik staat. Die krik kan het begeven of anderzijds weggeven en als jij net met je hand onder je wiel zit (ik noem maar een ellendige plek) en je auto van 1200 kg komt naar beneden (doorgaans niet subtiel) dan wil je dus niet met je hand onder je wiel zitten.

Verder heb ik niet echt goede ideen voor je, leen een stel assteunen en ga aan de slag. Als je je een beetje druk maakt heb je dat zaakje zo gepiept.

Ik zeg hierboven overigens wel dat je NOOIT moet klussen aan je wagen als je hem op een krik hebt staan maar als je alleen maar wielen eraf haalt en hem weer terug laat zakken op een kratje moet dat opzich geen gevaarlijke situatie oplevren. Je moet er alleen niet onder gaan liggen oid.

Criticism is prejudice made plausible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
kan je niet gewoon 4 wielen lenen? Van bijna elke peugeot past erop..
Misschien dat de kratjes het wel houden, maar wat als er perongeluk iemand tegen aan rijdt ofoz? Dan ligt je auto op de grond :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
ik ga idd niet klussen. Maar ik hoef niet bang te zijn voor iets van torderen enz. Het probleem van assteunen vind ik dat ik echt niet weet waar exact geplaatst wordt en ik geen goede krik heb, alleen zo'n prutkrikje die bij de auto zit.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-05 23:12
Waar kom je vandaan? Ik heb hier wel 4 velgen te leen. Weet niet wat je velgen maat is, steek etc.
Mijn velgen zijn bmw velgen 5x120.

Vaak is een nieuwe velg kopen goedkoper dan hem te laten spuiten met een degelijke lak. Vooral manuren zijn natuurlijk duur.

[ Voor 32% gewijzigd door Moffin op 20-01-2008 17:03 ]

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:14

JdM

Humbled

Je kan ook naar de sloop rijden of op marktplaats kijken voor een set stalen velgen voor je auto. Denk dat je voor een paar tientjes klaar kan zijn. En als er geen banden om zitten, zet je de auto gewoon op het staal. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:38

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Of je haalt voor 20 euro 4 assteunen bij de autoboer? Je zegt dat je ze gevaarlijk vind? Kratjes zijn idd meer voor dit soort zaken bedoeld.

Het is trouwens 4 x 108 als ik het goed hebt. Dus de meeste peugeot/citroen en ford velgen passen wel.

Edit:

Zelfs de halfords heeft ze. voor 30 euro ben je klaar, geen gezeik en je kan ze altijd nog een keer gebruiken.

[ Voor 101% gewijzigd door AkroBatik op 20-01-2008 17:35 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
AkroBatik schreef op zondag 20 januari 2008 @ 17:29:
Of je haalt voor 20 euro 4 assteunen bij de autoboer? Je zegt dat je ze gevaarlijk vind? Kratjes zijn idd meer voor dit soort zaken bedoeld.
:) Ik bedoel dus dat ik het gevaarlijk vind omdat ik niet weet op welke punten ik ze moet plaatsen en dus niet opeens mijn carter ofzo sloopt., en ik zover ik weet moet je zo'n assensteun gebruiken icm een echte pneumatische autokrik en niet zo'n simpel pech krikje.
Moffin schreef op zondag 20 januari 2008 @ 17:01:
Waar kom je vandaan? Ik heb hier wel 4 velgen te leen. Weet niet wat je velgen maat is, steek etc.
Mijn velgen zijn bmw velgen 5x120.

Vaak is een nieuwe velg kopen goedkoper dan hem te laten spuiten met een degelijke lak. Vooral manuren zijn natuurlijk duur.
Thx voor het aanbod symphatiek! _/-\o_ , maar ik denk dat ze niet passen. Deze velgen worden niet meer gemaakt en bovendien kost het me ong. 60,- per velg. (stralen, poedercoaten+blankepoedercoat)

[ Voor 35% gewijzigd door Pinin op 20-01-2008 19:34 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Ik zou ook even bij de sloop gaan kijken, vast wel dat er iets te vinden is wat past, of er nu wel of geen banden onder zitten, of banden die stuk zijn maakt dan niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Anoniem: 178962 schreef op zondag 20 januari 2008 @ 19:32:
Ik zou ook even bij de sloop gaan kijken, vast wel dat er iets te vinden is wat past, of er nu wel of geen banden onder zitten, of banden die stuk zijn maakt dan niet zoveel uit.
Ik ga eens kijken, waar moet ik op letten? natuurlijk het aantal gaten, maar is het gat in het midden nog van belang? natuurlijk ook de afstand van de moergaten moet kloppen of is dat altijd gelijk.

edit I: dus dat is dus steek 8)7 ik moet even de hartafstand meten van de gaten,
edit II: ik heb inderdaad 4x108

