[Vista] slim zonder OEM werkt toch*

Pagina: 1
Acties:
  • 1.004 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Als je bij slim.nl Windows bestelt staat er:

Let op! Let op! Dit is een upgrade versie en KAN alleen geinstalleerd worden op een PC waar reeds een geldige Windows installatie aanwezig is. Een volledige Windows (OEM) licentie wordt meegeleverd door de hardwareleverancier bij aanschaf van een PC.

Ik heb Windows via Slim besteld en laatst mijn PC helemaal geformateerd en deze versie erop geïnstalleerd. Officieel zou het dus niet moeten werken, aangezien er geen Windows installatie aanwezig is na het formateren.

Waarm zetten ze deze 'let op, let op' erop als het niet zo is?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Het klinkt niet als een upgrade-versie...
Verder een erg wazige website!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ja, maar ze zeggen dat het een upgrade versie is. Dat staat op de website. Maar als ik 'm vervolgens gewoon geïnstalleerd heb op mijn zojuist geformateerde computer zonder Windows, dan draait alles als een zonnetje.

Zou dat met licenties te maken hebben of zo? Dat deze versie alleen voor PC's is, waar al een versie van Windows op gestaan heeft. oid.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

De licentie is een upgrade. In de praktijk kun je de cd gewoon los gebruiken om te installeren, maar officieel moet je al een windows licentie hebben die je upgrade.

Zo kun je bijvoorbeeld je 98 licentie upgraden naar XP, op papier vervalt dan je licentie voor 98, maar in de praktijk blijven beide licenties werken. Officieel mag je je oude licentie dus niet meer gebruiken. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:11

MsG

Forumzwerver

Is er niet een foutje gemaakt bij jouw versie? Staat er op de doos (of wat je er ook bij kreeg) expliciet bij van "dit is een upgrade "oid"?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:31

Stewie!

Keen must die!

Galois schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 14:14:
Waarm zetten ze deze 'let op, let op' erop als het niet zo is?
Omdat de licentie een upgrade licentie is. Als je dus geen originele Windows licentie hebt, gebruik je dus nu een illegale licentie waar je ook nog voor betaald 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze 'glitch' is al lang bekend, aangezien ik er voor het gemak van uit ga dat je het over Vista hebt. Microsoft heeft ook al lang toegegeven dat dit mogelijk is, maar dat ze hopen dat de consument zich schuldig voelt (zo is het echt gezegd :P) als ze dit misbruiken. Ze gaan er niets tegen ondernemen. De prijs van een upgrade (niet speciaal voor studenten) is namelijk toch nog 2/3 van de normale prijs waardoor ze dit acceptabel verlies vinden. Een clean install van een upgrade is een void van je licentie. In de praktijk is echter de werking alsof het een compleet legale versie betreft

De mogelijkheid bestaat ook om van 32 bit naar 64 bit te gaan met dezelfde serial zonder dat dit activeringsproblemen oplevert. Het is alleen niet legaal voor zover ik weet.

Tot slot heb je ook de mogelijkheid om de upgrade later op een ander systeem te installeren, zonder dat dit problemen met je activering oplevert. Microsoft eist wel dat je de software op de oude pc dan deïnstalleert. Met XP gaf het wisselen van een harddisk al problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:31

Stewie!

Keen must die!

MsG schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 14:25:
Is er niet een foutje gemaakt bij jouw versie? Staat er op de doos (of wat je er ook bij kreeg) expliciet bij van "dit is een upgrade "oid"?
Nee, dit hoort zo.
Licentie is wat anders dan een CD alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaMorpheus schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 14:30:
Omdat de licentie een upgrade licentie is. Als je dus geen originele Windows licentie hebt, gebruik je dus nu een illegale licentie waar je ook nog voor betaald 7(8)7
Maar eentje die wel geactiveerd is en daardoor alle voordelen van de geldige licentie heeft. Geen workarounds nodig etc. Dat het laakbaar gedrag is, dat is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ok, zo werkt dat dus...

Ik begrijp het... Het gaat over Vista idd, had op mijn laptop al een geldige XP, maar logisch dus dat ik probleemloos Vista op een lege laptop kon installeren. Het is alleen op papier... Dus misbruik wordt gemaakt! :-)|
SH*T niet door mij dus... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Inderdaad. Het is dus mogelijk dat je er een dualboot van maakt met je XP licentie én je Vista licentie, dan heb je wel voor beiden betaald, ze zijn zelfs allebei te activeren, maar dan ben je wél illegaal bezig.

