Wireless home netwerk aanpassen

Pagina: 1
Acties:
  • 276 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:16
Hallo allemaal,

Ik wil mijn huidige wireless-setup aanpassen thuis.
De huidige situatie:
ADSL-modem/router -> Linksys WAP11 AP -> Wireless clients

Echter, boven op zolder is er weinig ontvangst en ten tweede wilde ik graag op de tussenverdieping een HP All-in-one netwerkprinter aansluiten.

Maar ik kom er niet helemaal uit:
In eerste instantie wilde ik een Linksys WRT54Gx aanschaffen en deze beneden laten routeren. Dan wilde ik de WAP11 boven neerzetten als 'versterker', dus zonder kabel tussen de WRT54Gx en het Acces Point. Ik begreep dat ik voor dit probleem een Range Extender nodig heb en dit niet kan met een 'normaal' Access point.

Maar ik zou wel kunnen bridgen:
When set to "Access Point Client", "Wireless Bridge" or "Wireless Bridge -
Point to MultiPoint" mode, the device will only communicate with another
WAP 11 ver. 2.6,WAP 11,WAP54G,WAP55AG,WRT54G or WRT55AG.
.
Zou het dan werken als ik boven een normaal, goedkoop routertje neerzet met daaraan de netwerkprinter en de WAP11 en deze dan 'bridge' aan de WRT54G? Wordt dit dan in feite 1 groot netwerk? Want dan zou ik op zolder ook ontvangst moeten hebben van de WAP11 die dan wireless weer verbonden is met de WRT54G?

Maar goed... Ik heb geloof ik ook ergens gelezen dat de WRT54G niet zo goed zou zijn? Instabiel etc? Zou de WAP11 dan ook met een WRT54GL of WRT54GC werken?

Als deze 'bridge'-stetup niet werkt, wat is dan verstanding om te doen? Is een WRT54GR (Met extra range) een goed plan? Of toch iets anders?

Ik raak een beetje de weg kwijt in alle mogelijkheden haha! Ik hoop dat mijn probleem een beetje duidelijk is en dat jullie me kunnen helpen!!!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

de bridge mode, zal letterlijk werken als een draadloos draadje
dus als een groot netwerk

Iperf

• Dirickteur
Hmm stel dat ik een WRT54G koop en daar bv. DD-WRT firmware opzet, vervalt dan ook de bridge-mogelijkheid? maw is dat een fysische beperking van de apparaten of iets in de software van de apparaten?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

software

en nee die vervalt niet .. zie frontpage

its finally doneas you see in the topic. ITS DONE. V22 final is now available in the downloadsection.

now some details about the upcomming v23 version.

VOIP Support (sipgate)
2.4.30 Linux Kernel
JFFS2 BBC Filesystem with much higher compression ratio
new GUI layout (you can choose your prefered one out of 3)
transparent Client Bridge Mode
DHCP Forwarding support
WPA2 support
Enhanced Wireless speed

These features are already done, i think in 2 - 3 weeks you'll find the first beta version in the download section.
[/]

disclaimer ... ik heb nooit de dd-wrt software geprobeert

Iperf

• Dirickteur
Hmm dat had ik ook gevonden, maar omdat in de WAP11 staat hij alleen wil praten met een andere WAP11, een WRT54G etc...

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 21:06
Dirickteur schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 22:22:
Hmm stel dat ik een WRT54G koop en daar bv. DD-WRT firmware opzet, vervalt dan ook de bridge-mogelijkheid? maw is dat een fysische beperking van de apparaten of iets in de software van de apparaten?
WRT54GL met DD-WRT firmware heeft wel de mogelijkheid tot bridgen. Echter vind ik de instelling voor het zendvermogen dan wat interessanter. Je kan deze bijvoorbeeld probleemloos op 50mW zetten. En daardoor komt de WRT54GL al vaak verder dan menig ander product.

Volgens mij halveert bridgen wel de snelheid van het draadloos netwerk, en of je dat wilt...

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik neem even aan dat je een relay bedoelt met het halveren
de ap draaid in client mode. aka net als een normale laptop

Iperf

• Dirickteur
Ok dit is dus mijn idee (clique voor groot):
Afbeeldingslocatie: http://www.dirickteur.nl/~rick/netwerk_klein.png

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Als het goed is, moet de WAP11 sowieso met de WRT54G kunnen praten, ik ga het ook proberen met de WRT54GL. Ik sluit dat dan switch aan op de LAN-poort van de WAP11.

Maar is mijn manier van denken correct? Dat als de WRT54G als DHCP-server dient, dit ook via de wireless bridge heen gaat zeg maar? Ik heb hier echt 0,0 ervaring mee :(

Nu staat de WAP11 op de begane grond. Stel dat ik daar de WRT54G neerzet en de WAP11 op de tussenverdieping... dan heb ik op zolder dus gewoon meer ontvangst?

Oooh ik hoop zo dat dit gaat werken, want die zou echt ideaal zijn zo. Eventueel snelheidsverlies is niet zo een enorme ramp...

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 11:49
Je moet ff de howto lezen hoe je je router als accesspoint instelt. Dan krijgen ze allemaal DHCP via 1 apparaat in je netwerk.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

1) ja, de dhcp gaat door de wireless heen
2) , je hebt op zonder niet meer ontvangst als de client in bridge mode draaid
als je op zolderbeter singaal wil hebben heb je wds nodig
Wireless repeater. Een wireless repeater kan het signaal van een wireless netwerk versterken door zelf 'klant' te zijn van een ander access-point en vervolgens lokale klanten weer te bedienen. De standaard hiervoor is WDS: Wireless Distribution System. Een aantal merken access-points ondersteunen WDS, kijk in de technische specificaties. Het voordeel ten opzichte van meerdere access-points verbonden door een netwerkkabel is dat het access-point wat repeater is zelf alleen maar een stopcontact nodig heeft. Het vinden van een goede locatie waar de repeater wel het originele access-point kan 'zien' maar zelf een betere dekking geeft is wel lastiger. Ik ken een access-point met WDS support: de ASUS WL300g.

Iperf

• jan_va
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
schrap de WRT54G maar, maak daar gewoon een WRT54GL van, ben je zeker dat je custom firmwares kan draaien, je kan dan ook WDS gebruiken (oa met hyperWRT, DD-WRT)
zoek wel goed voor je overgaat tot aankopen, controleer firmwares ed., soms kan dit voor problemen zorgen... normaal werkt een extender (van linksys) idd enkel met bepaalde access points.

Als ik jou was zou ik gewoon eens beginnen met een WRT54GL te kopen, custom firmware erop en zendvermogen op 100% zetten, die staat standaard gelocked op 50%, zal je al een stuk verder mee geraken :)
Pagina: 1