Toon posts:

Hoe Apple Macbook als mediacenter gebruiken?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.948 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil binnenkort in Amerika een nieuwe Apple Macbook kopen om deze als wireless mediacenter te gebruiken als jukebox en video library. Wil hem dus aansluiten op mijn NAD receiver (heeft optische ingang) en op mijn Philips Plasma. Ook wil ik TV programma's kunnen opnemen. Ik maak nu gebruik van Casema digitale TV met Samsung decoder en heb mijn vaste Dell PC aangesloten op ADSL van Tiscali en gebruik hierbij een Gigaset van Siemens (SE 551) deze heeft ook een aantenne voor wireless gebruik.

Ik ben zelf geen expert, kan iemand mij adviseren wat ik het beste aan kan schaffen hiervoor, desnoods met KPN Digitenne als dit beter/makkelijker zou zijn en/of andere router/gigaset. Hoe kan ik de Apple Macbook het beste uitrusten?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:17

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Met warez gaan we je niet helpen. Ik wil je sterk aanraden om Registratievoorwaarden / korte FAQ op z'n minst door te lezen.

Overigens voor de rest, het is niet de bedoeling om in dit topic te melden hoe slecht het is. Daarvoor kun je een topicreport maken Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif, zie ook Het algemeen beleid #reageren en Policy m.b.t. replies in 'slechte' topics.[/]

[ Voor 193% gewijzigd door Hoedje op 07-09-2008 17:06 ]

Verwijderd

Anyway, 't ziet er niet naar uit dat je veel bespaart op hifi, maar misschien kan je een mini overwegen in plaats van een macbook? Is toch een paar honderden euro's goedkoper. Geen idee waarom, 't lijkt gewoon meer op een media-center dan een macbook. 'T is ook kleiner dus misschien handiger als je de draagbaarheid niet nodig hebt. Bovendien heeft 't meer USB-poorten (indien nodig extra storage), en zijn de poorten aan de achterkant te vinden ipv aan de zijkant. Als je al audio/video-out hebt en dan nog een USB-tv-ding zal 't toch tamelijk vol zitten.

Nadelen van de mini zijn de nog steeds mindere GPU, die kan het wel lastig krijgen met exposé op grote resoluties. Again, misschien ga je dat niet gebruiken, maar ik meld het maar.
Volgens het mini-topic hier lukt full-HD er wel mee, maar vergeet niet dat je bij zowel de mini als de macbook met een blazende ventilator zit dan.

Voor TV-opnamen zal je zo'n USB-'antenne' nodig hebben van Elgato ofzo. Daar zit software bij om op te nemen. Ook hier; processorbelasting = geluid.

Als je toch een MB zou verkiezen heb je in principe niks extra nodig behalve zo'n USB-antenne. Grote HD is vanzelfsprekend aan te raden, en as usual is 2 gig geheugen beter dan 1.

[ Voor 60% gewijzigd door een moderator op 22-01-2008 00:17 ]

Verwijderd

Ook dit is niet de bedoeling.

Ook voor jou geldt, als je het ergens niet mee eens bent dan kun je een topicreport aanmaken Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif, zie ook Het algemeen beleid #reageren en Policy m.b.t. replies in 'slechte' topics.

[ Voor 91% gewijzigd door Hoedje op 22-01-2008 00:21 ]

Verwijderd

Zelf heb ik de mini gehad als mediacenter, zelf was ik er niet tevreden mee als MCE
Met pijn in mijn hard heb ik de mini na 2 maanden weer verkocht.

nadelen waren/zijn:
Geen mediacenter software ala VISTA MCE of mediaportal
Geen goede player om 1080P .MKV af te draaien
Duur om een DVB-S of DVB-C kaart aan te schaffen + alleen maar extern. kwaliteit DVB-T is om te huilen.

Voordelen:
Klein, lief.
MAC software.

Nu ben ik voor mijn mediacenter overgestapt naar een windows bak, toch ben ik hier wel te vrede mee.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Qua hardware heb je voor Digitenne (DVB-T) dit ding nodig, plus een CAM. Prijzig.
Voor Casema (DVB-C) een EyeTV 610 en een CAM en een 2e smartcard. Nog prijziger.

Maar ik kan het helaas alleen maar bevestigen: het werkt wel, maar TV-op-de-Mac haalt het op het moment gewoon nog niet bij Media Center en Media Portal, en dat is vooral vanwege het missen van de TV functionaliteit in Front Row. Dit zit in een apart Elgato programma en dat maakt het allemaal een beetje onhandig. Media Center en Media Portal zijn al vijf, zes jaar op de markt en zijn gewoon merkbaar volwassener. Verder zijn de Mac Mini/Macbook inderdaad een beetje underpowered voor 1080p HD video, maar voor Digitenne of iTunes Store films heb je dat helemaal niet nodig.

