[Koeling] optimale airflow en resultaten cm 690

Pagina: 1
Acties:
  • 5.085 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• juulie19
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-01 23:27
hallo

ik ben van plan, in verband met overclocken, om een nieuwe kast te kopen
dit wordt de cm690: vanwege goede prestaties, ruimte voor veel fans en een goede prijs.
maar de cm690 kan 7 fans huishouden (maar met mijn infinity in de weg maar 6)
en ik wil 3 extra fans om mijn infinity heen plaatsen (3 in 1 uit)

ik zat aan deze opstelling te denken:
Afbeeldingslocatie: http://www.weerwoord.be/uploads/21120081828380.jpg
airflow means a lot

ik moet hiervoor dus 6 extra fans kopen (de 690 komt standaard met 3 fans)
dus geen fan in zijpaneel (blokeert airflow?)

ik ben van plan de 6 casefans (dus niet de gene om de infinity) aan te sluiten op een fan controller (dus geluidproductie op max maakt niet veel uit aangezien dat tijdens gamen zal zijn)
dit zal btw een Zalman zm-mfc1 plus worden

maar nu: ik wil maximaal 140 euro besteden (inc verzendkosten e.d.)
als casefans (3 in totaal) ben ik van plan de Zalman zm-f3 te kopen-> deze zijn goedkoop (en op max lawaaierig maar dat maakt niet uit) en hebben op max ook een leuk cfm
en als 3 proc fans kan ik dan wat betere (stillere per cfm) fans nemen, alleen weet ik nog niet welke deze worden

ongevere prijzen:
cooler master cm690 E60
zalman zm-mfc1 E28
3 Zalman fans E15
verzendkosten E12?

bij elkaar zon 115 euro en dus 25 euro over voor de 3 speciale infinity fans

mijn vragen:
wat vinden jullie van mijn geweldige tekening :D
is de airflow goed?
iets aan te merken aan de 3 fans die ik al weet?
en weten jullie drie fans voor mijn infinty alla 8 mis 9 euro?

[ Voor 5% gewijzigd door juulie19 op 18-01-2008 21:39 ]

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Imo een beetje geld verspilling. 4fans om je infinty heeft niet echt nut, die paar graden die het scheelt maakt echt niet uit. 2 fans op een infinty is prima. En die intake aan de bovenkant is ook niet echt super. Dan zuig je de warme lucht van je outtake weer naar binnen. Wat ik zou doen is aan de voorkant 2 intakes. Op de achterkant 1 out en boven op ook. Die bij je voeding kan weg, de intake aan de voorkant geeft je graka voldoende lucht. En dan op je infinity 1 of 2 fans.

Al die fans maken alleen maar extra herrie, en het gaat niet echt in temperatuur schelen (~2C?). Betere koelers hebben meer invloed.

• juulie19
ok bedankt voor je advies

Verwijderd

Ik heb zelf dit in gedachten voor mijn toekomstige pc in de CM690

Afbeeldingslocatie: http://img172.imageshack.us/img172/8102/airflowcm690bo9.png
(2x HD3870 of 1x HD3870X2)

Dit is nog redelijk simpel.. Het wordt pas leuk als je de CPU koeler horizontaal gaat monteren en aftermarket videokaartkoelers neemt die de lucht de kast inblazen en niet naar buiten :P

• Dimiz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-07-2025
Ik ga voor de opstelling van Me Ton, wat ik me wel afvraag is welke kant jullie de 2 fans van de window op zetten?

Verwijderd

ik heb altijd geleerd dat warme lucht wil stijgen, probeer dit met de plaatsing van de fans te bevorderen, nooit tegen werken. Ook ongeveer evenveel in als outtakes, anders kan de lucht die de kast in geblazen wordt niet meer weg....

• juulie19
Dimiz schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 20:16:
Ik ga voor de opstelling van Me Ton, wat ik me wel afvraag is welke kant jullie de 2 fans van de window op zetten?
als je die scythe inf hebt kan je er maar een gebruiken

en ik weet OF ik die wel ga gebruiken aangezien mij lijkt dat die juist de airflow om zeep helpt

Verwijderd

juulie19 schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 20:23:
[...]

als je die scythe inf hebt kan je er maar een gebruiken

en ik weet OF ik die wel ga gebruiken aangezien mij lijkt dat die juist de airflow om zeep helpt
Inderdaad, vaak doen de sidepanel fans meer fout als goed.. Op de manier zoals ik hem nu getekend heb heeft de lucht maar een weg naar buiten, wat de airflow alleen maar ten goede komt

• Dimiz
Ok, goede tip! Maar ik wil er wel mooie blauwe lichtjes uit, wat stellen jullie voor dan?