[ Voor 9% gewijzigd door DrivinUCrazy op 19-01-2008 14:50 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 14:49:
Inderdaad. Het is dus mogelijk dat je er een dualboot van maakt met je XP licentie én je Vista licentie, dan heb je wel voor beiden betaald, ze zijn zelfs allebei te activeren, maar dan ben je wél illegaal bezig.
Zeker weten? Je gebruikt ze tenslotte alleen om en om...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 15:11:
Zeker weten? Je gebruikt ze tenslotte alleen om en om...
Ja, en dat heeft minstens twee redenen. Ten eerste mogen beide stukken software niet tegelijkertijd geïnstalleerd zijn en ten tweede mag de Vista versie alleen als update geïnstalleerd worden, waarmee het overschrijven van XP onvermijdelijk is. Elke andere installatiewijze maakt de licentie illegaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ja. Je vervangt letterlijk je oudere licentie voor een nieuwere. Alleen registreert Microsoft niet welke licentie wordt vervangen.

Zelf heb ik mijn XP Home van bij mijn laptop omgezet naar een XP Pro, toentertijd voor maar 17,50 (studentenlicentie bij surfspot.nl, wat op hetzelfde neerkomt als Slim.nl)

[ Voor 1% gewijzigd door DrivinUCrazy op 19-01-2008 15:19 . Reden: ty ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DrivinUCrazy schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 15:15:
Ja. Je vervangt letterlijk je oudere licentie voor een nieuwere. Alleen registreert Microsoft niet welke licentie wordt vervangen.

Zelf heb ik mijn XP Home van bij mijn laptop omgezet naar een XP Pro, toendertijd voor maar 17,50 (studentenlicentie bij surfspot.nl, wat op hetzelfde neerkomt als Slim.nl)
Was dat een upgrade? Die heb je dan vast niet als upgrade gebruikt, maar als clean install? :+

Het is trouwens toentertijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ja, dat was officieel een (studenten)upgrade licentie. Daarbij was toen wel aangegeven dat je clean mag installeren. niet aangegeven dat je niet clean mag installeren. (subtiel verschil ;))

En ja, ik heb mijn laptop clean geïnstalleerd, en ik gebruik de originele licentie ook niet meer. (ik heb ook geen pc om het op te installeren :P)

Dit staat er tegenwoordig bij de versie die ik een kleine 2,5 jaar geleden heb besteld:
Beschrijving

MS Windows XP Professional Upgrade NL (SL)

Let op: Dit product wordt geleverd met Service Pack 2 geïntegreerd

- MS Windows XP Professional Upgrade NL kan alleen vanaf een NL versie van een eerdere/andere MS Windows versie geïnstalleerd worden, het is niet mogelijk vanaf een andere taalversie een upgrade uit te voeren
- Bezoek voor een overzicht van de MS Windows versies van waar de upgrade naar MS Windows XP Professional uitgevoerd kan worden deze pagina van Microsoft

De toevoeging SL houdt in dat het om een product gaat dat bedoeld is voor thuisgebruik door studenten/leerlingen. SL is een afkorting van Studentenlicentie.
Bron: surfspot.nl (inloggen vereist)
Dit stukje zegt alleen dat je dezelfde taal moet hebben om te upgraden, meer niet. Ik heb het net geprobeerd: deze cd kan zowel upgraden als een clean installatie uitvoeren. Ik zal ook nog zoeken of ik op de cd kan vinden of dit mag; als ik dat tegenkom post ik dat nog.

[edit]En inmiddels heb ik het stukje in de licentievoorwaarden gevonden wat ik zocht:
6. Upgrades. Indien het Softwareproduct wordt aangemerkt als upgrade, moet u, om het Softwareproduct te mogen gebruiken, beschikken over een geldig gebruiksrecht voor een product dat door Microsoft is aangemerkt als in aanmerking komend voor de upgrade. Een als upgrade aangemerkt Softwareproduct dient als vervanging van en/of aanvulling op het product dat de basis vormde voor de upgrade.
Dit staat zowel in de licentievoorwaarden voor XP als in die van Vista. Dit stuk zegt niet dat je niet clean mag installeren.

[ Voor 19% gewijzigd door DrivinUCrazy op 19-01-2008 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 15:14:
[...]

