Toon posts:

E2160 op P35-DS3R - BIOS doet niet wat t zegt

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een aantal weken draaide ik tot volle tevredenheid een E2160 (1.8GHz origineel dus) op een Gigabyte P35-DS3R bordje. 2GB 800MHz Kingston.

Dit had ik op de meest simpele manier overclocked; in de BIOS de handmatige instellingen aanzetten, FSB van 200 naar 333 zetten, multiplier op 9x, zodat we 3GHz krijgen, en de SPD voor het geheugen op 2.4, zodat dit netjes op 800MHz blijft werken.
Het beestje kon ook stabiel op 3.4 werken (luchtkoeling!), maar aangezien ik de computer voor normaal gebruik inzet, vond ik 3 wel mooi.

De PCIe voltage stond manual op 100, maar de rest van de voltages, timings en processor-remmende zaken als C1E, TM2 en EIST stonden allemaal op de standaard instellingen (= aan).

Kon niet makkelijker. Nu wilde ik een vergelijk doen met mijn overclockte temperaturen en de temps die ik op de standaard snelheid zou hebben. Eerst Orthos laten draaien op 3GHz, en daarna even de BIOS weer op 'standaard' gezet, waardoor de boel op 1.8GHz opereerde. De temperatuur-test uitgevoerd, naar tevredenheid, en daarna gauw alles weer terug op de instellingen voor 3GHz gezet.

ECHTER, ook al staat in de BIOS alles hetzelfde als voorheen, en wordt er ook in de 'EasyTweak' of hoe ze het noemen, netjes gemeld dat 9x333=3GHz etc etc, als ik boot, staat in de POST dat de processor op 1.8GHz draait... en dat doet hij dan ook.

Met geen mogelijkheid kan ik hem iets anders laten geloven. 9x100MHz instellen? Nog steeds 1.8GHz. 6x100? 1.8GHz. 9x400? 1.8GHz. Het maakt niet uit.

Dit is reuze frustrerend, want ik was best gelukkig met mijn el-cheapo snelheidsmonstertje. ;(

Hoe kan ik zorgen dat de BIOS instellingen weer effect krijgen?! Hellup!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Probeer eerst een factory defaults en dan weer overnieuw beginnen met OC'en.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Verwijderd

Topicstarter
Sp33dFr34k schreef op zondag 20 januari 2008 @ 16:25:
Probeer eerst een factory defaults en dan weer overnieuw beginnen met OC'en.
Had ik moeten vermelden; heb ik natuurlijk gedaan. Zowel optimized als fail-safe defaults geladen.
Maakt geen verschil.

Gek detail: ondanks dat het op 1.8GHz blijft draaien, verandert bij het verhogen van de FSB de VCore volgens CPU-Z wel!

Normaal staat die idle op 1.15, maar als ik de FSB op 333 zet, (maar dus nog steeds een 1.8GHz krijg) op 1.37v.

edit: ik vind het maar een vreemde bedoening. Hij gaat zo op de operatietafel om hardhandig de CMOS te wissen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2008 17:05 ]

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Lijkt me idd het beste. Waarschijnlijk hoef je alleen even de graka te verwijderen en dan zie je erachter 2 pinnetjes. Even schroevendraaier oid paar seconden ertussen houden en dan issie gewist.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Verwijderd

Topicstarter
Succes! (NIET - zie edit)
Heb eerst nog even de BIOS naar de laatste versie geupdate - maakte voor mijn probleem geen verschil.

Toen dus even de CMOS gewist met zoals genoemd een sluitinkje tussen de twee betreffende pinnetjes en voilà: alle opties zijn niet alleen instelbaar, maar er wordt ook nog naar geluisterd :)

Een beetje te rigoureus naar mijn zin, want ik heb nog steeds geen idee van de oorzaak. Maar het probleem is weg en hopelijk heeft ooit een andere Tweaker nog wat aan deze post.

edit:

De instellingen zijn dan wel weer bruikbaar, maar nu wordt de overclock niet onthouden na rebooten :?
Steeds opnieuw instellen is niet wat je zou willen.

Wat is dit nu weer |:(

edit2:

En het probleem van de eerste post is ook weer terug.
Hier een screenshot van het rare fenomeen dat de CPU Host Clock Control *uit* staat, en de BIOS het dus zelf regelt, maar er dan 9x100 van maakt:
http://img512.imageshack.us/img512/3293/img8236smlwl3.jpg

Terwijl het wordt uitgevoerd als 9x200, wat de processor ook vraagt, normaal gesproken.

Tips en truuks zijn helaas weer nodig, medetweakers...

