Toon posts:

Windows en/of mac?!

Pagina: 1
Acties:
  • 207 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben driftig op zoek naar een nieuwe pc. Omdat ik veel fotobewerking doe is een mac voor mij wel intressant. Alleen zijn de prijzen niet binnen mijn budget. Echter wil ik ook wel eens een bruut spel spelen (geen prio) en vista gebruiken.

Nu ben ik mij dus aan het verdiepen in de huidige technieken. Nu wil ik graag weten of het ook mogelijk om een systeem samen te stellen voor een budget van 900€ (geen monitor) wat zowel geschikt is om osx op te draaien als vista. Bestaat er zo'n configuratie? of een configuratie die met een kleine aanpassing/componenten wel geschikt is voor het andere besturingssysteem.

(tevens las ik ook iets over EFI wat ook mogelijk maakt beide os te kunnen draaien?)
en zijn er al moederborden te koop met EFI voor windows? Ik las dat MSI met de P35 neo3 komt (als eerste?)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2008 20:13 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je mag MacOS (OSX) formeel alleen op Macs draaien. Je kunt beter in Apple Talk gaan kijken :) .

Configuraties samenstellen moet je zelf doen, en boodschappenlijstjes mogen niet, zie de FAQ. Anyway, je zult je er toch wat meer in moeten verdiepen, want nu heb je het meer van horen zeggen. Succes ermee :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Omdat je naast fotobewerking, ook vista en games wil draaien lijkt mij een normale desktop PC een betere keuze, dit omdat fotobewerking daar even goed op gaat. Helaas zal je op een normale PC geen Mac OS kunnen gebruiken, echter lijkt mij dit geen probleem voor jouw gebruiks doel.

Om te kijken wat voor systeem voor jouw het beste is zou je de BBG kunnen bekijken en daar aan de hand van een systeem kopen, of zelf op zoek gaan naar reviews van onderdelen en aan de hand hiervan een systeem samen stellen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoef ook geen boodschappelijstje te hebben. Ik wilde alleen weten of het mofelijk was.
En het verhaal van de EFI dan? Daar schijnt osx wel op te kunnen. (nou draait osx al enkele jaren op EFI)
http://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:58
Mac OS X draaien op een normale PC kan. Echter is het illegaal en mag het dus niet. Daarom moegen we je op tweakers.net ook niet helpen. Je zult het zelf uit moeten zoeken.

Hint: Google -> osx86

Verwijderd

Topicstarter
die illegale troep ben ik ook al tegengekomen. Schijnt ook niet echt te werken. Maar daar ben ik dus niet naar op zoek. Ik wil gewoon weten of er vandaag de dag moederborden ed op de markt zijn waarop men zowel osx als vista kan draaien. niks illegaals aan.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 21:29:
Ik wil gewoon weten of er vandaag de dag moederborden ed op de markt zijn waarop men zowel osx als vista kan draaien. niks illegaals aan.
Ja die zijn er, in de vorm van een Apple systeem, dan kun je met bootcamp ook Vista draaien. Iedere andere vorm is gewoon illegaal.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:58
die illegale troep ben ik ook al tegengekomen. Schijnt ook niet echt te werken. Maar daar ben ik dus niet naar op zoek. Ik wil gewoon weten of er vandaag de dag moederborden ed op de markt zijn waarop men zowel osx als vista kan draaien. niks illegaals aan.
The easy way: Koop een Mac
The hard way: Die illegale troep

Als de Hard way je niet bevalt en The easy way geen optie is dan kun je het shaken. Je zal (zelfs al heb je een nog neit bestaand moederbord met EFI) dan nog zul je de hard way moeten.

Jij hebt verder ook nog nooit de Apple Mac OS X license doorgelezen, daar staat toch echt iets van "Mag alleen op Apple systemen worden gebruikt". Een moederbord + EFI is ook geen Apple systeem en daarom nog steeds illegaal.

[ Voor 15% gewijzigd door GENETX op 20-01-2008 12:03 ]

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-12-2025
Samengevat NEE

Voor dat budget heb je trouwens net een minimac en dan kun je het gamen wel op vergeten. Koop dus een pc en draiat XP of Vista en vergeet OSX anders doorsparen en ene powermac met 8 cores kopen en zware grafische kaart dan kun je en OSX draaien en zwaar gamen evntueel..

[ Voor 25% gewijzigd door ErikRo op 20-01-2008 13:41 ]

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:24

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 20:12:
[...] Omdat ik veel fotobewerking doe is een mac voor mij wel intressant.
Om welke reden is dan een Mac interessant?

LinkedIn WoT Cash Converter

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat het beste past binnen de wensen die in de topicstart zijn gesteld is een 2e-hands 20" iMac intel uit de witte serie. Daarvan is het scherm beter dan van de nieuwe alu versie, Windows kan erop draaien, en het is redelijk snel (soms niet met CS3, maar dat is vooral omdat Adobe er een eindeloos zoekend, cachend en updatend woud van processen van heeft gemaakt). Je houdt alleen de monitor over...

Een Mac Mini zou ook wel kunnen, maar is waarschijnlijk net iets te beperkt om echt lekker Vista te draaien met spelletjes en zo.

Jammer dat de Mac Pro's tweedehands nog erg duur zijn, dat zou een ideale kast zijn om nog jaren mee vooruit te kunnen. Wie Windows helemaal niet gebruikt kan 's kijken naar de tweedehands G5 Powermacs, die zijn wel weer goedkoop te krijgen, en aan alle kanten uit te breiden. Het nadeel van PowerPC is dat in de komende jaren de client software support waarschijnlijk zal afnemen. Maar de kast kan daarna nog jaren mee als Linux fileserver.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
benoni schreef op zondag 20 januari 2008 @ 14:22:
Het nadeel van PowerPC is dat in de komende jaren de client software support waarschijnlijk zal afnemen. Maar de kast kan daarna nog jaren mee als Linux fileserver.
De G5 Macs zuipen stroom, als 24/7 fileserver zou dat de laatste config zijn die ik zou willen. Tenzij iemand anders de stroomrekening betaald.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:49

Thandor

SilverStreak

Het is simpelweg niet mogelijk om legaal Mac OS X te draaien op een non-Apple systeem. Je zult dus gewoon een Apple moeten kopen en daar OS X op gaan gebruiken of Microsoft Windows ernaast installeren.

Dit topic heeft verder niets te zoeken in CSL en gaat derhalve op slot :o.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.