Einhell acculader kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.009 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Hallo mensen,
Heb zonet bij de kringloop een oude autoaccu lader gekocht, omdat ik nog wat van die gelaccu's (van die accu's die in alarmsystemen, en UPSen zitten) had staan, en die wou opladen.

Maar de acculader is een beetje vreemd, er zit namelijk een schakelaar op om te wisselen tussen 12V en 6V.

Nu komt het vreemde:
Bij de stand "12V" meet ik maar 6,5V ipv 12.
En op de 6V stand meet ik maar 3,8 ipv 6V

Ook onder belasting (halogeen lampje van 20 watt) blijft dit ongeveer 6V.

De acculader is een erg simpel dingetje met een trafo, draaispoelmeter en nog een component wat ik niet kan thuisbrengen (gelijkrichterdiode ofzo?)

Op de uitgang van de trafo meet ik 16V onbelast. (wisselspanning).
Plaatje 1: http://www.plaatjeshost.nl/uploads/4426.jpg
Plaatje 2: http://www.plaatjeshost.nl/uploads/4427.jpg

Op de draden die uit de trafo komen meet ik het volgende:

Zwart-rood = 5,5V AC
Zwart-geel = 14V AC
Geel-Rood = 8,1V AC

Is dit ding nou kapot, en zo ja wat is er kapot, of hoort dit zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Oja, ik heb er nu zo'n ding in zitten, nu komt er wel 12V uit (12,80 om precies te zijn).

Afbeeldingslocatie: http://www.buro-projekt-assistentie.nl/images/gelijkrichtbrug.png

Volgens mensen op CircuitsOnline zou de spanning niet afgevlakt ofzo zijn, en daardoor kan m'n multimeter het niet meten. Toch vreemd dat het halogeenlampje dan ook niet goed brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:47

job

Die gelijkrichter is om de wisselspanning naar gelijkspanning om te zetten.
Haal je die eruit, en probeer je de gelijkspanning te meten op een plek waar dan dus wisselspanning staat, dan krijg je inderdaad een lager voltage te zien.

[ Voor 10% gewijzigd door job op 19-01-2008 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Het is me niet echt duidelijk of de lader nu goed functioneert of niet.

Met die losse gelijkrichter (die je in mijn 2e post ziet) komt er gewoon 12V DC uit, en kan ik gewoon halogeen lampjes aansluiten die dan ook prima werken (verbruik is dan 2A, wat te zien is op de amperé meter)

Sluit ik echter de originele gelijkrichter aan, gemaakt van selenium, dan wil de halogeenlamp niet eens branden, omdat de spanning te laag is.
Ik denk dat een 12V accu ook niet echt gaat opladen met 6V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

prop die andere gelijkrichter erin, als het echt een trafo, gelijkrichter en een laadweerstand is, kan je de gelijkrichter zondermeer vervangen voor een ander soort (mits die de stroom aankan)
overigens moet je dan wel om het uur ff checken of de spanning op je accu's niet te groot word ;)
[edit:]zelfsmet een werkende gelijkrichter meet je met een goedkope multimeter niet de maximale laadspanning, dus als er 12.nogwat volt uitkomt zou het gewoon goed moeten zijn :)

[ Voor 23% gewijzigd door AlexanderB op 19-01-2008 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Er zit geen laadweerstand in :P

Alleen een:
Trafo
Gelijkrichter
Schakelaar om te wisselen tussen 12V/6V
Amperémeter

Meer niet.

Die andere gelijkrichter maak ik er misschien wel in, maar ik wil eerst weten of de oplader op deze manier correct werkt.

Ik kan hem ook nog altijd terugbrengen, zit toch 4 week garantie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
Selenium gelijkrichter, dat klinkt als een nogal oud modelletje, wellicht is die aan het einde van zijn latijn. Nieuwe gelijkrichter erin zo moeten werken, de spanningsval is echter wat minder (0.6V voor Si-diode, 1V voor Se-diode).
Aangezien het een bruggelijkrichter is, zal je dus 0.8V hoger uitkomen met de nieuwe gelijkrichter, best kan je nog een Si-diode (-0.6V) toevoegen om dat te compenseren.

Voor stevige loodaccu's heb je niet persé een laadweerstand nodig, ze reguleren zelf hun opladen (oa door de interne weerstand van de transformator, spanning zakt nogal als die zwaar belast wordt).

[ Voor 19% gewijzigd door naftebakje op 19-01-2008 20:34 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1