• juulie19
Dimiz schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 23:49:
Ok, goede tip! Maar ik wil er wel mooie blauwe lichtjes uit, wat stellen jullie voor dan?
aan de voorkant zit een bluawe led fan

maar de cm690 komt (nu nog) met een plexieglasloze cm690 (dus waar je niet naar binnen kan kijken, de gene met doorzichtig sidepanel komt later) dus veel leds lijken me geen goed idee

• Dimiz
Je kan al zo'n panel los bestellen:
http://www.coolermaster.n...58657f0d35b159d5727927b54
Revieuw van CM690 MET zo'n sidepanel hier:
pricewatch: Cooler Master CM 690 Zwart

• Jeroen797
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-01 09:19
Even een vraag over de kast:

Die fan aan de onderkant (tussen de voeding en de hardeschijven), wordt dat niet een geweldige stofzuiger?

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:26
als Fan, zou je ook de arctic cooling AF12PWM kunnen kiezen. Persoonlijk vind ik die zalman coolers erg veel lawaai maken....

Ik heb bovenstaande Fans en het voordeel is dat je die kunt laten sturen door je CPU fan. Gaat je CPU fan harder draaien, gaat je casefan automatisch mee.....

Vette shit!

• krn176
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 09:14
Ik ben zelf waarschijnlijk van plan deze kast dus ook te kopen.
Wil een zo stil mogelijk systeem bouwen.

Zat dus te denken aan een Scythe Infinity SCINF-1000 cooler.
Echter deze schijnt nogal groot te zijn, weet iemand of deze in deze kast past icm een P35 mobo?

Verder zit de voeding onderin de kast gemonteerd met daaronder een intake cooler die lucht en vooral stof(want vloeren of de ondergrond waar de kast op staat zijn vaak vies/stoffig) vanaf de grond je kast inzuigt. Is dit dan warme lucht of koude lucht.

Lucht bij de grond van de kast lijkt mij op kamertemperatuur (+/- 20 graden) maar die lucht wordt direct door je voeding en langs je harde schijven geblazen. Word dit niet heel erg stoffig op ddeze manier?

Verder wat reviews doorgenomen voor een extra coolfan op de Scythe infinity. Ik stel erg prijs op een stil systeem en kwam uit op de volgende coolers:
-Coolermaster Ultra Silent Fan 120
-Noiseblocker UltraSilentFan SX1

Op de Scythe infinity zit standaard 1 ventilator die haaks geplaatst wordt?
Als ik dan een 2e ventilator hierop zet mag deze dan bijvoorbeeld een van bovengenoemde zijn of moet dit een zelfde model van Scythe zijn omdat er anders bijvoorbeeld vanaf de ene kant met meer rpm lucht wordt verplaatst.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:09
Ik heb een dikke OC'ed pc in een oude 486 pc kast :P

Inventaris - Koop mijn meuk!

• juulie19
chaoscontrol schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 17:05:
Ik heb een dikke OC'ed pc in een oude 486 pc kast :P
gefliciteerd....

maar wat ik hieruit begrijp is dat 2 fans op infinity volstaat?

• CounterDesk
  • Laatst online: 26-01 07:43
Ik heb ook een CM 690 maar ik snap ff niet hoe jullie aan 2 fan's aan de voorkant komen... Volgens mij kan er maar 1 aan de voorkant (onderin)... (*kijkt naar kast ter confirmatie*)
Ook heeft niemand het hier over de 2 fan mounting mogelijkheden van de zijkant, daar kunnen ook nog 2 fan's gemonteerd worden.

Ik werk momenteel aan een tekening zodat ik jullie mijn airflow kan laten zien. :P

EDIT: En hier is ie dan
De CPU koeler (oranje) is een Zalman 9500 led
De Voeding is dat ding met power erop (hhmmmzz)... Het is een Zalman HP-600 (600Watt) met de luchtinlaat naar boven gemonteerd :P (geen stofzuiger taferelen)
De 2 fan's aan de zijkanten blazen naar binnen...

Afbeeldingslocatie: http://img108.imageshack.us/img108/6960/koelingrn7.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door CounterDesk op 25-01-2008 19:57 ]

Whenever life gets hard on you, remember this: there is nothing harder than pooping when you don't have to poop.

