moederbord kapot door defecte voeding of eigen schuld?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tuk217
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-05 00:58
ik heb mijn moederbord, een p5b-vm met E6300 processor uit m'n antec fusion behuizing gehaald en in een aerocool behuizing gezet en daar een 350 watt antec basiq voeding op aangesloten. netjes alle kabels juist bevestigd. 20 pins connector plus een 4 pins toevoeging en de twaalf volt. zodra ik de schakelaar op de voeding omzette ging het lichtje op het moederbord aan en dimde direct. een branderige geur kwam uit de kast. gelijk uit en gekeken waar het vandaan kwam. ik ging ervan uit dat de voeding direct doorgebrand was, maar toen ik hem nog eens aanzette lichte er boven de 20+4 pins connector iets op waar wat rook ook vandaan kwam.

ik m'n antec fusion heb ik een p5k-vm gezet met een E6750. alles aangesloten, met dit keer een 24 pins connector en geen enkel probleem. draait perfect en processor blijft zelfs onder de 30 graden.

daarna heb ik de kabel van de fusion voeding zo ver mogelijk uit de behuizing kunnen rekken om ze in de aerocool kast op het rokende mobo aan te sluiten. dit keer blijft het lichtje netjes branden op het moederbord en reuk ik niets. geen rook. alleen gaat de pc niet aan wanneer ik hem aanzet.

waarom werkt de nieuwe voeding niet? te veel spanning? hoe groot is de kans dat ik een moederbord heb geruïneerd, terwijl het lichtje nog brand? als het probleem in de voeding zit en deze defect is, heb ik dan recht op vergoeding van schade die ik door een defect product geleden heb? aan het aansluiten kan het niet liggen, want dat kan maar op een enkele manier en ging met het ander moederbord gewoon goed. na het wisselen werkte deze ook gewoon weer. wie heeft een oplossing?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tja, als je voeding kortsluiting heeft veroorzaakt, of een piekspanning of wat dan ook, dan kan je mobo erdoor kapot zijn geraakt. In zo'n geval zal een nieuwe voeding ook niet meer helpen.
Neem anders de troubleshooter eens door om te achterhalen wat er daadwerkelijk fout is.