Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Philips versterker kapot

Pagina: 1
Acties:
  • 307 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:38

T1psY

Dumo-Technics

Topicstarter
Mijn Philips versterker (FA290) heeft het van de week begeven. Ik was muziek aan het luisteren en ineens viel de muziek weg. Mijn versterker maakt sinds dien geen geluid meer, op geen enkele uitgang (A of B), en het maakt dus ook niet uit op welke ingang ik het geluid ontvang. Hij gaat wel aan (display licht op, lampjes gaan aan) maar er komt totaal geen geluid meer uit de luidsprekers. Ik heb ook al andere luidsprekers geprobeerd, maar dit zonder resultaat.

Nu zei iemand mij dat waarschijnlijk "de uitgangen" van de versterker kapot zijn. Wat bedoelt hij juist met "de uitgangen" en is het te repareren/vernieuwen??

http://www.dumo-technics.com

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:04
soms is het gewoon een zekering... zelf maak ik dat regelmatig mee hier..

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• T1psY

T1psY

Dumo-Technics

Topicstarter
ik heb de zekeringen nagekeken en er zijn er geen gesprongen. Verder zie ik ook geen weerstanden die doorgebrand zijn, condensators die bol staan / gesprongen zijn en dergelijke.

Edit: als ik het geluid van de bussen waar je de processor op zet aftap, dan hoor ik daar ook al geen geluid op. Ik heb echter ontdekt dat bij het aanzetten van de versterker de luidsprekers even een brom geven, maar verder geen geluid.

[ Voor 40% gewijzigd door T1psY op 19-01-2008 23:08 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Wat die persoon met 'de uitgangen' bedoelde, waren wellicht de eindtrappen, ongeveer het duurste aan je versterker (uitgezonderd werkuren en ontwerp). Dat kunnen losse transistoren zijn, of een geïntegreerd IC, dit zijn de onderdelen die het vermogen leveren en deze zijn dus groot en hangen aan de (grootste) koelvin.

Het verhaal met die bussen aan een processor is me niet duidelijk, kan je daar een foto bij geven ofzo, ik kan me niet inbeelden wat je in een versterker kan verwarren met een processor.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• T1psY

T1psY

Dumo-Technics

Topicstarter
foto kan op de moment niet. misschien effe uitleg bijgeven, op men versterker zitten 4 bussen voor tulpen, naar een processor te verbinden. Dus ingang links en rechts, en uitgang links en rechts. Als je geen gebruik maakt van een processor dan zet je er gewoon brugjes over. (uitgang rechtstreeks aan uitgang). Een processor is zo een apparaat dat ervoor zorgt dat al je muziek op t zelfde volume speelt.

Met die eindtrappen, bedoel je misschien de 'Power amplifier' ?

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:29
Ik neem aan dat je met processor een geluid'processor' zoals equalizer of compressor (voor het gelijkhouden van het volume zoals je zegt) bedoelt, vroeger noemden we dat de equalizer aansluitingen ;) Als je daar al niets kan meten dan is juist de ingangstrap kapot of komt er helemaal geen signaal binnen (misschien een ingang aangesloten van een apparaat dat aanstond terwijl de versterker ook aanstond ?(zelfs met volume uit... :( ) Hoe tap je dat geluid overigens af?

• T1psY

T1psY

Dumo-Technics

Topicstarter
ik dacht zo als ik die brugjes er uit trek en ik sluit een hoofdtelefoon aan op de 2 pinnen van 'out' dan moet ik geluid krijgen... er komt dus iig niets uit...

als ik men hoofdtelefoon aansluit op 'monitor out' dan hoor ik wel het geluid van de bron die ik beluister (men CD speler of dergelijk)..

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Nieuwe Philips versterker kopen!

* MeMoRy ruikt loonsverhoging... :P

U vraagt, wij antwoorden.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@pcfreaky, dan heb je je voorversteekr ontkoppeld van de eindversterker.
Zet daar eens een multimeter in mv stand op (tussen signaal en aarde van 1 tulpconnector).

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:29
Die uitgangen zijn niet geschikt voor een hoofdtelefoon (verkeerde impedantie en spanning), als die erg laagohmig is kan je deze zelf opblazen (in de praktijk zijn ze gelukkig meestal kortsluitvast ;)), als je die audio uitgangen (1V of 0,75V) op een andere versterker (audio in) of op een geluidkaart (audio in) aansluit zou je een signaal moeten krijgen.

@boudewijn: wel op wisselspanning uiteraard!

[ Voor 6% gewijzigd door base_ op 20-01-2008 00:37 ]

• T1psY

T1psY

Dumo-Technics

Topicstarter
@boudewijn: ik neem aan dat je V~ bedoelt. Met de multimeter die ik hier voor handen heb kan ik enkel 750V~ of 200V~ meten. Als ik men multimeter op 200V~ zet en ik meet op de uitgang waar je normaal je processor aanhangt dan geeft hij teltens 00.0 en 00.1 om beurt. Ik neem dus aan dat er wel 'geluid' zou moeten opzitten. Zal direct even proberen met een geluidskaart en bv. Windows Geluidsrecorder ofzow..

• T1psY

T1psY

Dumo-Technics

Topicstarter
oke ik kan op de 'out' pinnen wel 0.0 - 0.1 V~ meten, maar met men geluidskaart zie ik geen geluid. Als ik echter men bron (MP3 speler) vastmaak aan de 'in' pinnen, waar normaal de processor moet aankomen, hoor ik wel geluid uit men luidsprekers.

Volgens mij zijn dus niet 'de uitgangen' (eindtrappen?) kapot, maar de voorversterker. Is dit correct? En weet iemand welke onderdelen dit zijn zodat ik eventueel kan uitzoeken waar het aan ligt.

Kan het kwaad als ik de monitor rechtstreeks aan de 'processor in' hang? dus iig men voorversterker uitschakelen en rechtstreeks op de eindversterker speel?
Als de voorversterker uitgeschakeld word dan zal het geluid zeer zacht gaan klinken en heb je geen regelbare treble/bass meer.

[ Voor 25% gewijzigd door T1psY op 20-01-2008 18:19 ]

Pagina: 1