Toon posts:

[LINUX] : Bestanden op de diskette zien via de terminal.

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijnlijk een kleinigheid.

Nog niet lang gebruik ik Ubuntu.

Ik ben wat aan het experimenteren om met de terminal te werken.

Als ik via de bestandsbladeraar de diskette lees, zie ik mijn bestanden op de diskette.

Echter in de terminal zie ik deze niet.
Eerst de diskette gemount met terminal sudo mount /dev/fd0 /media/floppy0 (zover was ik al).
(je ziet dan ondertussen in de bestandsbladeraar de benaming "diskettestation" veranderen in "floppy0").

Als ik een ls -l opvraag staat er niks, dus alsof er geen bestanden opstaan, dit terwijl er wel zijn. Wat doe ik fout?

In de bestandsbladeraar zie ik wel de bestanden op de diskette, maar niet in de terminal.

Ik heb eerst gezocht naar een topic, maar geen gevonden.

• DjCoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-01 20:23
Ik neem aan dat je wel cd /media/floppy0 hebt gedaan?
En daarna de ls -l commando?

Als je al in de directory stond, dan kun je verversen en moet je "cd ." doen geloof ik.

Heb je ook de commando "ls -al" al eens gebrobeerd?
Zal misschien toevallig zo zijn dat je "onzichtbare bstanden" hebt staan op de diskette en dat je in de bestandsbladeraar je standaard "laat onzichtbare bestanden zien aan" hebt staan.

[ Voor 41% gewijzigd door DjCoke op 20-01-2008 08:58 . Reden: Een ingeving ]

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Wat doe je precies?

Als je "cd /media/floppy0" doet en dan "ls" zou je toch wel iets moeten zien als er iets op de flop staat.
Ook met "ls /media/floppy0"

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als
ls

niks geeft, dan geeft
ls -l

evenmin iets :). Geeft
ls -a

iets? Het lijkt me een beetje vreemd dat je geen leestoegang zou hebben tot de floppy maar wel in de map ervan raakt (/media/floppy0).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-12-2025
of anders met

$ mount

eens kijken waar je floppy gemount is...

(overgens, wat een vernederlandste naam... bestandsbladeraar... geef mij maar filebrowser...)

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-01 16:29

pistole

Frutter

je zou eventueel nog (zonder te mounten) mdir kunnen gebruiken:
mdir(1)

Name
mdir - display an MSDOS directory

Ik frut, dus ik epibreer

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Mayco schreef op zondag 20 januari 2008 @ 10:38:
(overgens, wat een vernederlandste naam... bestandsbladeraar... geef mij maar filebrowser...)
offtopic:
Belgen he? Die houden het tenminste nog _wel_ echt Nederlands.

Als het goed is zou het met de volgende paar commando's moeten werken:
mount /media/floppy0
cd /media/floppy0
ls -la

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wolfboy schreef op zondag 20 januari 2008 @ 10:42:
offtopic:
Belgen he? Die houden het tenminste nog _wel_ echt Nederlands.
offtopic:
En wat heeft dat ermee te maken jongen? :)
* Borromini is de gratuite clichématige Belgen-opmerkingen hier wat beu

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 22:02
Heb je soms eerst cd /mnt/floppy gedaan, daarna mount /dev/fd0 /mnt/floppy en dan ls? Dan is het logisch dat je niks ziet. Je moet hem eersten mounten en dan pas cd /mnt/floppy doen.

[ Voor 3% gewijzigd door robbert op 20-01-2008 11:37 ]

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Borromini schreef op zondag 20 januari 2008 @ 11:32:
[...]

offtopic:
En wat heeft dat ermee te maken jongen? :)
* Borromini is de gratuite clichématige Belgen-opmerkingen hier wat beu
offtopic:
Dat was niet negatief bedoeld hoor, mijn punt is gewoon dat Nederlanders een mengelmoes van de taal maken terwijl de Belgen het puur bij Nederlands houden en voor zover mogelijk alle Engelse woorden (Filemanager in dit topic dus) naar het Nederlands vertalen. Iets waar ik persoonlijk ook wel een voorstander van ben.

