Raid 1 data recovery

Pagina: 1
Acties:
  • 706 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• michielske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-01 21:25
Ik ben de bezitter van een Qnap pro 209 NAS
Dit apparaat bezit een raid1 mogelijkheid.
Ik had 2 WD harde schijven van 750 gig in raid 1 geplaatst.
Door een stom toeval is het apparaatje al zijn settings verloren.
Het enige wat ik kan doen is het opnieuw installeren maar dan worden beide harde schijven opnieuw geformateerd en ben ik al mijn data kwijt.
Ik heb op het forum van Qnap zelf al een topic geopend maar schijnbaar reageert er niemand op, of misschien kunnen ze me gewoon niet helpen.
Daarom vraag ik het maar is hier op tweakers.

Wat ik al heb geprobeerd:
-1 harde schijf in een externe case gestopt. Windows herkende in eerste instantie de schijf niet omdat ze EXT3 indeling heeft. Dan maar de Ext2IFS_1_10c.exe geinstalleerd en nu werden de partities al herkend en kon ik ze een schijfnummer toekennen. Maar wanneer ik de de partitities wil benaderen vraagt windows elke keer om mijn schijf te formateren. Met normale EXT3 schijven heb ik hier geen probleem mee en lukt het benaderen van de schijven wel. De reden om dit in windows te kunnen benaderen was om raid1 recovery software te kunnen proberen wat uiteindelijk ook niet lukte van wege de EXT3 indeling
- Dan maar effe naar mijn vmware van ubuntu gezocht en deze opgestart en mijn externe harde schijf eraan gehangen. Bij normale schijven worden de schijven herkent en automatisch gemount. In dit geval dus niet. Dan maar handmatig proberen te mounten. Lukt dus ook niet, ik krijg elke keer een foutmelding van: locatie bevat ongeldige mappen of zoiets, ik herinner me het niet zo goed meer.
-Heb al verschillende uren aan google besteed maar ik kom telkens weer terecht bij recovery software voor windows en natuurlijk het daarbijhorende NTFS.

Is er een mogelijk om een single RAID1 disk te mounten in linux?
Indien ja : Hoe?
Indien nee: Wat zijn dan eventuele andere mogelijkheden om mijn data alsnog terug te halen?

Een vriend van me rade me aan om GEOM is te proberen wat in het besturingsysteem freebsd zit.
Dit kan ik echter nog niet testen aangezien mijn internetverbinding te traag is om de 3 cd's ineens binnen te halen.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:46
Je zou het kunne proberen in http://www.openfiler.com/ , is ook FreeBSD gebaseerd en maar 1 CD groot.

Verwijderd

Met welk stuk software of hardware is die RAID1 gemaakt? En "die qnap NAS" is helaas niet specifiek genoeg. ;)

Maar normaliter kun je een RAID1 member gewoon als losse schijf benaderen. Zie je wel partities op de schijf? Hoeveel partities had je op je RAID1 array en hoeveel zie je er op die losse member disk? Het aantal zou iig gelijk moeten zijn. Als je geen partities ziet, kan het zijn dat de RAID1 driver geen partities gebruikte, of dat de informatie volgens een afwijkende methode wordt opgeslagen.

Sowieso is het zeer vreemd dat je array info zomaar verdwijnt; die info hoort op de schijven zelf te staan en never nooit er vanaf komen zonder manuele interventie.

Openfiler is Linux-based, FreeNAS is wel gebaseerd op FreeBSD. Maar in dit geval kun je niks met de FreeNAS GUI, je hebt dan echt FreeBSD nodig (neem dan gelijk 7.0 RC1 ofzo). Als je hulp nodig hebt met FreeBSD hoor ik het wel, maar hoor graag eerst van je of je wel partities ziet op die schijf.

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-02 21:11

wowi

http://www.runtime.org/raid.htm

Is dat niks voor je dan?

• michielske
Hier vind je iets meer info van de Qnap 209 TS PRO: http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30181/75/
Ik weet echter niet of het hardware of softwaire raid1 is

Bij het instaleren van het apparaat heb je de mogelijkheid om de indeling van de schijf in te stellen.
Echter wanneer het apparaat niet geinstalleerd is kan men het niet eens benaderen door de webinterface omdat een gedeelte van het besturingsysteem en swap op de harde schijf staat.

