Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

led vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 803 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aantal vragen over leds, ik wil wat gaan experimenteren met led verlichting voor modelbouw. Ik ben van plan diverse leds en weerstanden te kopen bij conrad.
Ik heb echter nog een aantal vragen die ik in de noob faq niet kan vinden...

* Ik kan geen transformator vinden voor het experiment setje. Ik dacht eerst aan een veelverkocht modeltrein trafo... http://www.conrad.nl/goto/?product=212728
Deze leek mij wel handig, met een snoer en stekker, en eenvoudige klemmen.
Alleen zie ik hierbij 18 V ~ staan, betekend dat golfje niet wisselstroom?
Na alles wat ik gelezen heb is dat niet mogelijk met ledjes, deze zouden door de polariteit wisselingen het misschien maar 12 uur uithouden op wisselstroom.
Ik zie bij vrijwel alle transformators VA staan, wat houd dit in? En betekend dit altijd wisselstroom?
Kan iemand een goede transformator zoeken bij conrad die ik nodig heb?

Verwijderd

Topicstarter
deel twee...

*Welk voltage moet de transformator zijn? Ik begrijp dat dit niet zoveel uitmaakt omdat ik met weerstanden alles wel kan aanpassen, maar wat is wijsheid?

*Ik wil ook testen met kleine gloeilampjes, bv. deze...http://www.conrad.nl/goto/?product=727954
Kleine gloeilampjes werken altijd op gelijkstroom? Deze volgens mij wel.
Kan ik deze op dezelfde transformator zetten, en eventueel gelijk met de leds?

*Hoe herken ik aan producten of ze geschikt zijn voor wissel of gelijkspanning? Herken ik dat bv. aan hoe het verbruik staat omscheven? Als er bv. staat 20miliampere, is het dan altijd gelijkstroom?
Dit vindt ik vooral moeilijk met trafo's.

Verwijderd

Topicstarter
deel 3...

*Ik zie door de bomen het bos niet meer wat betreft weerstanden. Bij conrad staan onder de catagorie wel 11 verschillende soorten weerstanden, bv. koollaag, metaallaag, smd en draadweerstanden. Welke zijn voor mij van toepassing?

*Ook voor leds zijn er ontzettend veel soorten, zou iemand mij kunnen vertellen welke soorten van mij van toepassing zijn onde de catagorie led's / lichtdiodes?

*Ik zoek warm wit licht voor mijn interieur modellen, aangezien er wel 2000 ledlampjes worden aangeboden weet ik niet in welke catagorie ik warme led lampjes moet zoeken. Kan iemand mij een voorbeeld geven van een warm kleurig ledlampje die niet zo sterk is, voor modelbouw?

Bedankt voor jullie aandacht, ben benieuwd naar de reacties.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:07

Onbekend

...

Deel 1:

Alleen zie ik hierbij 18 V ~ staan, betekend dat golfje niet wisselstroom?
Golfje betekent wisselstroom.

Ik zie bij vrijwel alle transformators VA staan, wat houd dit in?
VoltAmpère. Dus spanning keer stroom.

En betekend dit altijd wisselstroom?
Nee

Wat wil je precies. Kan je een tekeningetje maken?

Deel 2:

*Welk voltage moet de transformator zijn? Ik begrijp dat dit niet zoveel uitmaakt omdat ik met weerstanden alles wel kan aanpassen, maar wat is wijsheid?

Wil je met leds experimenteren? Neem dan een gelijkspanning tussen de 5 tot 12 volt.

*Ik wil ook testen met kleine gloeilampjes, bv. deze...http://www.conrad.nl/goto/?product=727954
Kleine gloeilampjes werken altijd op gelijkstroom? Deze volgens mij wel.

Kan ik deze op dezelfde transformator zetten, en eventueel gelijk met de leds?
Op elk lampje staat hoeveel spanning hij mag hebben om niet kapot te gaan. Hiernaar moet je kijken.
Gloeilampjes branden op gelijkstroom en wisselstroom.

*Hoe herken ik aan producten of ze geschikt zijn voor wissel of gelijkspanning? Herken ik dat bv. aan hoe het verbruik staat omscheven? Als er bv. staat 20miliampere, is het dan altijd gelijkstroom?
Dit vindt ik vooral moeilijk met trafo's.

Er staat een ~ bij of een =.
Een trafo geeft altijd wisselspanning/stroom.

