image maken van ext3 netwerkschijf in windows

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik heb een unix netwerk schijf en ik wil graag een backup maken van het OS dat erop staat (een unix variant)
Graag wil ik dit vanaf mijn windows pc doen, maar de vraag is hoe. Ik heb meerdere tools bekeken, maar allen kunnen ze alleen van een eigen schijf een backup/image maken en niet van een netwerkschijf.

Graag hoor ik wat van jullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dat 'Unix systeem', is dat een zelfgeconfigureerde server, of zo'n NAS doosje?

Als je alleen via de Samba shares en het admin panel toegang hebt tot de netwerk schijf, ben je afhankelijk van die gereedschappen om een backup te maken. Als het systeem op geen enkele manier toegang tot de gehele schijf biedt dan kun je daar over het netwerk gewoon niet bij.

Misschien dat er wel in is voorzien, bijvoorbeeld met een terminal over ssh of telnet protocol. Als je met ssh als root op het Unix systeem kunt inloggen, kun je WinSCP gebruiken om een backup te maken van alle files van het Unix systeem. Of je kunt met de terminal op de Unix bak een proces starten om een hele partitie over het netwerk te sturen (met dd, inpakken met gzip. verzenden met nc), en dan kun je op een andere computer die gegevens bewaren in een disk image of partitie (met hetzelfde rijtje gereedschappen maar dan in omgekeerde volgorde).

Als de server deze mogelijkheden niet biedt en niet met een alternatieve methode is op te starten, dan zou je de HD tijdelijk in een andere computer kunnen plaatsen en met dd of met ghost een exacte kopie van de partities op de HD kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 14:28

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wat wil je nu precies ?
Als je echt een image wil maken (ala ghost) dan zul je minimaal iets moeten starten op die andere (Unix) machine. Gezien het feit dat het meestal niet mogelijk is een partitie te imagen wat tevens je bootpartitie is, zul je dan moeten booten met een flop/CD die de image software laad.
Vervolgens kun je een server als destination opgeven.

Maar nogmaals, defineer nu eens wat je exact wilt ?

Tijd voor een nieuwe sig..