Ik kom zelf al jaren op dit festival maar het valt me steeds vaker op dat het publiek van dit festival
meer en meer aan het vergrijzen is. De meerderheid van de bezoeker is of boven de 50 of onder de 25 en student.
Is dit nu specifiek voor dit festival of zou je kunnen stellen dat alle festivals die in de jaren 50, vlak na de 2e wereldoorlog, zijn opgericht hier last van hebben?
Mijn vraag om jullie opinie samengevat:
1. Vergrijst het IFFR?
Zo ja of zo nee: welke achtergronden heeft dat volgens jou?
2. Vergrijzen de meeste festivals die opgericht zijn in de jaren 50?
3. Indien je het eens bent met de stelling dat het festival vergrijst, welke ideeën heb je om dit tegen te gaan?
Mijn eigen standpunt is dat ik vind dat het IFFR (en de meeste festivals opgericht in de jaren 50) aan het vergrijzen zijn. Als belangrijkste reden daarvoor zie ik het feit dat het bestuur van deze festivals vol zitten met mensen uit de generatie van die jaren 50. Wellicht jong en hip in 1950 maar nu eigenlijk beide niet meer. Er is hierdoor te weinig aansluiting met de generaties daarna. En ook te weinig netwerk en relatie met die andere generaties. Hierdoor is de overheersende smaak en cultuur in deze besturen niet representatief genoeg voor de publieks doelgroep. Waardoor deze niet aanhaakt.
Als oplossing zie ik diverse mogelijkheden. Enkele voorbeelden:
1. Reorganiseren en verjonging van deze besturen
2. Meer democratie in de benoeming van bestuursleden
3. Het doen van een grootschalig markt onderzoek onder het Nederlandse publiek
4. Het organiseren van laagdrempelige evenementen tijdens en voor het festival
5. Het eerder opstarten van PR en marketing activiteiten via alle media, ook de moderne
Ik hoor graag jullie reactie
Groet
Groeneg
http://iffr2008.volkskrantblog.nl
meer en meer aan het vergrijzen is. De meerderheid van de bezoeker is of boven de 50 of onder de 25 en student.
Is dit nu specifiek voor dit festival of zou je kunnen stellen dat alle festivals die in de jaren 50, vlak na de 2e wereldoorlog, zijn opgericht hier last van hebben?
Mijn vraag om jullie opinie samengevat:
1. Vergrijst het IFFR?
2. Vergrijzen de meeste festivals die opgericht zijn in de jaren 50?
3. Indien je het eens bent met de stelling dat het festival vergrijst, welke ideeën heb je om dit tegen te gaan?
Mijn eigen standpunt is dat ik vind dat het IFFR (en de meeste festivals opgericht in de jaren 50) aan het vergrijzen zijn. Als belangrijkste reden daarvoor zie ik het feit dat het bestuur van deze festivals vol zitten met mensen uit de generatie van die jaren 50. Wellicht jong en hip in 1950 maar nu eigenlijk beide niet meer. Er is hierdoor te weinig aansluiting met de generaties daarna. En ook te weinig netwerk en relatie met die andere generaties. Hierdoor is de overheersende smaak en cultuur in deze besturen niet representatief genoeg voor de publieks doelgroep. Waardoor deze niet aanhaakt.
Als oplossing zie ik diverse mogelijkheden. Enkele voorbeelden:
1. Reorganiseren en verjonging van deze besturen
2. Meer democratie in de benoeming van bestuursleden
3. Het doen van een grootschalig markt onderzoek onder het Nederlandse publiek
4. Het organiseren van laagdrempelige evenementen tijdens en voor het festival
5. Het eerder opstarten van PR en marketing activiteiten via alle media, ook de moderne
Ik hoor graag jullie reactie
Groet
Groeneg
http://iffr2008.volkskrantblog.nl
[ Voor 36% gewijzigd door Groeneg2 op 20-01-2008 14:31 ]
Mijn pagina op youtube http://www.youtube.com/groeneg