Alternatief voor ChronoSync?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.855 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-12 15:02
Ik ben op zoek naar een fatsoenlijk backup/sync programma voor op de Mac. Ik wil het gebruiken om m'n "my documents", foto's en muziek-collectie te synchroniseren op m'n Windows PC en m'n MacBook.

Onlangs heb ik ChronoSync aangeschaft maar wat een tegenvaller zeg als je van freeware SyncBack voor Windows afkomt:
Zoals bijvoorbeeld de optie "sync deletes" --> hij "synct" dan deleted files, hoe dat werkt geen idee, wat als je op een plek een nieuwe file toevoegt, denkt ie dan dat ie aan de andere kant deleted is en gooit ie 'm dan maar helemaal weg?

Als nu een sync-set 5x sequentieel (direct na elkaar) draai op m'n foto-collectie op een van m'n Windows PC's gaat ie elke keer weer een hele zooi foto's kopieren..... wat er nieuw is, geen idee.

Maar het allergrootste probleem: je hebt totaal 0.0 controle over wat er gebeurt.

Is er iets wat in de buurt komt van SyncBack voor de Mac? Anders ga ik er serieus over denken om al die mappen op m'n MacBook te delen en de backups vanuit Windows te initieren.

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-12 00:22
Je hele OS klonen (als in: je kan er zelfs van booten en gewoon verder werken als je HDD crasht): SuperDuper.

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-12 01:02

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik gebruik het gratis arRsync.

• catchingfire
Bashrat schreef op zondag 20 januari 2008 @ 15:31:
Je hele OS klonen (als in: je kan er zelfs van booten en gewoon verder werken als je HDD crasht): SuperDuper.
Dat is wat overdone. Ik wil enkele specifieke folder trees synchroniseren tussen verschillende systemen, zodat ik op de betreffende systemen deze files kan gebruiken. (mp3's, jpg's, doc's, ... dat soort dingen)
De website is niet bepaald duidelijk maar ik zal het eens proberen, bedankt voor de tip!

• catchingfire
heb arRsync geinstalleerd maar weer hetzelfde probleem. "Unidirectional Synchronisation". Ja leuk, maar ik heb wel graag dat ie me dan vraagt wat ie moet doen als ie een file aan de ene kant wel heeft en aan de andere kant niet.

Ik ga Synk Pro eens proberen, dat zou moeten werken... http://www.decimus.net/index.php
"Synk's preview display shows you exactly what's going to happen before it does, giving you the chance to check in on things, make manual overrides, ..."

Verwijderd

catchingfire schreef op zondag 20 januari 2008 @ 13:59:
Zoals bijvoorbeeld de optie "sync deletes" --> hij "synct" dan deleted files, hoe dat werkt geen idee, wat als je op een plek een nieuwe file toevoegt, denkt ie dan dat ie aan de andere kant deleted is en gooit ie 'm dan maar helemaal weg?
Ik snap niet wat je bedoelt. Ik gebruik zelf ook ChronoSync en dat werkt bij mij prima. Als ik op m'n HD iets delete, dan zet ChronoSync dat bestand in de map _Archived Items (dat is een optie die je aan kan vinken).

Ik heb 'm zo ingesteld dat er ieder uur een exacte clone van m'n HD op de externet HD staat. Eventuele veranderingen zie je dan in de map _Archived Items terug. Ideaal. Als je je OS dan een keer opnieuw wilt installeren, dan hoef je voor je programma's alleen de bestanden uit `Application Support' en `Preferences' te kopieeren, en je instellingen van je programma's staan er weer zoals je dat eerder had ingesteld.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2008 11:00 ]

