Vergrijzing publiek filmfestival rotterdam?

Pagina: 1
Acties:

• Groeneg2
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-10 13:49
Ik kom zelf al jaren op dit festival maar het valt me steeds vaker op dat het publiek van dit festival
meer en meer aan het vergrijzen is. De meerderheid van de bezoeker is of boven de 50 of onder de 25 en student.
Is dit nu specifiek voor dit festival of zou je kunnen stellen dat alle festivals die in de jaren 50, vlak na de 2e wereldoorlog, zijn opgericht hier last van hebben?

Mijn vraag om jullie opinie samengevat:
1. Vergrijst het IFFR?
Zo ja of zo nee: welke achtergronden heeft dat volgens jou?
2. Vergrijzen de meeste festivals die opgericht zijn in de jaren 50?
Zo ja of zo nee: welke achtergronden heeft dat volgens jou?
3. Indien je het eens bent met de stelling dat het festival vergrijst, welke ideeën heb je om dit tegen te gaan?

Mijn eigen standpunt is dat ik vind dat het IFFR (en de meeste festivals opgericht in de jaren 50) aan het vergrijzen zijn. Als belangrijkste reden daarvoor zie ik het feit dat het bestuur van deze festivals vol zitten met mensen uit de generatie van die jaren 50. Wellicht jong en hip in 1950 maar nu eigenlijk beide niet meer. Er is hierdoor te weinig aansluiting met de generaties daarna. En ook te weinig netwerk en relatie met die andere generaties. Hierdoor is de overheersende smaak en cultuur in deze besturen niet representatief genoeg voor de publieks doelgroep. Waardoor deze niet aanhaakt.

Als oplossing zie ik diverse mogelijkheden. Enkele voorbeelden:
1. Reorganiseren en verjonging van deze besturen
2. Meer democratie in de benoeming van bestuursleden
3. Het doen van een grootschalig markt onderzoek onder het Nederlandse publiek
4. Het organiseren van laagdrempelige evenementen tijdens en voor het festival
5. Het eerder opstarten van PR en marketing activiteiten via alle media, ook de moderne

Ik hoor graag jullie reactie :)

Groet
Groeneg
http://iffr2008.volkskrantblog.nl

[ Voor 36% gewijzigd door Groeneg2 op 20-01-2008 14:31 ]

Mijn pagina op youtube http://www.youtube.com/groeneg

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

In Wetenschap en Levensbeschouwing wordt verwacht dat de topicstarter een discussievraag stelt, zelf een standpunt inneemt en deze verdedigt. Ik mis de laatste twee aspecten. Zou je deze toe willen voegen?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Groeneg2 schreef op zondag 20 januari 2008 @ 13:29:
Als oplossing zie ik diverse mogelijkheden. Enkele voorbeelden:
1. Reorganiseren en verjonging van deze besturen
2. Meer democratie in de benoeming van bestuursleden
3. Het doen van een grootschalig markt onderzoek onder het Nederlandse publiek
5. Het eerder opstarten van PR en marketing activiteiten via alle media, ook de moderne
Hangt dit niet mede af van demografische veranderingen in de Rotterdamse bevolking, de neergang in het bioscooppubliek, de opkomst van internet, en dergelijke factoren? Het benoemen van nieuwe bestuursleden zal misschien wel helpen, maar je loopt het risico dat je de baby met het badwater weggooit. Voor je dit soort veranderingen kunt doorvoeren moet je eerst weten wat de reden is van de vermindering van bezoek/vergrijzing van het publiek.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Groeneg2 schreef op zondag 20 januari 2008 @ 13:29:
Ik kom zelf al jaren op dit festival maar het valt me steeds vaker op dat het publiek van dit festival meer en meer aan het vergrijzen is. De meerderheid van de bezoeker is of boven de 50 of onder de 25 en student.
Je hebt harde cijfers nodig om zo'n stelling te onderbouwen. Je eigen perceptie is onbetrouwbaar en die van ons, zeker na een suggestieve vraagstelling, ook.
Hierdoor is de overheersende smaak en cultuur in deze besturen niet representatief genoeg voor de publieks doelgroep.
Beslissen bezoekers op basis van de filmselectie of ze films gaan bezoeken? Maken de meesten niet eerder tijd vrij om films te bezoeken en beslissen ze daarna pas welke? Is er eigenlijk veel kritiek op de filmselectie?
Het is een filmfestival: mensen komen om films te zien. Ik betwijfel dat je mensen lokt met 'evenementen': daar gaan dan alleen mensen heen die toch al een film kwamen kijken.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Groeneg2
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-10 13:49
@gambieter:
"Voor je dit soort veranderingen kunt doorvoeren moet je eerst weten wat de reden is van de vermindering van bezoek/vergrijzing van het publiek."
G: Ja, vandaar dat ik ook voorstel om een onderzoek te doen in de publieksdoelgroep. Het is altijd zo dat met 'wicked' problemen (multi-dimensionaal qua oorzaak en met een complexe causaliteit ) er diverse oorzaken zijn en ook diverse oorzaak/gevolg verbanden. Vandaar dus een onderzoek waarbij de faal en slaag factoren van een (door de gewenste doelgroep) druk bezocht festival.

@confusion:
"Je hebt harde cijfers nodig om zo'n stelling te onderbouwen. Je eigen perceptie is onbetrouwbaar en die van ons, zeker na een suggestieve vraagstelling, ook."
G: Mee eens. Echter persoonlijke perceptie kan en mag wel leiden tot het vormen van een hypothese. Die je dan vervolgens middels een goed opgezet en 'tabula rasa' onderzoek door empirische data gaat proberen te onderbouwen cq te falsificeren.. Ik weet dat men tijdens het festival regelmatig steekproeven neemt en ook gegevens gebruikt die je moet invullen om een zgn. tijger pas te krijgen.
Het fenomeen van vergrijzing is volgens mij al een aantal jaren aan de gang maar nu aan het versnellen.

"Is er eigenlijk veel kritiek op de filmselectie?"
G: Feitelijk is er natuurlijk altijd kritiek op de programmering. Dat is normaal, er worden nu eenmaal keuzes gemaakt. Echter door internet e.d. weten mensen meer wat er aan films (independent) beschikbaar is en ziet helderder welke keuzen gemaakt worden door het festival bestuur. Elke festival directeur geeft automatisch een kleur aan het festival.
En dat hoeft geen probleem te zijn. Wat ik bedoel is dat er een bepaald conservatisme optreedt mbt de vraag wat een goede art-movie zou moeten zijn. Door te weinig mensen van jongere generaties in het bestuur ontstaat daardoor mis match. (nogmaals een hypothese over 1 mogelijk oorzaak, waar er dus meerdere zullen zijn )

"Het is een filmfestival: mensen komen om films te zien. Ik betwijfel dat je mensen lokt met 'evenementen':
G: Wat ik bedoel is bijvoorbeeld: een "first visitor" programma dat je kan volgen als het IFFR nieuw voor je is. Hier korting op geven en reclame voor maken. Hierin kan naast screening van de topfilms van 37 jaar festival en de nieuwe oogst ook een introductie dagdeel worden opgenomen met hierin het showen van een documentaire over de ontstaansgeschiedenis van het festival. Met meet&greet met een aantal bestuursleden en programmeurs, en aansluitende borrel. etc. Lijkt mij wel interessant om eens uit te proberen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Groeneg2 op 21-01-2008 13:05 ]

Mijn pagina op youtube http://www.youtube.com/groeneg