Toon posts:

Moederbord doorgebrand?

Pagina: 1
Acties:
  • 709 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ik was mijn pc wat aan het upgraden, althans, wat 'nieuwere' onderdelen erin aan het zetten en na wat aan en uitzetten en de bios instellen, kreeg ik geen beeld meer. Na nog een keer aanzetten, knetterde er iets in de kast en steeg er een kleine rookpluim op vanaf het midden van het moederbord.
Wat er nu in zit:
- MSI kt6-delta MB
- AMD 2700+
- Kingston 512 mb ddr1 sdram pc2100 cl2.0 (nieuw)
- Seagate Barracuda SATA 250 gb (nieuw)
- Een oude Nvidia videokaart (die nog steeds goed werkt overigens)
- Trust 420W / 12V ATX Voeding (nieuw)

Zowel de processor als de northern bridge zijn voldoende gekoeld; doch de koeling van de northern bridge heb ik er net ingezet. Ik heb alles aangesloten volgens de handleiding van MSI en de eerste paar keer startte de pc dus ook gewoon goed op, hoewel het beeld een hele kleine vertekening gaf in de bios... Aldaar heb ik de FSB van 133 naar 250 gezet - wat toch moet kunnen - en de SATA optie aangedaan in de peripherals. Toen heb ik de pc uitgezet om in de handleiding op te zoeken hoe je de SATA schijf als bootable instelt. Daarna heb ik 'm weer aangezet, waarop de pc gewoon startte, maar zonder beeld. Nog een keer opstarten gaf de rook en het geknetter.
Kan ik nu maar beter een nieuw moederbord bestellen, of is er nog hoop? Is het überhaupt het moederbord wel?

• Mathijs1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Als er rook van je moederbord afkomt, kun je het beste met het blote oog eens langs alle componenten gaan. Zie je ergens iets zwarts of gebarsten, dan kun je het beste je moederbord RMA doen.

Verder kunnen wij op afstand ook niet weten wat er gebeurd is natuurlijk :)

• jan_va
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
rook en geknetter klinkt niet zo goed...FSB zou mss wel probleem kunnen zijn, je geheugen is "maar" PC2100, ik kan het nu niet uit het hoofd zeggen maar ik dacht dat de FSB bij PC3200 ongeveer 200 is standaard....of ben ik nu verkeerd?

• Fulcrum2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01 02:54

Fulcrum2000

Ik wil een threadripper...

Gezien je moederbord zou ik eens de condensatoren nakijken, ik had (..) ooit een K7T

AMD Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E Gaming | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC (64 GB total) + Samsung 980 Pro 1TB (M.2) | Corsair Hydro H100x

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je weet wat ze zeggen, electronica werkt op rook, als die eruit is werkt het niet meer. Waarschijnlijk is er dus gewoon een onderdeel dat kortsluiting heeft gemaakt en is doorgebrand. Ik zou eens kijken of je kunt achterhalen wat dat was (je zou brandsporen moeten zien). Misschien is het nog wel te fixen met een soldeerbout, anders dan is het mobo denk ik gewoon stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Mathijs1 schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 21:12:
Als er rook van je moederbord afkomt, kun je het beste met het blote oog eens langs alle componenten gaan. Zie je ergens iets zwarts of gebarsten, dan kun je het beste je moederbord RMA doen.

Verder kunnen wij op afstand ook niet weten wat er gebeurd is natuurlijk :)
Dat was dus het rare; ben gelijk het bord na gelopen, maar ik kon niks vinden dat of zwart, opgezet, gebarsten of ook maar heet was. De cpu koeling doet het ook nog gewoon als ik 'm start, evenals de leds van usb bracket.Het ding rook echter wel naar verbrand plastic. Daarom had ik ergens de miniscule hoop dat het iets met die nieuwe koelpasta van de northern bridge was.

De condensatoren zien er ook nog goed uit; niet bol of zwart ofzo.
Ik snap dat het maar giswerk is van een afstand, maar misschien komt er iemand die zoiets denkt van 'oh, dat is gewoon dit of dat'...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je het bord er ook uitgehaald en aan de achterkant gekeken?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-05 23:29

Onbekend

...

Heb je toevallig geen kortsluiting tussen het moederbord en de achterplaat?
Als je nieuwe onderdelen er op hebt gezet, kan het zijn dat je hard op het moederbord hebt gedrukt.

Op afstand is natuurlijk niet te zeggen wat het probleem is.
Iets wat al heeft gerookt is al stuk. Dus ik zou zeggen dat het niet meer uitmaakt of het verder gaat roken. :)

De enige manier is om nog een keer te proberen.
Maak je computer helemaal leeg, en sluit alleen het moederbord op de voeding aan. Geen processor, ram e.d. erin zetten.
Nu kan je heel kort je voeding aanzetten.
Als dit goed gaat, kan je je processor erin zetten en stap voor stap de andere onderdelen.
Het is namelijk een hoop giswerk.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-05 23:24
en die voeding...

trust is nou niet bepaald kwaliteit...

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 21:30:
Heb je het bord er ook uitgehaald en aan de achterkant gekeken?
Ja, daar zit ook niks...

Verwijderd

Topicstarter
Onbekend schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 21:34:
Heb je toevallig geen kortsluiting tussen het moederbord en de achterplaat?
Als je nieuwe onderdelen er op hebt gezet, kan het zijn dat je hard op het moederbord hebt gedrukt.
De enige manier is om nog een keer te proberen.
Maak je computer helemaal leeg, en sluit alleen het moederbord op de voeding aan. Geen processor, ram e.d. erin zetten.
Nu kan je heel kort je voeding aanzetten.
Als dit goed gaat, kan je je processor erin zetten en stap voor stap de andere onderdelen.
Het is namelijk een hoop giswerk.
Ok, ik ga dit gewoon proberen. Bedankt voor de suggesties.
Pagina: 1