Met een beetje fatsoenlijke antenne is DVB-T trouwens helemaal niet zo beroerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 21-01-2008 23:15 ]

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-02 00:34
Ik zou niet aan beginnen als je ook TV functionaliteit erbij wil en laat staan HD bestanden zoals mkv en wmvhd afspelen. Heb zelf ook gewoon een Vista bak staan voor Mediacenter en al zeg ik het niet graag, het is beter dan Mac OSX ;)

• Erikdevries
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-01 00:26
Kan me enkel bij de een aantal van de eerdere reacties aansluiten. Wil je een mediacenter opzetten, gebruik Windows. Heb zelf een Macbook wat mijn primaire werkstation is maar ik blijf er tot op heden bij dat een Windows installatie met de juiste codecs veruit superieur is aan een Mac of Linux oplossing (hoewel ik hoop dat dit nog anders gaat worden, aangezien Front Row toch wel erg netjes werkt).

Mijn voornaamste problemen met een Mac als mediacenter (aantal punten overlappen wat al eerder genoemd is):
- MKV ondersteuning is beroerd
- Standaard geen MPEG2 ondersteuning (zit bijv wel in VLC maar ik wil niet gaan switchen tussen apps)
- Een macbook is overall te traag om goed 1080p video af te spelen (op de Apple trailers en andere films in die encoding na)

Verwijderd

edit sorry in verkeerde topic geplaats

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2008 14:21 ]

Verwijderd

Het zou mooi zijn als er een nieuwe MacMini uitkwam met een onboard videokaart die de H264 codec hardwarematig decodeert. Dan zou deze ideaal zijn als mediacenter. De CPU maakt dan verder niet zoveel uit.

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-02 16:05
Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 14:43:
Het zou mooi zijn als er een nieuwe MacMini uitkwam met een onboard videokaart die de H264 codec hardwarematig decodeert. Dan zou deze ideaal zijn als mediacenter. De CPU maakt dan verder niet zoveel uit.
Echter zijn er steeds meer fims gecodeerd in X264 (zeker in het illegale circuit). Deze zijn (nog) niet hardwarematig te versnellen, waardoor een goede CPU wel belangrijk is.

Ik heb recentelijk ook een HTPC samengesteld en ben daar bij WIndows uitgekomen. Als Mac-fan had ik het liever anders gehad, maar qua prijs/kwaliteitsverhouding en qua mogelijkheden was Windows gewoon beter.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Met x264 gemaakte films zijn prima hardwarematig te versnellen hoor, dat is gewoon H.264 video. Maar voor onboard H.264 decoding moeten we nog wachten op de Intel G45 chipset, inmiddels uitgesteld naar eind 2008 dacht ik.

[ Voor 55% gewijzigd door Dreamvoid op 23-01-2008 15:07 ]

• L.N.
Dreamvoid schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 15:04:
Met x264 gemaakte films zijn prima hardwarematig te versnellen hoor, dat is gewoon H.264 video. Maar voor onboard H.264 decoding moeten we nog wachten op de Intel G45 chipset, inmiddels uitgesteld naar eind 2008 dacht ik.
Hoe dan? Voor zover ik weet is dat nog niet mogelijk bij X264-MKV's. Ik dacht dat X264 een aangepaste versie van H264 was en dat deze (nog) niet ondersteunt worden omdat het geen officieel formaat is.

Tevens zijn er onboard oplossingen die H264 hardware acceleratie ondersteunen zoals moederborden met de ATI 690G-chipset of de Nvidia 7025/7050.

[ Voor 10% gewijzigd door L.N. op 24-01-2008 11:30 ]

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-02 09:19

B2

wa' seggie?

Tot voor kort gebruikte ik mijn Macbook Pro om bepaalde x264 van series af te spelen op mn LCD tv. Via VLC liep het wel, maar niet prettig, voor uit spoelen e.d. was niet echt goed te doen.

Afgelopen week heb ik een windows xp pc (met CoreAVC, Media player Classic e.d.) aan mn tv gehangen (heeft er trouwens ook mee te maken dat ik HDMI icm met mn tv niet op de MBP voor elkaar krijg), maar op deze pc draait alles vlekkeloos en vloeiend. (E6400 met 1GB geheugen, tegen over de MBP met 2.2Ghz met 2GB geheugen).

Het lijkt er gewoon op dat de software voor x264/mkv's op OS X nog niet ver genoeg is.....
Ik zou dus voorlopig een windows pc gebruiken.

