PC Bouwen vragen.

Pagina: 1
Acties:
  • 232 views sinds 30-01-2008

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 11:21
Ik heb meerdere vragen omdat ik een eigen server/dvd speler wil bouwen.

De server moet bestanden serveren, apache met php en mysql draaien (voor eigen gebruik, geen domein) en dvd's afspelen en een beetje weinig stroom vragen.

Daarom dacht ik aan de volgende specs.

1x Celeron 2,0 ghz (s775)
1x MSI moederbord (s775 + PCI-E + PCI)
2x 1gb Kingston ValueRam
2x 500GB sata
1x DVD fikker Samsung IDE

Dit is echter niet het verhaal waarom ik het topic start.

Het is de eerste keer dat ik een PC ga bouwen, en daarom vraag ik me af, wat voor spul moet ik aanschaffen om de pc in elkaar te draaien.

Kast wordt wrss een oud kastje van school (zwart, liggend) met als aanpassing een LCD schermpje.

- Wat moet ik doen om altijd ontladen te blijven
- Moet ik ook nog kabels aanschaffen, of krijg je die bij moederbord of/en harde schijven
- Wat is de plek waar je het beste je pc in elkaar kan zetten?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:10

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het is de eerste keer dat ik een PC ga bouwen, en daarom vraag ik me af, wat voor spul moet ik aanschaffen om de pc in elkaar te draaien.
Een Philips #1 schroevendraaier of gelijkwaardig.
- Moet ik ook nog kabels aanschaffen, of krijg je die bij moederbord of/en harde schijven
Als het goed is, moet alles bij het moederbord zitten. Stroomkabel zit bij de kast, mits deze ook een voeding heeft.
Even de verwarming vastpakken.
Een hoge tafel.

Succes. B)

[ Voor 53% gewijzigd door PD2JK op 20-01-2008 12:29 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

* Je moet een schroevendraaier aanschaffen. En een ESD-wrist-bandje kan ook wel handig zijn. :)
* Kabels zitten bij het moederbord inbegrepen. Bijna nooit bij harddisks.
* Een tafel die hoog genoeg is en met genoeg licht. Zorg ook voor een matje als ondergrond.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

BlackWhizz schreef op zondag 20 januari 2008 @ 12:21:
[..]
Ik heb nog nooit een polsbandje of iets gebruikt, gewoon gaan sleutelen, nog nooit iets opgeblazen.
Bij het mobo zitten alle kabels voor het aansluiten van je harddisks. (of je moet er 10 in gaan hangen, dan kom je te kort).
Als jij het prettig vind om het in de kelder te doen, moet je dat doen. :P

Gewoon ergens ruimte creeren, eettafel, salontafel, bed, stoel, bank... maakt niet uit.

Ey!! Macarena \o/

• BlackWhizz
En, bij processor aansluiten. Die dingen zijn erg gevoelig volgens een vriend. Moet ik dan iets als een rubber handschoen gebruiken?

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
BlackWhizz schreef op zondag 20 januari 2008 @ 12:34:
En, bij processor aansluiten. Die dingen zijn erg gevoelig volgens een vriend. Moet ik dan iets als een rubber handschoen gebruiken?
Nee, niet nodig. Gewoon alleen de hoeken aanraken en niet de contactpunten, kan weinig fout gaan hoor. Zeker als je ontladen bent is er weinig gevaar.

• martieadams
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-03-2025
vergeet bij het installeren van de cpu niet de koelpasta aan te brengen, dit voor goede geleiding tussen de cpu en de fan die je hierop zet. Lees ook even de handleiding van je moederbord over hoe je RAM erin moet zetten, de meeste moederborden willen dat je ze perse op een bepaalde plek neer zet bijvoorbeeld in slot 1 en 3 oid.

Learn to forget...

• BlackWhizz
Oke,

Dus
Boekjes lezen (A)

Plaatsen:
Ontladen: Zo af en toe de verwarming vastpakken
Proc: Randen en hoekjes vastpakken + koelpasta + koeler er op plaatsen
Ram: Randen vastpakken

Volgorde:
- Moederbord uit doos halen en op het antistatische folie leggen
- Processor plaatsen en koeler plaatsen
- Ram plaatsen
- Harde schijven in de kast schroeven/plaatsen
- Busjes voor moederbord in de kast vastmaken (op de goede plek)
- Moederbord plaatsen en vastschroeven
- Kabels van de voeding aansluiten
- Sata kabels aansluiten

-------- Denk ik nu -----
En hoe zit het met fans? Waar sluit je die aan? Ik heb nog stuk of 4 92mm fans liggen in een doosje.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Kom op zeg, dat kun je met enig nadenken ook zelf wel uitvogelen. Dit is Tweakers.Net en geen beginnersweb.nl. :(

[ Voor 26% gewijzigd door Guardian Angel op 20-01-2008 12:51 ]

ARME AOW’er

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:46

PeaceNlove

Deugleuter

BlackWhizz schreef op zondag 20 januari 2008 @ 12:46:
En hoe zit het met fans? Waar sluit je die aan? Ik heb nog stuk of 4 92mm fans liggen in een doosje.
Boekjes lezen (A)

• BlackWhizz
Thanx (A)

Ik ga volgende week de spullen bestellen en ophalen en dan ga ik er eens mee stoeien.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

BlackWhizz schreef op zondag 20 januari 2008 @ 12:46:

-------- Denk ik nu -----
Die sluit je aan op de fanheaders van je mobo, of op een losse molex, afhankelijk van wat voor fans je hebt.
Als je zelf een beetje inzet toont en logisch nadenkt moet dit prima lukken.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Je kunt het best voorzichtig zijn, maar je hoeft niet zo ver te gaan. Polsbandje tegen ESD boeid niet, zelfs als ik hardware aanraak zonder me te ontladen werkt het nog gewoon. Als je jezelf even kort ontlaadt door even het chassis van je behuizing aan te raken is dat wel genoeg.

Met de processor hoef je ook niet persee zo voorzichtig te zijn, ik haal die dingen regelmatig uit elkaar, waarbij ik de contactpinnetjes aanraak, pinnetje ombuig (gewoon weer terugbuigen met een tangetje) en het werkt altijd nog prima :)

Wat betreft het koelpasta, zo dun mogelijk! Alleen wel zo dat je de IHS van de CPU niet meer kunt zien.

De fannetjes kun je gewoon op het moederbord aansluiten, casefans hebben doorgaans een 3-pins aansluiting, die vind je ook gewoon terug op het mobo (in het boekje van je mobo staat wel waar).

Vergeet de P4 stekker naast je CPU niet aan te sluiten op het mobo, en zoek even op internet zodra je die kleine kabeltjes rechtsonderin (bij een ATX mobo) aan moet gaan sluiten voor de frontpanel :P

Verder is dit wel erg basic, gewoon in de FAQ kijken.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Waarschijnlijk hoef je zelf amper met koelpasta te prutsen en zit het gewoon al standaard op de fan wanneer je die koopt (of erbij zit). Vergeet alleen niet even het plasticje van de pasta te halen, anders heeft het nog geen nut.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

1) je vragen hebben niets met Processors, Moederborden of Geheugen te maken.
2) het is de bedoeling dat je zelf op zoek gaat naar antwoorden voordat je hier vragen stelt. Zowel in je topicstart als je latere posts blijkt niet bepaald dat je dat ook doet.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.