Bruikbaarheid van pentium 4 M 2,6 Ghz processor

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rimshim
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-05 09:09
Ik heb onlangs een kapotte medion laptop bemachtigt. Hierin zat een werkende intel pentium 4 M 2,6 Ghz processor (s479) een slimline DVD-speler en HDD. Deze onderdelen riepen bij mij de zoektocht naar een zo'n goedkoop mogelijke HTPC op. Ik ben gaan kijken naar micro ATX en ITX oplossingen en kwam tot de conclusie dat de socket 479 moederborden allemaal aardig prijzig waren. Nu heb ik heb ik uit verschillende bronnen (wikipedia en verschillende forums) vernomen dat het mogelijk zou moeten zijn om deze processor ook te laten draaien op socket 478 moederborden?

Ik heb een aantal proef configuraties samengesteld op verschillende webwinkels. Hierbij bleef ik erg twijfelen over welke keuze nou goedkoper is. Ik kwam met een socket 479 mini itx, geheugen en behuizing het goedkoopst uit op een bedrag van rond de 200 euro.

Mijn voornaamste vragen zijn:
- Is het het uberhaupt waard om deze processor en onderdelen te gebruiken voor een low budget HTPC? Zo ja wat is de beste oplossing?
- Ben ik prijs/prestatie technisch beter uit door een recenter systeem aan te schaffen (barebone of losse onderdelen)?

Ik hoop dat jullie mij wat meer duidelijkheid kunnen verschaffen?

Alvast bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Pak een mobo als:
http://global.aopen.com/products_detail.aspx?Auno=1173
http://global.aopen.com/products_detail.aspx?Auno=2454
http://global.aopen.com/products_detail.aspx?Auno=1513

of een s479 ding van een ander merk (al weet ik zo uit m'n kop alleen even Aopen die die dingen maakt). Dan is het nog best interessant, gezien het verder standaard onderdelen kan gebruiken (scheelt je dure notebook meuk), ik weet niet of je dat met die andere dingen ook had.

Verder is het natuurlijk de vraag wat je er mee wilt doen, bedenkt dat je voor een AMD X2 of een simpele core2duo ook niet veel meer hoeft te betalen (dan kun je zo'n Gigabyte bordje pakken dat alles onboard heeft, incl DVI, HDMI etc, scheelt weer een vidoekaart).

Die hdd en slimline speler zijn bruikbaar met een verloopstekkertje er tussen.

• Rimshim
Ik heb vooral de pricewatch en afzonderlijke webwinkels gebruikt voor het zoeken naar s479 moederborden, maar degene die daar worden vermeld beginnen bij prijzen van rond de 100euro. De door jou vernoemde moederborden vind ik niet direct (voor een acceptabele prijs terug op de Nederlandse mark). Misschien wil ik te graag die onderdelen gebruiken.... Ik heb net even bij salland een systeem samengesteld:
- Kingston HyperX Dual Channel 1024 MB, PC6400, 800 MHz, 4, Non-ECC, Kit Of 2 1 € 39,00
- AMD CPU Athlon 64 LE-1600 45 Watt 2.20 GHz, 1000 MHz, 1 MB, Boxed 1 € 37,00
- GigaByte Moederbord GA-M61SME-S2 1 € 46,01

Totaal Incl. BTW € 122,01

Waarmee ik dus eigenlijk met nieuwe onderdelen prijs/prestatie technisch het goedkoopst uit ben. Ik heb alleen erg veel moeite met het vinden van een normaal geprijsde htpc behuizing (rond de 100euro). Maar het lijkt me niet de bedoeling dat dit topic een nog hoger "ik zoek..." gehalte krijgt ;). Ik denk dat het proberen verkopen van de onderdelen wordt en ik mij nog maar is verder ga verdiepen in markt der hedendaagse moederborden en barbones. De pundit serie van ASUS vind ik een erg mooi design hebben ik kan alleen erg weinig (reviews, etc) terug vinden over de nieuwere generaties hiervan, dus maar even afwachten.

Bedankt voor de reactie(s)!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

s479 processor op een s478 mobo lukt je alleen met een ct-479 converter.
Dat is een extra socket converter die je dan tussen de processor en het moederbord plaatst.

Ik heb zelf een lange tijd op deze manier een Intel Centrino in mijn desktop PC gehad.
(Die dingen klokken over als beesten).

