windows server (2k/2k3) + networking leren op vmware

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piet konijn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-06 16:35
enkele hardware en software vragen hiermee in verband.

- welke pc heb ik nodig? ik wil binnenkort een nieuwe kopen en had gedacht aan iets met een intel Q9450 cpu op een G33 gigabyte moederbord met 8 gig ram en een raid5 array. ik denk dat de harde schijven sowieso de bottleneck zullen zijn dus op termijn wil ik daar een SSD in steken. de cpu laat wel op zich wachten tot maart, dacht ik. prijs mag iets van een 1000 euro zijn en voor het moment zit ik daar onder.

- welk host os heb ik nodig? met dat ik helaas geen euro's schijt voor licenties dacht ik zelf aan een 64-bit linux (ubuntu dapper drake?). daarop komt vmware server, de gratis versie natuurlijk, en eenmaal dat goed geïnstalleerd geraakt hoef ik in principe niet meer aan linux te komen. ik ken er ook niet veel van maar dat kan ik dan in een virtual machine installeren en leren :) .

dan heb ik natuurlijk windows server. ik ben afgestudeerd als master in de elektronica, optie ICT maar da's een paar jaar geleden en ondertussen zit die kennis al wat ver weg. verschilt windows server 2k3 veel van 2k? wat is het belangrijkste (AD waarschijnlijk)? kent iemand goede tutorials? enfin, ik wil er dringend werk van maken want er zijn veel jobs waar dit vereist is en het interesseert me ook wel mateloos :) .

dank op voorhand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

piet konijn schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 13:33:
enkele hardware en software vragen hiermee in verband.
Waar je het antwoord heel goed ook zelf voor kan vinden overigens.
- welke pc heb ik nodig?

- welk host os heb ik nodig?
Dat ligt er helemaal aan wat je budget is en welke vorm van virtualisatie je wilt gebruiken.
Kijk naar de systeemeisen van je virtualisatiepakket van keuze en bouw daar je boodschappenlijst mee op.

Vergeet bijvoorbeeld variaties als Xen niet.
Verschilt windows server 2k3 veel van 2k? wat is het belangrijkste (AD waarschijnlijk)? kent iemand goede tutorials?
Ook dat kun je prima terugvinden in de online documentatie - kijk dan eens naar wat men als 'New and improved' features aangeeft bij MS.
Tutorials struikel je hier ook over (bovenaan dit forum).
enfin, ik wil er dringend werk van maken want er zijn veel jobs waar dit vereist is en het interesseert me ook wel mateloos :) .
Voorbereiding is het halve werk.
Bepaal eerst maar eens wat je over een jaar nog denkt tegen te komen in de praktijk.
Je keuze voor Windows 2000 is dan al enigszins achterhaald, bijvoorbeeld.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piet konijn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-06 16:35
ok, merci: zal die guides ondertussen eens doornemen en al gereed een beetje spelen op mijn laptop voor het moment (die trekt wel een paar vm's). ik kom wel terug binnen een paar maand met de problemen die ik niet opgelost krijg :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Een handige tip als het om licenties gaat is bijvoorbeeld een Technet Direct abonnement :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device