In windows krijg ik 4 partities te zien:
- partitie met waarschijnlijk een deel van de root directory
- swap partitie
- data partitie
- laatste partitie is 50 mb en ik heb er geen idee van waarvoor deze dient.

In ubuntu wordt de schijf herkent bij het DMESG commando krijg ik info over mijn schijf te zien.
Ze wordt herkent als sda schijf met 4 partities : sda1 sda2 sda3 sda4

Alleen krijg ik ze niet op de tradiotionele manier gemount zoals ik dat met ander schijven wel kan.

Ik ga de software die wowi voorstelt is bekijken of het lukt maar ik acht de kans klein omdat het al geprobeerde heb met active@file recovery 7.1 maar deze herkent geen EXT3 schijven.
Heb zonet de software geinstalleerd maar deze werkt alleen voor raid0 en raid5

[ Voor 3% gewijzigd door michielske op 20-01-2008 13:05 ]

Verwijderd

fsck op de juiste partitie (/dev/sda3?) al geprobeerd? Zorg dat je andere disk met data intact is zodat je niet je data vernielt mocht die fsck doordraaien ofzo. :)

En als je hem mount, welke exacte foutmelding krijg je dan. Want pas daar gaat het dan mis naar ik begrijp.

• michielske
resultaat met fsck:

sudo fsck /dev/sda3
Password:
fsck 1.40-WIP (14-Nov-2006)
e2fsck 1.40-WIP (14-Nov-2006)
fsck.ext3: Filesystem has unsupported feature(s) tijdens openen van /dev/sda3

Het superblok is onleesbaar of omschrijft geen geldig ext2-bestandssysteem.
Als het apparaat juist is en werkelijk een ext2-bestandssysteem bevat
(en niet swap of UFS of iets anders), dan is het superblok beschadigd.
U kunt dan proberen een ander superblok te gebruiken:
e2fsck -b 8193 <apparaat>

met het mounten:

sudo mount /dev/sdb3 /media/backup
mount: onbekende bestandssysteemsoort 'linux_raid_member'
bart@ubuntu:~$ sudo mount -t ext3 /dev/sdb3 /media/backup
mount: onjuiste bestandssysteemsoort, ongeldige optie, ontbrekende codepagina,
slecht superblok op /dev/sdb3, of een andere fout
Soms staat er nuttige informatie in het systeemlog --
probeer zoiets als: dmesg | tail

bart@ubuntu:~$ sudo | tail
usage: sudo -K | -L | -V | -h | -k | -l | -v
usage: sudo [-HPSb] [-p prompt] [-u username|#uid]
{ -e file [...] | -i | -s | <command> }
bart@ubuntu:~$ dmesg | tail
[ 8018.480289] sdb: Mode Sense: 00 38 00 00
[ 8018.480292] sdb: assuming drive cache: write through
[ 8018.489994] SCSI device sdb: 1465149168 512-byte hdwr sectors (750156 MB)
[ 8018.495872] sdb: Write Protect is off
[ 8018.495878] sdb: Mode Sense: 00 38 00 00
[ 8018.495880] sdb: assuming drive cache: write through
[ 8018.495887] sdb: sdb1 sdb2 sdb3 sdb4
[ 8018.520343] sd 4:0:0:0: Attached scsi disk sdb
[ 8018.520460] sd 4:0:0:0: Attached scsi generic sg1 type 0
[ 8081.997763] EXT3-fs: sdb3: couldn't mount because of unsupported optional features (40).

[ Voor 48% gewijzigd door michielske op 20-01-2008 20:58 ]

Verwijderd

linux_raid_member geeft de schijf aan. Ik denk dat je tegen een soort beveiliging op loopt. Misschien eens op googlen? Heb nu weinig tijd zal later me nog eens in verdiepen. :)

De fsck die je probeerde is voor ext2, probeer eens voor ext3?
fsck -t ext3 /dev/sdb3 ofzo

• michielske
Ik heb mijn data eindelijk terug.
Heb een 3 de sata schijf genomen en mijn NAS terug geinstalleerd.
Dan via telnet 1 van de 2 schijven die in raid 1 stonden gemount naar een folder.
Dit ging vanzelf en ik kon via het netwerk terug aan mijn data.

Ofwel is dit een beveiliging van QNAP zelf ofwel is het een kernel probleem.
Pagina: 1