[JS] Javascript controle?

Pagina: 1
Acties:
  • 247 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soribaj
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-05 10:46
Ik heb hier een (voor jullie) een makkelijke vraag. Alleen ik zelf komt er niet uit. Met google kom ik er ook niet uit. Het is als volgt. Ik heb een inschrijfforulier in html gemaakt. Nou moet ik ervoor zorgen dat die formulier niet kan verzonden totdat:

*Alle velden zijn ingevuld
*De postcode wordt ingevoerd zonder spaties
*Dat de email er goed is in gezet met een @ teken dus.

Dit moet dus worden 'gecontroleerd' door een javascript code. Maar welke ? Kan iemand mij een beetje verder helpen. Alsvast bedankt.

Het gaat om het volgenden pagina:
http://www.megaupload.com/?d=4JH86UZT

[ Voor 6% gewijzigd door Soribaj op 19-01-2008 19:46 . Reden: Bestand vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duroth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-04-2016

Duroth

No rest for the tweaked

Google eens even naar Javascript Validation, zo'n basic vraag had je toch echt zelf binnen 10 seconden beantwoord moeten hebben ;)

Origens moet je wel even kijken naar de omgeving waarin je dit script laat draaien; als het op een (openbare) website komt, zorg er dan ook voor dat je server-side validation hebt om alle gebruikers die geen Javascript aan hebben staan, op te vangen.

Edit:
* Duroth gaat overigens echt geen minuut wachten om even een HTML paginaatje te bekijken. En hij zal daarin echt niet de enige zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Duroth op 19-01-2008 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soribaj
Dit komt niet op een openbare site. Tenminste nog niet. Dus daar denk ik ook niet. Maakt het dan ook uit hoe ik die Validation toepas. Is het dan makkelijker of maakt dat niks uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 18:21

Sebazzz

3dp

Duroth schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 19:47:
Overigens moet je wel even kijken naar de omgeving waarin je dit script laat draaien; als het op een (openbare) website komt, zorg er dan ook voor dat je server-side validation hebt om alle gebruikers die geen Javascript aan hebben staan, op te vangen.
Daar ben ik het niet mee eens. Waar je wat ook op welke manier programmeert/script, de client vertrouwen moet je nooit. Zelf in een bedrijfsomgeving altijd dubbele checks erop nahouden en nooit er vanuit gaan dat de client de javascript (goed) uitvoert.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duroth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-04-2016

Duroth

No rest for the tweaked

Server-side validation is makkelijker omdat je dan b.v. data kunt vergelijken met gegevens uit een database (i.e. bestaat het e-mail adres dat gebruiker X heeft ingevuld al?) zonder gebruik te moeten maken van Ajax.

Client-side werkt voor de gebruiker makkelijker, omdat er niet gereload hoeft te worden bij het verzenden van een (foutief) ingevuld formulier. Maar Javascript kan bij gebruikers uitstaan, waardoor (a) het formulier helemaal niet zal verzenden, wat je ook doet, of (b) de informatie verzonden wordt ondanks dat er geen validatie toe is gepast.

Zelf doe ik het meestal server-side met PHP, omdat ik niet echt veel JS kennis heb. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor beide oplossingen, waar eerst middels Javascript gevalideerd wordt, en vervolgens nog eens met PHP. de PHP-validation zal in dit geval alleen maar dienst doen als een gebruiker Javascript uit heeft staan.

Edit:
@Sebazz:
Hier heb je natuurlijk gelijk in, maar ik ben vaak genoeg (intranet) pagina's tegengekomen waar alles via Javascript ging. Stond dat uit bij een gebruiker, was de complete pagina onbruikbaar.
Server-side validation zal ik zelf altijd toepassen, maar in een bedrijfsomgeving is dit net wat minder belangrijk, omdat je altijd wat meer controle houdt over het surfgedrag van de gebruikers. Al is dit natuurlijk geen reden om lui te worden :9

[ Voor 20% gewijzigd door Duroth op 19-01-2008 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soribaj
Bedankt Duroth ik ben eruit. ;)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soribaj