[P5K-VM] PCI-e bus staat op 8X, terwijl dit 16X moet zijn

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gniels
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 08:10
Mijn probleem is dat ik bij mijn moederbord; de Asus P5K-VM met het Intel G33 chipset, de PCI-e width op 8X heb staan, terwijl dit gewoon 16X moet zijn. In de BIOS heb ik alles al doorgespit. Alle features die er iets mee te maken kunnen hebben uitgeprobeerd.

Ook staat de nieuwste BIOS versie er al op. Wanneer ik op google zoek naar "Asus P5K-VM PCI-e 8x width problem," vind hij niks wat met mijn probleem te maken heeft.

Op dit moment verdenk ik dat het een probleem bij het uitlezen van de hardwarematige informatie is. Ik heb een GeForce 7950GX2, dat is eigenlijk een 'SLI-videokaart' met twee GPU's op 2 PCB's met een 32X PCI-e verbinding tussen de twee kaarten. De videokaart communiceerd vanuit 1 PCI-e slot met het moederbord. Zou het kunnen zijn dat de drivers/programma's denken dat ik twee PCI-e 8X slots heb, vanwege het 'SLI'?

Scores in benchmarks zijn volgens mij wel O.K... Aquamark 3 (Erg CPU afhankelijk) scoort 163.500 punten. In 3Dmark06 scoor ik 8200 punten. Dit is met de CPU op 3.2GHz en de GPU's op stock snelheid. ATITool vindt geen artifacts.

Done-list
* BIOS update
* BIOS functies uitgeprobeerd
* Googlen (vindt niks)

To do-list
* Misschien een andere videokaart?
* Andere drivers?

Overige hard/software
Windows XP en Kubuntu
Intel C2D E6600
2GB DDR2-800
nVidia Forceware 169.21
GPU-z (Geeft 8x aan)
CPU-z (Geeft 8x aan)

PHILIPS Motional Feedback 544

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Weet je zeker dat het een x16 slot is en niet gewoon een x8 slot in x16 vorm? Mijn G33M bordje heeft namelijk ook gewoon een x8 slot, maar in x16 vorm.

• Gniels
Terw_Dan schreef op zondag 20 januari 2008 @ 11:36:
Weet je zeker dat het een x16 slot is en niet gewoon een x8 slot in x16 vorm? Mijn G33M bordje heeft namelijk ook gewoon een x8 slot, maar in x16 vorm.
Jup, het staat bij de specificaties van Alternate. Ook staat het in het boekje aangegeven dat het gewoon een 16X slot is.

Alternate bron: Klik

Verwijderd

Overal op internet staat dat het een x16 slot is. Zo ook hier.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Het feit dat het fysiek een x16 slot is, wil niet zeggen dat het circuit-technisch ook x16 is. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Gniels
_the_crow_ schreef op zondag 20 januari 2008 @ 14:24:
Het feit dat het fysiek een x16 slot is, wil niet zeggen dat het circuit-technisch ook x16 is. :)
Dat klopt wat je daar zegt, maar in het boekje staat dat het ook fysiek niet is toegestaan er een 8X of lager kaartje in te duwen, wat wel op een 16X slot duidt.

Raar dit :|

EDIT: Daarnet even de videokaart op 550/1480 MHz gezet. De 3DMark06 score is zonder artifacts 9512. Daar lijkt me dus totaal niks mis mee, maar toch wil ik het 8X Probleem oplossen. Kan het niet een foutieve uitlezing zijn?

[ Voor 22% gewijzigd door Gniels op 20-01-2008 14:46 ]

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Gniels schreef op zondag 20 januari 2008 @ 14:42:
Dat klopt wat je daar zegt, maar in het boekje staat dat het ook fysiek niet is toegestaan er een 8X of lager kaartje in te duwen, wat wel op een 16X slot duidt.
Ja, fysiek gaat een x8 kaart niet passen. Maar als het circuit zo gemaakt is, dat x16 kaarten (fysiek) maar 8 lanes kunnen gebruiken (circuit), dan doe je daar weinig aan. En het beperkt de meeste kaarten ook niet (heel erg). Daar zijn diverse tests mee gedaan. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Gniels
_the_crow_ schreef op zondag 20 januari 2008 @ 15:16:
[...]
Ja, fysiek gaat een x8 kaart niet passen. Maar als het circuit zo gemaakt is, dat x16 kaarten (fysiek) maar 8 lanes kunnen gebruiken (circuit), dan doe je daar weinig aan. En het beperkt de meeste kaarten ook niet (heel erg). Daar zijn diverse tests mee gedaan. :)
Ja ok, maar je moet niet vergeten dat dit een "SLI-kaart" is, dus twee kaarten die gebruik moeten maken van een 4X verbinding, en je gaat mij niet vertellen dat dit niet vertraagd ;p