Ja, en dat heeft minstens twee redenen. Ten eerste mogen beide stukken software niet tegelijkertijd geïnstalleerd zijn en ten tweede mag de Vista versie alleen als update geïnstalleerd worden, waarmee het overschrijven van XP onvermijdelijk is. Elke andere installatiewijze maakt de licentie illegaal.
Okee, klinkt logisch.
Betekent dit dat je de originele software/licentie ook niet meer mag gebruiken als je de upgrade weg zou gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Zie mijn edit in de vorige post, met name deze zin:
...en als upgrade aangemerkt Softwareproduct dient als vervanging van en/of aanvulling op het product dat de basis vormde voor de upgrade.
Dus ja, als je de upgradelicentie weggooit, dan wordt de originele licentie niet meer opnieuw geldig, want die is vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Laatst online: 01:16

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
SG -> WC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 15:57:
[...]

Okee, klinkt logisch.
Betekent dit dat je de originele software/licentie ook niet meer mag gebruiken als je de upgrade weg zou gooien?
Dat durf ik je niet te zeggen. Het valt echter niet aan te tonen (tenzij ze de combinatie van de serials van xp en upgrade versie onthouden) dat jij de XP installatie ooit geupgrade hebt waardoor niemand je kan zeggen dat dit niet mag. Je hebt in ieder geval eerlijk betaald voor alle versies waardoor dat mij niet problematisch lijkt. Van dat soort gebruikers zal Bill niet wakker liggen hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DrivinUCrazy schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 15:37:Dit staat zowel in de licentievoorwaarden voor XP als in die van Vista. Dit stuk zegt niet dat je niet clean mag installeren.
Microsoft maakt er kennelijk geen probleem van (waar ze in eerste instantie aangaven dat dit niet mocht, maar ik denk nu dat ze daarmee doelden op het installeren zonder dat je aantoonbaar in het bezit van XP bent). Ik kom net deze tekst tegen op de MS site.
Installatiemogelijkheden
U kunt een rechtstreekse upgrade uitvoeren, wat betekent dat u Windows Vista kunt installeren en uw toepassingen, bestanden en instellingen die u in uw eerdere Windows-versie gebruikte, kunt behouden

Schone installatie
Als u door middel van een schone installatie een upgrade uitvoert naar Windows Vista, kunt u het besteEasy Transfer van Windows gebruiken om al uw bestanden en instellingen naar een extra harde schijf of een ander opslagappraat te kopiëren om vervolgens Windows Vista te installeren. Nadat de installatie is voltooid, laadt Easy Transfer van Windows uw bestanden en instellingen naar uw vernieuwde computer. U dient uw programma's dan opnieuw te installeren.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2008 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 16:37:
Microsoft maakt er kennelijk geen probleem van (waar ze in eerste instantie aangaven dat dit niet mocht). Ik kom net deze tekst tegen op de MS site.
Dat is een technische oplossing/verbetering voor de gemiddelde comsument (lees: schoolgaande tweakert), maar dat verandert nog steeds niet dat je oude OEM licentie komt te vervallen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alt-92 schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 16:47:
Dat is een technische oplossing/verbetering voor de gemiddelde comsument (lees: schoolgaande tweakert), maar dat verandert nog steeds niet dat je oude OEM licentie komt te vervallen.
Klopt, ik wilde er ook niet mee zeggen dat daarmee je XP geldig blijft hoor :) Het ging meer om de discussie of een clean install wel of niet mocht.

PCMweb kondigde in Januari vorig jaar nog wat anders aan. Hier zeggen ze dat het onmogelijk is, en hier impliceren ze dat Microsoft niet wil dat je het clean installeert. Maar goed, daar bedoelen ze waarschijnlijk mensen die géén XP licentie hebben mee.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2008 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 16:03:
Zie mijn edit in de vorige post, met name deze zin:

[...]

Dus ja, als je de upgradelicentie weggooit, dan wordt de originele licentie niet meer opnieuw geldig, want die is vervangen.
Oftewel het is mogelijk een tweedehands laptop te kopen met een ongeldige OEM-licentie, als de vorige eigenaar een upgrade heeft uitgevoerd maar jou dat niet verteld en de upgrade er ook niet bij geeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Een dergelijke tekst over de schone installatie heb ik toen dus ook voor mijn XP upgrade gelezen, maar die kan ik niet meer vinden.

Met de komst van Vista zijn die regels toen dus aangescherpt, maar blijkbaar staat Microsoft het clean installeren nu weer toe.

Hoe je het ook wendt of keert: we hebben het hier over betalende gebruikers van Windows, dus echt wakker zal Microsoft er niet van liggen of de papieren nu wel of niet tot op de details kloppen.
RemcoDelft schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 17:13:
[...]