Deel 3:

*Ik zie door de bomen het bos niet meer wat betreft weerstanden. Bij conrad staan onder de catagorie wel 11 verschillende soorten weerstanden, bv. koollaag, metaallaag, smd en draadweerstanden. Welke zijn voor mij van toepassing?
Neem gewone weerstanden. Geen SMD want die zijn lastig te solderen. Het type weerstand maakt niets uit.

*Ook voor leds zijn er ontzettend veel soorten, zou iemand mij kunnen vertellen welke soorten van mij van toepassing zijn onde de catagorie led's / lichtdiodes?
Dan moeten we jouw toepassing weten.
Goedkopere LEDs geven meestal minder licht dan de duurdere versies.

*Ik zoek warm wit licht voor mijn interieur modellen, aangezien er wel 2000 ledlampjes worden aangeboden weet ik niet in welke catagorie ik warme led lampjes moet zoeken. Kan iemand mij een voorbeeld geven van een warm kleurig ledlampje die niet zo sterk is, voor modelbouw?
Je kan gele leds nemen, maar je moet er eigenlijk zelf mee experimenteren.

[ Voor 79% gewijzigd door Onbekend op 19-01-2008 15:01 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 20:34

AvK

Ready Set Go

Is het niet handiger om een 9V batterij met zo'n clipje te gebruiken als experimenteer voeding?
LED's nemen bijna geen stroom en je kunt naar hartelust je gang gaan.

Gewone koolweerstanden zijn goed voor wat jij wilt doen.

LED's kosten bijna niks dus koop dan een doosje met allerlei soorten en kleuren en kijk wat voor jouw het beste / mooiste is.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie,

Ik post weer even in delen, anders wordt het bericht niet gepost, heel vreemd...

Wat wil je precies. Kan je een tekeningetje maken?

Ik heb nog geen "eind doel". Op dit moment wil ik alleen experimenteren met diverse leds om zo een duidelijk beeld te krijgen wat ik later in mijn modellen kan gaan gebruiken.
Mogelijk dat ik de transformator later ga gebruiken om een groep huisjes mee te verlichten, maar voorlopig alleen tests. De transformator hoeft niet meer dan een stuk of 20 leds te verlichten, ik geloof dat hiervoor 1A ruim voldoende is.

Een trafo geeft altijd wisselspanning/stroom.

Ik geloof dat hier een misverstand is, is een trafo het zelfde als een transformator?
Ik dacht dat trafo gewoon een afkorting was. Anders zou dat betekenen dat er geen transformator voor leds bestaan omdat leds gelijkspanning nodig hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Neem gewone weerstanden. Geen SMD want die zijn lastig te solderen. Het type weerstand maakt niets uit.

Je zegt, het type weerstand maakt niets uit, maar zit er dan totaal geen verschil in of ik bv. een koollaagweestand, draadweerstand of metaallaagweerstand gebruik?

Kan iemand mij een voorbeeld geven van een warm kleurig ledlampje die niet zo sterk is, voor modelbouw?
Je kan gele leds nemen, maar je moet er eigenlijk zelf mee experimenteren.

Ik vondt bv. deze led... http://www.conrad.nl/goto/?product=185877 Dit is een "golden white, 3mm led. Alleen zal deze volgens mij veel te fel zijn om in kleine modellen te gebruiken. Bij de omschijving wordt vermeld dat je niet in het licht mag kijken, dit kan beschadigingen aan de ogen veroorzaken. Maar het is wel opvallend dat deze led een "warm" licht kan geven. Dit lijkt mij mooier voor in modellen dan een puur gele led, of rood. Maar er zijn zoveel leds te koop dat ik nog niet verder heb gezocht naar warme leds.
Wel staat er vaak een kleurtemperatuur bij, bv. 5500K. Maar hoe weet ik nu wat voor kleur bij een kleurtemperatuur hoord?

Verwijderd

Voor LED weerstanden maakt het in principe ECHT niet uit of je koollaag, draad of metaallaag uitvoeringen toepast ! Al deze soorten weerstanden zijn geschikt voor de stroombeperking van een LED. Vooropgesteld dat je in het circuit ook werkelijk gelijkstroom laat circuleren ! Wisselstroom ( IN het LED circuit ) is niet de bedoeling.

