[XP] leesrechten verdwijnen na verplaatsen bestand

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 15:34
Afgelopen week ben ik enkele keren tegen het volgende probleem aangelopen, en nu velt het me weer. En heb ik eindelijk de tijd om het op te lossen i.p.v. opnieuw te beginnen aan het document.

Probleemomschrijving:
Ik heb een bestand: word.doc in Mijn Documenten staan, kan ik gewoon openen en editen. Ik maak een map : Test aan. Ik sleep word.doc naar de map Test. En ik heb geen lees en schrijfrechten meer in word.doc

Wat je verder nog moet weten:
  • XP Home SP2 Legaal en helemaal up2date
  • Windows staat op C:, Mijn documenten staat op D:
  • Beide partities NTFS (maar XP Home, dus kan niet in de ntfs rechten duiken)
Wat ik al geprobeerd heb:
  • Met andere pc (XP Pro) via het netwerk geprobeerd wel in de NTFS settings te komen. Ik kom niet eens in Mijn Documenten via de share (Mag mijn documenten niet sharen en een map omhoog kan wel maar dan mag ik nog steeds niet Mijn Documenten in).
  • Met Hirens Bootdisk met gewoon DOS en een NTFS reader de bestanden wegkopieren naar andere dir, en dat mag wel. Maar lost niets op.
Wheelp wie kan me helpen? Hoe voorkom ik dit, wat kan er verkeerd staan? Wat is een goede tool om eerst even de NTFS Rechten onder XP Home te kunnen bekijken?

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:30
Ondanks dat je XP home hebt kan je wel de NTFS rechten gebruiken.

Klik in de verkenner op "Extra" -> "Mapopties"
Vervolgens tabblad "Weergave"

Je zie dan een bolk met allemaal opties.

Haal het vinkje bij "Eenvoudig delen van bestanden gebruiken" weg en klik op toepassen.
Vervolgens zie je dan wel de NTFS rechten bij de eigenschappen van een map of bestand.

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Speedener schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 17:56:
Probleemomschrijving:
Ik heb een bestand: word.doc in Mijn Documenten staan, kan ik gewoon openen en editen. Ik maak een map : Test aan. Ik sleep word.doc naar de map Test. En ik heb geen lees en schrijfrechten meer in word.doc

Wat je verder nog moet weten:
  • XP Home SP2 Legaal en helemaal up2date
  • Windows staat op C:, Mijn documenten staat op D:
  • Beide partities NTFS (maar XP Home, dus kan niet in de ntfs rechten duiken)
Waar staat die map \test dan?

Als je namelijk binnen hetzelfde volume (schijfletter) een bestand verplaatst neemt deze de security mee.
Ga je van het ene volume naar het andere volume verplaatsen (bijvoorbeeld van \docs naar je desktop die weer op je volume met C: staat) dan neemt het bestand de ACLs over van de folder waar je 'm naartoe zet.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device