Oftewel het is mogelijk een tweedehands laptop te kopen met een ongeldige OEM-licentie, als de vorige eigenaar een upgrade heeft uitgevoerd maar jou dat niet verteld en de upgrade er ook niet bij geeft...
Klopt. Alleen controleert Microsoft dit (voor zover ik weet) niet, dus jij zult er geen last van hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door DrivinUCrazy op 19-01-2008 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DrivinUCrazy schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 17:17:Klopt. Alleen controleert Microsoft dit (voor zover ik weet) niet, dus jij zult er geen last van hebben.
Precies... spijker op z'n kop. Het gaat er om dat je naar eer en geweten handelt als koper in zo'n geval.

Microsoft geeft de gebruiker een stuk meer vrijheden dan bij XP (wat moeilijk deed over minimale hardware wijzigingen) en daarvoor. Die eigenverantwoordelijkheid zal ongetwijfeld iets te maken hebben met het vele geklaag en de stijgende verkoop van Macs!? Zomaar een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-09 19:32
Hmm,

Heb laatst een vraag gesteld, of ik mijn XP Pro mocht gebruiken op een andere pc. Dit omdat ik die SLIM XP pro niet meer gebruikt. had uiteraard de verwachtting dat ik de melding zou krijgen dat dit niet kon.

Maar.... Lees nu de mail die ik kreeg!
Geachte heer, mevrouw,

Als ik het goed begrijp wilt u de XP-upgrade en het McAfee-programma opnieuw installeren op een andere pc?

Als dat klopt, dan zou dat met de McAfee cd moeten kunnen (mits het nog maar eenmaal geinstalleerd is tot nu toe.

Voor het herinstalleren van het Microsoftproduct dient u contact op te nemen met de Microsoft Product Activation Helpdesk, 0800-0233487.

Met vriendelijke groet,
Slim

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henkie-Jan schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 09:41:
Hmm,

Heb laatst een vraag gesteld, of ik mijn XP Pro mocht gebruiken op een andere pc. Dit omdat ik die SLIM XP pro niet meer gebruikt. had uiteraard de verwachtting dat ik de melding zou krijgen dat dit niet kon.

Maar.... Lees nu de mail die ik kreeg!
[...]
Beetje nutteloze kick lijkt mij. Ten eerste gaat jouw melding over het hergebruiken van XP, niet over de installatie van Vista upgrade zonder OEM (zie de topicnaam). Ten tweede is het een antwoord van Slim en niet van Microsoft. Dat je daadwerkelijk mag herinstalleren is nog maar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Inderdaad, het zal vast kunnen. Maar of het mag is een tweede. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Het gaat inderdaad niet over Vista maar over XP. Toch wordt hier over het algemeen in dit topic over het licentie verhaal gediscussieerd. Of je de originele OEM licentie nog mag gebruiken of niet na het installeren van een Vista slim upgrade, en of het toegestaan is om te installeren zonder originele OEM. (Nee dus! ;) )

Daarnaast ga ik er toch vanuit dat ze bij SLIM / SLBdiensten die een contract met Microsoft afsluiten, duidelijk weten wat de voorwaarden hiervan zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door Henkie-Jan op 08-07-2008 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henkie-Jan schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 09:59:
Daarnaast ga ik er toch vanuit dat ze bij SLIM / SLBdiensten die een contract met Microsoft afsluiten, duidelijk weten wat de voorwaarden hiervan zijn?
Het zal niet de eerste keer zijn dat een wederverkopen de ballen verstand heeft van de werkelijke voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Let ook op dat het enige antwoord dát ze je geven over de McAfee installatie gaat, niet over Windows.

Daarvoor verwijzen ze je naar Microsoft.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Ok, ja zo kan je het idd ook lezen. ;) Mcafee heeft idd een totaal andere gebruiksovereenkomst. Dat wordt dus een cd'tje bestellen of de officiële Home Edition er weer op! Thanx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Interessant om even te weten:

stel de volgende situatie voor:

Ik heb een laptop met Windows XP Home Edition. Deze heb ik door middel van Slim geüpgraded naar Professional/Vista. Maar nu verkoop ik mijn PC. Moet ik dan mijn SLIM CD/DVd er bij leveren? (Ik lees hier namelijk dat de officiële versie waarvan je upgrade komt te vervallen) Of moet ik mijn SLIM cd'tje meeleveren, maar de kans is groot dat de koper geen student is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dan moet je even nagaan of die licentie overdraagbaar is :)

De OEM licentie moet sowieso mee met de Laptop, maar bel MS hierover - dat lijkt me sneller werken dan achterover leunen :)

Pagina: 1