Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Atmel ATmega88 programmer problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 436 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Odin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-07 10:54

Odin

¯¯¯¯¯

Topicstarter
Hallo,

Ik heb problemen met het programmen van een atmel ATmega88 microcontroller. Ik heb AVRstudio4 en een STK500 board als programmer.

Mijn eigen print heeft ISP aansluitingen, deze zijn verbonden met de 10 pins ISP connector op de STK500. Als ik met AVR studio wil flashen via ISP krijg ik de volgende error:
Entering programming mode.. FAILED!

Ik heb ook High voltage Programming geprobeerd, door de IC in de STK500 zelf te prikken. Er is verbinding met de IC maar ik krijg de volgende warning:
WARNING: FLASH byte adress 0x0000 is 0xFF (should be 0x1B)
Met de scope lijkt het erop dat het eenmaal is gelukt om de chip te flashen want op een van mijn output pinnen krijg ik activiteit. Echter alle daaropvolgende flashes halen niets uit.

Een 2e ATmega88 krijg ik ook niet geflashed.
Ook staan alle locks en fuses uit.

Ik heb al veel gezocht met google maar dat levert veel japanse en russische sites op maar geen oplossing voor mijn probleem.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:03
Moet je de controller geen reset geven als je hem wil flashen? Ik meende me daarvan iets te herinneren...

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Odin

Odin

¯¯¯¯¯

Topicstarter
De IC reset al als ik de STK500 aan en uit zet, en dat helpt niet :).

Vreemde is dat als ik Erase Device doe in AVRstudio, hij meldt dat alles goed gaat maar vervolgens nog steeds activiteit zie van mijn programma op de IC.

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

voor het programmeren moet de reset van de atmega ook bediend kunnen worden. kijk even of deze is aangesloten op je isp header

ik meen dat de reset hoog moest zijn

[ Voor 16% gewijzigd door virus.elektro op 18-01-2008 22:48 ]

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:03
Misschien is dit iets, iemand met hetzelfde probleem (Atmega88 in combinatie met STK500 en AVR studio die 'Entering programming mode.. FAILED! ' geeft):
Thank you John and Pete.

Hitting Alt+O, clicking on "Disable DebugWire Interface" did the trick.

I am not using an external crystal so I don't quite understand why they are not usable. I get the same behavior with PORTC as well. PORTD, on the other hand, works correctly.

[ Voor 4% gewijzigd door Jaap-Jan op 18-01-2008 22:58 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11 09:32
Heb je alle jumpers goed staan? Staat de interne klok wel aan? En op welke snelheid? Zet de prog snelheid zo langzaam mogelijk. Dat werkt 'altijd'.

Heb je je ATmega88 ook op de goede poort (SCKT3200A2) zitten? Hij moet in het groene slot voor ISP progammeren op het bord. De ISP draad moet dan ook op SPROG2 worden aangesloten.

Bij paralel programmeren moet de ATmega88 ook in het groene slot. Echter moet je even in je handleiding kijken hoe je hem dan aan moet sluiten (iedere chip heeft namelijk andere verbindingen nodig).

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Odin

Odin

¯¯¯¯¯

Topicstarter
ShadowLord schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 13:51:
Heb je alle jumpers goed staan? Staat de interne klok wel aan? En op welke snelheid? Zet de prog snelheid zo langzaam mogelijk. Dat werkt 'altijd'.

Heb je je ATmega88 ook op de goede poort (SCKT3200A2) zitten? Hij moet in het groene slot voor ISP progammeren op het bord. De ISP draad moet dan ook op SPROG2 worden aangesloten.

Bij paralel programmeren moet de ATmega88 ook in het groene slot. Echter moet je even in je handleiding kijken hoe je hem dan aan moet sluiten (iedere chip heeft namelijk andere verbindingen nodig).
Bedankt voor je reactie, we hadden idd de chip in het goede slot en alles aangesloten volgens de handleiding.
Goede nieuws is dat met avrdude ipv AVRstudio het flashen in ISP wel prima ging, en dat ik gelukkig nog een 2e chip had die niet was overleden door eerdere flash pogingen.
Pagina: 1