Tip : als je veel wil experimenteren kunnen bepaalde draadgewonden typen weerstanden soms handig zijn i.v.m het vermogen dat gedissipeerd moet worden. Maar andere typen zijn meestal ook ( bijna altijd eigenlijk ) in de juiste grootte verkrijgbaar. Let daar op want als je weerstand qua powerdissipatie te klein neemt, is er kans op rook ontwikkeling en mogelijk erger.

Als je dit zinvol vindt ( http://h1.ripway.com/leon10000/250.htm ) dan zie ik wel een reactie, ik laat de link dan hier staan.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie,

Ik heb de link opgeslagen. Ik had zelf ook een weerstand calculator gevonden...
http://www.quickar.com/noqbestledcalc.htm
Ik heb hier het een en ander mee brekend, en wat blijkt, de weestanden moeten toch wel min. 1W aan kunnen, dan komen de koollaagweerstanden niet in aanmerking, die gaan maar tot 1/2 watt.
Metaallaagweestanden zijn een goede keus, niet al te groot en gaat tot 1W.
Dit moet voldoende wezen.

Nu zit ik voornamelijk nog met de vraag welke transformator ik kan gebruiken.
Ik zoek dus een gelijkstroom transformator rond de 12-18V.
Dan kan ik ook experimenteren met kleine gloeilampjes.
Maar het moet wel een transformator zijn met een snoer en stekker, en als het even kan klemmen.
Niet een die je op een printplaat moet solderen met pinnetjes.
Kan iemand een voorbeeld geven van een passend model van de conrad site.
Overigens moet er min. 1A aan vermogen uit kunnen komen.

Verwijderd

Even opletten met de quickar LED calculator. Uiteraard rekent hij goed ( heb ik even checked ) maar als je ( nog ) weinig weet van LEDS dan is het hieronder volgende voor jou van belang :

Als je bij LEDS in series bijvoorbeeld ingeeft : 10 Volt 20 mA en 2.4 Volt 4 stuks dan rekent deze calculator een weerstand voor je uit van 20 Ohm : de invloed betreffende stroombeperkende eigenschap van deze weerstand is nu te laag voor als het mis gaat. In de andere calculator heb je een 'recommended', meer LEDS niet toepassen in de keten. Uiteraard staat het je wel vrij om ook te rekenen met 4 LEDS. Zie ook onderaan deze reactie, dat schreef ik eerder in een ander forum.

De trafo ( transformator ) : veel DC out ( stabilized ) types zijn geschikt, wat je maar wil ! Bijvoorbeeld een 10 of 12 Volt DC type, stroom bijvoorbeeld tussen 100 en 500 mA kan al voldoende zijn voor meerdere LEDS. Gewoon de ketenstromen ( of LED stromen ) even optellen en dan een 'trafo' kiezen. Misschien heb je nog ergens iets liggen wat nu voor totaal iets anders gebruikt wordt. Eigenlijk is de trafo alleen de transformator zelf zonder het gelijkrichtdeel dat van belang is voor de voeding van LEDS.

Eerder vermeld in ander forum :

Al meerdere malen zag ik dat er soms problems zijn met het aansluiten van LEDS. Hier dus met de temperatuur. Daarom maakte ik zelf een calculatortje dat ook gemakkelijk aan eventuele wensen kan worden aangepast, zie :

->hier staat dan de link die eerder al vermeld werd->

Je kan hem eens proberen : als je de warmteweerstand van de weerstand kent, kan je een prognose maken van de te verwachten temperatuur. Wil je exacte waarden klik dan op de link onder 5 ( dit calculatortje is recht toe recht aan, maakte ik voor radiozendamateurs, maar is niet echt moeilijk :) ).

PS : Zeer korte toelichting m.b.t. de temperatuur :
een weerstand ( bijvoorbeeld een bepaald 0.25 watt type ) met Rth=350 °C/W warmt op tot 49 ( 58 ) °C onder gegeven omstandigheden.
een weerstand ( bijvoorbeeld een bepaald 0.50 watt type ) met Rth=150 °C/W warmt op tot 33 ( 36 ) °C onder gegeven omstandigheden.
Het verschil is dan 16 ( 22 ) °C, een niet onaanzienlijk verschil. De waarden tussen haakjes zijn van toepassing voor dit topic. Je ziet hier ook duidelijk dat de temperatuur van de eerste weerstand meer oploopt dan die van de tweede weerstand ! Het kan geen kwaad om betreffende de weerstand qua vermogensdissipatie ruim 'overbemeten' te werk te gaan.