• 3ddie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:11
In je bovenste 5,25" bays kan je wel een fan kwijt, maar echt handig is het niet. Ik toen ik de kast kreeg zag ik het op de foto op de doos maar er is geen echte mogelijkheid om een fan te plaatsen (maarja dit is tweakers :P)

Ik heb zelf 3 120mm casefans (die erbij zaten) erin, 1 op de voorkant, onderin, die naar binnen blaast, met stoffilter ervoor, 1 bovenin die naar buiten blaast en nog 1 aan de achterkant die ook naar buiten blaast. Mijn cpu (Q6600) wordt ongeveer 45 graden stressed geloof ik (nooit precies gemeten).

Denk dat airflow op het door jou gemaakte tekeningetje opzich wel goed is, onlogisch dat je een fan aan de bovenkant doet die naar binnen blaast omdat warme lucht stijgt, en misschien is 9 fans beetje overkill :9
Die fan onderin bij de voeding is trouwens wel vrij lastig, ik heb er geen zitten daar, het zou anders ook maar erg krap worden met de kabels die uit voeding komen.

• private-karel
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05-2025
Ik ben van plan ongeveer dezelfde opstelling te gebruiken als CounterDesk (zie tekening), met als verschil dat ik dan de bovenste fan op het zijpaneel zou verplaatsen naar de bovenkant (als outtake).

Echter, mijn vraag is of de intake fan van de voeding geen al te warme lucht binnenzuigt, aangezien daarboven de grafische kaart is geplaatst...

Mijn CPU koeler is een Thermalright SI-128 met daarop een Antec TriCool 120mm fan, is het dan aan te raden om in het zijpaneel bovenaan nog een fan te plaatsen (aangezien de CPU fan dus gedraaid staat) of laat ik dit liever open?

Hier een afbeelding van de CPU koeler oriëntatie:
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.at/thumbnails/id112712-150.jpeg

• CounterDesk
Waar je even op moet letten is dat de front fan niet echt veel lucht naar het achterste deel van de kast blaast. Er zitten veel filters voor en aan de andere kant zit het HD rack. Dit rack heeft ook niet echt bepaald een open ontwerp en houdt dus veel lucht tegen. Vandaar dus de 2 fan's aan de zijkant voor frisse lucht.
Aan de onderkant lucht aanzuigen ben ik niet echt fan van (wat een woordspeling he :P).

Over die bovenste zij-fan: Het is toch juist goed om koude lucht direct op je cpu cooler te blazen :? ?
Ik heb iig al een fan bovenin als lucht uitlaat. Er kunnen er 2 geplaatst worden maar ik vind 1 genoeg bovenin. Bij de andere positie blijft dan een gat over voor de warme lucht (Schoorsteen of BBQ) 8)

En ik heb een 8800GT in m'n kast zitten (die zijn best groot). De onderste van de 2 zij-fan's blaast wat lucht over de videokaart maar vooral ook veel lucht d'r onder. Dus er zit genoeg frisse lucht om m'n videokaart en voeding te koelen en daarnaast zorgt het dat er geen warme lucht blijft hangen onder de kaart.

Als ik thuis ben zal ik anders wel wat foto's schieten van m'n interieur enz...

P.S.: Ik heb een Asus P5K SE moederbord... Dan kun je een beetje bepalen waar m'n onderdelen zitten...
P.P.S.: Aan de zijkant kunnen zelfs 140mm fan's geplaatst worden. Aan de andere zijkant kan ook nog een 80x80x15 mm fan geplaatst worden ter hoogte van je CPU (op mijn mobo dan). Dus dan kun je aan de andere kant ook nog lucht tegen je mobo aan blazen.

[ Voor 9% gewijzigd door CounterDesk op 26-01-2008 13:36 ]

Whenever life gets hard on you, remember this: there is nothing harder than pooping when you don't have to poop.

• private-karel
CounterDesk: je hebt gelijk dat wanneer je zegt dat het beter is om koude lucht op je CPU koeler te blazen, maar als je een CPU koeler hebt (zoals ik) die "evenwijdig" met de processor staat (zie afbeelding vorige post), dan vraag ik me af of het wel nut heeft om NOG een fan te monteren op het zijpaneel...

De ruimte tussen de casefan en de CPU fan is dan hoogstens nog 3 cm...

Verder denk ik dat de beste intake wordt behaald met een fan aan de onderkant te monteren, deze zal meer lucht direct naar de componenten verplaatsen (en niet gehinderd worden door HD racks zoals jij al aangaf). Vooral de grafische kaart (8800GT, 8800GTS en langere kaarten) krijgt nu rechtstreeks koude lucht van buiten aangevoerd.

Verder ziet et er allemaal goed uit !
Kan niet wachten tot ik mijn case binnen krijg (fingers crossed voor volgende week)...