• catchingfire
Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 10:38:
Ik snap niet wat je bedoelt. Ik gebruik zelf ook ChronoSync en dat werkt bij mij prima. Als ik op m'n HD iets delete, dan zet ChronoSync dat bestand in de map _Archived Items (dat is een optie die je aan kan vinken).
Ik heb gewoon geen overzicht wat er gebeurt. Stel ik heb een foto-collectie. Soms manage ik die op m'n Mac, soms op een Windows machine. Stel nu ik voeg een nieuwe foto toe op m'n Windows-machine. Vervolgens draai ik ChronoSync.. voor mij is het dan niet duidelijk wat ie met die nieuwe foto doet. Gooit ie 'm weg omdat ie denkt dat ik 'm op m'n Mac al gedelete heb? Gaat ie 'm kopieren van m'n Windows PC naar m'n Mac? Ik weet 't niet. Zelfde scenario als ik op een van de machines een file weggooi. Gaat ie 'm dan weer van de andere machine kopieren of gooit ie 'm weg? Ik weet 't niet, de help is er ook niet bepaald duidelijk over dus...

Ik ben nu de demo van Synk Pro aan het proberen. Nog niet zo intuitief als SyncBack maar dit lijkt in de buurt te komen. Hier kan ik tenminste zien wat hij van plan is om met files te doen welke niet op beide disks aanwezig zijn, en kan ik dit aanpassen voordat hij daarin zelf een beslissing neemt.

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Misschien heb je het al geprobeerd en niet goed genoeg bevonden, maar Chronosync heeft ook de optie Trial Sync. Je kunt dan zien wat er met welke files gebeurt voordat je daadwerkelijk begint met synchroniseren.

• catchingfire
Ja, geprobeerd... maar ik vond het niks. Ik ga Synk Pro de komende maand eens gebruiken, de trial is gelukkig niet zo gelimiteerd als die van ChronoSync. Vooralsnog lijkt die erg prettig in 't gebruik.

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Deephouse schreef op maandag 21 januari 2008 @ 14:28:
Misschien heb je het al geprobeerd en niet goed genoeg bevonden, maar Chronosync heeft ook de optie Trial Sync. Je kunt dan zien wat er met welke files gebeurt voordat je daadwerkelijk begint met synchroniseren.
Nadeel is dat je er dan nogsteeds geen invloed op hebt per bestand.

Ik heb precies hetzelfde probleem als de TS. Ik gebruik nu nogsteeds SyncBack op de PC om alles te syncen. Maar het zou wel fijn zijn om dat vanaf de Mac te regelen met een mooi programma. Bij Synk zie ik helaas geen FTP optie ;( .

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Laat even weten hoe het werkt. Ik ben voor mijn komende overstap naar de Mac op zoek naar een waardige vervanger voor SyncBack. Stukje topsoftware is dat trouwens :)

• catchingfire
Serenity schreef op maandag 21 januari 2008 @ 15:03:
Dat was volgens mij het probleem daar ja... je kunt dan wel zien wat ie gaat doen, maar je hebt er geen invloed op. Nutteloze feature dus.
Ik heb precies hetzelfde probleem als de TS. Ik gebruik nu nogsteeds SyncBack op de PC om alles te syncen. Maar het zou wel fijn zijn om dat vanaf de Mac te regelen met een mooi programma. Bij Synk zie ik helaas geen FTP optie ;( .
FTP optie zit er volgens mij niet in nee...
sOid schreef op maandag 21 januari 2008 @ 18:58:
Laat even weten hoe het werkt. Ik ben voor mijn komende overstap naar de Mac op zoek naar een waardige vervanger voor SyncBack. Stukje topsoftware is dat trouwens :)
Ik had ook wel verwacht dat er iets soortgelijks voor de Mac was... Een synchronisatie-tool is voor mij echt van cruciaal belang, anders kan ik data tussen Mac en Windows machines niet synchroon houden.

Tot nu toe nog steeds Synk Pro als favo. Je kunt "N" folders tegelijkertijd synchroniseren, da's ook wel leuk. Zo kun je dus in 1 run bijvoorbeeld je Mac, een Windows laptop, een Windows desktop en een externe hdd syncroniseren.

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het programma Synchronize X Pro heeft een data safety-functie, misschien komt dat in de buurt van wat je zoekt? Overigens wel een erg duur programma ($ 99).

