Laptop piept

Pagina: 1
Acties:
  • 1.404 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• oshin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11-2024
Ik heb een Sonic M300 (Compal CL50) laptop en hij piept al een hele tijd.
De hoge piep begint vanuit het niets en gaat af en toe ook opeens weg. Het enige wat wel eens wil helpen is, ja hoe gek het ook klinkt, dat ik Mozilla Thunderbird opstart, dan hoor ik iets draaien en dan valt de piep weg. Net of er een ventilator aanslaat ofzo, of de harde schijf anders gaat draaien, maar ik kan het niet echt plaatsen.
Iemand anders hier last van? Het is al bijna langer dan 1,5 jaar zo. Ik dacht altijd dat het de harde schijf was, maar daar heb ik toch mn twijfels over.

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06-2025
wel heel vaag uitgelegd, mss is een audio sample maken?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Al eens een schone installatie geprobeerd?
Klinkt mij als vervuiling van software/audiodrivers, wellicht is dit uit te sluiten door de machine eerst eens opnieuw te installeren?

Verwijderd

Misschien eens je ventilators en de kanalen daarvan schoonmaken, of in ieder geval eens nakijken of die niet vuil zijn :)

• oshin
@webinn, dat ga ik proberen te doen, moet ik ff een microfoon ofzo regelen.

@Brede P, dat heb ik al vaker gedaan, daar ligt het niet aan denk ik, het is echt een hardware probleem naar mijn mening, want ik hoor echt iets draaien zodra ik thundbird opstart en dan is het weg.

@Parabellum, ik ga hem dan maar eens openschroeven, welke ventilatoren bedoel je precies (CPU?Voeding?ect?), ik weet namelijk niet waar ze zitten.

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06-2025
oshin schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 19:27:
@Parabellum, ik ga hem dan maar eens openschroeven, welke ventilatoren bedoel je precies (CPU?Voeding?ect?), ik weet namelijk niet waar ze zitten.
alle mogelijk fans, heatsinks, luchtkanalen... Je zou bv zo'n spuitbusje met lucht kunnen gebruiken of een compressor (maar let goed op dat je een lage druk gebruikt, zodat je niets kapot spuit :) )

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-01 16:18
Bijna elk merk, type en soort laptop heeft hier last van, eender welke prijsklasse.
Het zijn vaak "zingende condensatoren", en er valt dan ook niets aan te doen.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Harddisken kunnen wel piepen soms....

• MIQ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09-2024

MIQ

Heb ook zo'n soorgelijk geval gehad. Wanneer ik mijn laptop loskoppelde van het elektriciteitsnet en dus op de accu liet draaien dan hoorde ik een zachte piep. Het piepen hield op wanneer er gegevens geladen moesten worden bij het opstarten van programma's etc.

Ik heb indertijd de laptop 3 maal ter reparatie laten ophalen door Sony maar zelfs nadat ze het moederbord vervangen hadden was het peipgeluid nog niet weg. De laatste keer zeiden ze bij het reparatiecentrum dat het geluid binnen de toegestane geluidsnorm viel en dat er dus geen reden was om er nog verder naar te kijken:S En dat terwijl ze het in eerste instantie wel dermate erg vonden dat ze het moederbord hebben vervangen:S

Echter nu 2,5 jaar later doet m'n laptop het nog steeds prima dus het in niet een probleem om je ernstig zorgen over te maken denk ik.

Op Tweakers las ik toen ook dat het waarschijnlijk 'zingende condensatoren' waren.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wat voor hardeschijf zit er in?
Even acoustic settings controleren.

• oshin
@MIQ
Ik maak me er ook geen zorgen om, het gaat ook goed al die tijd en merk niks van slechtere performance, maar het is gewoon rete irritant.

@Soldaatje
Een IBM Travelstar 40GN, acoustic settings?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:49

Thandor

SilverStreak

De piep wordt waarschijnlijk veroorzaakt door trillende onderdelen. Spoelen (en sommige mensen denken nog steeds dat het door de processor komt :z :P) hebben hier wel eens last van, iets wat in bepaalde laptops, desktops en servers naar voren komt.

Zie bv. Thandor in "Vervelend piepgeluid uit pc... waar komt..." . Meer topics kun je vinden als je zoekt naar 'sissende spoelen' of 'piepende spoelen' of iets in die richting.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
piepen kan veel oorzaken hebben, zoals boven gemeld wordt vaak een spoeltje oid.
Kan echter ook je adapter zijn.

Een weinig voorkomend probleem (maar wel bestaand) is dat je bluetooth stoort op andere onderdelen van je laptop.
Ik kan horen of ik bluetooth heb aanstaan door me oor tegen de laptop aan te houden. Er is dan een zachte hoge toon hoorbaar.
Probeer eens uit te zetten,

Ctrl+k

• oshin
Sibylle schreef op maandag 21 januari 2008 @ 19:55:
piepen kan veel oorzaken hebben, zoals boven gemeld wordt vaak een spoeltje oid.
Kan echter ook je adapter zijn.

Een weinig voorkomend probleem (maar wel bestaand) is dat je bluetooth stoort op andere onderdelen van je laptop.
Ik kan horen of ik bluetooth heb aanstaan door me oor tegen de laptop aan te houden. Er is dan een zachte hoge toon hoorbaar.
Probeer eens uit te zetten,
Ik heb geen bluetooth en bovendien piept dat ding ook als ie op batterij loopt.

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:29
De kans is idd groot dat dit een spoeltje o.i.d. is. Heb er zelf ook al jaren last van in m'n notebook; die piept ook op een paar kHz wanneer ik de netwerkkaart serieus belast. In het begin dacht ik ook dat 't een defect was, maar nu na een jaar of vier doet 'ie het nog precies zoals vanouds. Niet meer, niet minder. Ik maak me er inmiddels niet meer druk om! :)

Flickr

Pagina: 1