Zeer slechte performance nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 306 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 20:53
Goedenavond tweakerts ;)

Ik heb eergisteren eindelijk mijn 8800GT binnengekregen en ik ben dus aan de weer gegaan met o.a. 3D Mark. Ik merkte in World of Warcraft dat mijn FPS bijzonder laag was en de 3D Mark score bevestigd dit ook.

Mijn huidige setup:
Verse Windows XP SP2 install met laatste updates, multicore HAL is geinstalleerd, inclusief de AMD dual core optimizer en AMD processor driver.
nVidia 8800GT 512MB @ 666Mhz core en 999Mhz Mem. Draaiend op de 169.28 forceware, heb trouwens ook 169.21 geprobeerd, geen resultaat.
AMD X2 3800+ @ 230FSB, multiplier x10, HT 4x (net onder de 1000Mhz), 1.5V, Cool 'n Quiet staat uit
2GB PC3200 ram dat in dual channel op 400Mhz draait
Windows staat geinstalleerd op een 37GB raptor.
Moederbord is een Asus A8N-SLi met laatste bios flash (Award 1014)

Voltages zien er goed uit, idle is de CPU niet warmer dan 40 graden.
System restore staat uit, op dit moment staat het pagefile ook uit (er is toch genoeg ram).
Deze Computer -> Properties en dxdiag geven gewoon een kloksnelheid van 2.3Ghz aan dus er lijkt niet gedownklokt te worden.

Hier zijn de screenies van CPU-Z en rivatuner:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/dumpdumpdump/cpuz.jpg

Ondanks dat het er op lijkt dat er weinig mis is, is de performance om te huilen. In 3DMark 06 haal ik een maximale score van 4005. Op de futuremark ORB website zijn er gelijkwaardige setups die wel het dubbele halen :?
Vooral op de CPU test lijkt het behoorlijk mis te gaan, met een gemiddelde FPS van 0.5 - 0.8.
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/dumpdumpdump/3d.jpg

Zijn dit normale resultaten voor mijn systeem? Zo niet, heeft iemand een idee waar ik het moet zoeken? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je wel de chipsetdrivers geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 22:19:
Heb je wel de chipsetdrivers geinstalleerd?
Inderdaad vergeten te vermelden, chipset drivers zijn geinstalleerd:
nForceWin2KXP - versie 6.86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 13:43
En de correcte ForceWare videokaartdrivers? De vorige drivers goed gedeinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pagefile uit? Ik dacht dat dat helemaal niet zo goed was... (maar of dat het uitzetten prestaties beinvloed van de VGA-kaart lijkt me niet het geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:28
2GB PC3200

Dat is niet bijster snel he? Lijkt me niet dat dat zo'n super invloed kan hebben, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

CPU test is normaal, ik haal ook maar 2FPS met een Q!

En voor de rest, hoe is ingame performance? Die GT is natuurlijk gelimiteerd door u CPU e.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-07 15:41
@ giant87
het is socket 939 dus ddr1 en sneller is niet te krijgen normaal gesproken (zonder buiten specs te gaan)

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zegt een paar keer dat het erg langzaam is, dat het mis gaat etc. maar je zou deze 3dmark score moeten vergelijken met de score van je vorige video kaart voordat er echte conclusies getrokken kunnen worden lijkt mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:25
Video kaart drivers al eens opnieuw geinstalleerd?
Eerst de vorige er afgooien en dan de nieuwste installeren, ik neem hierbij aan dat het systeem niet compleet nieuw is alleen de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:28
Ohja je hebt gelijk Countess. Werk nooit met amd pc's dus vandaar...

Dan zou je toch zeggen dat er ergens een driver probleem zit. Zo "voelt" het dan tenminste (denk aan XP zonder videokaart drivers = traag scrollen in IE :+ ). Werken andere spellen wel soepel?

En wat is "bijzonder laag"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:28
De CPU score is normaal, ik haal iets meer met een single core CPU op 2.8 GHz maar de SM2.0/HDR/SM3.0 scores zijn onder de maat.

Pagefile kun je idd beter aanzetten, dat heeft nog functies naast het swappen wanneer je geen fysiek geheugen hebt... De lage scores voor je videokaart kan ik niet verklaren, hooguit de laatste DirectX runtime environment van microsoft.com downloaden en de driver verwijderen, met driversweeper drivers.cab, registry entries en dergelijken verwijderen, en daarna nieuwe WHQL drivers erop...
Giant87 schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 22:29:
2GB PC3200