Verwijderd

_the_crow_ schreef op zondag 20 januari 2008 @ 14:24:
Ik bedoelde dat als een PCI-EX x16 slot niet met 16 lanes is aangesloten is ze dat er bij zetten.
Zie ook het model boven de Asus P5K-VM. :) :)
EDIT: in deze link

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2008 22:06 ]

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:38

defiant

Moderator General Chat
Pin me er niet op vast, maar ik ben ook hele tijd opzoek geweest naar moederborden met embedded graphics, en ik meende ergens gelezen te hebben in een review dat iig bij bepaalde G33 moederborden de snelheid beperkt was tot 8x ipv van 16x. Of dat voor fysiek ook voor de chipset zelf geld weet ik niet, volgens het intel schema kan de chipset wel 16x aan.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Gniels
defiant schreef op zondag 20 januari 2008 @ 21:56:
Pin me er niet op vast, maar ik ben ook hele tijd opzoek geweest naar moederborden met embedded graphics, en ik meende ergens gelezen te hebben in een review dat iig bij bepaalde G33 moederborden de snelheid beperkt was tot 8x ipv van 16x. Of dat voor fysiek ook voor de chipset zelf geld weet ik niet, volgens het intel schema kan de chipset wel 16x aan.
Ik begrijp niet, dat als het 8X zou moeten zijn, dat ze dat nergens duidelijk vermelden. Het is toch écht een beperking voor sommige mensen denk ik. Zowieso misleidende informatie bij dingen als moederborden zou toch niet moeten kunnen. Weet iemand misschien waar ik het 100% betrouwbaar kan lezen?

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Gniels schreef op zondag 20 januari 2008 @ 19:28:
Ja ok, maar je moet niet vergeten dat dit een "SLI-kaart" is, dus twee kaarten die gebruik moeten maken van een 4X verbinding, en je gaat mij niet vertellen dat dit niet vertraagd ;p
Het maakt niet uit dat het een "SLI-kaart"-kaart is. Het gaat om de communicatie over het pci-express slot. Ze maken samen gebruik van de 8 lanes.
Hier is trouwens een interessant artikel op TomsHardware. Het laat zien dat er inderdaad sprake is van een performance-verschil, maar de mate waarin hangt heel erg af van het spel.
Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2008 @ 21:46:
Ik bedoelde dat als een PCI-EX x16 slot niet met 16 lanes is aangesloten is ze dat er bij zetten.
Zie ook het model boven de Asus P5K-VM. :) :)
EDIT: in deze link
Hoewel geen enkele site 'heilig' is, zou het er dan wel bij moeten staan inderdaad. :)

• shades
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-05 08:57

shades

huh ?

volgens mij is dat x16 slot elektrisch gezien ook x16, bij 1 van die gigabyte bordjes is het wel zo dat er het x16 slot maar voorzien is van x4 banen..

P5K-VM op de asus site

op newegg kan je altijd wel leuke reviews van eindgebruikers lezen. Verder is er op het forum van [h]ardocp een draadje met onofficiele goede matx mobos. Daar kan je misschien ook info onder vinden.

Ik ga zelf dus een GA-G33M-DS2R kopen denk ik. Heeft zelfde chipset maar kwam op de anandtech µATX Part 2: Intel G33 Performance Review er ook heel goed uit. Daar staat ook de P5K-VM in..

[ Voor 8% gewijzigd door shades op 21-01-2008 11:00 ]

https://k1600gt.nl

• Gniels
_the_crow_ schreef op maandag 21 januari 2008 @ 10:54:
[...]
Het maakt niet uit dat het een "SLI-kaart"-kaart is. Het gaat om de communicatie over het pci-express slot. Ze maken samen gebruik van de 8 lanes.
Ja, dat begrijp ik uiteraard, maar ik bedoel dus dat er nu twee kaarten gebruik moeten maken van een 8X lijntje, dat lijkt me vrij weinig voor twee 7900-kaarten :)

Overigens bedankt voor de informatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Gniels op 21-01-2008 16:08 ]

Pagina: 1