Toon posts:

Leopard, Surfnet 802.1x internet delen tussen Mac's

Pagina: 1
Acties:
  • 886 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Eerst even de situatie schetsen. Ik heb:
1 iMac 24" laatste versie (Leopard)
1 MacBook (Leopard)
1 Apple Airport Express
1 USB-ethernet adapter (werkend op de iMac)
1 Surfnet aansluiting (Stadswonen, 802.1x-verbinding)
De surfnetaansluiting werkt reeds op de iMac (ik heb internet).

Wat ik wil: Internet delen tussen de MacBook en de iMac en eventuele andere wireless apparaten (ipod Touch). Internet komt binnen via de iMac. Via de USB-ethernetpoort kan een tweede kabel naar de Express gaan, of naar de MacBook.

Op de Apple-site staat dat je internet kan delen. Daarvoor moet je in Leopard naar systeemvoorkeuren > Delen. Hier moet ik dan `Internetdeling' aanvinken & volgende instellingen: Deel de verbinding via `Ethernet 1' met computers die gebruik maken van: `Ethernet 2'. In principe zou het internet van `ethernetport 1' doorgelust moeten worden naar `ethernetport 2'. Als ik nu mijn MacBook of Express aan de (tweede) kabel hang heb ik geen internet. Er gaat dus iets fout. Waarschijnlijk bij het doorlussen. De firewall staat uit.

Wat zie ik over het hoofd? Wie kan mij helpen?

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:38
Waarom sluit je internet niet direct aan op je Airport en daarop de computers?

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

En als je doet deel verbinding via Ethernet, met computers die gebruikmaken van Airport ?

Lijkt mij een makkelijkere optie. Dan kun je de Express ook met dat netwerk laten verbinden en dat heb je alles in een.

Edit: Bovenstaande kan natuurlijk ook, dan hoeft de iMac niet aan te blijven staan.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2008 15:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2008 @ 15:29:
En als je doet deel verbinding via Ethernet, met computers die gebruikmaken van Airport ?

Lijkt mij een makkelijkere optie. Dan kun je de Express ook met dat netwerk laten verbinden en dat heb je alles in een.

Edit: Bovenstaande kan natuurlijk ook, dan hoeft de iMac niet aan te blijven staan.
Als ik internet via Airport deel heb ik alleen WEP-beveiliging, en dat is niet erg veilig. Ik heb deze mogelijkheid trouwens ook geprobeerd, helaas zonder succes...
Z-Dragon schreef op zondag 20 januari 2008 @ 15:28:
Waarom sluit je internet niet direct aan op je Airport en daarop de computers?
Kan dat? Ik dacht dat de Airport Express geen 802.1x authenticatie aan kan (i.e. authenticatie-gegevens versturen naar surfnet)? Mocht jou dat wel lukken, dan hoor ik dat natuurlijk graag van je! Dat zou fantastisch zijn!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:07

Q

Au Contraire Mon Capitan!

802.1x is zover ik weet gewoon ondersteund door de airport express. Probeer het eens zou ik zeggen.

• Z-Dragon
Zie het er gewoon tussen staan, inderdaad.

[ Voor 4% gewijzigd door Z-Dragon op 20-01-2008 16:48 ]

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Topicstarter
Q schreef op zondag 20 januari 2008 @ 15:35:
802.1x is zover ik weet gewoon ondersteund door de airport express. Probeer het eens zou ik zeggen.
Er zit in de Express inderdaad 802.1x, maar volgens mij is dat alleen voor het opzetten van een eigen Radius-netwerk met 802.1x authenticatie. Ik kan er niet echt duidelijke informatie over vinden op internet. Ik heb wel eens met deze optie lopen prutsen, maar ik weet niet (precies) wat ik doe, waardoor alle pogingen tot nu toe nog zonder resultaat zijn. Is er iemand met ervaring op dit gebied die mij daarmee kan helpen?

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 16:00

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

De airport express is geen 802.1x client. Een 802.1x client (of supplicant) kan inloggen op een netwerk dat beveiligd is met 802.1x.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Verwijderd

Topicstarter
Aanmelden via de Airport Express op een `802.1x-verbinding' is dus niet mogelijk omdat het geen client is. Maar je zou toch zeggen dat wanneer de iMac de aanmelding verzorgt, het internet doorgelust kan worden. Maar ook dat lukt niet. Iemand nog suggesties hierover? Waarom lukt de internetdeling op een Mac niet en via een WindowsPC wel (dat is helaas de tijdelijke oplossing die ik gebruik)?

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-02 18:32

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Ik gebruikt dit internet deling nu al een tijdje, en ik moet zeggen werkt redelijk goed.
Ik kan helaas niet zeggen, dat het nooit problemen geeft, of altijd werkt. Maar al met al tevreden.