Dat is niet bijster snel he? Lijkt me niet dat dat zo'n super invloed kan hebben, maar toch.
Onzin, heeft geen enkele prestatie op de feature tests, daarnaast heeft de K8 een dergelijke bandbreedte niet eens nodig.
Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 22:34:
Je zegt een paar keer dat het erg langzaam is, dat het mis gaat etc. maar je zou deze 3dmark score moeten vergelijken met de score van je vorige video kaart voordat er echte conclusies getrokken kunnen worden lijkt mij..
Een 8800GT is toch wel zo'n 10x zo snel als een 6600GT denk ik, voor zijn CPU zou een score rond de 8k denk ik een stuk normaler zijn.
-Niels- schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 22:38:
Video kaart drivers al eens opnieuw geinstalleerd?
Eerst de vorige er afgooien en dan de nieuwste installeren, ik neem hierbij aan dat het systeem niet compleet nieuw is alleen de videokaart.
Zie de TS: "Draaiend op de 169.28 forceware, heb trouwens ook 169.21 geprobeerd, geen resultaat."

[ Voor 57% gewijzigd door Avalaxy op 19-01-2008 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je moederbord de 8800GT niet ondersteunt, als ik het goed heb is die namelijk bedoeld voor PCI Express x16 2.0 dus misschien dat hij niet goed werkt met een normaal PCI Express x16 slot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 22:59:
Ik denk dat je moederbord de 8800GT niet ondersteunt, als ik het goed heb is die namelijk bedoeld voor PCI Express x16 2.0 dus misschien dat hij niet goed werkt met een normaal PCI Express x16 slot?
Nee, een 8800GT (en HD3xx0) is backwards compatible met PCI-E 1.1, dat heeft die A8N-SLI wel als het goed is. Er zijn nog maar weinig PCI-E mobo's en toch zijn er veel mensen die met een 8800GT draaien, go figure ;)

Maar nu schoot me net te binnen... Waarschijnlijk is het een foute BIOS instelling na je flash. Je CPU is in orde, het is alleen je videokaart die problemen geeft... Staat je PCI-E link width wel op 16x en niet per ongeluk op 1x? :)
Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 23:03:
[...]

8)7

Van het uitzetten van de pagefile wordt helemaal niets beter, al helemaal niet de performance (eerder slechter).
Doh, dat bedoelt ie :P

[ Voor 15% gewijzigd door Avalaxy op 19-01-2008 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 22:27:
Pagefile uit? Ik dacht dat dat helemaal niet zo goed was... (maar of dat het uitzetten prestaties beinvloed van de VGA-kaart lijkt me niet het geval)
8)7

Van het uitzetten van de pagefile wordt helemaal niets beter, al helemaal niet de performance (eerder slechter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Snake schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 22:31:
CPU test is normaal, ik haal ook maar 2FPS met een Q!

En voor de rest, hoe is ingame performance? Die GT is natuurlijk gelimiteerd door u CPU e.
Ja maar dat scheelt echt geen 6000+ punten hoor, er moet echt wel iets anders aan de hand zijn. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
mad_max234 schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 23:24:
[...]

Ja maar dat scheelt echt geen 6000+ punten hoor, er moet echt wel iets anders aan de hand zijn. ;)
PCI-E linkwidth staat op 1x, PCI-E freq op 103 MHz zetten helpt niet, hij is nu als het goed is z'n kaart in het andere slot (SLI mobo) aan het doen, want hier komt het zeer waarschijnlijk door. Verklaart direct waarom de score zo laag is terwijl de GPU/shader/mem frequenties goed zijn maar de Shader Model en HDR tests toch een lage sore vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
Even aan Leon gevraagd of het uit zou maken in welk PCI-E slot die videokaart zit (na het constateren van een 1x link width), en dat was inderdaad het probleem. Nog wel even een stress momentje toen ik vergeten was de extra power supply aan te sluiten.

Probleem is iig opgelost, bedankt voor alle replies.

[ Voor 7% gewijzigd door danslo op 19-01-2008 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piet konijn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-06 16:35
Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 23:03:
8)7

ik werk al jaren zonder pagefile omdat ik het anders te traag vind, dat swappen en zo... maar ik ben wel geen gamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
piet konijn schreef op zondag 20 januari 2008 @ 11:32:
[...]

ik werk al jaren zonder pagefile omdat ik het anders te traag vind, dat swappen en zo... maar ik ben wel geen gamer.
Weet je wel wat de pagefile doet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24
Zonder pagefile kan niet eens :)
Je kunt hem wel heel klein zetten (2 MB).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:57
edit: laat maar probleem is opgelost, beter lezen in de toekomst..

[ Voor 68% gewijzigd door Kassad op 20-01-2008 14:24 ]

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Jim423 schreef op zondag 20 januari 2008 @ 12:48:
Zonder pagefile kan niet eens :)
Je kunt hem wel heel klein zetten (2 MB).
Zonder page file gaat zeker wel, alleen zullen sommige programma's niet lekker werken omdat die altijd page file willen gebruiken al heb je 128GB in je systeem . :)

-Andere hobby- -

Pagina: 1