Heb jij ooit een Nederlander "Centrale verwerkingseenheid" of "Centrale systeemeenheid" horen zeggen? Ik niet namelijk.
robbert schreef op zondag 20 januari 2008 @ 11:36:
Heb je soms eerst cd /mnt/floppy gedaan, daarna mount /dev/fd0 /mnt/floppy en dan ls? Dan is het logisch dat je niks ziet. Je moet hem eersten mounten en dan pas cd /mnt/floppy doen.
Inderdaad, in dat geval moet je dit commando uitvoeren om wel weer wat te kunnen zien:
cd `pwd`

Change Directory naar Present Working Directory.

[ Voor 24% gewijzigd door Wolfboy op 20-01-2008 11:57 ]

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Even semi-los van bovenstaande tips, een paar adviezen voor de beginnende terminalgebruiker:

- Maak een mooi lijstje van de belangrijkste commando's voor op de muur, onder je toetsenbord of in je muismat.
- Als je vanbinnen de terminal snel even door je mappen wilt kijken, zou je midnight commander eens kunnen proberen, dat installeer ik zelf altijd op servers zonder grafische interface:

sudo apt-get install mc
mc

Ik zet ergens bij de F9 menu opties 'lynx like motion' aan, dat bladert fijner door de mappen (met de pijltjestoetsen).

offtopic:
Oja, en 'bestandenbladeraar' zegt voor mij blijkbaar precies wat het bedoelt, er was mij niets ongewoons aan opgevallen,
behalve de commentaren :Y)

• RemcoDelft
  • Laatst online: 28-01 18:26
Ik ga er even van uit dat je diskettes een standaard DOS formattering hebben.

Wat ik hier mis, is het gebruik van mtools! Diskettes hoef je helemaal niet te mounten, als je mtools installeerd, kan je gewoon de DOS-commando's gebruiken, waarbij je er simpelweg een m voorzet:
mcopy file.txt a:
mdir a:
etc.
Wellicht een makkelijkere optie dan mounten!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Afgezien van het feit dat mtools al genoemd was (zie mdir ergens hierboven) is mtools gewoon ranzig... als je de MS-DOS manier van filebrowsen wil gebruiken installeer dan gewoon MS-DOS.

Het mooie van unix/linux is dat het allemaal uniform is, of je nou op een harde schijf, cdrom, usb stick, floppy of netwerk zit, het zijn allemaal precies dezelfde apparaten nadat je ze gemount hebt. Met mtools ga je die mooie consistentie volledig teniet doen.

• DjCoke
Wolfboy schreef op zondag 20 januari 2008 @ 11:56:
[...]

Inderdaad, in dat geval moet je dit commando uitvoeren om wel weer wat te kunnen zien:
cd `pwd`

Change Directory naar Present Working Directory.
Dit moet toch ook lukken met
cd .
als hij in die huidige dir zit?

• robbert
  • Laatst online: 30-01 22:02
DjCoke schreef op zondag 20 januari 2008 @ 12:30:
[...]

cd .
Yep, net even geprobeerd (weliswaar met fusesmb ipv een floppy):
robbert@robbert:~$ cd smb/
robbert@robbert:~/smb$ ls -l
total 0
robbert@robbert:~/smb$ fusesmb ~/smb
total 0
robbert@robbert:~/smb$ cd .
total 0
drwxr-xr-x 3 robbert robbert 4096 2008-01-20 12:32 ARENT
drwxr-xr-x 3 robbert robbert 4096 2008-01-20 12:32 KREBBERS
robbert@robbert:~/smb$ 

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wolfboy schreef op zondag 20 januari 2008 @ 11:56:
[...]
[ot]Dat was niet negatief bedoeld hoor, mijn punt is gewoon dat Nederlanders een mengelmoes van de taal maken terwijl de Belgen het puur bij Nederlands houden en voor zover mogelijk alle Engelse woorden (Filemanager in dit topic dus) naar het Nederlands vertalen. Iets waar ik persoonlijk ook wel een voorstander van ben.