Daarnaast is een P4 M 2,66 GHz nog zeer goed bruikbaar imo.
Ik heb er hier 1 zitten in een werkende laptop samen met 2 x 512 MB geheugen en een 80GB 2,5" schijfje. Ik gebruik die laptop bijna alleen maar om te downloaden.
Ideaal om snachts aan te laten aangezien het ding maar rond de 45 watt verbruikt tijdens het downloaden. :)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Rimshim
Ik ben nog eens verder naar de processor gaan kijken en heb eindelijk het daadwerkelijke model weten te achterhalen. Helaas blijkt het toch om een gewone pentium 4 te gaan. Om precies te zijn:
sSpec Number:SL6GU
CPU Speed: 2.60 GHz
Bus Speed: 400 MHz
Bus/Core Ratio: 26
L2 Cache Size: 512 KB
L2 Cache Speed: 2.6 GHz
Package Type: 478 pin
Manufacturing Technology:0.13 micron
Core Stepping: C1
CPUID String: 0F27h
Thermal Design Power: 62.6W
Thermal Specification: 72°C
VID Voltage Range: 1.5V

Hierin wordt aangegeven dat het om een s478 processor gaat terwijl hij toch echt uit een s479 komt.

Nu was mijn plan toen ik nog dacht dat het een M was om de processor met deze koeler op dit moederbord te plaatsen en dit alles in deze behuizing te plaatsen.
De vraag aan jullie is of het waard is om deze Pentium 4 (non M) processor evengoed op dit moederbord te plaatsen en of de PSU (90 watt) van de behuizing krachtig genoeg is? Of is het slimmer om een van de VIA mini itx bordjes incl proc aan te schaffen? Ik kon zelf het verbruikte wattage door de processor niet direct achterhalen. Hopelijk kunnen jullie mij uitsluitsel geven in dit dilemma :).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tja, een 2.6GHzje is niet zo heel boeiend (hoewel deze door de hoge MP wel leuk is). Voordeel is wel dat je veel 2ehands shuttletjes kunt krijgen waar je dit ding in kunt duwen, een 90W voeding is wat aan de lage kant (gezien je dus 62W kunt verbruiken met alleen de CPU). Ik zou zeggen, spaar liever door voor iets leuks als je toch alles moet gaan kopen, tenzij je echt die cpu wil gaan gebruiken.

• Rimshim
Op dit moment ligt de focus op een zo goedkoop mogelijke HTPC die klein en zuinig is. Ik wil gebruik gaan maken van linuxMCE. Het leek/lijkt mij erg leuk om zoveel mogelijk van de uit de laptop overgebleven onderdelen te gebruiken (nog over slimline DVD/cdrw combo drive en een 2,5inch HDD). Ik denk dat ik de processor aan de kant zet, maar dan rest er voor mij een voorlopig laatste vraag....
Verkrijg ik betere prestaties met het bovengenoemde moederbord te combineren met bijv. een Intel Celeron Mobile 420 1.60 GHz (35 watt max, 8 watt idle) of met een VIA mini itx uit bijv. de SN serie? Ik kan van beide geen review terug vinden.
Het gaat mij er eigenlijk dus om dat ik in staat ben om linuxMCE of win XP te draaien en bijv divx films of itunes te kunnen gebruiken zonder hapering en direct op mijn tv.

PS. bedankt voor jullie snelle reacties

[ Voor 3% gewijzigd door Rimshim op 20-01-2008 18:08 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-05 14:55

Croga

The Unreasonable Man

Rimshim schreef op zondag 20 januari 2008 @ 17:29:
Hierin wordt aangegeven dat het om een s478 processor gaat terwijl hij toch echt uit een s479 komt.
Er staat niet dat het om een S478 processor gaat. Er staat dat de processor 478 pinnetjes heeft. Socket 479 gebruikt 478 pinnetjes maar met een andere layout dan S478, vandaar dat ze het ook een andere naam gegeven hebben.

Overigens staat de P4M niet bekend om zijn zuinigheid. Het is nog altijd de stroomvretende P4 architectuur alleen dat heel licht zuiniger.... Als je het stil wilt hebben kun je beter naar een CoreDuo of Core2Duo uit kijken...
Pagina: 1