• L.N.
B2 schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 13:34:
Tot voor kort gebruikte ik mijn Macbook Pro om bepaalde x264 van series af te spelen op mn LCD tv. Via VLC liep het wel, maar niet prettig, voor uit spoelen e.d. was niet echt goed te doen.

Afgelopen week heb ik een windows xp pc (met CoreAVC, Media player Classic e.d.) aan mn tv gehangen (heeft er trouwens ook mee te maken dat ik HDMI icm met mn tv niet op de MBP voor elkaar krijg), maar op deze pc draait alles vlekkeloos en vloeiend. (E6400 met 1GB geheugen, tegen over de MBP met 2.2Ghz met 2GB geheugen).

Het lijkt er gewoon op dat de software voor x264/mkv's op OS X nog niet ver genoeg is.....
Ik zou dus voorlopig een windows pc gebruiken.
Dat klopt. X264 wordt niet hardwarematig versneld door je MBP, waardoor de processor alles moet overnemen. Voor Windows is er CoreAVC die dat relatief efficient doet, waardoor een E6400 dat aankan. Echter ken ik/is er voor OSX niet zo'n efficiente decoder als CoreAVC (pro), waardoor de proc in je MBP het niet kan bijhouden.

Echter heb ik het over hardwarematig versnellen door je videokaart. Er zijn videokaarten die hardwarematig H264 kunnen decoderen, waardoor de processor minder belast wordt. De CPU-load op mijn AMD BE-2350 is dan maar 25-20% tegenover 70-80% zonder hardwarematige versnelling.

Voor X264 is deze hardwarematige versnelling er niet voor 1080P (720P wel met een trucje), waardoor bij bepaalde scenes, zoals de befaamde vogelscene uit de Planet Earth-MKV's, de CPU-belasting naar 100% schiet en het beeld gaat stotteren. Het probleem hierbij is dat X264 een licht aangepaste versie van H264 is. Echter zorgt deze aanpassing ervoor dat deze niet als H264 herkend wordt en dus ook niet hardwarematig versneld wordt.

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-02 09:19

B2

wa' seggie?

LuukNouwen schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 14:41:
[...]

Dat klopt. X264 wordt niet hardwarematig versneld door je MBP, waardoor de processor alles moet overnemen. Voor Windows is er CoreAVC die dat relatief efficient doet, waardoor een E6400 dat aankan. Echter ken ik/is er voor OSX niet zo'n efficiente decoder als CoreAVC (pro), waardoor de proc in je MBP het niet kan bijhouden.

Echter heb ik het over hardwarematig versnellen door je videokaart. Er zijn videokaarten die hardwarematig H264 kunnen decoderen, waardoor de processor minder belast wordt. De CPU-load op mijn AMD BE-2350 is dan maar 25-20% tegenover 70-80% zonder hardwarematige versnelling.

Voor X264 is deze hardwarematige versnelling er niet voor 1080P (720P wel met een trucje), waardoor bij bepaalde scenes, zoals de befaamde vogelscene uit de Planet Earth-MKV's, de CPU-belasting naar 100% schiet en het beeld gaat stotteren. Het probleem hierbij is dat X264 een licht aangepaste versie van H264 is. Echter zorgt deze aanpassing ervoor dat deze niet als H264 herkend wordt en dus ook niet hardwarematig versneld wordt.
Je verhaal klopt, maar mijn verhaal slaat meer op de vraag van de topic steller. Op dit moment is naar mijn mening OS X, buiten alle standaard Apple software en media, niet als mediacenter geschikt als je x264 mkv's wil kijken.

Verwijderd

B2 schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:56:
[...]

Je verhaal klopt, maar mijn verhaal slaat meer op de vraag van de topic steller. Op dit moment is naar mijn mening OS X, buiten alle standaard Apple software en media, niet als mediacenter geschikt als je x264 mkv's wil kijken.
http://www.osxbmc.com/

Vanaf nu dus wel te gebruiken als mediacenter :)

Verwijderd

mm waarom komt niemand met de apple tv??

Daar zit toch een medicenter achtige applicatie op??

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Altijd leuk om dit soort reacties te lezen als je net een mac mini heb besteld voor een htpc :'(

• Erikdevries
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-01 00:26
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 12:18:
mm waarom komt niemand met de apple tv??

Daar zit toch een medicenter achtige applicatie op??
Omdat het niet enkel gaat om een mediacenter applicatie, het probleem is nu juist dat niet alle videoformaten (goed) ondersteund worden. Aangezien een Apple TV nog een stuk trager is dan bijvoorbeeld een Macbook of Mac Mini zal je daar helemaal snel tegen problemen aanlopen als je afwijkende videoformaten wilt bekijken. Als je gewoon de standaard door iTunes ondersteunde formaten afspeelt dan voldoet elke Mac wel.
Pagina: 1