Heb jij ooit een Nederlander "Centrale verwerkingseenheid" of "Centrale systeemeenheid" horen zeggen? Ik niet namelijk.[/ot
offtopic:
Ok dan slik ik mijn woorden weer in :). 'Bestandsbladeraar' heb ik hier anders nog nooit gehoord in Vlaanderen :S. Maar goed :P.
RemcoDelft schreef op zondag 20 januari 2008 @ 12:13:
Wat ik hier mis, is het gebruik van mtools! Diskettes hoef je helemaal niet te mounten, als je mtools installeerd, kan je gewoon de DOS-commando's gebruiken [...]
De TS geeft aan dat hij net iets wil opsteken van de commandoregel in Linux... Dit is misschien wel een kortetermijnoplossing, maar daar is dan ook alles mee gezegd :).

[ Voor 24% gewijzigd door Borromini op 20-01-2008 12:57 ]

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Borromini schreef op zondag 20 januari 2008 @ 12:54:
offtopic:
Ok dan slik ik mijn woorden weer in :). 'Bestandsbladeraar' heb ik hier anders nog nooit gehoord in Vlaanderen :S. Maar goed :P.
Die kende ik ook niet nee, maar ik hoor wel regelmatig dingen als databank en systeemeenheid langskomen.
DjCoke schreef op zondag 20 januari 2008 @ 12:30:
[...]

cd .
Dat hangt van het geval af, ik heb regelmatig met netwerk shares dat de verbinding defect even defect was (server reboot oid.) en de share dus opnieuw gemount moet worden.

Als je dan in de hoofddirectory zit werkt 'cd .' nog prima, maar als je in een van de subdirectories zit werkt dit niet meer, daarom doe ik standaard 'cd `pwd`'

[ Voor 25% gewijzigd door Wolfboy op 20-01-2008 13:02 ]

• DjCoke
Wolfboy schreef op zondag 20 januari 2008 @ 12:58:
[...]
Als je dan in de hoofddirectory zit werkt 'cd .' nog prima, maar als je in een van de subdirectories zit werkt dit niet meer, daarom doe ik standaard 'cd `pwd`'
Dan weet ik dat ook weer _/-\o_

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11-2025

jelly

Arch Linux

Aangezien de TS wat wil leren over de command line http://www.linuxguide.it/linux_commands_line_en.htm in deze link staan veel commando's beschreven en uitgelegd misschien wel handig voor de TS.

Keep it simple stupid

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de reacties.

Nu is het wel gelukt.

Ik ben thuisgekomen, de computer terug opgestart en na deze reboot werkt alles nu wel.

Ik heb niets aan mijn manier van werken veranderd en juist hetzelfde gedaan als in mijn eerste post.

Nu zie ik na een ls -l de bestanden van de diskette. Daarvoor keerde gewoon mijn prompt weer op de regel eronder zonder bestanden weer te geven.

Ofwel zat ik in de verkeerde map te ploeteren ofwel had het besturingssysteem iets slecht geladen in zijn geheugen. Ik weet het niet.

Als het nog gebeurt, zal ik het laten weten.

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik het gevonden.

Ik zat in /media/floppy0 (die nog niet gemount was) in de terminal.
Achter deze prompt voerde ik sudo mount /dev/fd0 /media/floppy0.
Daarna deed ik ls -l en had terug niets.

Toen heb ik een directory hoger gegaan en dan direct terug naar floppy0.

Toen had ik mijn bestanden bij het ls commando.

Als je een floppy aankoppelt blijk het zo te zijn dat je best niet in de /media/floppy0 zit met de terminal.

Alleszins iedereen bedankt om mee te helpen zoeken.

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Dat is dus de 'cd .' en 'cd `pwd`' waar anderen en ik het over hadden :)

• RemcoDelft
  • Laatst online: 28-01 18:26
Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2008 @ 18:33:
Ik zat in /media/floppy0 (die nog niet gemount was) in de terminal.
Achter deze prompt voerde ik sudo mount /dev/fd0 /media/floppy0.
Daarna deed ik ls -l en had terug niets.
Klinkt logisch. Soortgelijke rariteiten kom je tegen als je console nog in een directory zit, die al niet meer bestaat.
Pagina: 1