[Zyxel p-2602h] Bandbreedte eerlijk verdelen

Pagina: 1
Acties:
  • 696 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-03 17:46
Mijn internetverbinding deel ik met nog 2 anderen. Al een tijdje erger ik me dood aan een huisgenoot die constant zit de downloaden, en daardoor mij het internetten onmogelijk maakt (snelheden boven de 50 kb heb ik het afgelopen uur nog niet gehad, getuige BWmeter). Vriendelijke verzoeken in zijn richting hebben niets uitgemaakt. Het moet dus maar via de instellingen van de router, dacht ik zo. Die heeft immers het kopje 'Bandwidth MGMT'.

Ik snap er echter weinig van. Ik heb de WAN-instelling nu staan op 80kbps (onze internetbinding is niet erg snel, zo'n 300kbps maximaal), en fairness-based. Toch blijf ik een trage verbinding houden, en mijn huisgenoot van nog gewoon lekker de verbinding houden.

Heeft iemand ervaring met deze optie van de Zyxel Prestige?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:16
Hmm, van zyxel's heb ik geen kaas gegeten, als de Zyxel een broadcom based chipset heeft zou het misschien mogelijk moeten zijn om dd-wrt of tomato er op te zetten (maar dan raad ik liever een Linksys WRT54GL aan) daarmee kan je met behulp van het principe "QoS" bepalen welk verkeer/poort/macadres (dacht ik toch) er een lagere prioriteit moet krijgen.

als "vergelding" kan je hem dan even "onwetend" op een zelfde snelheid als bij jou zetten, en na een evenlange tijd dat hij jou heeft zitten jennen (zelfs na herhaaldelijk vragen) hem terug "gelijk" zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door HyperBart op 19-01-2008 16:33 ]

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-03 17:46
Heb de handleiding gedownload van de site, maar ook daar word ik niet wijzer van. Ik heb nog steeds nergens gezien hoe je de bandbreedte eerlijk kunt verdelen over de gebruikers. Niemand ervaring?

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-02 20:07
Aan de demo te zien http://zywall70utmdemo.zyxel.com/ moet je denk ik via "class setup" voor zijn ip een aantal regels aanmaken en bandbreedte budget. Bijvoorbeeld port 80 verkeer gewoon max budget en alle overige destination ports beperken tot een lagere snelheid. Via het WAN0 interface kun je trouwens alleen de upload regelen, via LAN de download.

Het blijft wat experimenteren, maar je moet dus classes aanmaken. Zie ook de "?" knop.

_██_
(ಠ_ృ)

Verwijderd

Exact wat Atomsk al aangeeft.
Kijk op : http://www.zyxelsupport.nl/z168.html

QoS
Vergeet niet dat je alleen LAN verkeer kan regelen niet inkomend(Upload), omdat bij inkomend verkeer QoS niet ondersteunt wordt door geen enkele DSLAM(wijkcentrale) in Nederland. Dus als er een Upload wordt gedaan dan heeft de QoS of BWM management feature geen functie omdat de gebruiker aan de andere kant met volle downloadsnelheid op je WAN-zijde(buitenkant van de ADSL modem) zit van de modem.