[xubuntu] Paar vragen over netwerk en drivers

Pagina: 1
Acties:
  • 381 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Ik heb al een tijdje Xubuntu draaien op mijn laptop met volle tevredenheid en weinig problemen. Ik begin er al aardig thuis in te voelen, maar een aantal dingen willen niet zoals ik het wil.

Op het Ubuntu Forum heb ik een 'howto' gelezen om van de ipw3945 driver over te gaan naar de iwlwifi driver, iwl3945 (moge duidelijk zijn dat ik de Intel Pro Wireless 3945 ABG heb). In principe werkt dit, driver wordt geladen, mijn wifi komt up, maar ik kan nergens mee werken. Kijk ik bij 'lshw -C network' dan staat er bij logical name 'wmaster0' en deze kaart staat op disabled (vreemd, want mijn wifi staat aan en kan scannen). Kijk ik bij iwlist scan, dan zie ik wlan0 met een scan resultaat (of geen, maar dan staat er no scan results). wmaster0 geeft aan 'interface doesn't support scanning'. Wlan0 staat ook in /etc/udev/rules.d/70-persistent-net.rules en wmaster0 is nergens te vinden. Aangezien Hardy met deze driver zal gaan werken, wil ik eigenlijk zorgen dat ik klaar ben voor als hij uitkomt zodat ik zonder al te veel problemen over kan stappen. Ik heb geen zin in een herinstall omdat ik al zo veel aan het systeem heb aangepast, dat ik niet meer weet wat ik waar en hoe heb aangepast 8)7. Ik heb geprobeert om vanaf de site www.intellinuxwireless.org een nieuwere versie te downloaden en compilen, maar dat werkt ook niet. Of ik krijg compile errors, of bij het laden van de module loopt de sessie vast, danwel errors in dmesg.

Nu heb ik de kernel van Hardy erop staan (die dus de iwl driver gebruikt die niet werkt) is mijn videokaartdriver ook niet goed geïnstalleerd. Ik krijg mesa ipv ATi (laptop heeft ATi Mobility Radeon X1400). Dit zal vast opgelost zijn zodra de kernel meer 'af' is. Deze is nog in ontwikkeling. Maar als iemand het nu al heeft werken, hoor ik dat uiteraard graag hoe dat moet ;).

Dan voor het andere netwerk deel. Ik wil mijn Windows shares kunnen mounten zonder mijn wachtwoord op te hoeven geven. Ik zal de share als user mounten. De mountpoint is al van mijn normale gebruiker en werkt prima, maar moet wel steeds mijn wachtwoord invullen bij de mount. Vind ik niet handig, zeker als het via een script gaat lopen. Ik weet dat ik het via een credentials bestand kan doen, maar ik heb liever niet mijn wachtwoord in plain text ergens in staan, al is deze alleen leesbaar door root. Ik heb gelezen dat Nautilus dit via de eigen methode kan, maar ik heb geen zin om Nautilus te installeren op mijn xfce. Ook omdat ik regelmatig via terminal/cli werk en het dan niet op gaat. Nu kan ik wel mijn wachtwoord via export PASSWD <wachtwoord> doen, maar weer het geval van plain text te zien. Als het nou ergens via encrypted te doen is, dus niet direct in platte tekst te lezen maar wel door het systeem te gebruiken ben ik tevreden. Dus hoe kan ik een share mounten door mijn huidige credentials door te geven zoals Windows dat doet?

Meer info nodig, dan hoor ik dat. Ik ben een redelijke beginner maar weet wel het een en ander te vinden. Werk nou een maand of 8-9 met Linux en zit er eigenlijk alleen maar in als ik mijn laptop start.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Niemand die iets weet om mijn probleem op te lossen? Nou kan ik wel de ipw3945 driver compilen voor de nieuwe kernel, maar ik heb liever de iwlwifi driver ivm unable to send cmd #07 to daemon error. En mogelijk dat suspend en hibernate er niet door werken, dat heb ik ook ergens gelezen.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:10

deadinspace

The what goes where now?

Hero Of Time schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 00:46:
Als het nou ergens via encrypted te doen is, dus niet direct in platte tekst te lezen maar wel door het systeem te gebruiken ben ik tevreden.
Nouja, dat heeft alleen maar zin als de encryption key niet ook op het systeem staat, dus als de encryption key iets is dat jij invoert, zoals je login password. En daarmee komen we op:
Dus hoe kan ik een share mounten door mijn huidige credentials door te geven zoals Windows dat doet?
Voorzover ik weet kan Nautilus (of nouja, de Gnome VFS laag) dat. Volgensmij kan smbmount dat niet, maar misschien dat dat aan iets als Gnome keyring te hangen is.

Misschien dat je wat interessants kunt vinden met google queries als "smb mount passphrase OR keyring" of "smb mount gnome keyring".

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Dat is allemaal leuk, maar ik heb liever geen gnome programma's extra draaien in mijn xfce omgeving. En of het dan ook via CLI te benaderen is zonder dat ik in X ben aangemeld vraag ik mij ook af. Want ik wil eigenlijk de mount doen tijdens start. Met encrypted bedoelde ik eigenlijk binair opgeslagen, zoals je met java bijvoorbeeld binaire bestanden kan maken om je gegevens op te slaan. Ik kan anders altijd een juiste script context maken de ik dan open om mijn shares te mounten en moet dan maar mijn wachtwoord invullen. Ik kan mij eigenlijk haast niet voorstellen dat het niet te doen is.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

wpa_supplicant al geprobeerd ?

>.< >.< >.< >.<

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Als je bedoelt voor de iwlwifi driver, dat is het probleem nou juist. Dat werkt dus niet. Ik gebruik al wpa_supplicant met de ipw driver zonder problemen, maar de iwlwifi wil gewoon niet werken ermee. Ik krijg WEXT errors als ik hem run. En ik moet ook wpa_supplicant draaien voor mijn schoolnetwerk (HU).

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08-2025

Tim

Over je video-driver probleem: Weet je zeker dat je configuratie goed is? Bij mij had ubuntu een vage fallback configuratie aangemaakt bij een upgrade, met twee "Device" sections beide op vesa. Natuurlijk pas je dan eerste de verkeerde aan omdat je niet zit op te letten.

Over je share probleem: http://pam-mount.sourceforge.net/. Zit onder ubuntu in de universe repositories.

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Dat pam-mount ziet er veelbelovend uit, moet ik maar eens mee gaan stoeien hoe dat precies werkt.

Voor mijn videoprobleem, er is niets verandert in mijn xorg.conf. Geen dubbele entries met vesa of wat dan ook. Het probleem is nu niet alleen bij de Hardy kernel maar ook bij Gutsy dat ik Mesa heb. Niet zo heel erg, want ik doe geen zwaar grafische dingen (compiz-fusion is er ook al af) dus zoveel maakt het mij niet uit. Alleen jammer dat het heeft gewerkt en nu niet meer. Ik denk dat het te maken heeft met het idiote dkms systeem. Leuk bedacht door Dell, maar werkt niet altijd super.

Pagina: 1