Toon posts:

Metaalfolie op Pentium 4 heatsink

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een half uurtje geleden ben ik begonnen met het vervangen van de standaard koelprut tussen mijn Pentium 4 Northwood 2.0ghz en de stock heatsink door Arctic Silver 5.

Ik loop nu echter tegen een probleem aan: op de stock Intel cooler die bij de Pentium 4 zat, blijkt een metalen "folie" te zitten in de vorm van een soort van sticker. Mijn vraag is, kan ik deze folie er beter op laten zitten, of kan ik de folie er beter afhalen? Voor warmtegeleiding is het sowieso beter om de folie eraf te halen, maar ik ben bang dat de "gap" tussen processor en heatsink dan te groot zou kunnen worden.

Is er misschien iemand die me hier antwoord op kan geven? Thanx alvast!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:35
ooit gedacht aan koelpasta?

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Ik had ook een koeler met zon folie, ik heb t er gewoon afgehaald en 1 opstaand randje van de heatsink iets afgeschuurd. Ik heb sindsdien nog geen problemen bemerkt bij die pc maar het kan natuurlijk per heatsink verschillen.
Volgens mij snap jij het niet helemaal, op sommige pentium 4 heatsink zit een bijna 2 mm dikke soort van sticker die zorgt voor het contact tussen de cpu en de heatsink. De ts vraagt zich af of de cpu en heatsink nog wel goed contact maken na het verwijderen van deze sticker.

[ Voor 51% gewijzigd door dutch_warrior op 19-01-2008 15:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, ik probeer nu juist betere koelpasta tussen processor en heatsink te doen, namelijk Arctic Silver 5. Dit om de temperaturen verder omlaag te krijgen.

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
@TS:

Het gaat hier toch niet toevallig om een compaq, hp of dell machine he ? :P

Verwijderd

Ik zou aan de ene en de andere kant van dit "plaatje" koelpasta doen en deze niet zomaar weglaten.
Het zij dat je je mainboard wilt uitbouwen om te kunnen zien van de zijkant of de koeler daadwerkelijk op de cpu rust zonder plaatje.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Die sticker is de koelpasta van Intel.
Gewoon eraf slopen en je eigen AS5 oid erop smeren. Wel even heatsink even goed schoonmaken natuurlijk :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie. Mijn heatsink heeft echter geen "randjes" maar gewoon en totale platte base. Afschuren zit er dus denk ik niet in :( . Ik denk trouwens dat de folie eerder zo'n 0,1mm dik is, geen 2mm. Bovendien zie ik een duidelijke afdruk van de heatspreader van de cpu in de folie, wat er op wijst dat de folie misschien wel teveel druk veroorzaakt, en de heatsink en proc na het verwijderen van de folie misschien wel perfect tegen elkaar aan zitten.

Bovendien kan ik me niet voorstellen dat de cheap ass plastic heatsink mount de sink op 0,1mm precies boven de processor brengt, ik schat zo dat er altijd een beetje overdruk is.

Dit weet ik echter niet zeker.. Vandaar alsnog de vraag of het het proberen waard is de folie eraf te halen.. Of kan ik het misschien beter niet doen.

EDIT:
dutch_warrior schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 15:29:
@TS:

Het gaat hier toch niet toevallig om een compaq, hp of dell machine he ? :P
Nee het gaat hier niet om een merk pc ;). Het is gewoon een "zelf samengestelde" pc met een MSI 845E MAX mobo.
Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 15:30:
Ik zou aan de ene en de andere kant van dit "plaatje" koelpasta doen en deze niet zomaar weglaten.
Het zij dat je je mainboard wilt uitbouwen om te kunnen zien van de zijkant of de koeler daadwerkelijk op de cpu rust zonder plaatje.
Wordt de sandwich dan niet weer veel te dik?
Atlas schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 15:32:
Die sticker is de koelpasta van Intel.
Gewoon eraf slopen en je eigen AS5 oid erop smeren. Wel even heatsink even goed schoonmaken natuurlijk :)
Dat klinkt bemoedigend.. Ik denk dat ik het gewoon probeer en kijk of de temps van de processor gedaald zijn. Zo niet, dan ben ik genaaid want die folie is niet meer bruikbaar na verwijdering (het oppervlak is dan veel te scheef om nog een goede koelpastaverdeling te krijgen).

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2008 15:48 ]

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Ik zou die sticker laten zitten en enkel de prut die erop zit vervangen. Ooit eens gedaan bij een P3 (met stock cooler) waarna de koeler los hing op de CPU. Nieuwe koeler mogen halen, want die folie was er met geen geweld meer op te krijgen...

Yes, but no.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Gewoon dat ding eraf slopen joh, het kan echt geen kwaad. Het is gewoon de ranzige koelpasta van Intel die ze in stickervorm hebben wat echt voor geen meter werkt. Het is er echt niet voor om het stukje tussen de processor en heatsink op te vullen qua ruimte, het P4 socket oefent daar al genoeg kracht voor uit (hell zelfs toen ik de heatsink van de CPU afgesloopt had bleek dat ding nog goed vast zitten :P).

Aka: sticker eraf halen, wegpleuren en niet meer naar kijken :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
Ok inmiddels is alles gedaan, sticker eraf, zooi gereinigd met wasbenzine en alcohol en arctic silver erop. GOH wat is die stock Intel cooler lastig te bevestigen, maar uiteindelijk is het toch gelukt.

Maarjah de positieve maar tegelijk ook negatieve verrassing is: de temps zijn exact gelijk gebleven (44C op load).

Dit is positief omdat dit betekent dat de metaalfolie niet nodig is, maar negatief omdat ik toch wat lagere temps had verwacht. Arctic Silver heeft echter een "break in" periode, dus ik hoop dat de temps nog wat beter worden.

By the way: bedankt voor alle reacties.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2008 18:56 ]

Pagina: 1