Tot slot : viel mij ook op dat de calculator ( http://ledcalc.com/ ) onder meer de waarde van 100 Ohm opleverde. Dat betekent dat de INVLOED van de weerstand m.b.t. de 'stroombewaking' van de stroom door de led(s) bijzonder gering wordt. Het begint al aardig op een LED keten te lijken zonder weerstand. Zo'n keten kan werken maar dan moet dit onder STRIKTE voorwaarden plaatsvinden ( hier niet uit te wijden daarover, dat is ietwat complex voor de meesten ), men kan het als een alternatief, een aardigheidje zien. Probeer het beter niet zelf uit.

Hoe dan ook, in het hier gegeven calculatortje is ook een recommended waarde ( helemaal onderaan : grijze balk ) ingebouwd, dat valt dus alweer mee :).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de informatie, ik moet dus zorgen dat de capaciteit van de weerstand ruim voldoende is om niet te heet te worden, en altijd enige weerstand voor de leds plaatsen die ruim voldoende zijn.

Alleen ben ik nog steeds niet uit de transformator om de ledjes mee te laten branden.
Conrad heeft een leuke serie transformators, maar die leveren alleen maar wisselspanning.
Maar deze hebben een makkelijk snoer, stekker en klemmen.
Ik kan alleen gelijkstroom vinden in vorm van spoelen en printplaat versies, niet echt veilig zonder behuizing.

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik begrijp dat het zeer gebruikelijk is om dan bv. een mooie wisselspanning transformator te nemen, en daar op een extra apparaat aan te sluiten die er gelijkstroom van maakt?
Wat zou ik dan moeten hebben daarvoor? Deze trafo had ik in gedachte... http://www.conrad.nl/goto/?product=218494
Deze is 18 V~ en 30 VA. Hoeveel ampere is dit dan? Het lijkt mij best veel, dus moet genoeg zijn.
Wat mij op valt is dat bij de omschijving van al deze trafo's staat dat deze zeer goed geschikt zijn voor modelspoorbanen, en de verlichting en seinen daarvan.
De seinen zijn altijd leds. Zou er dan in elke sein een "convertor" zitten die er gelijkstroom van maakt?
Ik blijf het vreemd vinden dat er bv. ook proef setjes worden verkocht bij conrad met ledjes en weerstanden, maar nergens wordt een soort van voeding bij vermeld.
Het moet toch gewoon mogelijk zijn om zoiets als deze trafo ook in gelijkspanning te hebben?

Verwijderd

18V 30 VA : gebruik de formule ( voor globale bepaling ) w=VA=V.A=>A=W/V=30/18=5/3 ampere ca 1.67 ampere. Vervolgens vinden er nog wat correcties plaats ( onder meer m.b.t. trafo constantes, een trafo is niet ideaal ) en een kleine berekening met de waarde wortel twee m.b.t. gelijkrichtprocedure ) maar dat is hier nu niet zo belangrijk. je houdt inclusief het gelijkrichten in ieder geval zo'n 1 A.

Dus simpelweg : VA ( 30 ) gedeeld door spanning ( 18V ). Als je achter deze trafo gaat gelijkrichten en stabiliseren zal je ( om en nabij ) ca 1 ampere gelijkspanning ter beschikking hebben.

Natuurlijk kan je een losse trafo nemen. Je kan dan achter die trafo een gelijkrichter met afvlakking ( grote elco etc. ) en een spanningstabilisatiecircuit plaatsen. Maar waarom ? Er zijn plenty complete kleinere netvoedings apparaten te koop voor weinig geld. Ook bij Conrad !

Ik zal toch even kijken of Conrad eventueel ook voor de door jouw genoemde trafo een printje heeft voor gelijkrichting. Zie onder netvoedingen.

Het is, denk ik, vanwege het experimenteren, van belang dat e.e.a. in ieder geval kortsluitvast is.

Je schrijft ook nog : Ik blijf het vreemd vinden dat er bv. ook proef setjes worden verkocht bij conrad met ledjes en weerstanden, maar nergens wordt een soort van voeding bij vermeld.