EDIT: @CounterDesk: zou je als je thuis bent eens kunnen kijken welke (modellen) fans er standaard meegeleverd worden?
Ik kan hierover niets vinden online, en ik wil de specificaties eens opzoeken.
Ik heb begrepen dat er 2 LED fans en 1 zwarte fan bijzitten, maar modelnummers of specificaties vind ik niet... Alvast bedankt !

[ Voor 16% gewijzigd door private-karel op 26-01-2008 13:46 ]

• CounterDesk
Standaard zit er 1 blauwe LED fan aan de voorkant en 2 gewone zwarte fan's in de case. Ik heb deze eigenlijk direct vervangen omdat ze veel lawaai maakten. Bij mij zitten er nu 3 silent witte LED fan's (1 voor, 2 zijkant) en 2 ultra silent zwarte fan's in. Samen met de fan van de Zalman 9500 LED heb ik dus 6 fan's in mijn kast zitten.
Deze 6 fan's kan ik aansturen met mijn Zalman fan controller aan de voorkant. Dat is wel gruwelijk vooral ook met die 6 rode lampjes. Hierdoor kan ik de fan's langzamer laten draaien en maken ze minder lawaai terwijl m'n onderdelen toch nog een goede temp hebben. Op bijvoorbeeld LAN-party's kan ik de fan's dan heel simpel sneller laten draaien omdat het er warmer is.
(btw: m'n 3 witte led fan's zitten met van die rubberen dingen vast gemaakt, die werken het mee trillen van kast tegen)

Ik heb wat foto's gemaakt inmiddels (via ImageSjaak geüpload):
Afbeeldingslocatie: http://img223.imageshack.us/img223/5278/p2170154ef7.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img503.imageshack.us/img503/8536/p2170155vm3.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img90.imageshack.us/img90/9854/p2170156la2.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img219.imageshack.us/img219/5369/p2170161sm4.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img219.imageshack.us/img219/4924/p2170162cr8.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img219.imageshack.us/img219/9430/p2170165yu7.th.jpg

Nu kun je zien wat ik er van heb gemaakt. Zoals je ziet liggen er nogal wat kabels op de bodem, slechte plek voor een fan dus in mijn geval. Als je de kabels mooi op kunt ruimen zal het wel kunnen.
Ik vind mijn case er tof uit zien van buiten. En de binnenkant zie je eigenlijk nooit. Alleen bij de open plekken kun je naar binnen kijken en dan zie je geen kabel troep. :P Maar misschien moet ik es van die mesh kabel binders kopen. Hoe minder troep, hoe meer airflow.

P.S. Voor die serie/type nummers kijk ik morgen even. Ze liggen ergens opgeborgen en morgen heb ik genoeg tijd om ze even op te zoeken. Maar ik zou niet te veel verwachten van die 3 standaard fan's.

• private-karel
Dat ziet er inderdaad zeer netjes uit met die Zalman fancontroller !

Nu begin ik er ook aan te denken om me er één aan te schaffen, omdat ik ook van plan ben 5 fans in de kast aan te sluiten...

Verder ook mooi de kabels gerouteerd in het cable management systeem, voor zover dat mogelijk is natuurlijk.

Wel jammer dat bij veel voedingen de 4 pin / 8 pin CPU connectoren een te korte draad hebben, te kort om rond het moederbord te gaan...

Dan nog een vraagje i.v.m. die bijgeleverde fans: zijn het de 2 zwarte fans die veel lawaai maken, of die led fan? (sorry voor alle lastige vragen, maar als ik dat weet kan ik gaan kijken voor nieuwe fans tegen dat m'n kast hier aankomt) :P

Verder nog m'n complimenten voor het mooie systeem ! :)

• CounterDesk
Is erg lastig met die 4-pin atx... Die is idd te kort om achterlangs te laten lopen...

Ik heb even de fan's opgezocht, het zijn alle 3 dezelfde fan's. Alleen 1 is doorzichtig en heeft een blauwe LED. Er staat hetzelfde nummer op: CoolerMaster A12025-12CB-3BN-F1

Verwijderd

private-karel schreef op zondag 27 januari 2008 @ 10:50:Dan nog een vraagje i.v.m. die bijgeleverde fans: zijn het de 2 zwarte fans die veel lawaai maken, of die led fan? (sorry voor alle lastige vragen, maar als ik dat weet kan ik gaan kijken voor nieuwe fans tegen dat m'n kast hier aankomt) :P
Als je een stil systeem wil dan kan je deze kast beter niet nemen. Zoek maar eens wat op reviews van de gerenomeerde sites. Zelf wilde ik deze eerst ook kopen. Het gaas en de 'flimsy' bouwkwaliteit die daardoor ontstaat met o.a. meer geluid tot gevolg was voor mij reden genoeg om toch wat anders te nemen.

