Toon posts:

Nieuwe videokaart werkt trager in 2d

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een vreemd verschijnsel. Ik had een 9800pro in m'n pc hangen en heb deze vervangen met een 7300GT omdat m'n 9800pro m'n pc zo nu en dan liet vastlopen (ander lang verhaal).

Nu werk in dualopstelling met 1x 1600*1200 en 1x 1280*1024. Als ik één monitor gebruik is er niets aan de hand, maar als ik nu m'n andere monitor ook gebruik werkt 2D redelijk traag.

Voorbeeld: Als je Firefox opent krijg je normaal in een keer het hele venster te zien. Als ik dualview uit heb staan (en dus maar 1 monitor gebruik) werkt dat ook prima. Maar zodra ik dualview aanzet en m'n tweede monitor ook gebruik dan werkt het anders. Als ik dan een nieuw Firefox venster open zie je het opbouwen van boven naar beneden. Het duurt 0.1 a 0.3 seconden gok ik. Je ziet 't erg duidelijk dat je vensters die je in je taakbalk hebt staan er even over doen om volledig gerenderd te worden als je ze opent.

Heb ook al nTune gedownload en wat instellingen uitgeprobeerd, maar zonder resultaat. Nu vraag ik me af, kan deze kaart dualview niet goed handlen? m'n 9800pro deed het echt prima namelijk. Misschien dat ik ergens een setting over het hoofd gezien heb ofzo?

Verwijderd

Is dat alleen op het 2de scherm? Je ramdac is dan wellicht niet snel genoeg.

Ik heb hetzelfde probleem gehad met een X800XT PE + 2x 17Inch @ 1280x1024. Alles wat gebeurde en esp films op het 2de scherm ging ontzettend traag gepaard met een hoog CPU verbruik.

Ligt aan de kaart jammergenoeg :) Lagere resolutie kan wel eens helpen.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:36

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Misschien een probleem met drivers ofzo? Van ATi naar NVidia wil nog wel eens problemen geven als je niet netjes de oude drivers grondig verwijderd alvorens de nieuwe drivers te installeren. Er zijn zelfs mensen van mening dat je bij een dergelijke switch zelfs je Windows opnieuw zou moeten installeren, al is dat wellicht wel erg rigoureus.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
De oude drivers zijn verwijderd, maar heb nog geen nieuwe install gedaan. Heb de tijd niet om alles opnieuw te gaan configureren met daarnaast de kans dat het niet eens helpt (zou ik eerst weer een image moeten maken van huidige situatie en dat terugzetten mocht 't niet helpen).

De traagheid is trouwens op beide beeldschermen. Ik zie als ik zo'n nieuw firefox scherm open wel een piek in m'n CPU gebruik.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:36

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Het effect lijkt in elk geval heel erg op de traagheid die je krijgt op het moment dat je na een verse Windows install nog geen videodrivers hebt geïnstalleerd en dus nog op de standaard windows drivers draait. Dan laden al die vensters ook zo langzaam en zo. Vandaar mijn vermoeden dat het wellicht te zoeken was in de hoek van de drivers.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit lijkt een beetje op het probleem dat ik had, het helpt om ipv 32b kleur 16b te pakken. Ziet er wel iets minder uit, maar het werkt wel sneller. In mijn geval had het te maken met 2 losse kaarten (omdat dual DVI toen nog niet echt beschikbaar was).

Verwijderd

Topicstarter
16bit werkt wel iets rapper idd. Maar aangezien ik naast op m'n werk, ook thuis veel webdevelop is het wel zo fijn om 32bit te gebruiken. Zeker bij sommige gradients zie je de verschillen nogal.

Het heeft trouwens inderdaad wat weg van als je windows draait zonder video drivers. Echter gaat dat ècht heel langzaam. Dit is nog wel prima werkbaar, maar het stoort me nu na een maandje toch wel zo erg dat ik 't wel een topic waard vond om te kijken of ik de enige ben die dit probleem heeft (gehad).

Verwijderd

Topicstarter
hmm, apart. Ik merk nu trouwens ook dat m'n tweede beeldscherm 2D trager verwerkt dan m'n primary beeldscherm.

Misschien toch maar weer die 9800pro erin zetten...

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 15:00:
hmm, apart. Ik merk nu trouwens ook dat m'n tweede beeldscherm 2D trager verwerkt dan m'n primary beeldscherm.

Misschien toch maar weer die 9800pro erin zetten...
Dat zei ik toch? ;)

Die kaarten hebben een niet al te snelle 2de Ramdac. Als je echt pro met 2 schermen / gelijke 'kracht' werken wilt is wellicht een Matrox kaart een overweging. Of een nieuwere serie van Ati / Nvidia.

Verwijderd

Topicstarter
Maar toch vreemd dat m'n 9800pro 't allemaal als een zonnetje draaide? Heb er met de 9800pro echt nooit ook maar iets gemerkt dat ie moeite had met het opbouwen van het beeld.

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Ik denk zelfs dat een 9800pro sneller is dan jouw 7300GT, en daarom ook veel beter presteerd. Niet vergeten dat de 9800pro ooit echt een topkaart is geweest. Ik zou op zoek gaan waarom je 9800pro je computer laat vastlopen, en dan proberen dat te fixen.

Verwijderd

Topicstarter
3D mark geeft aan dat de 7300GT sneller is.

Dat probleem met vastlopers is inmiddels gefixt. Ben er uiteindelijk (na aanschaf van de 7300GT) achter gekomen dat het m'n iTouch software is (Logitech software voor m'n toetsenbord en muis) die er om de één of andere vage reden ervoor zorgt dat Windows vastloopt als ik een 3d game aan het spelen ben.

Nogal frustrerend dit omdat ik nu met een goeie 3D kaart opgescheept zit die dus schijnbaar 2D niet zo goed aankan :/ Denk dat ik 'm maar weer verkoop ofzo en terugga naar m'n 9800pro :/ Lijkt de enige oplossing...

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:43
zet ze er allebij in en per kaar 1 monitor :o!

Inventaris - Koop mijn meuk!

Pagina: 1