MSI P35 Platinum & de 5e SATA aansluiting

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een MSI P35 Platinum en ik krijg geen leven uit de 5e poort. Welke HD ik ook aansluit, wat op de 5e SATA-poort (de blauwe) aansluit werkt niet. Opgelet: met 5e bedoel ik niet nummer 5 op de foto! Het bordje begint pas te rekenen bij 3, waarschijnlijk zijn 1 en 2 de eSATA aansluitingen. De 5e SATA poort is 7 genoemd. Ik vind persoonlijk de nummering bij de eSATA laten beginnen nogal verwarrend...

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/noaccess/sata.jpg

Van de MSI website:
• One Ultra DMA 66/100/133 IDE controller integrated in Marvell® 88SE6111.
- Supports PIO, Bus Master operation modes.
- Can connect up to two Ultra ATA drives.

• SATAII controller integrated in ICH9R and Marvell® 88SE6111 chipest
- Up to 300MB/sec transfer speed.
- Supports four SATAII ports and two eSATA ports by ICH9R.
- Supports AHCI controller with SATA RAID 0/1/5/10.
- Supports one SATAII port by 88SE6111.
Wel, die laatste is dus het probleem. De andere 4 SATA-poorten zijn al bezet (4x SATA HD, 2x PATA HD, 1x SATA DVD), dus kom AUB niet af met "sluit het gewoon op een andere SATA poort aan" ;)

Ik heb al met allerlei BIOS-opties zitten knoeien, maar er verandert niets. In de BIOS zie ik de HD die aan de blauwe poort hangt ook niet, dus het is geen OS probleem. Ik vond een artikel over problemen met deze chipset onder Gutsy Gibbons, maar aangezien het probleem zich in een eerder stadium bevindt en GRUB booten met generic.all_generic_ide=1 geen verschil maakte denk ik toch dat het een BIOS-issue is. Tenzij, wat mij onwaarschijnlijkt lijkt, er een defect is of - de enige hypothese die ik nog bedenken kan - de PATA en de 5e SATA niet tegelijkertijd kunnen werken. Omdat het OS op de PATA draait kan ik dat niet meteen testen.

Als iemand kan helpen: ga je gang. Alvast bedankt.

[ Voor 7% gewijzigd door YellowOnline op 18-01-2008 22:24 ]

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-03 12:01
de controller van die SATA poort doet ook de IDE. Heb je het al zonder die PATA schijven geprobeerd?

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:55

Cheezus

Luiaard

YellowOnline schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 22:20:
Omdat het OS op de PATA draait kan ik dat niet meteen testen.
Je kunt natuurlijk de P-ATA schijf even loskoppelen om te kijken of je BIOS het dan iig herkent, als dat niet zo is ligt het probleem ergens anders, als het wel zo is werken ze schijnbaar niet tegelijkertijd :)

Verwijderd

Wordt je schijf ook niet herkend door de Marvell chip na de POST? Er zit nl. een aparte chip op die de IDE poort en de blauwe SATA poort aanstuurt.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Zo, ik had het even druk, nu dus het enige niet geprobeerde scenario uitgevoerd: inderdaad, nu de PATA schijven afrgekoppeld zijn wordt de 5e SATA wel herkend. Geen probleem, ik gebruik wel een aparte PATA-RAID controller op PCI hiervoor. Alleen: Ubuntu 7.10 herkent de schijf nog steeds niet -.-. Maar dat hoort thuis in een andere thread.

Topic closed.