• CounterDesk
Idd, als je een echte stille pc wilt is dit een slechte kast. Door het mesh en de vele ventillatie gaten komt het geluid sneller naar buiten.
Toch is dit waarschijnlijk een van de mooiste/beste kasten die je kan krijgen in z'n klasse. Ik ben er heel tevreden mee... En zoveel geluid maakt ie helemaal niet bij mij.

• private-karel
Dank je voor de tip, maar dat geluid maakt mij eigenlijk niet zoveel uit...

Wat ik echter wel wilde weten (vandaar de vraag) was of deze bijgeleverde fans echt zóveel herrie maakten, ofdat het allemaal wel meeviel...
Ik had dat gelezen in een review (Bit-Tech dacht ik)...

Maar toen ik erover nadacht, het kan mij eigenlijk niet zoveel schelen of deze nu 30dB of 60 dB produceren, zolang ze maar goed koelen...

Hoedanook, de kast is besteld samen met nog 3 extra Antec TriCool 120 fans, hopelijk moet ik nu niet te lang meer wachten :P

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-01 15:55
Ik heb sinds een week ook deze kast. Op zich ben ik best tevreden met de warmte resultaten, mobo is 40 graden en procesor 29 (uiteraard niet stressed). Dit is zonder de intake fan aan de zijkant, die heb ik gelijk uitgedaan, mijn god zeg wat een herrieding. Maar de andere 2 fans daarentegen, erg stil. Hebben jullie de zijfan vervangen? Of zou het voor het geluid niks uitmaken doordat hij lucht blijft aanzuigen door kleine gaatjes?

http://specs.tweak.to/6635

• retanik
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-01 09:45
Stampre schreef op maandag 28 januari 2008 @ 17:27:
Ik heb sinds een week ook deze kast. Op zich ben ik best tevreden met de warmte resultaten, mobo is 40 graden en procesor 29 (uiteraard niet stressed). Dit is zonder de intake fan aan de zijkant, die heb ik gelijk uitgedaan, mijn god zeg wat een herrieding. Maar de andere 2 fans daarentegen, erg stil. Hebben jullie de zijfan vervangen? Of zou het voor het geluid niks uitmaken doordat hij lucht blijft aanzuigen door kleine gaatjes?
andere fans maken dezelfde herrie, op die plek. komt door dat hij lucht aanzuigt door de honingraat gaatjes. zal binnenkort even proberen om op lagere rpm te draaien kijken bij hoeveel RPM het geluid weg is.

[ Voor 14% gewijzigd door retanik op 27-02-2008 10:01 ]

• Grudge_Tweaker
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-11-2025
CounterDesk schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 20:38:
Maar misschien moet ik es van die mesh kabel binders kopen. Hoe minder troep, hoe meer airflow.
Tip:
Gebruik niet de standaard kabelbevestiging, maar leidt ze om naar de zijkant, zoals hier:
Afbeeldingslocatie: http://img237.imageshack.us/img237/6932/cm690001qn2sq6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img373.imageshack.us/img373/5465/cm690011vw4ir8.jpg

Algemene reactie: optimale airflow vlgs Cooler Master zelf:
Afbeeldingslocatie: http://img205.imageshack.us/img205/8122/rc690airwn3.jpg

Ben zelf nog aan het nadenken over hoe ik het ga doen, eea is sterk afhankelijk van overige componenten in je pc.

[ Voor 89% gewijzigd door Grudge_Tweaker op 10-08-2008 16:39 ]

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-01 11:17
als je dan toch al zoveel geeft om de best mogelijke airflow waarom heb je dan simpelweg niet de BESTE lucktkoeler? Die scythe vergeleken met de beste koeler scheelt op zich al een graadje of 5 of zelfs meer. Zolang je niet de beste luchtkoeling hebt om te beginnen is het optimaliseren van de airflow een beetje verspilde moeite in mijn ogen.

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
PainkillA schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 17:52:
als je dan toch al zoveel geeft om de best mogelijke airflow waarom heb je dan simpelweg niet de BESTE lucktkoeler? Die scythe vergeleken met de beste koeler scheelt op zich al een graadje of 5 of zelfs meer. Zolang je niet de beste luchtkoeling hebt om te beginnen is het optimaliseren van de airflow een beetje verspilde moeite in mijn ogen.
Da's grappig. In deze topic heeft iemand z'n systeem weer stabiel gekregen juist door d.m.v. optimalisering van de airflow... 10º koeler! 8)
Pagina: 1