Dat is heel normaal. Er zijn nl bepaalde regels voor het aansluiten van LEDS en ook zijn er heel erg veel soorten voedingen verkrijgbaar.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2008 22:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor je info, ik wacht je zoektocht naar een gelijkrichter en stabilisator af.
Je zegt zelf dat er genoeg netvoedings apparaten te koop zijn voor weinig geld die gelijkstroom geven. Zou jij er ook een voor mij uit kunnen zoeken. Die tussen de 12-24v gelijkspanning produceerd. Ik had er wel een gevonden, maar dat was zo'n adapter voor in het stopcontact met een setje plugjes voor diverse apparaten. Hier kun je dan ook verschillende voltages instellen. Maar ik zoek toch iets sterkers dan deze, en ook niet met plugjes, gewoon met klemmen voor de "knutselaar", Net zo'n ontwerp als de eerder genoemde wisselspannings transformator.

Mocht er nu geen een te vinden zijn met snoer en klemmen, kan ik dan elke spoel/ trafo nemen die gelijkspanning bied, moet ik dan ook rekening houden of deze stabiele stroom bieden?

Verwijderd

Hoeveel geld wil je er aan uitgeven ? Als je wat meer wil, kan je een kleine lab voeding nemen. Je kan dan de spanning in een groter gebied regelen. Je kan experimenteren. En er zitten meestal handige aansluitklemmen aan. Ook vaak ( behalve voor spanning ) een meter voor de stroom zodat je ziet hoeveel stroom de schakeling trekt. Bij Conrad zag ik ze zojuist staan : labvoeding.

Specifiek voor LEDS is dan een stroombron ideaal maar dat is hier niet van toepassing omdat je van een spanning zal uitgaan en dan de bekende voorschakelweerstand in het LED circuit zal gebruiken.

Kies bijvoorbeeld :

Electronica en meten
Netvoedingen
Laboratorium netvoedingen
Stekker netvoedingen
Voedingsapparaat bouwpakketten

Bestudeer maar eens : vergelijk de prijzen en de beschikbare stroom/spanning :)

Heb je nog nooit iets gebouwd, kun je bv een module nemen, die is al gebouwd en hoef je alleen maar aan te sluiten.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2008 20:51 ]

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-11 13:00
offtopic:
Je kunt bij conrad bestellen, maar wat wellicht ook leuk is, via samenkopen.net loopt een inkoopactie voor allerlei soorten onderdelen, weerstanden, ledjes, voedingen. Hij stuurt het op vanuit China, de prijzen zijn een stuk lager dan bij conrad.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je reactie,

Ik heb deze catagorien bekeken, maar ik kom er niet uit wat ik nu moet hebben.
Een lab voeding vindt ik wat overdreven. Uiteindelijk wil ik de voeding kunnen gebruiken voor een kleine model omgeving met wat huisjes hier en daar. Om daar een labvoeding voor te gebruiken vindt ik wat overdreven.
Het lijkt erop dat ik dan toch op de stekkernetvoeding uitkom, dan strip ik de plug er van af, en vervang ik deze met "knutsel" stekkers/klemmen. Alleen vindt ik dit minder netjes dan een extern blokje met klemmen. Maar is het bv. mogelijk om deze adapter te gebruiken voor led verlichting zonder stabilisator of overige electronica... http://www.conrad.nl/goto/?product=510822 ?

En kan iemand mij ook vertellen welke draden ik het beste kan gebruiken voor diverse soorten led verlichting? Ik wil zo dun/flexibel mogelijk draad, maar uiteraard wel ruim voldoende voor tenminste 10 leds.
En heeft er iemand ervaring met hele kleine stekkertjes voor deze dunne draad om het experimenteren wat makkelijker te maken?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
VA is wat bij gelijkspanning Watt is, maar bij wisselspanning is dit (door dingen waar je je niet druk om hoeft te maken) niet zomaar gelijk, als je rekent met 80% van de VA waarde zal je een goeie inschatting kunnen maken.
Dus je kan rekenen met 24W, om van de wisselspanning gelijkspanning te maken gebruik je een gelijkrichter en afvlakcondensator, daaruit komt (18*1.4)-1.2 = 24V, wat je dus 1A zal geven.

Aangezien alle "gewone" LED's 20mA stroom gebruiken, kan je dus 50 strengen led's gebruiken.

Edit: ik ben wat traag :z
Die 12V transformator is ideaal, deze is kortsluitbeveiligd dus dat is een zorg minder. De 20mA die een ledje nodig heeft, kan je door elk draadje wel krijgen, voor de adapter (die tot 2A kan leveren) zal 1mm² voldoende zijn.
Ik denk dat solderen veel handiger is om te experimenteren dan stekkers, gaat veel sneller.