[ Voor 9% gewijzigd door Pinin op 20-01-2008 19:39 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:00
Die assteunen zijn niet moeilijk, vraag anders de buurman, zo gepiept! Negen van tien autos heeft (of had :+ ) kriksteunen waar je zo de bokjes onder kunt plaatsen :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
ephymerous schreef op zondag 20 januari 2008 @ 20:01:
Die assteunen zijn niet moeilijk, vraag anders de buurman, zo gepiept! Negen van tien autos heeft (of had :+ ) kriksteunen waar je zo de bokjes onder kunt plaatsen :)
geweldig, ik woon op een hoekhuis en naast mij wonen twee lesbisch'

hoe groot is de kans dat je geen buurman hebt.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
als je al niet weet waar je steunen zou moeten plaatsen, zou je dan wel beginnen aan het losmaken van wielen? Het is echt supermakkelijk, kijk maar is naar het plaatje wat op de krik van je auto zit. Ik heb een 106 en daar staat gewoon dat je vlak achter het voorwiel moet zitten en vlak voor het achterwiel. Daar krik je hem omhoog en zet je ook eventuele steunen neer.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Widow schreef op zondag 20 januari 2008 @ 20:21:
als je al niet weet waar je steunen zou moeten plaatsen, zou je dan wel beginnen aan het losmaken van wielen? Het is echt supermakkelijk, kijk maar is naar het plaatje wat op de krik van je auto zit. Ik heb een 106 en daar staat gewoon dat je vlak achter het voorwiel moet zitten en vlak voor het achterwiel. Daar krik je hem omhoog en zet je ook eventuele steunen neer.
Een assensteun plaats je toch niet waar je normaal je krikje zet, maar ergens op de wielophanging/chassis. Het heet niet voor niets assensteun denk ik. onderstaande foto laat zien waar die dingen horen en dat is niet op het punt waar je de zwengelkrik zet. en als je dat wel doet lijkt mij de auto erg onstabiel worden t.o.v bijv kratje bier of velg

Afbeeldingslocatie: http://www.autec-vlt.nl/nl/a_img/lang_nl/BA_A3%20AL-1210_assteun%20klein%20internet.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Pinin op 20-01-2008 20:32 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Als je je handleiding openslaat staan er waarscheinlijk je krikpunten in :) (bij mijn ford fiesta wel althans)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~obraat/jack.JPG

Hier een afbeelding van de ZX. Deze heeft het zelfde onderstel als de 306, dus dat zal niet al te veel schelen.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
o.k. daar zetten ze idd asdragers op het krikpunt, wel lastig btw krikken en op hetzelfde punt je drager zetten :?

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Kan je niet beter gewoon voor hardhouten blokken gaan? Restant kachelhout dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-04 08:44
Ik heb wel een set stalen peugeot velgen voor je (zonder wieldoppen). of 205 gti velgen (speedline).

bij interesse een pm of een mailtje naar tweakers at bmwcs punt nl

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:07

BrZ

Eh, kan je niet gewoon je auto daar heen brengen en ze het daar laten uitzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Ik zou hem niet op assteunen zetten, tenminste ik begrijp dat je hem aan de straat laat staan?
"ey das grappig, laten we die auto eens van de steunen afduwen!! >:) " /kwajongenmodus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ja dat heb je niet met bierkratten :?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

AkroBatik schreef op maandag 21 januari 2008 @ 15:51:
Heb ik dat gezegd dan :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-02 15:38
Wat het al duidelijk dat je de kratjes niet omder de remmen moet zetten?
Da's namelijk niet zo goed voor de schijven/trommels...

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:04
assteunen kun je prima onder je auto zetten met een eenvoudig krikje. Daar hoef je het niet voor te laten.

Maar als je de wielen daadwerkelijk twee weken kwijt bent zou ik ook voor een extra setje wielen gaan.

Heb zelf ook wel eens auto's op stapeltjes bakstenen gehad maar daar moet je echt voorzichtig mee zijn. Waren dan ook meerdere bakstenen naast elkaar met systeem etc. Paar weken geleden nog gedaan, versnellingsbakken van twee auto's omruilen en ik had maar 2 assteunen. Gigantische stapel bakstenen eronder gelegd.

En assteunen zijn ideaal als je onder je auto wilt zijn inderdaad!

[ Voor 14% gewijzigd door GH45T op 22-01-2008 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Nee, maar dat is nog steeds geen rede om niet te kiezen voor assteunen.

Als je hem zo lang voor de deur wilt zetten -> assteunen

Mijn tip: andere velgen met desnoods afgekloven banden.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-05 14:20

Sick Nick

Drop the top!

Desnoods zonder banden als je hem alleen maar hoeft te laten staan, zolang je krik er daarna nog maar onder past (wel goed nakijken, lullig als je auto op de grond staat op alleen velgen en je kan ze niet meer wisselen :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

AkroBatik schreef op maandag 21 januari 2008 @ 15:51:
nee met bierkratten heb je nog kans dat er 6 zwervers langskomen die je auto optillen, de kratjes pikken om het om te zetten in statiegeld .... (waarchijnlijk bier)

dan maar een hernia, in de kou slapen is toch al niet zo goed

dan vind je de auto op z'n remschijven de volgende ochtend ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Fish op 22-01-2008 00:47 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:29
ga inderdaad gewoon ff extra setje stalen velgen halen bij de sloper. of post op een 1 of ander forum van een peug club of auto club. hebben altijd mensen nog wel ergens een setje stalen velgen liggen die ze je wel willen geven of desnoods even willen lenen voor die tijd..

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:23

Bergie

Lekker belangrijk...

Geen collega oid die nu (net als de helft van de automobilisten) redelijk zinloos op winterbanden rondrijd waarvan je de zomerbanden even kan lenen? Moet het natuurlijk wel net een passend setje velgen zijn ;)

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Hij staat nu een week of twee op kratjes, alles nog lekker stabiel. Morgen wss velgen ophalen :9

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atjong
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

Pinin, heb je een foto van het eindresultaat? Ook een foto van de auto op kratjes kunnen wij wel waarderen ;)
Pagina: 1