• catchingfire
Deephouse schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 11:00:
Het programma Synchronize X Pro heeft een data safety-functie, misschien komt dat in de buurt van wat je zoekt? Overigens wel een erg duur programma ($ 99).
Ziet er ook goed uit, alhoewel het van deze screenshot niet duidelijk is of je die delete nou kunt omzetten naar een copy van right->left:
Afbeeldingslocatie: http://www.qdea.com/media/images-sprox/sprox3/sprox3_14.jpg

Ik hou 't nog effe op Synk Pro (45$)

Verwijderd

Volgens mij zoek je een 2-way-synchronisation programma. Onder ChronoSync kun je daarvoor onder preferences kiezen voor de optie `Synchronize bidirectional'. Vervolgens zul je dan een regel aan moeten maken om nieuwe(re) bestanden op de backupschijf te laten staan / naar de Mac/Windows HD te synchroniseren. Ik maak er zelf geen gebruik van, maar het moet mogelijk zijn.... Kijk anders even op het forum van ChronoSync. Je kunt ze natuurlijk ook zelf een vraag stellen: http://www.econtechnologi...ort/support_question.html

Verwijderd

Ik had hetzelfde commentaar met Chronosync. Wat wordt er precies gesynced enzo allemaal onduidelijk en die log files vertellen ook niets. Wat gebruik ik nu? Time Machine. Dit werkt zo transparant en perfect. Schitterend gewoon.

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Alleen is Time Machine een backupprogramma, je kan er niet mee syncen.

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-12 08:21

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ik gebruik dus ook al enige tijd Chronosync. Gebruik het om de user home folders op 3 macs bidirectioneel te synchroniseren en om mijn muziek en foto folders (buiten mn home folder) te backuppen naar een externe disk. Voor elke toepassing heb ik een chronosync filetje dat ik opstart. Ik draai altijd eerst even een trial en let dat vooral op de stats (hoeveel files van A naar B, van B naar A, hoeveel conflicten etc) en blader dan even door de bestanden zelf heen. De goud-gele pijltjes geven duidelijk aan wat waar naar toe gaat.

Ik begrijp niet helemaal waarom je niet snapt wat er gebeurt. Als je precies doet wat jij zegt, dus in een map (even A genoemt) een foto erbij zetten en je draait chronosync, kunnen er in het kort 3 dingen gebeuren:

Je synct van A naar B --> de foto wordt gekopieerd naar B
Je synct van B naar A --> de foto blijft met de default settings staan (delete orphans staat namelijk standaard uit)
Je synct bidirectioneel --> de foto wordt gekopieerd naar B

Als je deleted files synct verplaatst tie de bestanden die in de bron (hierboven A) niet staan naar een map _Archived naast het doel ( B ).

Het lijkt mij dat als je chronosync eenmaal gekocht hebt echt gewoon wat tijd moet steken in het uitzoeken ervan. De site bevat goeie help en voorbeelden met instellingen voor verschillende situaties. Ik geef toe dat het niet echt een programma is dat je bij de hand neemt en als je door de advanced settings loopt mischien wat overweldigend overkomt maar als je de settings eenmaal doorhebt is chronosync echt een geweldig krachtig programma dat uitstekend en feiloos zijn werk kan doen. Het is bovendien behoorlijk snel en efficient met resources.

Je kan toch heel simpel uitzoeken wat tie doet als je een test foldertje met wat dummy bestanden erin synchroniseert?

Ik heb er echt geen problemen mee hoor, voordat ik imap gebruikte syncte is zelfs al m'n mail folders heen en weer tussen de verschillende macs. Nooit iets mis mee gegaan ... tenminste niet iets wat aan chronosync lag ;-)

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-12 08:21

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Serenity schreef op maandag 21 januari 2008 @ 15:03:
[...]

Da's wel waar je kan per bestand in het trial schermpje een vinkje uitzetten of op dat goud-gele icoontje klikken (zit niet thuis dus kan het niet uitproberen maar zoiets was het).

Ook kan je exclusions opgeven als je bijvoorbeeld die .DS_Store filetjes niet meegenomen wilt hebben en in advanced view zelfs zeer complexe rules maken.

[ Voor 9% gewijzigd door InflatableMouse op 25-01-2008 15:21 ]

Pagina: 1