[ Voor 25% gewijzigd door naftebakje op 19-01-2008 21:40 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
idd, bedankt voor jullie reacties, ik ben weer een heel stuk wijzer geworden.
Ik zal dan gaan voor de sterkker voeding, 12v= 2A. Een setje leds en weerstanden tot 1W.
Ik zal nog wat dun flexibel draad gaan uitzoeken, en nog een eenvoudige multimeter, en ik kan aan de slag. (soldeerspullen heb ik al).

Ik weet alleen nog niet welke draad ik ga gebruiken, ik zie van alles staan. Bv. halogeenvrije draad?
Maakt het nog uit of ik een massieve of bestaande uit kleinere draden zijne kern gebruik?
En maakt het materiaal nog uit, bv. koper?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2008 22:10 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 21:19:
Maar is het bv. mogelijk om deze adapter te gebruiken voor led verlichting zonder stabilisator of overige electronica... http://www.conrad.nl/goto/?product=510822 ?
Jawel, deze adapter is prima !
En kan iemand mij ook vertellen welke draden ik het beste kan gebruiken voor diverse soorten led verlichting? Ik wil zo dun/flexibel mogelijk draad, maar uiteraard wel ruim voldoende voor tenminste 10 leds.?
Je kan in het algemeen soepel draad ( bijvoorbeeld soepel montagedraad ) gebruiken. Omdat je, voor als je experimenteert. Soepel draad breekt ( bij veel bewegen en verbuigen en verleggen enzo ) minder snel. Maar je mag voor LEDS alle mogelijke soorten draad toepassen, ook stug montagedraad of wat je maar wilt of hebt liggen :). Desnoods twee ( of drieaderig netsnoer ). Wat je maar kunt bedenken. Dat valt alweer mee, denk ik :)

Vergeet straks niet de weerstanden voldoende groot te kiezen qua dissipatie, houd ze koel.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2008 22:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties...

Vergeet straks niet de weerstanden voldoende groot te kiezen qua dissipatie, houd ze koel
Je bedoeld hiermee de capaciteit in Watts toch?
Ik heb meerdere keren uitgerekend hoeveel watt de weerstanden moeten zijn, en aan weerstanden van 1Watt zou ik ruim voldoende moeten hebben, de hoogste waarde die ik had uitgerekend was 0.65 watt.

Kwa draad betreft, ik wil ook rekening houden met de toepassing in bv. modeltrein stations. Hier moeten de draden netjes zijn weg te werken, ook de weestanden moeten zo klein mogelijk zijn.
Hier is dus flexibel draad, en vooral dun draad heel belangrijk.
Maar de kern? massief of meerdere draadjes? Maakt dat nog uit? Een niet massieve kern lijkt mij makkelijker met solderen.

Als er iemand is die toevallig draad bij conrad gekocht heeft van niet groter dan 1 vierkante mm dat flexibel is met meerdraadse kern, en je ben er zeer tevreden over, meld dan het artikelnummer er even bij, dat scheeld mij een hoop zoekwerk. Conrad verkoopt zo ontzettend veel draad, en je kan het niet even voelen of zien, dat is lastig bij een goede keuze maken.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:07

Onbekend

...

Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 23:18:
Vergeet straks niet de weerstanden voldoende groot te kiezen qua dissipatie, houd ze koel
Je bedoeld hiermee de capaciteit in Watts toch?
We bedoelen hiermee inderdaad het vermogen in Watt.
Stel je hebt 10,4 volt over je weerstand staan en er loopt 20 mA doorheen, dan dissipeert je weerstand 10,4 x 20 = 204 mW. Je hebt dus aan een 1/4 W weerstand genoeg.
Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 23:18:
Als er iemand is die toevallig draad bij conrad gekocht heeft van niet groter dan 1 vierkante mm dat flexibel is met meerdraadse kern, en je ben er zeer tevreden over, meld dan het artikelnummer er even bij, dat scheeld mij een hoop zoekwerk. Conrad verkoopt zo ontzettend veel draad, en je kan het niet even voelen of zien, dat is lastig bij een goede keuze maken.
Draad met een harde kern is ook goed bruikbaar. Als je je draad niet zovaak wilt verplaatsen, raad ik je een harde kern aan.