Bij het delen van internet, moet je dus wel even opletten, dat je de juist interface kiest waarvan hij moeten delen. En over welke poort hij het weer uitstuurt.

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

• Q

Q

Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 10:32:
Aanmelden via de Airport Express op een `802.1x-verbinding' is dus niet mogelijk omdat het geen client is. Maar je zou toch zeggen dat wanneer de iMac de aanmelding verzorgt, het internet doorgelust kan worden. Maar ook dat lukt niet. Iemand nog suggesties hierover? Waarom lukt de internetdeling op een Mac niet en via een WindowsPC wel (dat is helaas de tijdelijke oplossing die ik gebruik)?
Je hebt dus een 2e NIC aangesloten via een usb-to-ethernet adapter?

Ik heb dat nooit getest, maar als dat niet simpelweg zou werken dan snap ik dat niet. Zelf via wifi internet delen is ongewenst omdat wep de enige optie is qua 'encryptie' en die is nogal zwak.

Je verwacht iets als, 'deel de internet verbinding via ethernet 1' naar systemen via interface 'ethernet 2'. Via firewire werkt dat ook.

Post eens wat IP-adres gegevens?

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik als tweede ethernetport inderdaad een usb-to-ethernet adapter (linksys). Die werkt gewoon zoals zou moeten: als ik de internetkabel daar in doe, heb ik daar internet over.

De instellingen die ik gebruik:
eth0 (de internetverbinding)
auto DHCP met 802.1x verbinding
ip: 145.118.xxx.xx
sub: 255.255.252.0
router: 145.118.116.1 (surfnet)
DNS: 192.87.106.106, 195.169.124.124, 192.87.36.36

eth1: airport (wireless: uit)

eth2: usb-to-ethernet verbinding; naar LAN-netwerk
ip: 192.168.0.1
sub: 255.255.255.0
rout: leeg
dns: zelfde als bij eth0

Firewall: uit

Ik heb dit inmiddels op Leopard en op Leopard Server geprobeerd. Nog steeds zonder resultaat. Ik heb het vermoeden dat het aan de surfnet-verbinding ligt; dat er toch ergens een probleem zit met de 802.1x verbinding.

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 16:00

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Als je van de iMac wel kan internetten, dan werkt de 802.1x authenticatie naar behoren. Het lijkt dan eerder een routeringsprobleem.
Kan je vanaf de macbook wel de iMac pingen? (beide interfaces)

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Q

Q

Als je internet hebt op de mac die op de surfnet lijn is aangesloten is dat gewoon ok. Als de interne computers jouw mac kunnen pingen, is ook dat in orde. Het enige probleem is dat NAT niet werkt.

Met ipfw (google) zou je dan wel een eind moeten komen. Maar stom dat het niet werkt standaard.

Verwijderd

Topicstarter
Het delen van Leopard Server is inmiddels gelukt. Soms dan. Het probleem zat in de server zelf (softwarematig). Het NATten gaat niet altijd vlekkeloos. Eerst heb ik de IP-adressen allemaal handmatig (dus statisch) ingevoerd zodat die in ieder geval allemaal goed stonden. Daarna de NAT-gateway assistant gedraaid. Die configureert DHCP, DNS en Firewall. Nadat dat gedaan was heb ik op m'n MacBook >> af en toe << internet. Het lijkt wel alsof de NAT instellingen niet goed vast gehouden worden... Erg vreemd. Ik heb hier nog geen oplossing voor gevonden. Iemand suggesties? (ipfw is idd een goede zoekterm, maar je komt dan al snel terecht in UNIX handleidingen. In OS X zijn de configuratiebestanden net iets anders; waardoor ik 't niet helemaal meer snap :? )

NB. De Airport Express moet trouwens op `Bridging Mode'

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2008 13:46 ]

• Z-Dragon
Als je de Airport nou juist eens niet op bridging mode zet, ben je van het NAT-probleem van OS X af. Dat deelt dan namelijk nog maar een adres uit, namelijk aan je router. Die kent vervolgens adressen toe aan de computers. Waarom zou dat niet werken?

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou niet weten waarom dat niet werkt. Ik weet alleen DAT het niet werkt... Heb die instelling geprobeerd...

• Z-Dragon
Probeer dan iets duidelijker te zijn in wat er precies niet werkt. 'Het werk niet' schiet niemand wat mee op. Ping eens intern en extern, laat je router automatisch een IP krijgen of stel die zelf in, probeer wat uit en doe uitgebreid verslag.

^ Wat hij zegt.

Pagina: 1