Pentium Dual Core T2080 'speedstept' niet...

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-11-2025
Ik heb onlangs een nieuwe laptop maar ik kom erachter dat de processor niet veranderd van snelheid. Hij blijft op 6x 133 staan en doet nietmeer of minder. Even een sisoft test gedraaid en inderdaad komt veeeel en veeel lager uit dan de overige referenties.

Specificaties:
http://www.xxodd.nl/index.php?p=artikel&ID=198&e=2

Met 2 GB geheugen, 120 gb harde schijf en T2080 processor.
OS is Windows XP SP2 met alle updates tot nu toe

Het is dus een Via chipset en heb ook de via hyperion drivers geinstalleerd maar mocht niet baten. In bios staat ook niet mer dan welke C states de processor in moet (C1, C12, C123 en staat op de laatste).

Hoort dit of klopt er iets niet? Want 800 mhz is te langzaam en full screen dvdtje heeft hij dan al moeite mee...

[ Voor 3% gewijzigd door jozy op 19-01-2008 12:17 . Reden: os toegevoegd ]

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-01 20:29
Ik kraam gewoon even wat uit. Ik weet nu of dit je probleem gaat oplossen. :)
Maar kan je dit niet oplossen door een bios update of nieuwe software install van de chipset?

• jozy
bios is al de nieuwste en software install van de chipset heb ik gedaan, de nieuwste van via staat er op. Ook zonder deze drivers bleef hij op 800 mhz. Kan het zo zijn dat de speedstep functie 'stuk' is? Want aan software kan het gewoon niet meer liggen en volgens mij moet hij het ook onafhankelijk van de software doen

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Mijn oude Acer en huidige Asus laptops kennen allebei een power profile dat de CPU snelheid echt limiteert ongeacht de belasting. Om een bokkende power management te omzeilen zou je via het configuratiescherm eens een "maximum performance" oid profiel kunnen selecteren. Heeft dat effect?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• jozy
Als ik hem op always on zet, staatie weer constant op 1.73 ghz te werken, dus hij kan wel switchen blijkbaar alleen hij doet dit niet automatisch aan de hand van de belasting?...

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:03
jozy schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 17:52:
Als ik hem op always on zet, staatie weer constant op 1.73 ghz te werken, dus hij kan wel switchen blijkbaar alleen hij doet dit niet automatisch aan de hand van de belasting?...
Dat doet Speedstep dus. Wat doet je systeem als je je profile op maximale performance zet, en je in je bios Speedstep inschakelt? Of overrulet het profile in Windows Speedstep dan?

• jozy
inbios is geen speedstep instelling. bios is zeer basic (meer dan tijd instellingen en boot volgorde kun j eniet instellen).

Het is dus of alles of nix zeer vaag, nog nooit meegemaakt?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

jozy schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 18:05:
inbios is geen speedstep instelling. bios is zeer basic (meer dan tijd instellingen en boot volgorde kun j eniet instellen).

Het is dus of alles of nix zeer vaag, nog nooit meegemaakt?
Probeer eens RMClock en speel met de profielen. Maar je kunt ook een Windows-powerprofiel proberen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1