Staar je niet blind op Conrad. Er zijn genoeg andere (web)winkels waar je iets kan bestellen en meestal goedkoper zijn dan Conrad. Kijk maar eens bijvoorbeeld op Voti.nl .

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

Nog iets over het warm worden van weerstandjes, zie onderstaande als een voorbeeld ( lees gewoon eens over, als het je interesseert ) :

een weerstand met een klein lichaam en van een bepaalde samenstelling van materiaal zal een ( veel ) hogere temperatuur kunnen ontwikkelen dan een weerstand met een een iets groter lichaam en / of van een andere samenstelling van materiaal.

In dit voorbeeld hebben beide weerstanden van de fabrikant dezelfde specificatie voor het te dissiperen vermogen. Echter hun warmteweerstand ( thermal resistance, de Rth c-a ) verschilt. Deze wordt uitgedrukt in graad celcius ( of kelvin ) per watt ( of milliwatt ). De ( momentele ! ) Rth waarde ( vele factoren spelen hier mee, niet alleen de warmteafvoer via het oppervlak van de betreffende weerstand, maar ook, welliswaar in iets mindere mate indien de weerstand niet zeer klein is uitgevoerd, die langs de aansluitdraadjes etc. ) bepaalt ( samen met de omgevingstemperatuur ) uiteindelijk en definitief de eindtemperatuur. Er geldt : T weerstand = Ta ( omgevingstemperatuur ) + delta T ( temperatuurstijging = Pc maal Rth c-a ). Waarin Pc is het af te voeren vermogen, bij de weerstand dus gelijk zijnde aan het ( berekende ) elektrische vermogen.

Het ene type weerstand wordt daarom warmer als een ander bij hetzelfde elektrische vermogen. Wil je eens wat rekenen ermee : zie homepage en kies dan Java & Flash - OnLine JS - Thermal Resistance I en II

Bovenstaande is alleen bedoeld als ( voor jou mogelijk interessante extra info ).

Wat voor jou nu van belang is : ( je wilt zo KLEIN mogelijke weerstanden gebruiken ) probeer niet TE kleine weerstanden toe te passen ( i.v.m. ruimtebesparing ). Hoe KLEINER de body van de weerstand hoe SNELLER de temperaturen omhoog gaan.

Meet even de temperatuur. Heb je geen sensor bij de hand doe simpelweg bij een bepaalde stroom door een bepaalde weerstand eens even een vinger of duim op de weerstand houden, je weet dan of het goed is of niet ! Beter voelt de weerstand niet heet aan. Alle andere ( zelfde weerstanden van het zelfde type en fabrikaat ) met dezelfde stromen zullen dan ook om en nabij de zelfde temps ontwikkelen.

1 watt weerstanden aanschaffen : mocht je wat forsere weerstanden nodig hebben, dan eerst even kijken welke waarden qua weerstand ( in Ohm ) dit zijn. Maar dat heb je waarschijnlijk al wel gedaan voor alle weerstanden.

De 0.65 watt ( door jou berekend elektrisch vermogen ) weerstand zou als 0.65 watt weerstand qua temperatuur het goed doen bij een bepaald berekend AC piekvermogen, voor continu ( DC ) vermoed ik dat je toch een 1 watt type nodig zal hebben. Laat eventueel eens wat weten, als het zo uitkomt.

Lagere vermogens voor de 1/4 watt typen zullen geen problemen opleveren.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2008 12:51 ]

• The mindkiller
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 18:38
Aangezien led en weerstanden weinig kosten, en meneer ook wil gaan experimenteren is het niet erg als ie een keer een ledje of weerstand sloopt. Mijn inziens is het geneuzel over temperatuur voor hem dan ook niet echt van toepassing zolang hij maar rekening houd met de maximaal vermogen van de weerstanden (P=Ur*I Ur= spanning over de weerstand). Ik bedoel ..experimenteren heeft alles te maken met trial en error en op die manier leer je ook het meeste.

Ik raad je dan ook aan om het lekker simpel te houden en ergens gewoon een assortiment led en weerstanden te kopen.

Koop ergens bij een willekeurig onderdelen boer een gestabiliseerde 0,5/1A instelbare adapter.(zoiets http://www.conrad.nl/goto/?product=518174) en een steekboord. (zoiets http://www.conrad.nl/goto/?product=527819)

Hiermee kun er lekker mee op los experimenteren zonder je pook op te warmen.
Pagina: 1