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2008 19:56 ]

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-01 23:07
Ik heb precies hetzelfde moederbord en processor, en precies hetzelfde probleem!
Ik houd dit topic in de gaten.

Verwijderd

Cmos reset
Stel alles weer opnieuw in:

Zet eist uit (of je laat het aan)
En LOCK je PCI-E op 100!!!!!
FSB op 333
Stel vcore in op 1.4125volt
Zorg dat de geheugensnelheid op de goede waarde blijf ;)

Heb dezelfe CPU en dezelfde Bios en de P35-DS3 "hetzelfde alleen jij hebt meer USB poorten en meer sata poorten" ;)

Wat nog een kleine bijdrage geeft aan de performance is je computer aan te sluiten op een stopcontact, of een normale stekkerdoos... dus zonder schakelaar ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2008 09:51 ]

• t0mmiiiii
Ik heb alles geprobeerd, het werkt echt niet. Fsb en multiplyer krijg ik niet veranderd(ook niet naar beneden). Gigabyte contacten, inruilen? Wat te doen?
Heeft iemand al ideën?
Zal het aan de combinatie liggen, of is het toeval dat wij allebei hetzelfde probleem hebbben(alleen ik heb hem nooit overclockt gekregen.)?

[ Voor 35% gewijzigd door t0mmiiiii op 24-01-2008 20:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb weer tijd gehad om te experimenteren. Allerlei rare dingen waarbij de proc op 1.6(!)GHz draaide, en zelfs 900MHz.

Deze keer met ideeen van andere fora aan de slag gegaan, met als belangrijkste: dit moederbord vindt oneven multipliers niet gaaf. Doe dit alles in de wetenschap dat het resetten van je overclock gegevens een internationaal voorkomend probleem is... :|

(EDIT, re: niet onthouden worden van overclock BIOS instellingen: Several users have found that legacy USB devices are the cause of this issue. Try removing all un-needed USB devices and see if the issue goes away).

(EDIT 2: the problem is, the board undervolts on power up so it cant boot at such high clocks.)

Instellingen:

-SATA schijven gevoed door molexen, niet de sata voeding. (geen idee of het uitmaakt, het kan geen kwaad iig)
-Intel stock cooler
-Nieuwe BIOS (F11) vervangen door oudere, F7. Anders kan je de EIST niet aanpassen.
-Na een manuele CMOS schoonmaak start het beestje weer op met de standaard 1.8GHz.
-Optimized defaults geladen.
-Instellingen naar eigen voorkeur (Audio, LAN, etc) gezet.
-C1E, TM2 en EIST allemaal disabled
-CIA2 disabled

De volgende overclock tweaks gedaan:

-PCIe: manual op 100
-Multiplier: 8
-FSB: 400MHz (! ja, 3200MHz voor een bescheiden e2160 dus)
-Geheugen: op 800 houden
-Voltages: handmatig, op auto maakt hij er een zooitje van.
-Vcore: 1.42500V
-MCH: +0.1V
-FSB: +0.1V

Nu deze config opslaan met F11 of F12, dit is niet alleen voor je gemak, zie '*'.

Deze config werkt nu al een tijdje prima* en heb zelfs de Vcore naar 1.4V kunnen verlagen. Waarschijnlijk is minder heel goed mogelijk, maar ik heb nu een Idle van 3 a 4 graden boven kamertemp, en bij normale belasting (rarren, flac'en etc) nooit boven de 40C, dus ik vind het wel prima.

Orthos, moet ik toegeven, lukt het om binnen 10 minuten op 66C te zitten, dus wellicht dat er nog ooit een betere koeler op komt.

*soft-resetten vindt hij nog steeds 3 van de 10 keer niet leuk, en valt dan terug op 1.6GHz (de multiplier onthoudt hij, dus 8 x 200 = 1.6). Via de F11/12 toetsen in de BIOS is de 3.2GHz instelling snel en vooral goed ' geaccepteerd' terug te halen. Handmatig diezelfde instellingen ingeven wordt vaak niet herkend/geaccepteerd!!!
Om zo min mogelijk in de bios te hoeven zitten (met toch de twijfel of het ooit weer fout zal gaan), doe ik er nu alles aan om soft-resets te voorkomen. Liever maar even uit zetten en opnieuw aan.

O, en 3.2MHz is best vlot ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2008 14:46 ]

• t0mmiiiii
Mijne doet het nu ook met jou settings, alleen hij draait op 9x334, dus 3ghz. Verder ga/kan ik niet, aangezien ik pc-5300 (667 mhz) geheugen heb. Bedankt iniedergeval.
Pagina: 1